Pff het zit me toch niet lekker.. ontwikkeling bijna 2,5...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janneke21, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Helemaal mee eens!

Probeer naar je zoontje te kijken zoals hij is en niet vanuit jezelf. Onbewust kan je zo net de vinger verkeerd leggen.
    Mijn zoontje is heel slim en vaardig, maar ik vergelijk hem niet met mijzelf of zijn vader of zijn vriendje die nog veel en veel slimmer is. Die kan al lezen en moet nog 3 worden.
    Ik probeer mijn kind lekker kind te laten zijn en normale dingen met hem te doen die bij zijn leeftijd horen en hem niet te vergelijken met wie dan ook.

Omdat je geen vertrouwen hebt in het cb, zou ik de ha om een verwijzing vragen naar eoa sociotherapeut. Maar maak je er niet te druk om! Je zou eens kunnen kijken welke therapievormen vergoed worden via je verzekering. Niet voor alles heb je een verwijzing nodig.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ben het ook met Yukl eens: je moet ook opletten dat je niet jezelf op je zoontje projecteert. Tuurlijk moet je ook alert zijn of er geen problemen zijn, maar je moet ze vooral ook niet creeeren.
    Bij heel veel dingen die in dit topic staan, heb ik ook meer het gevoel dat dat peuters eigen is (dat ze zich helemaal verliezen in rollenspellen en dan ook niet met de eigen naam willen worden aangesproken, dat ze dingen soms wel en soms niet lijken te kunnen, grote fantasiewereld, groot willen zijn etc). Daarnaast gaan alle peuters op een andere manier door de ontwikkelingsfasen, sommige peuters doen langer over een bepaalde fasen en andere peuters slaan er een paar over of doorlopen ze op een ander tijdstip. Ik denk ook dat wat jij als onderpresteren ziet, vrij normaal gedrag is. Soms hebben peuters geen zin om iets te doen of lijken ze het echt even kwijt te zijn. Denk niet dat dat bewust is.

Mijn advies zou nu zijn: probeer gewoon met je zoontje mee te gaan in wat hij leuk vindt en graag doet en kijk minder naar wat hij wanneer zou moeten kunnen en doen. Hij is nog heel jong, de situatie kan weer heel anders zijn als ie naar de kleuterschool gaat. En bij de meeste scholen zijn ze tegenwoordig ook heel alert op hoogbegaafdheid en bieden ze extra programma's aan.

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    (Update)

Ondertussen nog gesprek gehad met mijn collega waar mijn zoontje bij zit en zij gaf uit zichzelf al aan dat het haar op viel dat hij zich heel erg aanpast aan de groep en te weinig uitdaging krijgt. Binnenkort valt ook zijn 'vriendinnetje' van bijna 4 weg en dan heeft hij nog minder aansluiting.
    Ik heb ondertussen een hele mooie oplossing gevonden voor dit probleem, hij gaat naar een peuteropvang. Geen peuterspeelzaal, geen kinderdagverblijf, maar een halve dagopvang voor peuters 2-4 jaar. Dit zit in 2 basisscholen, weet ook al dat hij sowieso naar 1 van deze 2 scholen zal gaan en is erg gericht op uitdaging en speelse voorbereiding op de basisschool. Ik denk dat dit perfect is voor hem! Wat ik hoorde is dat ze zelfs al af en toe wat dingetjes samen met kleuterklassen doen en de school die erbij zit is ook nauw betrokken bij de hoogbegaafdeschool hier in de buurt.
    Heel veel peuterspeelzalen etc. hier zijn echt gericht op achterstanden en zij zijn juist gericht op uitdaging voor elk individu, of je nou 'achter', gemiddeld of 'voor' loopt..

Ben superblij dat ik dit heb gevonden! :) Hier kan hij hopelijk al meer zichzelf zijn.
    En verder mag hij uiteraard absoluut zichzelf zijn, ik stimuleer hem en hij leert letterlijk elke dag ontzettend veel bij en ik geniet daar gewoon vol op van.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Klinkt helemaal goed!

Ik kom uit Rotterdam en daar werkt men veel met vroegschoolse educatie. Klinkt heel leuk maar in de praktijk is het vaak extra taallessen voor kinderen me een achterstand.
    (bijv kinderen met ouders die NLs niet als moedertaal hebben)
    Beetje sneu voor mijn dochter die je alles maar 1x hoeft uit te leggen want die taallessen zijn vooral veel herhaling. (woordje nis, tegenstellingen.. Etc)
    Maar nu het lekker rustig is op de groep zijn ze als de kleintjes slapen aan het oefenen met cijfers en letters. Stuk leuker ineens.
    Jammer genoeg is ze na deze week de enige bijna-4jarige op kdv dus hoop dat ze toch nog wat leuks voor dr kunnen bedenken.
    Want anders hoor ik al die tijd alleen maar dat het saai is :)

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Klinkt als een goede oplossing!:) Het is idd fijn als hij gestimuleerd wordt met bepaalde dingen. Elk kind heeft een eigen ontwikkeling en daar kan je het beste maar gewoon bij aansluiten. En verder sluit ik me ook aan bij Yukl;)

Ook ik lees veel dingen (met name bij andere reacties over 'slimme' kids) wat heel normaal is voor een peuterontwikkeling en niet zozeer zorgelijk of bijzonder. Het kan prima weer gemiddeld worden als ze wat ouder worden. Ik denk dat het pas echt naar voren komt op de basisschool.
    Dan is het idd wel belangrijk om een kind te stimuleren en niet in een hoekje wordt gezet om maar boekjes te gaan lezen oid. Dat is met mijn broer gebeurd vroeger en die liep op vast op de middelbare school. Iedereen mega hoge verwachtingen van dat kind 'want hij is zo slim' en uiteindelijk zit hij nog met zichzelf in de knoop en heeft geen studie afgerond. Zelfde geldt voor mijn neefje van 19. Ook een bovengemiddeld slimme peuter/kleuter maar dat trok weer recht op de middelbare school en doet nu met moeite een MBO opleiding (wat uiteraard ook prima is;)).

6. zogelukkig

Mooi dat je dit hebt gevonden!

Maar dit is gewoon de voorschoolse opvang van de brede school. Het heet anders, maar ze bieden hetzelfde programma als de peuterspeelzaal. Daar doen ze tegenwoordig echt veel meer dan spelen alleen en wordt heel goed op op de individuele behoeftes van het kind ingespeeld en het is niet waar dat er alleen op achterstanden wordt gelet.

7. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Volgens mij niet, aangezien de peuterspeelzalen echt andere methodes hebben dan deze opvang.
    Daarnaast is dit van 8:00-13:00 en peuterspeelzalen hier vaak maar hooguit 3 uurtjes.
    En ik heb zelf tot vorig jaar ook op een heel aantal peuterspeelzalen gewerkt en hier werd erg weinig aandacht aan persoonlijke ontwikkeling besteed.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Die peuteropvang is een middenweg tussen een kdv en peuterspeelzaal. Door langere dagen aan te bieden, kunnen ouders het makkelijker combineren met halve dagen werk. Ik ben het vaker tegen gekomen. Volgens mij is het wel vrij nieuw of zie je het in ieder geval veel meer.

Ik denk dat het feit dat ze veel langer open zijn bijdraagt aan het feit dat er daadwerkelijk ruimte is voor extra stimulatie aangepast aan het kind. Maar wel fijn dat ze daar zo mee bezig zijn, dat is volgens mij niet vanzelfsprekend. Je hebt dus denk ik de juiste plek gevonden voor hem. :)

9. zogelukkig

Oh, ach so.
    Hier wel peuteropvang die bij brede scholen horen, maar was hier ver fietsen en mijn zoontje gaat niet naar die scholen.
    Dat jouw ervaring negatief is met psz-en wil echter nog niet zeggen dat er bij alle psz-en erg weinig aandacht is en niet gelet wordt op persoonlijke ontwikkeling. Hier is die er zeker wel. Ze werken ook met een bepaalde methode, moet ik na de vakantie even navragen, voor de vakantie was het vooral wennen en afscheidsfeestjes.

10. Saskia78

In rotterdam werkt men meestal met "puk en ko".
    Vroegschoolse educatie met een nadruk op taalonderwijs.

Erg leuk.. Puk is ook echt op de groep en doet mee met alles maar vooral als je een klein kwaakje hebt zoals wij... is het soms een beetje eh.. jammer.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ saskia: uh, wat is een klein kwaakje? :D

12. Saskia78

Oh dr mond :)

Zeg maar De subtiele variant van de uitspraak van mijn vader.
    "kun je EVEN je snater houden?!"
    Veel gehoord toen ik klein was :)

13. zogelukkig

Oh, ze kwekt dus heel veel!:D

14. Saskia78

@zogelukkig: als het 2 minuten stil is.. is dat meestal een reden om te kijken wat ze doet.. want meestal is ze dan zelf drinken in aan het schenken (terwijl ze weet dat ik dat niet goed vind) of een koekje aan het pakken :)

Deel Deze Pagina