Pff, ik ben weer 10 jr ouder (hond)

Discussie in 'De lounge' gestart door Jenala, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MHMW

MHMW Niet meer actief

Dit zijn toch echt jou woorden. Niet die van mij! Een hond blijft een dier en een dier kan je nooit voor de 100% vertrouwen. Doe je dit wel, ben je mijn ogen naief en geen goed baasje. Als een kind jou hond wilt aaien, jij zegt waarschijnlijk dat dit gewoon kan want jou hond zou zoiets NOOIT doen. Todat hij het wel doet en dan is het de schuld van het kind. Ik ken dat soort uitspraken en je slaat hier echt voledig de plak mee mis. Ik ben ook gebeten door een hond die zoiets nooit zou doen. Nou geloof me, de baasjes hebben er een hoop gezeur mee gehad.

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

En ik vind dus ook dat men eerst eens naar de situatie moet kijken als er iemand gebeten wordt, soms ligt het aan het kind en soms aan de hond (denk medische oorzaken, schrik reactie...) en soms aan de eigenaren.
    Ik ben ook meerdere malen gebeten geworden door honden, en soms lag het aan mij, soms aan de hond en soms aan de eigenaar die niet juist de hond had opgevoed.
    En een hond die bijt is niet altijd per definitie vals, het kan dus verschillende oorzaken hebben.
    En als een hond een medisch probleem heeft en je kan het niet een twee drie oplossen wat is da beter?
    De hond laten door lopen met alle risico's en zorgen van dien of hem dan maar laten inslapen?
    Ik zeg dan voor iedere partij is het beter om de hond te laten inslapen.
    Andere oorzaken kunnen verholpen worden, juiste opvoeding en opletten wat je hond doet, dan voorkom je al 90% van de gevallen.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het wel lastig. Honden worden tegenwoordig zowat als lid van de familie gezien, ze krijgen de beste voeding, een zacht mandje etc. en mensen/kinderen dienen zich maar aan te passen aan zo'n dier door niet erop af te gaan etc. Maar het is en blijft gewoon een dier met soms rare fratsen en vind niet dat een mens in de huidige samenleving maar precies moet weten hoe zo'n hond in elkaar zit.
    Ik ben zelf als klein meisje ook een keer gebeten. Ik was een jaar of 5 en de schutting tussen ons huis en die van de buren was omgewaaid en ik liep wat in de tuin. De hond van de buren zag mij als leuk speelmaatje maar ik schrok van de manier waarop hij op me af kwam dus zette het op het rennen (normale reactie, vooral op die leeftijd) en toen heeft hij me in mijn kuit gebeten. Het was niet heel ernstig maar mijn ouders kregen toen ook het verwijt 'ze had niet mogen rennen' en hoor mijn buurman nog schreeuwn terwijl die hond achter me aan rende 'Niet RENNEN!'.
    En wat voelde ik me dom dat ik het fout had gedaan en het dus mijn eigen schuld was.

Maar nu achteraf heb ik zoiets van, iemand kiest voor zo'n huisdier, niet iemand anders. Dus zoals ik bijv las over niet rondrennen of geen contact maken of aanraders van een honden-goeroe, zoiets kun je gewoon niet verlangen van mensen. En dat het 'heel normaal is' dat een hond van zich afbijt in zo'n situatie, zal allemaal best wezen en dat snap ik.. maar dan vraag ik me af of zo'n hond wel tussen mensen past.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Pfffffft. Meer kan ik niet zeggen over deze discussie.

5. hardloper

hardloper Niet meer actief

Er zijn ook genoeg lieve honden die verkeerde dingen doen. Zo is er een keer een enthousiaste hond tegen mijn kind opgesprongen. Ja, hij wil alleen maar spelen zij de eigenaar. Dat het jasje van mijn dochter stuk was en de nagel van die hond bijna in haar oog kwam was dan even jammer. Mijn kind was bijna blind (scheelde nog geen cm) omdat zij haar hond niet aanlijnde (niet nodig want hij is zo lief???):x
    Mijn kinderen laten vreemde honden met rust en vragen of ze ze mogen aaien als ze dat willen. En als iedereen zijn enthousiaste wilde hond gewoon aanlijnt kan mijn kind ook weer zonder angst buiten spelen. De eigenaren mogen dan ook even vragen of mijn kinderen bang zijn voordat ze die beesten los laten rennen:x. Er is daarna nog twee keer zo'n grote naar haar gesprongen, maar ik sta klaar om ze een rotschop te verkopen als ze naar mijn dochter komen rennen.

En verder vind ik honden lief hoor, het zijn meestal de eigenaren die de poep niet opruimen of die hun honden rond laten stormen waar ik kwaad op word. mijn kinderen zouden jou bange hond gewoon met rust laten, hooguit vragen aan jou waarom hij zo is en dat erg zielig vinden

6. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Dus een hond mag uit angst niet van zich af snauwen als ie in het nauw gedreven wordt, maar je mag een hond wel een rotschop geven als jij bang wordt van de hond terwijl die het goed bedoelt??

Niet dat ik het grotendeels met je eens ben hoor, een baas hoort zn hond ook gewoon bij zich te houden. Net als dat niet iedere hond gedient ervan is dat ie geaaid wordt, is ook niet ieder mens er van gedient om besnuffeld of besprongen te worden door een hond.
    Onze jongste is ook erg entousiast en stapelgek op kinderen en die wil ook wel heen lopen en aandacht vragen, maar ik roep haar dan ook terug. Niet iedereen wil dat, wat begrijpelijk is. Mijn andere hond wil juist door mensen met rust gelaten worden en dat hoort dan ook gerespecteerd te worden.

Het laatste wat ik in deze duscussie erover ga zeggen is dat in de grote lijnen iedereen het wel met elkaar eens is, een agressieve hond hoort gewoon aan de lijn met een muilkorf om. Waar alleen de grens ligt verschillen de meningen over.. Ik vind snauwen in geval van ts niet dusdanig dat een muilkorf gewenst is. Snauwen als men alleen al voorbij zou lopen en niks doen vind ik wel een geval waar mee aan de slag gegaan moet worden. Ik ben van mening dat ieder, kind of volwassene hoort te vragen alvorens een hond te aaien. Doe je dat niet danis het niet alléén de schuld van de hond of baas, maar ook de verantwoordelijkheid van de persoon die het ongevraagd doet, of de ouders ervan.
    Daarnaast vind ik niet dat elke hond het maar hoeft te accepteren, ik wil ook niet ongevraagd betast worden door een vreemde, en die zou ook een uitbrander van mij krijgen als die dat wel zou doen. Alleen is de manier waarop ik kan reageren anders dan de manier waarop een hond kan reageren.

Het verschil in mening blijkt ook erg af te hangen van het feit waar je een hond ziet staan. Mijn honden zijn deel van het gezin en erg belangrijk voor ons. Voor mij zijn het maatjes die mij door dik en dun steunen, en wat ik onvoorwaardelijk ook zal proberen terug te doen. Veelall heb ik ook liever een hond dan eens mens. Mijn honden veroordelen mij niet, mijn honden zijn er altijd voor mij wat er ook gebeurd, menig mens niet.
    Daarom is denk ik hoe ik er tegenover sta anders als een willekeurig iemand anders.

Helemaal eens in deze discussie worden we het nooit. Maar de hoofdlijn blijft, een agressieve hond horen maattregelen mee genomen te worden. Hoe en wanneer is en blijft het discussiepunt.

@ts, fijn dat je samen met je trainer tot de conclusie bent gekomen dat je hondje niet een gevaar is. Ik wens je veel succes met de verdere gg trainingen en agility! Geniet lekker van haar!

Manuk

7. MHMW

MHMW Niet meer actief

En ik denk dat dit een heel mooi einde is van deze discussie :D

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Meestal hebben honden wel een (voor hun) goede reden om te bijten. In sommige situaties dan, soms is een dier ook vals.
    Zelf hadden we vroeger een jonge rottweiler, een hele grote. Die beet ook alles wat langskwam en hem aaide, ik heb de littekens nog in m'n armen en benen staan :( M'n ouders zijn er op een gegeven moment mee naar de dierenarts geweest (nadat ze allerlei trainingen hadden gedaan) en wat bleek: het beessie had bijna geen botten meer. Z'n botten waren niet mee gaan groeien met z'n lichaam, dus iedere keer als iemand hem aaide deed het gigantisch veel pijn :( Toen hebben we hem een spuitje gegeven.

Daarna kregen we een volwassen rottweiler, ontzettend lief dier :) Na de vele waarschuwingen van mijn vader om niet in de mand te gaan zitten om haar te knuffelen, deed ik dat op een dag toch weer. Ik vond het al zo raar dat ze af en toe zo raar naar me keek, maar ik bleef lekker doorgaan met kusjes geven (ik was trouwens al een jaar of 16, geen klein kind meer) en toen opeens HAP. M'n hele onderlip deels weg, deels verscheurd. Ik had het eerst niet eens door, zo snel ging het totdat het bloed eruit begon te stromen. Het eerste wat ik dacht was shit, ik kan vanavond niet naar de kroeg, zo in shock was ik.
    We zijn toen met haar naar een training gegaan, en daar werd idd duidelijk dat wat ik had gedaan (in haar mand zitten, met m'n gezicht dichtbij haar komen) erg fout was. Ze had me gezien als bedreiging, en me gewaarschuwd. Ik moet er ook niet aan denken dat ze me meer dan een waarschuwing had gegeven, dan had ik nu denk ik geen gezicht meer over gehad.

M'n maag draait zich ook altijd om als ik kleine kinderen in de mand van een hond zie spelen, want "dat is zo leuk". Of een hond zien pesten.... Of paardje rijden op een hond.....Een hond bekijkt dat toch op een hele andere manier dan wij mensen dat zien.

Een jaar of 6 geleden ben ik nog een keer gebeten door een herder, die vastgelijnd zat aan een boom (bij een supermarkt). Zag er zo lief uit, en toen beet ie m'n hand er zowat af :(

Ik heb m'n lesje wel geleerd wat honden betreft, het zijn dieren en het blijven dieren (met vaak hele scherpe tanden) en daar moet je altijd erg voorzichtig mee zijn.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil toch het volgende even kwijt:

Wij hebben ook een hond(je) en een dochtertje van 2,5. Omdat wij een hond hebben, die niet bijt, denkt onze dochter dat geen enkele hond bijt. Ze stapt dus ook op elke hond af die ze tegen komt om te aaien.
    Dat heeft niks met opvoeden van mijn dochter te maken, maar gewoon met het feit dat ze geen gevaar ziet in het feit honden te aaien.
    Ook wij leren haar dat ze het eerst moet vragen of ze de hond mag aaien, dat kan Ik haar leren, maar ik kan haar niet 24/7 in de gaten houden.

Daar en tegen vind ik als baasje van een hond, dat ik wel mijn hond ten alle tijden in de gaten moet houden als zij in de buurt van anderen komt.
    Als je dus een hond hebt, die om wat voor reden dan ook, kan gaan hapen, hoort het baasje er ten alle tijden voor te zorgen dat de hond niet KAN happen. Omdat je niet tegen iedereen van te voren kan zeggen "niet aaien" hoor je ervoor te zorgen, dat ALS het WEL gebeurt je hond niet KAN happen. Dit kan dus door zijn bek af te schermen.

Het baasje is ten alle tijde verantwoordelijk als de hond bijt!

@TS: ik snap heel goed dat je geschrokken bent, maar ik vind toch dat jij in dit verhaal verantwoordelijk blijft. Die jongen had niks kwaads in de zin, wilde gewoon een hond aaien. Jij hoort er voor te zorgen dat je hond niet geaaid wordt.

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik vind het vreselijk voor je dat je zulke slechte ervaringen hebt met deze 3 honden. Echter, ik vind het vreemd hoe het met hond nr.2 en de herder is gegaan.

Legde je vader ook uit waarom je niet in de mand mocht zitten, of hield hij het slechts bij waarschuwen? Ik denk dat deze beet in je lip voorkomen had kunnen worden als jou was verteld hoe je met honden moet omgaan.

Ondanks je vorige bijt incidenten met de eerste 2 honden, ben je toch zo eigenwijs om een vreemde hond te aaien, met als gevolg alweer gebeten te worden. Ik begrijp het niet, leg me uit hoe je tot die keuze komt.

Zo zie je maar weer hoe ontzettend belangrijk het is om onze kinderen respect bij te brengen voor dieren.

11. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ja, m'n vader had het uitgelegd, gezien hij veel ervaring had met honden. Ik zelf zag er alleen het kwaad niet van in, ietwat naïef en bovendien had ik rond die leeftijd ook nog eens lak aan alles wat mijn ouders zeiden :$ Na dit incident ben ik ook met deze hond (die m'n ouders nog steeds hebben) een cursus gaan volgen, zodat ik er zelf iets meer vanaf zou weten (en om van m'n angst af te komen).

De herder kende ik een beetje, dat was normaal een lieve hond. Tenminste, ik kwam hem vaak tegen als deze ook uitgelaten werd. Nooit wat mee aan de hand. Waarschijnlijk beet ie omdat hij vast zat en een hond dan extra kwetsbaar is.

Liefs

12. muis26

muis26 Fanatiek lid

tsja een hond moet je nooit zomaar aaien... maaarrr ik zou wel mn hart vast houden met je kleine straks. als ik zie wat mijn kindje van 2 jaar en van 9 maanden met de kat doen.... die rennen er constant achter aan... ik vind het wel zorgwekkend wat je zegt hoor, en zou echt op training gaan ofzo want straks is je meisje hier de dupe van.. hoop voor je dat dit niet gebeurd!!! Liefs Muis

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tja, dan moet je misschien wat strenger zijn tegen je kindje.. Mijn dochter van 2,5 weet precies dat ze niet achter de honden aan mag rennen, ze doet het ook nooit. Net als dat ze nooit in de honden hun manden gaat zitten. Ze heeft dat toen ze anderhalf was wel geprobeerd, maar dan kreeg ze direct "straf" (even op een stoel zitten).

En als je even had gelezen, dat wist je dat TS gewoon op cursus zit met haar hond.

14. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    vraag me af hoe de reacties zouden geweest zijn als de hond een bull terrier of een rottweiler geweest was. Die had waarschijnlijk een spuitje moeten krijgen maar omdat deze er schattig uitziet mag hij happen om te laten zien dat hij niet geaaid wilt worden.

Maar gelukkig kan de Ts het 10 jarige KIND de schuld van dit incident geven want aan haar hondje ligt het niet. Die waarschuwt gewoon met zijn tanden en ja, dat moet je als mens respecteren. Vervolgens wordt hier nog tig keer naar Cesar Milan verwezen. Ik denk dat Cesar het niet zou accepteren als een hond zo van zich afhapt wanneer hij gewoon buiten loopt tussen andere mensen. Ik begrijp ook niet dat TS dat wel accepteert. Voor zo'n afwijking bij een hond hebben ze muilkorven. Dan gebeuren dit soort incidenten niet. Je bent de eigenaar van de hond en je hebt ervoor te zorgen dat je veilig met je hond over straat gaat.

In dit topic gaan bijtende honden voor het welzijn van andermans kinderen.:$

En top dat je op allerlei cursussen gaat met je hond maar hij is niet sociaal buitenshuis. En daarmee bedoel ik niet dat jan en alleman hem moet mogen aaien, maar als een kind dat wel doet mag het niet oke zijn dat je hond hapt naar zo'n kind.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Of anders zijn kindjes gewoon niet ff allemaal een soort clonen van elkaar.. Mijn dochter weet het dondersgoed bijv dat ze niet zomaar honden mag aaien, of naar een hond mag rennen. Maar op zulke momenten is ze dat volgens mij ff kwijt en heeft het niks met streng zijn te maken, maar gewoon met het feit dat ze door haar enthousiasme zulke dingen doet en dan is het achteraf ´ohja´. Om even een voorbeeld te geven.

16. dramaqueentje

dramaqueentje Bekend lid

26 jan 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow,

deze discussie is een paar dagen later nog steeds gaande....

Moet zeggen dat ik ergens beide standpunten begrijp, maar dat ik, ondanks dat ik zelf een hond heb, toch vind dat mens in zo'n geval (heb het nu over de door TS beschreven situatie, he) voor dier gaat in de maatschappij. Ik zou het nl. vreselijk vinden als ik dit had meegemaakt met mijn hond, maar ik zou het toch vooral op mezelf betrekken: als baasje zou ik me schuldig voelen, ookal had ik het niet kunnen voorkomen, want ik vind dat honden in principe niet horen te bijten (en ik vind ook niet dat mensen dieren mogen tergen en snap in bepaalde gevallen heel goed dat honden uithalen...). Moeilijk om te omschrijven, maar in alledaagse situaties zoals iemand die een hond wil aanhalen (of je dat nu eigenlijk wel of niet zou moeten doen, is weer een ander verhaal), vind ik dat een hond daarom niet zou mogen uithalen. Wist ik dat mijn hond dat wel zou doen, zou ik me daar aan aanpassen door bv een muilkorf of een rustige route, of of...

En dan kun je dus nog steeds niet alles voorkomen, dat snap ik heel goed, maar ik zou me dus wel enorm schuldig voelen.

17. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik heb niet alles gelezen, maar wou hier toch ook even op reageren.

Even als voorbeeld:

Ik heb 2 labradors en ik haat het wanneer mensen/kinderen op mijn honden afkomen om te aaien zonder te vragen.
    Tot nu toe hebben ze nog niet gebeten en zover ik kan inschatten zal het ook niet zo vlug gebeuren.

Ik heb begrepen dat mijn honden niet kunnen omgaan met veel aandacht op hetzelfde moment waardoor ze hoog springen, dit om alle aandacht op te eisen.

Indien mensen/kinderen mij op voorhand vragen of ze mogen aaien, kan ik mijn honden daarop voorbereiden. Dan laat ik ze zitten en kunnen mijn honden rustig benadert worden. En dan is het geen probleem.

Nu krijg ik (reeds in een vorig topic waar ik gereageerd had met dit voorbeeld) te horen, dat ik mijn honden onder controle moet houden en ze niet mogen springen...

Mijn antwoord hierop: Een kind moet ook leren wat wel mag en wat niet en daarvoor heeft een kind tijd nodig.
    Een hond is geen kind, maar wordt toch op dezelfde manier opgevoed nl. 100 keer een commando geven. En net zoals een kind, zal ook een hond hetzelfde 100 keer opnieuw uitproberen.

Een kind heeft geen handleiding en wordt niet computergestuurd. Een hond ook niet.

Besluit: zowel kind (en ouder) als hond (en eigenaar) moeten in zo een situatie beide proberen in te schatten. Elke partij zal uit deze situatie geleerd hebben.

18. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Mijn hond kon ook nooit tegen drukke kinderen, ze heeft zelfs ooit tegen een huilende baby gegromd (kind lag in de maxicosi) ik heb haar daarvoor gestraft en ben op de cursus met haar gaan oefenen in het omgaan met kinderen, en nu, gaat ze ze gewoon uit de weg als ze te druk worden.
    Vorige maand nog twee kleintjes hier gehad en het ging hartstikke goed, de oudste (twee jaar oud) van die twee kon rondrennen gillen noem maar op en de jongste (7 maanden) kon rondkruipen en toen ze effe huilde trok mijn hond zich nergens wat van aan.
    En wilde de oudste mijn hond aaien dan moest ie dat rustig aan doen en dat deed ie ook netjes.
    Dat hoefde ik een paar jaar geleden niet te proberen.
    Zo zie je dat door training (ook in samenwerking met kinderen) heel veel goed kan doen.

Het probleem is gewoon dat een hond een kind onder de twaalf niet als volwassene ziet, dus als pup, en ja als een pup wat te druk wordt dan hapt de oudere hond toe als waarschuwing.
    En dus zijn ze bij kleinere kinderen eerder geneigd om dan toe te happen, maar nogmaals een hond is hier in te trainen en het ligt niet alleen aan de hond, een kind hoort ook opgevoed te worden daarin.
    En in het geval van TS, ik kan me voorstellen dat ze effe boos werd, ook vanwege de schrik natuurlijk, maar ik vind dat een kind van tien toch wel kan bedenken dat je niet zomaar op een hond moet afrennen.
    Dat wist ik zelfs al met 6.

En dat beide partijen hiervan geleerd hebben weet ik wel zeker, TS gaat nu naar cursus, en die knaap bedenkt zich wel twee keer voordat ie zoiets weer doet.

19. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    gelukkig ken ik dat niet van mij honden, alleen dat die bull gewoon te lomp is.
    Kun je hem niet beter muilkorfen buiten als je hem uitlaat in drukke gebieden met kinderen e.d.? straks gaat het wel een keer fout en dan is je hond de dupe die er ook niks aan kan doen. beter voorkomen dan genezen.

20. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik ben vanochtend door een kind gebeten.
    Dat was al de 3e keer in 2 weken tijd dat hij beet (vertelde de papa)
    Die moet toch eigenlijk ook wel een muilkorf om dan.. want hij wist heel goed dat dat niet mocht.

Deel Deze Pagina