Hallo allemaal, Zoontje is nu 23 weken. Het is een pittig, levendig ventje. Slapen is altijd moeilijk geweest. Het begon met hazeslaapjes overdag, enkel goed slapen in draagzak of wandelwagen. Daar kwam bij dat hij 's avonds in slaap gewiegd moest worden en dan slapend weggelegd moest worden (wat overigens zeer vaak mislukte ). De nachten gingen dan wel behoorlijk. Eens hij sliep vroeg hij 1 of 2 nachtvoedingen, maar sliep daarna gewoon verder. We zijn blijven volhouden hem steeds wakker in zijn bedje te leggen en te troosten. Sinds hij een maand of 4 is, doet hij overdag 3 mooie slaapjes (ochtend ongeveer een uurtje, middag zo'n 2 uurtjes en vooravond 30 à 45 min. in draagzak). Het slapen leggen voor de nacht is nog lang heel moeilijk geweest. Sinds vorige week gaat dat ietsje beter (ik ben steeds bang het luidop te zeggen omdat het zo snel weer kan veranderen :/). Fijn dus, die stress voor het in bed leggen is nu veel minder en geeft me veel rust. Maaaarrrrr... Nu wordt hij 's nachts 7 - 8 - 9 keer wakker! Het begint al een uurtje nadat hij in slaap gevallen is. Ik moet hem dan goed leggen (rolt op zijn buik en houdt hoofdje steeds omhoog), speentje geven en even troosten. Dan slaapt hij weer verder. 1 of 2 keer lukt dit niet en weet ik (denk ik) dat hij honger heeft. Hij drinkt dan 2 borsten. Gisteren zijn we naar de KA geweest, die ziet geen medisch probleem (verborgen reflux onder controle). Ik heb al eens gekeken maar zie geen tandjes doorkomen. Herkent iemand dit? Wat zou het probleem dan wel kunnen zijn?
Ik heb geen tips, maar mijn zoontje is 24 weken en sinds een paar weken is hij 's nachts ook gewoon wakker. Hij huilt niet, maar jammert of brabbelt. Als ik bij hem kom lacht ie en wil hij spelen Afgelopen nacht ben ik 2x bij hem geweest en toen heb ik hem gelaten. Hij is 1,5 uur wakker geweest en viel toen in slaap. Wij hebben samen afgesproken dat we naar hem toe gaan als hij huilt, want dan moet je troosten. Maar als hij beetje jammert, brabbelt en lacht als we bij hem komen dan gaan we max 2x naar hem toe voor zn speen (die hij altijd weer eruit gooit) en daarna niet meer. Hij moet ook leren om zelf weer verder te slapen, dat kan hij dus wel, maar ik vind 1,5 uur wakker in de nacht behoorlijk lang. Honger is trouwens uitgesloten. Ik denk dat het ook te maken heeft met een ontwikkelingssprong, hij wil van alles maar dat lukt. Hij heeft de pech dat ie een spreidbroekje heeft dus wordt behoorlijk beperkt in zn beweging. Daar heeft hij last van denk ik. Daarnaast voel ik bulten op zn tandvlees, nog geen tandje zichtbaar maar langzaam komen ze door denk ik. Al met al is het de leeftijd gok ik.
Je geeft nog volledige BV? Misschien drinkt hij niet genoeg overdag en wil het in de nacht bijtanken? Daarnaast zit er rond de 6 maanden weer een sprong in de ontwikkeling, die in mijn ervaring bij 'pittige' (gevoelige?) kindjes ook veel onrust geven m.n. rondom slapen. Bij mij duurde dat zeker enkele weken en dan werd mijn kindje zo ongeveer ieder uur wakker. Kan ook zijn dat hij aan het regelen is, dat je cyclus misschien op gang aan het komen is en productie gestimuleerd moet worden of zo? Je zou misschien nog eens kunnen proberen om meteen als je kindje wakker wordt de borst te geven ipv de speen, misschien dat hij dan met een volle maag een langere ruk kan maken? Nu rek je het toch in de nacht met dat speentje, misschien dat hij daarom zo snel weer wakker wordt.
Bedankt voor je reactie! 1,5 uur is best wel lang ja. Maar zolang hij niet huilt, zou ik hem ook laten. En dat van vanalles willen, maar nog niet kunnen herken ik ook. Jammer van het spreidbroekje. Hopelijk mag dat snel weg. Probleem bij ons mannetje is dat hij eerst wat kreunt (ga ik niet op in), maar daarna begint hij te huilen. Dan laat ik me wel zien (hij ligt naast me in z'n eigen bedje) en troost ik hem. Ontwikkelingssprong zou inderdaad kunnen...
Bedankt voor je reactie! Momenteel geef ik gedeeltelijk borstvoeding omdat ik aan het afbouwen ben. Zoontje drinkt niet meer goed aan de borst en ik moet binnenkort weer werken. Kolven op het werk zie ik niet zitten. Ik geef nu 's ochtends, 's avonds en 's nachts nog BV (ochtend en avond gekolfd flesje, anders drinkt hij echt slecht). Ik heb een aantal nachten inderdaad sneller BV gegeven ipv speentje te geven. Dan kwam hij 3 uurtjes later opnieuw. Ik liet hem dan weer drinken. Maar dan dronk hij 's ochtends heel slecht. Daarom dacht ik dat het niet echt honger was. Of zou de overgang naar de fles voor de onrust kunnen zorgen? Hij drinkt beter uit de fles dan van de borst en heeft volgens mij ook geen probleem met de melk zelf.