twee jaar geleden ben ik bevallen van zoon. Ik had een ruggenprik en kreeg daarom een katheter. Nu ben ik weer 34wk zwanger en bereid me voor op bevalling nummer 2. Ik vraag me af; hoe werkt een katheter precies? ik dacht dat zon slangetje een keer geplaatst werd en dan blijft zitten tot t eind. Maar bij mij werd telkens opnieuw (en vaak) de slang geplaatst om de blaas te legen. Dit voelde, natuurlijk met name toen de ruggenprik werd uitgezet, extreem onaangenaam (maar echt: naar!) Is dat normaal? Het was een van de vervelendste dingen van de bevalling. (Naast dat ik persweeen had toen ik nog niet mocht persen en daarna 2,5 uur moest persen zonder persweeen. Op t eind viel ik telkens flauw bij t persen en kon t niet meer zelf werd uiteindelijk de vacuumpomp maar gepakt - maar dat allemaal terzijde ) Maar dan heb ik toch eigenlijk nog een vraag: hoe kijken jullie terug op ruggenprik. Hadden jullie ook deze ervaring door de ruggenprik (vervelend gedoe catheter + langer persen en vaccuumpomp)? Kies je er een tweede keer weer voor? Ik neig naar niet ivm bovenstaande ervaringen...
Hier tijdens ruggenprik ook steeds gecatheteriseerd. Om de 2 a 3 uur slangetje erin. Waarom geen verblijfscatheter? Dan zit er een opgeblazen balonnetje in je blaas en dat kon de bevalling vertragen of tegenhouden. Tenminste, dat is mij verteld. Na de bevalling moest ik gehecht worden op OK en had ik een overloopblaas. Er zat nog teveel urine in (meer als 500 ml) en hierdoor was mn blaas teveel opgerekt. Ik kreeg toen de keus, om de zoveel uur zelf catheteriseren of een paar dagen een verblijfscatheter. Ik heb voor het laatste gekozen Vond de catheter erin op zich niet pijnlijk of naar. Goed ontspannen. 2e keer bevallen zonder pijnstiller. Thuis. Prima te doen. Bij vorige ruggenprik kregen ik en kleine koorts. Moest extra infuus met antibiotica. Extra nacht blijven en kleine naar andere afdeling. Bloeddrukdip van kleine door de ruggenprik. Nee, dat had ik niet nog een keer gedaan....