Pff, ik ben weer 10 jr ouder (hond)

Discussie in 'De lounge' gestart door Jenala, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Als ik met mijn hond ga lopen, kom ik eigenlijk alleen maar langs wegen waar mensen hun kinderen bij de hand houden. Daarnaast zorg ik er voor dat mijn hond tussen mij en de muur/hek loopt.

Ik blijf erbij dat als je oud genoeg bent om alleen op straat te lopen/spelen, dat je ook de gevaren van de straat moet kennen. Is het mijn schuld dat hij er misschien niet op is gewezen door zijn ouders dat hij niet naar vreemde honden toe moet gaan.
    Ik weet wel dat ik aansprakelijk ben als mijn hond iemand bijt, maar ik ben ook aansprakelijk als ik een kind aanrij die ineens de weg op rent...
    Ik geloof niet dat mijn hond nu direct een gevaar voor de samenleving vormt;). ;)

2. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind dit ook een lastige situatie, de jongen wilde gewoon even een lief uitziende hond aaien, oke absoluut niet verstandig maar ik doe ook wel eens iets uit enthousiasme. Ik kan me voorstellen dat de hond zich doodschrikt als er ineens iemand aan z'n koppie zit. Maar ik vind het aan de andere kant ook wel zorgelijk dat dit toch kan gebeuren. Stel dat het een kind van 3 was geweest en de hap was wel raak geweest? Ik bedoel, het gebeurde nu ook, dus kan het nogmaals gebeuren. Wij hebben een jaar geleden besloten een nieuw huis te zoeken voor onze Old english bulldog omdat hij 2x heeft geprobeerd ons dochtertje te bijten. Natuurlijk vond ik het vreselijk om hem weg te moeten doen maar ik ga dat risico echt niet lopen. Werkelijk een schat van een hond, nooit wat aan de hand geweest, niet in huis, niet op straat, nergens maar totdat zij zich op ging trekken en ging staan. Toen voelde hij zich bedreigd en was toen is het gebeurd, hij was er al voordat ze geboren werd, we hebben hem direct aan haar laten wennen, en nooit buiten gesloten o.i.d, En toch is het gebeurd. Dus ja, was is wijsheid?

3. Skye

Skye Niet meer actief

dat is toch altijd vaag om te zien he!! Honden die het liefste van de wereld zijn kunnen opeens toch agressief op een kind reageren, terwijl honden die wat moeilijk in de omgang zijn opeens alles van een kind accepteren!! Zoals die van mij!! Ik hield mijn hart vast toen Kyra geboren werd, niet dat ze agressief is, maar wel een lastige hond! Nou, het is twee handen op 1 buik!!!

4. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind dat ook altijd heel vreemd hoor, je verwacht het totaal niet, ik had het nooit achter hem gezocht maar toch. En we hebben ook nog een golden retriever teefje die heel onzeker is, niet agressief hoor maar goh, daar kan ze echt alles mee doen, die vertrouw ik ook voor 100%, ik weet dat dat niet kan, maar oke, dan 99%;)

5. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Je onderschrift is briljant trouwens:D:D

6. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Hier ben ik het wel mee eens. Als het mijn kind geweest zou zijn waar je zo tegen zou schreeuwen terwijl hij niets kwaads in de zin had zou ik denk ik ook niet zo aardig reageren.

Ik snap wel dat je schrikt maar om dat kind zo af te vallen vind ik zeker niet nodig. Leg anders aan dat jochie uit dat je schrok en dat je daarom zo fel reageerde bijvoorbeeld?

Ik zeg ook dat mijn kind niet zomaar hondjes mag aaien en nu is ze heel bang voor alle honden (wat ook weer niet goed is volgens hondenliefhebbers. Maar goed, dat heeft ze niet van een vreemde, ik ben ook een schijterd).

7. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Jenala, ben je nog niet moe van al die reacties van meiden die je post maar half lezen en ook nog eens niet goed?!?!?!

Meid, jij hoeft je echt niet te verantwoorden hoor! Je wilde even je verhaal kwijt, prima toch!!!!!
    En als het over een hond gaat, kun je het hier nooit goed doen, heb je hem los, moet hij vast, wil je hem een beter thuis bieden, dan heb je er niet genoeg voor gedaan, heb je hem vast, dan moet hij een muilkorf, hapt hij als hij angstig is, dan is hij agressief, is hij agressief, dan is dat niet normaal, dan moet hij op training bla bla bla...

Je hebt heel goed gehandeld en dat je tegen die jongen uitgevallen bent, logische reactie. Misschien niet helemaal terecht, jongen bedoelde het vast goed, maar ja dat is nou eenmaal gebeurd.

Ik erger me ook aan mensen die zich met mijn hond bemoeien, ook al hebben wij een ontzettend lieve golden retriever. Laatst stond er een meisje (jaar of 13) aan de overkant van de straat en die zag onze hond, begint ze hem te roepen, zo van: haaaaa Y...(naam)...
    Dat kan dan wel heel lief bedoeld zijn, maar hij moest de kofferbak in springen en straks bedacht hij zich ineens dat het ook wel leuk is om haar even te begroeten en dan ligt mijn hond onder een auto...

(en voordat er gezegd wordt dat hij ook aan de lijn moest en dat het dan niet zou gebeuren, hij zat aan de lijn, maar had hem net los geklikt, omdat hij dus die kofferbak in moest)

Dus toen heb ik ook even boos geroepen dat ze dat niet moet doen! Ja, misschien niet helemaal netjes, maar zij ziet het gevaar niet!

Wat me opvalt is dat iedereen begint van: maar als het een kind van 2 of 3 was geweest...
    TS heeft toch duidelijk uitgelegd hoe ze dat dan oplost?!?!?!

Dus meiden, voordat je reageerd, lees dan even ALLE post van haar en niet de stukjes waar je reactie op wilt geven. Scheelt TS een hoop uitleg. (die niet nodig is, want je kon er niks aan doen)

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik snap beide kanten wel.. Ik ben het met je eens dat een kind van 10 zou moeten weten dat je niet elke hond kan aaien.. Dat sommige honden daar niet van houden.. Lenn is nu 1.5 jaar, maar daar ben ik ook begonnen om te leren dat niet elk hondje te aaien is.. Uiteraard snapt hij het nog niet en stapt vrolijk op elke hond af, maar voor de zekerheid ga ik naast m zitten en vertel dat dat niet zomaar kan.. dan vraag ik aan de baas of het kan (bij een onbekende hond dan he;)) en zeg tegen Lenn dat het wel of niet mag.. Ik snap niet dat er ouders zijn die hun kind dat niet leren..

Aan de andere kant, je weet dat dit KAN gebeuren.. En ik snap dat het uit boosheid is geweest (misschien zou ik hetzelfde doen) maar het was wel een beetje onredelijk.. Je had hem, desnoods naderhand, uit kunnen leggen dat ze er niet van houdt en dat hij niet zomaar elke hond kan aaien..

Wij hebben een paar maanden na de geboorte van Lenn onze Shi Tzu verkocht.. ze heeft 2 pogingen gedaan om Lenn te bijten en bijten naar mijn kinderen is de enige reden om onze hond te verkopen.. Gedragstherapie hebben we geprobeerd, maar heeft niet geholpen.. Onze bull terriër daarentegen is helemaal dol op Lenn en andersom.. Weinig mensen op straat die haar willen aaien trouwens:D

9. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Als mijn kind iets gevaarlijks doe, ga ik niet uit mijn plaat tegen mn kind. Denk je dan echt dat het normaal is om tegen een ander kind wel uit je plaat te gaan?!
    Ik begrijp dat je schrikt, en dat je in eerste instantie dan nog iets naars moet zeggen. Maar daarna kan je toch wel rustig doen tegen zo'n jongen! Zie het al voor me dat iedereen maar uit zn plaat gaat wanneer er iets tegen zn zin in gebeurd!

10. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Mijn mening is dat honden ALTIJD waarschuwen. Soms duidelijk, soms subtiel.

Ik ben het eens met TS, je gaat niet eender welke hond zonder toestemming aaien. Het is een deel van de opvoeding om kinderen dit aan te leren.
    (ik geef wel toe dat mensen met honden hier eerder aan denken dan mensen die niet vaak met honden te maken hebben)

Ik begrijp ook zeer zeker de 'boze' uitval van TS naar de jongen. De schrik-reactie...

Aan de andere kant... Als een vreemde hond mijn kind in soortgelijke situatie zou bijten, zou ik ook verhaal halen bij de eigenaar. Om dan, wanneer ik weer rationeel kan denken, tot de conclusie te komen dat het mijn (kind) eigen schuld is, jammergenoeg.

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Maar ook al leer je t je kind en leg je t keer op keer uit, dat is nog steeds geen garantie dat ze t niet doen!
    Mijn dochter is 5 1/2, zelf flink gebeten in dr oor toen ze 2 was en nog loopt ze op dieren af.
    En keer op keer zeg ik t...en als ik dan zeg..Eva, WAAROM mag je dat niet doen? Oja mama, dat vind t hondje misschien niet leuk en bijt hij.... Maar toch is ze zon dierengek dat ze dat gelijk vergeet

12. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb al aangegeven dat mijn reactie niet zo netjes was. Maar blijkbaar ben ik de enige die mijn emoties niet altijd helemaal in de hand heeft;).

@loesie1982: Dank u!:D

En nogmaals: mijn hond vormt geen groter risico voor mijn kind als een andere hond die met kleine kinderen in huis wonen. Een risico is er altijd, omdat kinderen de lichaamstaal van een hond niet begrijpen. Ik laat mijn dochter niet alleen met mijn hond, mijn hond heeft een eigen plekje waar ze zich terug kan trekken en waar Thirza niet mag komen.
    Mijn trainer is ook gedragstherapeut en hij begeleid ons heel goed, ook hij ziet geen verhoogd risico.

Mijn oude hondje vormde wel een verhoogd risico, terwijl dat altijd de vrolijke allemans vriend was. Maar hij was oud en kreeg pijn, waardoor hij ging bijten. Terwijl niemand dat van hem verwachte heeft hij 3 beten op zijn naam staan, en Lety heeft nooit raak gebeten...

13. MHMW

MHMW Niet meer actief

Dan ben jij een slecht baasje. Niet zozeer voor je hond, maar puur het feit dat je hem vertrouwd met kleine kinderen. Nogmaals, een hond blijft een hond en laat hem nooit alleen met kleine kinderen. Ik zelf heb een Jack Russel. Een schat van een beest en vertrouw hem tot zekere hoogte. Maar ik zou nooit durven te zeggen, wat jij nu zegt.

14. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik denk niet dat je een kind van 10 verantwoordelijk kunt houden als het mis gaat. Kinderen overzien de consequenties van hun akties niet. Misschien hebben de ouders het er wel proberen in te hameren dat hij niet zomaar een vreemde hond mag aaien, maar sinds wanneer luistert een kind altijd braaf naar zijn ouders?

Het is nu gewoon een nare samenloop van omstandigheden geweest en ik denk dat ts voortaan nog beter oplet wanneer er kinderen in de buurt komen.

En als we dan ook nog een beetje normaal elkaar kunnen wijzen op het feit dat een hond misschien niet aaibaar is, dan zijn we alweer een heel eind verder. (en dan heb ik het niet over de reactie van ts naar het jongetje toe, ik snap best dat dat van de schrik is geweest)

15. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weetje wat mij hier verder in opvalt.

Maar voor dat ik verder gaat. T.s ik snap wel dat je uit emotie gereageerd hebt maar je gaat niet tegen een vreemd kind zo te keer. Ik snap ook dat je het achter af misschien ook liever niet gedaan hebt.

Maar buiten dat. Het gaat hier om een kind van ongeveer tien jaar. Ja je kunt al een hoop van een tien jarige verwachten maar ze zijn soms nog zo spontaan en daar is hun leeftijd nog voor. Ze zien ook nog niet altijd het gevaar.

Ze lijken al groot maar ze zijn dat nog zeker niet ze zijn wel op een leeftijd dat ze alleen buiten kunnen spelen soms alleen thuis blijven een boodschap doen maar het zijn ten alle tijden nog gewoon kinderen. Die hun levenslessen nog niet helemaal geleerd hebben.

En daar is nog niks mis mee ze zijn nog niet op een leeftjd dat ze alles maar hoeven te weten. "En denk dat dit ook z.n gevalletje is.

Je leert je kind uit kijken met oversteken maar ook nog een kind van tien kan wel eens nog onverwachts reageren omdat ze door hun leeftijd ook niet altijd het gevaar zien.

Moeders met kleinere kinderen denk daar aan als je kind rond die leeftijd is dan snappen jullie het. Met andere woorden oordeel nog niet over een kind van een jaar of tien;)

16. chantelle

chantelle Bekend lid

3 aug 2010
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geprobeert het uit te leggen dat is niet gelukt .. Maar kortom dit bedoelde ik dus ook .Zo denk ik er ook over ! niet alle honden vinden het fijn en als ze dat niet willen zijn het nog niet minderwaardige dieren.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben het met pnirmal eens, een kind van 10 is nog steeds een kind en kinderen maken rare sprongen, hoe goed je ze dingen ook probeert aan te leren. Het ene kind is ook nog eens wat gehoorzamer als de ander, wat ik hier las van ´mijn zoontje doet het dan ook niet´.. ja mijn dochter dan weer wel, en dat is echt niet omdat ik het haar niet goed heb aangeleerd.

18. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Tja, en bij kinderen mag het als ze niet luisteren, want het zijn kinderen. Maar een hond moet altijd perfect luisteren, en het is altijd de schuld van de hond als er iets gebeurd...
    Sommige dingen kun je niet voorkomen als ouder zijnde, en sommige dingen kun je niet voorkomen als baasje zijnde... Hoe graag je het ook wil;)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ik persoonlijk zet kinderen en dieren niet op een gelijke plek. Mijn kind doet soms onverwachte dingen, maar zal niet iemand toehappen of pijn doen omdat het geschrokken is. Wanneer je weet dat je hond snel hapt bij onverwachte momenten kun je dit wel voorkomen door maatregelen te nemen, maar dat is mijn bescheiden mening. Een hond blijft een beest met een heel ander brein.

20. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    @Umm85: zoals je kan lezen heeft mijn hond ook nog niet eerder gehapt. En een kind zal misschien niet happen oid, maar kan zeker wel gevaarlijke situaties veroorzaken als hij niet luisterd.;)

Deel Deze Pagina