pff dan ineens na bijna 7 jaar ontslag

Discussion in 'De lounge' started by jipenjanneke, Feb 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dat kan wel 'makkelijk gedacht' zijn, maar ik denk dan niet geschoten is altijd mis.
    Je kan met een tegenvoorstel komen, en kijken hoe ze daar op reageren.
    Daar hoef je niet direct voor naar de rechtbank te stappen :(

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Nee, tuurlijk kun je met een tegenvoorstel komen. Zou ik ook zeker aanraden. Maar is natuurlijk geen garantie en zo'n slecht voorstel is het niet.

3. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik vind het niet makkelijk gedacht. Het is geen onredelijk voorstel maar persoonlijk zou ik proberen er meer uit te halen.

4. Mamabram

Uiteindelijk betalen ze dan "maar" 6 maanden terwijl ze daar 7 jaar heeft gewerkt.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Ja, maar dat is meer dan ze "hoeven"te betalen.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

En daarbij.... klinkt leuk, hulp bij het zoeken naar nieuw werk maar mijn ervaring ia daar alles behalve positief mee. Uit eigen ervaring, maar ook ervaring uit mijn omgeving.
    Helemaal als ze weten dat ex werkgever het heeft betaald.

7. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Hoezo?
    Wat maakt het zo'n buro nou uit door wie ze betaalt worden?

8. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Schat hoe lang je er over doet om een nieuwe baan te vinden ... en houd dat aan als hetgeen wat je mee wil krijgen. Lijkt me toch niks meer dan normaal.

9. Mamabram

Klopt maar ze hoeft er eigenlijk niet uit. Het is niet om economische redenen en ook niet omdat ze d'r werk niet goed doet.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Je zou zeggen van weinig, maar hier hadden ze het geld binnen en kon ik beter zelf naar werk zoeken.
    Zo jammer.
    Maar goed, er zullen ongetwijfeld goede bureaus zijn. Hoop dat TS veel hulp krijgt bij het vinden van een passende nieuwe baan.
    Heb wel het idee dat er steeds meer banen vrij komen. Als ik een beetje in onze omgeving kijk naar vacatures, is het veel schaarser geweest.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Jawel, ze "moet" er wel uit. Haar functie verdwijnt namelijk. een bedrijf mag de structuur anders inrichten en het kan gebeuren dat daarbij functies verdwijnen.

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wat vervelend voor je dat je na 7 jaar ineens je ontslag krijg. Balen zeg. Heel veel sterkte en succes met het zoeken naar werk.

13. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Op de site van het uwv staat omschreven waar een ontslag met wederzijds goedvinden aan moet voldoen, dit is wel heel belangrijk om te volgen want anders krijg je namelijk geen ww.

Met het mee geven van loon is het ook handig om te kijken naar hoe ze het doen willen. mag jij per 1 maart uit dienst en betalen ze je dan 7 maanden, dan gaat er extra geld naar de belastingdienst.

lastig dit soort dingen zijn nooit leuk, bazen doen maar tegenwoordig. heel veel sterkte ermee.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik zou voorlopig juist niks tekenen en te rade gaan bij vakbond of rechtsbijstand over wat je rechten zijn.

En daarnaast uiteraard wel beginnen solliciteren. 7 jaar ervaring staat ondanks alles niet slecht op je palmares.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Natuurlijk mag het bedrijf je verzoeken om weg te gaan. Of jij hierin mee doet is aan jou maar handig is om mee te bewegen en zelf de regie te houden. Kost wat kost aan je baan vasthouden zal je niets opleveren.

- teken niets, zeg niets toe
    - schakel juridische hulp in
    - doe je werk naar behoren (kom op tijd, doe je werk goed etc)
    - laat hen een voorstel doen

Het is voor jou gunstig om een regeling te treffen waarbij je eerst een tijd vrijgesteld wordt van arbeid (dan krijg je wel gewoon je salaris, doorbetaling pensioen ed) en bij vertrek of na enige tijd (7 maanden bijvoorbeeld) een mooi bedrag. Ook kan je afspreken dat je middelen die je gebruikt (telefoon, laptop etc) mag behouden. Cursussen en trainingen kun je ook laten opnemen. Deze vertegenwoordigen ook een waarde (en daar komt de belasting dienst niet aan).

Onderdeel van overeenkomst is ook een goede (geschreven) referentie ed. Neem je tijd ervoor en bedenk vooral: het is NIET persoonlijk! Zo voelt het wel maar dat IS het niet. Blijf zakelijk en hou afstand..

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat mag maar alleen als reorganisatie. Anders moet de werkgever passende andere arbeid aanbieden of een redelijk aanbod doen. En dat is precies wat ze van plan zijn. Elk bedrijf zal proberen daar zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.. en daar ligt de uitdaging. Niet om ze een poot uit te draaien maar wel om een redelijke afkoop te krijgen.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,306
    36,171
    113
    Ze hebben al een redelijk aanbod gedaan.

18. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Waar haal je dat laatste vandaan blackrose? Want dat klopt niet. Je ww start direct na je uit dienst datum ( en die kan in de toekomst liggen) en is afhankelijk van je huidige loon.

Vaak is het gebruikelijk dat de werkgever je een budget geeft om een juridisch adviseur naar de overeenkomst te laten kijken. Hiermee dekken ze zichzelf in en mocht jij na het tekenen toch iets willen beginnen tegen, kunnen zij bewijzen dat jij je hebt laten voorlichten of in elk geval de mogelijkheid hebt gehad.

Laat je ook voorlichten hoe de ontslagvergoeding wordt uitbetaald. Fiscaal kan het voordelig zijn om het als aanvulling op je ww uit te laten betalen (afhankelijk van het aantal maanden dat je in de ww zit) of je uit dienst datum later te laten zetten.

Oh en als je er echt met een rotgevoel heengaat, laat je per het tekenen van de overeenkomst vrijstellen van werk.

Je staat sterker dan je denkt, maar bedenk ook dat tot het uiterste gaan en werken voor een bedrijf waar ze je weg willen hebben echt niet leuk is en je hun in de toekomst nog tegen kan komen.

Succes!

19. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

May 2, 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames wederom bedankt voor jullie reacties! Doet me goed om te lezen hoe anderen erover denken.

Even een update: Ik ga braaf elke dag op tijd naar kantoor, doe mijn werk naar behoren maar ga niet meer overwerken o.i.d. Verder laat ik vrijdag hun een voorstel doen en neem ik dat mee naar huis ter overweging. Ik teken niet zomaar iets. Volgens de kantonrechter formule heb ik recht op een afkoop som. Die ga ik berekenen. Daarnaast heb ik rechtsbijstand ingeschakeld en laat ik me goed informeren.

Verder twijfel ik inmiddels aan hun opmerking over het opheffen van mijn functie. Gisteren is er een gesprek geweest met een dame die exact dezelfde achtergrond heeft als mij. En ook geen HEAO boekhouder is, maar 'gewoon' directiesecretaresse/ officemanager....

Gisteren was het een rotdag, beide directieleden hebben geen woord tegen mij gezegd. Zelfs op mijn goedemorgen kwam van hun uit geen reactie... heel naar is dat. De rest van de collega's doen overigens wel normaal...

Keep you posted

Share This Page