Wat te doen met slaan/schoppen/bijten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luun, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Mijn middelste zoon is bijna 2 en hij heeft vaak de neiging om te gaan slaan of bijten of op je voet stampen als hij 'nee' te horen krijgt. Het gaat niet hard, maar hij doet het duidelijk uit boosheid. Als hij ouder zou zijn zou ik hem leren om het met woorden te zeggen, maar omdat hij nog geen 2 is praat hij nog niet veel. Ik zit dus te bedenken wat ik hem anders aan kan leren. Een kussen slaan, een bal gooien? Hebben jullie nog ideeen??

2. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Nee accepteren lijkt me beter, boosheid uiten door met iets te gooien wordt op den duur alleen maar vervelender. Slaan, schoppen en bijten is not done. Dat hij niet zoveel praat, betekend niet dat hij weinig begrijpt. Probeer uit te leggen waarom iets nee is, en dat als hij schopt, bijt of slaat, hij op de gang kan afkoelen.

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Eens met Rianne... Mijn zoon zit in precies dezelfde fase en kan ook niet zo goed tegen 'nee' - lees: dramatische scenes met een ter aarde stortend, luid brullend kind, liefst in een te drukke supermarkt met allemaal oma'tjes die mij verwijtend aankijken omdat ik niet toegeef :D Erg fijn!
    Enige dat ik kan doen is stug volhouden en als hij gaat slaan zijn handen vastpakken (niet hard, maar wel zo dat hij geen kant op kan), net zolang tot hij genoeg gekalmeerd is. Dit herhaal ik net zolang tot hij er echt mee stopt, want hij vindt het super-irritant als ik het doe, dus werkt vrij snel. Hoef het inmiddels ook bijna nooit meer te doen, alleen maar als hij heel moe is.

Sterkte! Dit is echt een lastige, vind ik. En dan te bedenken dat het nog erger (kan) word(t)(en)........... :)

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou hem even apart zetten en als hij rustig is kan hij weer binnenkomen. Mijn zoontje gaat hier in de "hoek" als hij dit doet. Kan hij even afkoelen....werkt prima en hij snapt het ook goed.

5. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ja, zo zou ik het ook doen hoor. Boos zijn mag, maar je mag niemand pijn doen als je boos bent. Dus in zo'n geval maar even afkoelen op een rustig plekje, bij ons is dat onder de trap in de hal.

6. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Dat is idd ook wat ik tot nu toe steeds gedaan heb: duidelijk zeggen dat het niet mag, met reden, en als hij door blijft gaan een time out om af te koelen. Maar het punt is dat hij z'n boosheid op een andere manier moet gaan uiten. Alleen zeggen dat manier 1 (slaan) niet mag is vaak niet erg effectief, het is veel effectiever om ook een alternatief te geven hoe hij dan om moet gaan met z'n boosheid. Maar het alternatief vindt ik moeilijk te verzinnen bij zo'n jong kind.

7. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    dan liever leren even te stampvoeten... ( of zoiets ) dan hem te leren ergens anders op te slaan. ( een kussen is bijvoorbeeld ook niet altijd voorhanden en zal hij mogelijk andere alternatieven zoeken.. en dat is ook niet de bedoeling als je buitenshuis bent )

8. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Stampvoeten...da's een goeie! ga ik proberen.

Deel Deze Pagina