pff dan ineens na bijna 7 jaar ontslag

Discussion in 'De lounge' started by jipenjanneke, Feb 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. minon

minon Niet meer actief

Niet tekenen! Een vaststellingsverklaring moeten een aantal dingen instaan. Staan die er niet in dan krijg je geen ww uitkering!
    Rechtsbijstand inschakelen zou ik zeggen. Ze gaan je toch eruit wippen op een of andere manier dus dan maar zo zou ik denken. Dan heb je nog kans met een vergoeding weg te gaan anders krijg je niks. En die vergoeding wordt niet gezien als salaris volgens mij. Mn man kreeg in ieder geval gelijk een uitkering ondanks de ontslagvergoeding.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Ja, nou dat bedoelde ik eigenlijk meer. Het UWV kan hier niets mee in de zin dat ze geen ontslagvergoeding om deze redenen geven. Dus blijft over stap naar de rechter of ontslag met wederzijds goedvinden. Dan is het toch logisch dat ze eerst ontslag met wederzijds goedvinden proberen? Kan ook beter voor TS uitpakken dan een tripje naar de rechtbank.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Dit klopt niet. Als er aantal voorwaarden in de overeenkomst staan (o.a. dat ts niet verwijtbaar werkloos is) heeft zij gewoon recht op WW, ook als zij akkoord gaat. Dat is nu al een paar jaar zo.

4. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Oh excuses, verkeerd gelezen:) Dan zal het op de kantonrechter aankomen als de werkgever zich er niet bij neer wilt leggen of idd ontslag met wederzijds goed vinden. Ik persoonlijk zou dat tripje naar de rechtbank er wel voor over hebben wanneer ik mijn baan niet zou willen opgeven. Vooral in deze tijd waarin de banen nou echt niet voor het oprapen liggen zou ik er alles aan doen. Maar dat moet TS voor zichzelf bepalen natuurlijk.

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat iedereen al zegt: iig niks tekenen voordat je juridisch advies hebt ingewonnen. Vooral omdat ze wel tevreden over je zijn kunnen ze je niet zomaar ontslaan.

6. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

Aug 14, 2006
    594
    0
    16
    Allereerst absoluut niks ondertekenen, of mondeling toezeggen!

Ze kunnen en mogen jouw niet zonder tussenkomst van het UWV en/of de kantonrechter ontslaan, mits jij via een vaststellingsovereenkomst instemt. Ik zou als ik jouw was het UWV even bellen en informatie inwinnen via het Juridische Loket. Laat je zeker door derden informeren en/of bijstaan!

7. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    + 1, een paar jaar geleden in dezelfde situatie gezeten. Heb toen eerst een voorstel van hen uit laten komen, niets getekend, maar voorgelegd bij het Juridisch Loket. Die hebben gekeken of het "goed" geregeld is of dat er eigenlijk meer uit te halen valt.

Ik snap overigens wel wat de meesten hier zeggen over dat je ze flink moet laten voelen.. Maar in de praktijk kan het soms ook even iets anders zijn. Uiteraard halen wat er te halen valt, maar ik vraag me af hoelang je het "volhoudt" als jullie er niet uitkomen. Het werkte namelijk ook op psychisch vlak door.. Ze wilde me niet meer, dus tja.. dan zit je daar nog.. collega's die je niet meer aankijken en eigenlijk wil je er zelf ook niet meer zijn. Dan maar gewoon zo snel mogelijk afhandelen.

8. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    ik lees hier de reacties van "ik zou het ze flink lastig maken", "ik zou er zoveel mogelijk uitslepen" enzovoort.

Ik vraag me dan echt af... Wat voor banen hebben jullie in godsnaam?

Goede office managers worden vaak gezocht. Vaak juist voor een aantal jaar, als het bedrijf dan te groot/te klein of van koers wil veranderen zoeken ze een nieuwe. Niets raars aan.
    Over ts waren ze tevreden. Je hebt in dat wereldje toch echt meer aan een goede referentie van je vorige werkgever!

En als het bedrijf je kwijt wilt, dan wil je daar toch zelf niet meer zitten, dat gaat toch niet werken?

Advies aan Ts: Laat de vaststellingsovereenkomst checken en ga op zoek naar een nieuwe baan.
    Vraag aan je baas of je ze als referentie mag gebruiken.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Nou, dit precies. Ik zou dan zelf geen zin meer hebben in maandenlang getouwtrek en blij zijn met een snelle afhandeling.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Mee eens.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja iedereen wil het snel afhandelen, maar wanneer ze te makkelijk van je af willen zonder juiste vergoeding zou ik daar wel wat getouwtrek voor over hebben.

12. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

May 2, 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames bedankt voor jullie reactie. REchtsbijstand heb ik morgen een belafspraak mee. UWV kan niks voor me doen zeggen ze. Als een bedrijf besluit je functie te laten vervallen, dan is dat zo..
    Verder wil ik natuurlijk ook goed uit elkaar gaan, omdat je een goede referentie in deze tijd wel kan gebruiken. Ook heb ik geen zin in maanden getouwtrek, ik voel me nu al ongewenst en dat wil ik ook geen tijden rekken. Dus ga ondertussen maar vast op zoek naar iets nieuws.

[QUOTE
    Advies aan Ts: Laat de vaststellingsovereenkomst checken en ga op zoek naar een nieuwe baan.
    Vraag aan je baas of je ze als referentie mag gebruiken.[/QUOTE]

Dit zal ik zeker doen. Ff domme blondjes vraag Wie of wat is TS?

Vrijdag is er een vervolg afspraak gepland met een voorstel vanuit het bedrijf. Mondeling is toegezegd doorbetaling tot september, kosten outplacementbureau voor hun rekening, begeleiding is zoeken naar juiste functie op hun kosten. Uiteraard wil ik dit op papier gezet hebben.

Ik houd jullie op de hoogte

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Ts is topicstarter, in dit geval jij dus.

14. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    @jipenjanneke, haha ts= topic starter

Dat klinkt niet slecht. Doorbetalen tot september en ook dat zoeken onder begeleiding vind ik netjes en ook heel waardevol. Scheelt jouw een hoop werk en die instanties hebben betere contacten.
    Uiteraard moet dat op papier! Succes!

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind tot september te kort, ik zou voor meer gaan hoor. Gewoon hoog inzetten.
    Sterkte TS. Wat een ontzettende kl*te streek en situatie. Ik hoop dat je zsm iets nieuws vindt.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Oh en het zou trouwens best kunnen dat je aan het korte eind trekt als het voor de rechter verschijnt. Immers, het gaat er niet puur om dat ze jou ontslaan, maar de gehele functie verdwijnt en dat mogen ze doen.

Bovendien doen ze hier een in mijn ogen een redelijk voorstel met een aantal maandsalarissen en hulp van een outplacementbureau.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Jij vindt tot september te kort, maar is dat ook ergens op gebaseerd? Is namelijk ongeveer 1 maandsalaris per gewerkt jaar en dat is niet zo'n gek voorstel hoor.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hoe vervelend ook, het is een ontzettend mooi aanbod dat je bij de kantonrechter waarschijnlijk niet beter krijgt. TS geeft aan dat ze 7 jaar in dienst is geweest. Voor jaren dat je jonger dan 35 bent tellen deze maar voor 0,5 mee in de kantonrechtersformule. De correctiefactor voor hoe onredelijk het ontslag moet zijn moet dan 2 zijn om te matchen met het voorstel van de werkgever. En zeker indeze tijd, maar ook vroeger, heb ik nog nooit mee gemaakt dat het 2 werd. Je mag tegenwoordig blij zijn met neutraal, dus 1.

Dus als TS er mee voor de kantonrechter komt te staan is er een goede kans dat ze niet tot september wordt betaald maar slechts 3,5 maand. Helaas zorgt ons recht niet altijd voor een rechtvaardigheidsgevoel.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ach, ik heb bijna een jaar meegekregen terwijl mij korter werd voorgesteld.
    Daar baseer ik dat op. Ik zou niet tot september akkoord gaan, deed ik ook niet en uiteindelijk kreeg ik meer.
    Maar hè, het is maar net waar TS akkoord mee wil gaan.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Dat vind ik te makkelijk gedacht. Zat je in precies dezelfde situatie? Zo niet, dan is het te makkelijk gedacht.

Tuurlijk kan ts proberen om er meer uit te krijgen, maar op zich is het zeker geen onredelijk voorstel. Ze krijgt er in elk geval hoogstwaarschijnlijk niet meer uit wanneer ze naar de rechtbank stapt en als de werkgever niet meer dan dat wil bieden, tja, dan houdt het snel op.

Share This Page