Lieve dames, aan de hand van verhalen in mijn omgeving en mama's met kindjes van dezelfde leeftijd als mijn zoontje maak ik me een klein beetje zorgen.. vandaar ook de vraag: wat kan je kindje al zelf met 12 maanden? Ik hoor verhalen van complete duplotorens, puzzels goed leggen, vormenstoven in 1x goed, overgooien met de bal, samen knutselen, spullen aangeven, helpen met aankleden en al. Ik raak hier een beetje ontmoedigd van omdat mijn zoontje speelgoed met name gebruikt om mee te gooien of te slaan en echt nog niet doelbewust met speelgoed dingen maakt of doet. Qua lichamelijke ontwikkeling gaat alles goed, hij staat los en loopt aan meubilair. Ik verwacht dat hij binnenkort wel wat stapjes gaat zetten. Ook klimt hij met gemak op de bank, kruipen zitten etc gaat vlot.. En hij kletst al wel wat. Mama, papa, kom, namm (eten) en nee is zijn vocabulaire momenteel.
Hoi, Ten eerste ; ieder kindje is uniek en doet alles in zijn/haar eigen tijd! hier is iets niet goed of slecht aan, en vaak zijn het ook ''broodje aap'' verhalen wat ik merk in mijn omgeving. F. is nu 13 maand geweest ; en zij liep een week voordat ze een jaar werd, en weet ook wel dingen te benoemen mama/papa etc (isda : wat is dat) .. ze snapt me dondersgoed, en is vaak ook oost indisch doof. Ook kan ze klimmen dat soort dingen, Maar ik moet eerlijk bekennen dat ze ook vrij snel met zitten/kruipen enzo was. maar nogmaals, ieder kindje heeft een eigen tijdklokje! Ik heb van die ravensburg puzzels met vormpjes maar dit weet ze nog echt niet hoe dit moet! En wat je al zegt, ook hier is voornamelijk gooien, en afpakken favoriet! tenzij het over haar pop gaat, want die is heilig! Je kleine man gaat al die dingen die worden gezegd wat die andere kindjes doen, ook echt wel doen! Hij doet het gewoon in zijn tijd! en soms? soms ben ik blij al F. lekker nog niet iets kan ; blijft toch me kleine moppie! En het gaat al allemaal zo snel!
Wat mijn dochter kan, is heel zoet spelen. Ze ramt ook nog wel met dingen hoor, maar op haar manier maakt ze er een heel schouwspel van en kan lekker rustig in haar speelhoekje spelen ze heeft een peuterlaptop maar daar probeert ze het scherm vanaf te slopen dus die hebben we weer weggelegd. Nu heeft ze alleen de V-tech tablet. Woorden: ja, neh (nee), mama, papa, dag, die, en een hele hoop onverstaanbare brabbeltaal. Ze zwaait, knikt (zelden) en schudt haar hoofd. Ze stapt langs de tafel en achter haar loopwagen. Soms 1 sec los staan.
Niet teveel kijken naar andere kindjes hoor! Ieder kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Hier kan de jongste nu met 10,5 maand: langslopen, los staan, aan de hand meelopen, in de handjes klappen, zwaaien, kusjes geven, nee schudden, bal overrollen en heel lief spelen. Maar ze kan ook met alles gooien als ze daar zin in heeft, bijten en alleen maar gillen Ze zegt dan weer vrijwel niets.. Jamjam, mam en verder alleen maar kreten De middelste kon op de leeftijd van 12 maanden veel minder: zei alleen die en dicht, kon staan en op de salontafel klimmen, zwaaien en redelijk spelen, maar beduidend minder als de jongste. De oudste kon weer veeel meer waaronder lange stukken loslopen (paar km) en vocabulaire van 50+. Kortom zelfs in een gezin kan het enorm variëren
Vormenstoof en puzzelen kan ze hier ook een tijdje maar ik moet wel aanwijzen hoor behalve bij rondje en vierkant niet. Bal overgooien ? Nee hoor nog steeds niet. Ze gooit gewoon in t wilde rond ook al wilt ze naar jou gooien. Schoppen gaat redelijk. Die mama's en papa's hebben gewoon wonder kindjes of ik een heel dom kindje dat ze dat nog niet kan. Kortom niet druk maken.
Ieder kindje is uniek en blinkt ergens in uit. Mijn zoontje loopt aan de meubels en sinds een paar dagen achter een loopwagen. Hij klapt in zijn handjes, schud nee (maar ook als hij soms ja bedoeld) en kan heel zoet met auto's spelen. Vind het enig om alles in de krantenbak en uit de krantenbak te halen en dit zelfde geld voor bakjes of speelgoed waar poppetjes in kunnen. Hij snapt het als ik vraag of hij naar me toe komt en als ik om een kusje vraag *smelt*. Probeert boterham of fruit met een vork te prikken en we drinken samen af en toe uit een gewone beker. Hij kan een bal overrollen en vind het geweldig om mij uit te dagen zodat ik achter hem aan kom kruipen. De puzzels zijn echt nog te moeilijk, hij haalt ze er uit en gooit ze door de kamer heen En vormenstoof soms per ongeluk goed.. maar als ik hem aanwijs als hij het verkeerd doet, blijft hij eigenwijs toch proberen het rondje in het sterretje te krijgen Helpen met aankleden probeert hij wel wat. Als ik bijv. zijn trui over zijn hoofd doet zoekt hij met zijn armen de mouwen om ze er in te doen. Met de broek doet hij dit af en toe met zijn benen.
Mijn jongste is 14 maanden, maar van het rijtje dat je noemt, kan ze een hoop nog niet hoor! En volgens mij zijn dingen als vormenstoven goed kunnen, puzzels goed leggen, overgooien met de bal, torens bouwen van duplo allemaal nogal meer iets voor als ze 2 zijn.... Caitlyn probeert al wel een tijdje blokjes te stapelen met duplo, maar dat zijn er eens 2 of 3, of een paar blokjes naast elkaar op een grondplaat. Geen torens te noemen nog. Overgooien? Tja, 't is maar wat je eronder verstaat denk ik. Ze probeert wel te gooien, maar dat betekent dat de bal meer van haar handen afrolt, omdat ze haar handen schuin houdt. Gooien kun je dat nog niet echt noemen. Overgooien al helemaal niet Puzzels: heel leuk om uit elkaar te halen, en vooral lekker prutsen met de stukjes, maar in elkaar krijgt ze ze nog niet. Vormenstoven: hier eentje van de action, waarvan ze het dakje dus optilt, zodat de vormen er weer in kunnen. Hij is nu vooral leuk om dingen erin te doen en er weer uit te halen Helpen met aankleden: ja, dat doet ze al wel wat. Helpen is wel een groot woord: ze steekt armen en benen de kant op waarvan zij denkt dat ze moet zijn. Niet altijd even handig, maar ze heeft door dat er iets met haar armen moet als ik een shirtje in handen heb of een jasje, en iets met haar benen bij broekjes, leggings, maillots, sokjes en schoentjes. Sjaal probeert ze zelf om te doen, rits kan ze openmaken. Loslopen doet ze sinds een paar weken, ze klimt overal op, komt zelf de trap op. Praten: een stuk of wat woordjes, 5-10 ofzo, en een hoop gebaren. Ze snapt wel een hoop, is duidelijk als je dingen aan haar vraagt. Een aantal dierengeluiden kan ze ook nadoen, ook zonder plaatje inmiddels.
Nog even over dit rijtje: ik denk dat het nogal 'in the eye of the beholder' is. Het klinkt natuurlijk ontzettend interessant als je zegt dat je kind torens kan bouwen of puzzels maakt. Ik maak me geen illusies: ik heb echt nog nooit een kind van 1 jaar die dingen zien doen. Maar als je 2 blokjes op elkaar zetten een toren vindt, of stukjes uit een puzzel halen 'een puzzel maken' vindt. Ja, dan kan je kind heel snel een heleboel dingen
En ik was al zo trots dat mijn dochter op 11 maand los liep... Maar puzzels, torens en vormenstoof, dat lukt echt nog niet. En ze is nu 14 maand. Ze zegt ook alleen mama, papa en paard en kan wel zwaaien maar kusjes geven ofzo dan ook weer niet. Maar ach, ik ben nog steeds trots
Denk dat die ouders het iets mooier brengen dan dat dat het werkelijk is Hier kan ze ook puzzelen lees een half uur bezig zijn met de stukjes 1 voor 1 op de grond leggen en dan weer op de puzzel en zo heen en weer maar in het juiste vakje bij langen na niet.... En overgooien ket de bal Ja van de 7 keer per ongeluk 3 keer de goede richting in rollen/ gooien/ laten vallen.... Laat je niet gek maken elke kindje heeft zijn eigen ontwikkeling en doet de dingen wanneer hij of zij er klaar voor is.
Hier 11 maanden, hij kan heel mooi alleen spelen, bestudeerd alles graag, ziet het kleinste detail en hangt alles aan zijn duimpje. Die dingen wat je opnoemt kan hij echt niet terwijl hij volgens de fysiotherapeute heel goed is qua kleine motoriek. Zelf eten heeft hij geen zin meer in, gooit ineens alles graag op de grond, heel serieus en rustig om dan te kijken waar het ligt Een puzzel met van die dikke knoppen op, tja daar kan hij het stukje uithalen maar dat kan denk ik alle baby's maar terugleggen niet, gewoon met een boogje huppakee de lucht in puzzel heeft hij wel nog maar 3 dagen Hij kan het deurtje van de babywalker open en dicht doen en drukt heel gericht op de knopjes (ik kan het knopje driehoek appel niet meer aanhoren) In de grove motoriek is hij wat langzamer, hij heeft een week of 3 geleden het nut gevonden van rollen. Hij kon het wel maar met tegenzin en sinds 3 weken doet hij het constant, hij kan ook sinds toen van zit naar buikligging, nu zijn we aan het oefenen om in de kruipstand te gaan zitten en om van buik naar zit te gaan. Lopen doet hij wel graag aan de handen meet met zijn voetjes naar buiten. Hij is dus qua het grove iets langzamer maar so what? Ik heb een heerlijk mannetje, is heel gemakkelijk, huilt nooit en als hij huilt weet ik wat hij wil (slapen) dus dat is zo opgelost. Hij kan goed en mooi alleen spelen, ik heb aan hem eigenlijk geen werk Hij zegt mamamamamamamama, opa en oma noemt hij "na na" echt met de a geen aaaa ik versta nog wel wat dingen van hem, veel lijkt op elkaar maar hij zegt het met andere tonen Nee knikken kan hij, dat doet hij nu ook gericht bijvoorbeeld als hij geen honger meer heeft, ja probeert hij maar lukt nog niet Als ik vraag waar is papa, mama, opa, oma, koffieke, lampke, tafel, deur, tv....dan kijkt hij die richting uit, nu help ik hem door hem te leren wijzen met zijn handje, hij weet wat het is, kijkt ernaar maar wijst nog niet Elk kindje is anders, en het intereseert me met de dag minder en minder wat een ander kan, ik lees graag wat andere kindjes kunnen en ben ook heel trots op de andere kindjes maar als ons bolleke dat nog niet kan maakt me met de dag minder en minder uit, het doet me niet meer veel, niks eigenlijk Hoe langer je moet wachten op iets wat je kindje zou "moeten" kunnen, hoe trotser je bent als ze het ineens kunnen, dus ik heb het gevoel dat ik veel trotser ben op mn zoontje dan alle andere mama's Veel kindjes zijn wel sneller ivm grove motoriek maar ik heb wel het liefste mannetje van de hele wereld en die hebben jullie niet! Hahaha (met een knipoogje bekijken he mensjes) Nog een toevoeging. Als we " ik zag 2 beren,... " zingen dan zingt hij mee en weet ook wanneer het zijn beurt is p. Ik zing dan het liedje en op het einde is het van tot die beren smeren konden en dan zegt Dylan "hie hie hie" en dan ik "ha ha ha" en dan doet hij nog eens "ha ha ha" en hij doet het meestal ook echt 3 keer dat is echt grappig. En vaak zingt hij het ook alleen, dan is hij aan het spelen of ligt in bed en dan hoor ik hem zingen "hie hie hie" "ha ha ha" Met andere woorden, hij kan tellen whawha
Niet te veel luisteren naar dat soort verhalen. Het zou best kunnen dat een kindje van 12 maand iets kan van de dingen die jij opnoemt maar echt niet alles. Of die mensen hebben einsteins op de wereld gezet.
Há, ik had het beginstuk kunnen schrijven!! En ik werk met kinderen en weet veel van de ontwikkeling af, maar als het over je eigen kind gaat, is het toch anders Hier een kleintje die 12 maanden is, en absoluut die dingen niet kan die je opnoemt! Hier langs de rand loslopen, overal staan en aan twee handjes lopen (niet aan 1 en al helemaal niet los) Oh ja...en heel snel kruipen! Qua praten zijn het meer geluiden en tel ik ze niet mee; er zit wel een mammam in, maar niet doelgericht naar mij. Ik merk dat iedereen daar eigen criteria voor heeft om iets als een woordje te zien..ik ben vrij streng haha Correct is: hai als begroeting, nee, toetje (tja ), en brrrrr bij een auto en boe bij een koe.. Oh ja en sinds deze week ook een soort scheetje-geluid bij een vieze luier Laat je niet gek maken meid!! Het is echt veelal opgeblazen en afhankelijk van de definitie van de vaardigheid én gewoon verschil i. Karaktertjes! (Hier ook meer een sloper/gooier haha)
Mijn dochtertje liep met 13 maanden. Met 12 maanden kon ze als we zeiden hiep hiep hoera der armen in de lucht doen, klappen in de handjes, knipoog en handkus.. Uhh ff denken.. Zou het zo niet weten maar geen puzzels maken hoor! Mijn dochter zegt nu al wel veel woorden: papa mama opa oma didi ( naam hond, ongeveer ) kindje baby klok daag pietje klaasje paardje nee kijken klaar kitty pooh sesje ( prinsesje) Elk kind is anders, komt allemaal wel. Bij de ene wat sneller als bij de ander
Heeeeel erg bedankt voor alle reacties dames!! Begon al te denken dat ik een minderbegaafde dreumes ofzo heb Hij doet ongeveer precies de dingen die jullie vertellen al, dus ik maak me geen zorgen meer. Volgens mij hebben we of heel wat wonderkindjes of heel wat overdrijvers in de omgeving.
Idd teveel kijken naar andere kindjes heeft weinig zin. Want ieder kindje is uniek in zijn tempo. Mijn dochter liep los met 12 maanden, ging al een paar woordjes zeggen. Echt spelen niet, Ja afentoe met wat blokken, little people of poppen. Ze liep hier veel achter de babywalker, dan sjeesde ze door de huiskamer. Nu op de leeftijd van bijna 15 maanden klimt ze op de bank en gaat ze er zelf af, Ook de tafel heeft ze ondekt om op te klimmen(maar dat wil ik natuurlijk niet) Ze schuift met de box, tafels, en is gewoon heel eigenwijs. Zelf willen eten, mag ook niet helpen en als ik dat doe word ze heel boos. Zelf aankleden dat heb ze dan gelukkig nog niet
Mijn dochter liep met 12 maanden een paar stapjes los zeker geen afstanden, zei woef woef als ze een hond zag, kon redelijk zelfstandig spelen of gooien met blokjes... Nu is ze 16 maanden rent het hele huis door speelt met haar keukentje al stopt ze wel steeds haar beer in de oven... Sinds afgelopen zaterdag heeft een kinderwagen en een pop nou die zijn op dit moment echt favoriet... zegt papa mama die nee isda (wat is dat) beer sitaas (sinterklaas) bal hap mmmm (als ze iets lekker vindt)mij dag hai geeft handkusjes zwaait probeert zelf te eten kan haar broodje aan de vork prikken en in haar mond stoppen maar spelen met de vormenstoof of puzzels nee... en van duplo zijn voornamelijk de dieren en de poppetjes leuk maar de blokjes die boeien haar nog niet
Ohja klap ns in je handjes, op je boze bolletje en handjes in de hoogte gaat vrij goed. Zwaaien ook. Dat was t wel...