Mijn eerste reactie was: haallooo, het is een KIND! Ik ben blij hier op de laatste pagina te lezen dat er meer mensen dat denken. Je kan de verantwoordelijkheid niet bij hem neerleggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij persoonlijk helemaal schuldig bent aan de situatie, het is ook duidelijk een ongelukkige samenkomst van omstandigheden. En dat maakt dit ook zo lastig; het is én dit, én dit, én dat bij elkaar en DAN hapt ie een keer. Is het dan door een valse hond, een slechte eigenaar of slechte opvoeding door de ouders van het kind? Nee, het is een samenkomst van omstandigheden, maar het enige gedeelte waar je invloed op hebt (de opvoeding van de hond en je eigen reactie bijvoorbeeld), daarover heb je wel de verantwoordelijkheid. Dus ook de verantwoordelijkheid om dat gedeelte zodanig aan te passen dat de kans op herhaling zo klein mogelijk is.
Ik wilde niet reageren maar moet nu toch. Ik lees veel verschillende meningen en veel mensen die zeggen dat de hond beter moet worden opgevoed maar dat vind ik nergens op slaan! Nee een hond hoort niet uit te vallen maar waarom moet iedereen wel een hond kunnen aaien?? Als er mensen naar mij toe komen en zomaar uit het niets over mijn hoofd gaan aaien, of nu ik zwanger ben over mijn buik, dan hoor je mij daar ook wel iets op zeggen dus waarom zou een hond dat wel zomaar moeten accepteren?? Wij hadden ook een hond die dit niet wilde hebben en nu hebben we er weer 1, daarnaast hebben we er ook twee (gehad) die het prima vinden. Met allemaal dezelfde cursussen gedaan en met allemaal hetzelfde geleerd en toch reageren ze anders. Natuurlijk is het mijn taak als eigenaar om te zorgen dat er geen situaties ontstaan waarin mijn hond zich genoodzaakt voelt om zo te reageren maar daarnaast is het ook mijn taak om mijn kinderen te leren dat ze niet zomaar elke hond kunnen aaien en als ze wel een vreemde hond gaan aaien hoe ze dat moeten doen.
Ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar wil dit alvast kwijt voor ik het vergeet aan het einde van het topic Ik probeer het mijn dochter ook te leren dat ze niet meteen moet aaien maar vragen. En als ik dat dan tegen mijn dochter zeg, zegt de hondeneigenaar al "oh maar hij doet niets hoor". Dus daar ga je dan met je goeie gedrag. Als iedere hondeneigenaar dat blijft zeggen, treft ze straks wel een keer een 'verkeerde'hond en verwacht ze ook dat ie vast wel niets zal doen. Dus ja aan wie ligt het dan? Ik vind het ook nogal dubbel hoor om het kind maar de schuld te geven
En daarbij nog je leert een kind dat het goed moet uitkijken voor het oversteekt, maar als de bal per ongeluk de weg opschiet, hoeveel kinderen kijken dan eerst uit en hoeveel jagen er ondoordacht achterna? Het blijven kinderen en die zijn idd spontaan. IK zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond echt gebeten had in dezelfde situatie als TS. Dus persoonlijk zou ik idd wel mijn maatregelen genomen hebben voor elke wandeling met de hond. Zoals bijv een muilkorfje ofzo En dan maakt het echt niet uit of de hond het nu uit angst doet of uit boosheid, resultaat is hetzelfde....
ik denk dat heel vel mensen met een kind van of 2 jaar teveel verwachten van een kind van 10. die lijken heel groot en er wordt verwacht dat ze altijd doordacht handelen en reageren. maar dat kun je helemaal nog niet verwachten van een kind van 10. wellicht is het nog ver van je bed als je kind anderhalf is, dan lijkt 10 heel veel. maar zoveel is het niet als het om bepaalde dingen gaat.
mee eens! een 10 jarige kan heel makkelijk impulsief denken "wat een lieve hond" en vervolgens aaien want ts, jouw hond ziet er ook heel lief uit.
hier ben ik het wel mee eens. Ze kunnen nu eenmaal nog impulsief reageren. Maar zoals hierboven stond, het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden, ik vind het stukje wat ongelukkig beschreven maar goed, ik val ook weleens uit tegen de verkeerde personen tijdens een hormonen uitbarsting. Laatst ook in de binnenspeeltuin een keer een jongetje van rond die leeftijd iets te lomp behandeld omdat hij mijn zoon onder een soort grote ring plette en hij helemaal in paniek raakte. Hier waren duideijk de ouders schuld omdat ze niet oplette en het jongetje niet in dit speelgedeelte mocht gezien zijn leeftijd. Maar goed iets milder had ik wel kunnen zijn tegen het 'dadertje'. Ik wil absoluut niet de heilige boon uithangen dus, iedereen doet weleens iets ondoordachts. Maar ik vind het niet kloppen, om de verantwoordelijkheid van het gebeuren bij het jongetje neer te leggen. Kan me wel voorstellen dat je schrikt, maar je treft na zo'n gebeurtenis toch wel voorzorgsmaatregelen voor de eventuele volgende keer?
Oh nee hoor, ik had geen betere uit kunnen kiezen om mijn eerste commentaar bij te vermelden. Ik schrijf duidelijk dat ik er met m'n pet niet bij kan dat JIJ vindt dat je alle honden zou mogen aaien. Als jij die mening bedeelt, dan heb je niet goed opgelet bij de shows van Cesar. Ooit gehoord van 'no touch, no talk, no eyecontact'? Als iedereen die simpele regel nou eens zou toepassen, dan heb je situaties zoals bij TS niet meer. En ja, die regel kun je ook toepassen bij kinderen. Heb zelf een Rottweiler waarmee mijn dochter alles kan doen. Maar ze weet toch dat ze niet zomaar aan andere honden mag komen. En surprise surprise ze is nog niet eens 2. Oh ja, ik vind zeker dat jij jezelf niet mag kwalificeren als hondenvriend als jij denkt dat je alle honden mag aaien. Dan laat je ze namelijk niet in hun waarde, maar dring je jouw behoefte aan ze op. Ik weet niet hoe jij vriendschap ziet, maar zoiets zal bij mijn vriendschappen nooit voorkomen. Dus dat.
@Completa, je kunt simpelweg niet van alle vreemde kinden verwachten, dat de ouders bij de opvoeding een Cesar college hebben gegeven. Daarbij vind ik de prijs die een kind moet betalen voor het perongeluk impulsief en spontaan reageren nogal hoog, een opvoedkundige hondenbeet? Nee, sorry. Dat gaat er bij mij dan weer niet in. De verantwoordelijkheid dat er niet gebeten wordt, ligt dan toch bij de honden eigenaar.
zoals iedereen hier al schrijft.. een kind reageert impulsief.. hoe vaak hij al gehoort heb geen hondje aaien en het toch doen. dat is toch hetzlfde als een hond die een rare sprong maakt in zo'n situatie? die reageren dan toch ook instinctief ondanks alle lessen die ze gehad hebben?(het impulsieve gedrag dan he.. niet de uitkomst) ik denk dat ik zelf uit schrik ook wel beetje boos reageer op het kind maar stel dat het kind gelijk wegrent.. dan kan je niet meer vragen of hij nog okee is en dat je ff sorry zegt voor je uitbarsting en uitlegt dat hij het niet meer zo moet doen. denk dat als de hond echt had gebeten TS wel anders had gereageerd dan nu
Als kinderen niet luisteren, dan zijn ze niet in staat om iemand dodelijk te verwonden, dit in tegenstelling tot je hond. Je zegt dat je hond een zwerver was, en dat hij waarschijnlijk veel heeft meegemaakt waardoor hij zo is. Dan weet je hopelijk dat zo'n hond werk nodig heeft om hem weer rustig te krijgen, hoe lief hij ook lijkt te zijn, je moet dit niet onderschatten. Ook zei je geloof ik dat je niet alle schuld bij de jongens legt, maar dat kinderen van 10/11 jaar wel horen te weten dat je een vreemde hond niet zomaar aait. Dat ben ik met je eens, dat ouders dat hun kinderen horen te vertellen. Helaas is het wel zo dat als je hond iemand bijt, ongeacht de reden, dat jij als bazin verantwoordelijk bent met alle gevolgen van dien, zoals het moeten laten inslapen van je hond. Ik lees eigenlijk nergens in je posts of je ooit wat hebt gedaan aan het gedrag van je hond. Heb je ooit overwogen om deskundigen in te schakelen, zoals een hondenpsycholoog of hondengedragstherapeut? Dieren zijn geen mensen, ze zullen altijd wel een stukje onvoorspelbaarheid behouden, maar met deskundige hulp wordt die onvoorspelbaarheid tot een minimum gebracht.
Ha Luna, Ik ben het helemaal met je eens hoor dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de hond ligt. Die kent zijn/haar hond het best en dient daarmee situaties in te schatten of een muilkorf wel of niet gewenst is. Mijn probleem ligt bij de opmerking dat je (en hiermee vatte ik dus zowel volwassenen als kinderen op) alle honden zou mogen aaien. Dat is onzin! Feitelijk moet je gewoon van alle honden afblijven, tenzij ze er zelf om 'vragen'. Natuurlijk zijn er kinderen die impulsief handelen en in die gevallen vind ik de grootste verantwoordelijkheid bij de eigenaar liggen. Het mooie aan de zin 'no talk, no touch, no eyecontact' is juist dat iedereen deze kan snappen en toepassen. Een hele college is uiteraard niet van toepassing. Het leuke aan Cesar Millan is dat hij een paar simpele basisregels wereldwijd bekend wilt maken, zodat een heel groot deel van de hondenproblemen verholpen kan worden. Het lijkt nu onderhand wel een Cesarpromopost geworden te zijn...maar dat was eigenlijk niet m'n bedoeling.
Ik heb niet alle reacties gelezen.Waren er een beetje veel Maar ik vind het heel zielig voor die jongen,die eerst al bijna gehapt wordt door een hond en dan vervolgens ook nog eens uitgescholden wordt.Alhoewel ik wel snap dat je dat van de schrik doet,maar je kunt ook naderhand tegen zo'n jongen zeggen dat het je spijt dat je zo uitgevallen bent.Je kunt niet van een kind verwachten dat het altijd verantwoordelijk is.En ik denk idd dat zo'n jongen de combinatie kinderwagen en dan de hond als veilig beschouwt.Want wie met een baby heeft er nu een hond die bijt?Ik snap de redenering van dat jongetje heel goed.Ik zou me ook zorgen maken om mijn eigen kind icm de hond.Want het maakt niet uit waarom de hond vals is...of het nou uit angst is of niet als je kind gebeten wordt.Sorry,maar jij bent degene met de valse hond.Dus ik vind niet dat je in je recht staat om boos te worden op zo'n kind.Enn misschien vind je zelf je hond niet vals omdat het uit angst is....maar happen naar een kind is wel heel erg slecht gedrag van een hond.Ik zou er echt niet gerust op zijn als je eigen kindje straks ouder is.Je zult me wel een stom mens vinden,maar dit is hoe ik erover denk.
En atisties (sorry weet niet hoe je schrijft) kind die bij een aanraking van zich al slaat dan?? Is dan ook de schuld van de ouders????? Ik heb ook een hond met een trauma maar die bijt geen mensen maar andere dieren! Moet ik mijn hond die altijd aan de riem zit dan gaan muilkorv(f)en? Sommige mensen en honden zijn gewoon niet van andere gediend! is dat dan de schuld van de baas/ouders? Echt niet! Ik vind het wel eigen schuld dikke bult. Ow en een kind dat niet luisterd kan zeker leven gevaarlijk zijn! Weg over steken, water in lopen, deuren open doen.
Jeetje ik zou ook schrikken! Mijn hond is net zo... Eerst even rustig kijken met wie ze te maken heeft en daarna is alles goed. Maar onverwachte bewegingen(richting haar)of bv in het nauw gedreven worden kan een hond trickeren om anders te reageren dan normaal. Het zelfde als elk mens en elk dier. En ja, een hond kan behoorlijk wat schade aanrichten. Vaak als ik een enthousiast iemand op mijn hond af zie lopen, waarschuw ik al. Better safe than sorry.
Nou misschien moet ik ook maar eens om me heen gaan meppen op straat wanneer iemand te dicht bij me in de buurt komt of me per ongeluk aan tikt. Eigen schuld dikke bult. Wanneer je hond niet van andere gediend is en zoals je zegt andere dieren bijt zou ik hem idd muilkorven, want het is JOUW dier wat een probleem heeft. Een autistisch kind moet je als ouder ook bij je houden wanneer het anderen mept, je kunt moeilijk een ander kind de schuld geven van een probleem wat jouw kind heeft.
Het feit dat jij je hond vergelijkt met je vriendschappen, zegt voor mij al voldoende. Jij plaats, in mijn ogen, je hond veels te hoog. Een hond, blijft een hond. Die horen te luisteren. Als mijn zoontje, onze hond wilt aaien hoort die dan gewoon te kunnen doen. En suprise, suprise onze hond vind het nog goed ook! Zodra ik merk dat mijn hond agressief gedrag vertoond, zonder dat mijn zoontje daar aanleiding voor heeft gegeven, kan die standje verwachten. Maar als jij vind, dat het geheel normaal is, dat een hond zo kan reageren als hij geaait wordt, dan komen we er gewoon niet uit.
Het is "autistisch". Er zit een verschil tussen schuld hebben aan en verantwoordelijkheid hebben voor. Als een kind of dier een gevaar is voor de samenleving of zichzelf, dan moet je daar als ouder of baas maatregelen voor nemen, want die is verantwoordelijk voor het kind of dier. Als een kind een ander iets aandoet, dan bepaalt de ernst van de verwonding of schade wat er verder gebeurt. Zelfde principe geldt voor een dier. Dat is de wet, dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen toch? Je zegt dat jouw hond een trauma heeft opgelopen en andere dieren bijt, en op je manier van schrijven vind je niet dat je dan de andere dieren moet beschermen tegen jouw hond. Jouw hond is een gevaar voor andere dieren, jij bent verantwoordelijk voor jouw hond als bazin zijnde. Als jouw hond een andere hond bijt, dan ben jij aansprakelijk, en is het mogelijk dat je hond wordt ingeslapen. Ik zit hier niets uit mijn duim te zuigen. Als je van je hond houdt, dan neem je dat risico niet, en zorg je ervoor dat het nooit zo ver zal komen. De manieren daarvoor zijn inderdaad altijd aanlijnen en een muilkorf op als je in openbare ruimtes bent met je hond. Of gedragstherapie om te kijken of het bijten naar andere dieren kan worden afgeleerd, daar wordt je hond ook een gelukkiger dier van.
En als een kind zomaar de weg oprent en de auto's wijken uit, staan boven op de rem om je kind te ontwijken? Is het dan ook de schuld van de automobilist? Je hebt je kind immers wel verteld dat je niet zomaar de weg op mag rennen, maar ja een kind van 2 is soms impulsief. Die situatie voorkom je als ouder toch ook door goed op te letten en je kind vast te pakken als het wel daar heen gaat. Als je weet dat je kind uit entousiasme of impulsiviteit toch naar een hond toe kan gaan om te aaien, zonder te vragen. Dan kan je toch als ouder ook je kind goed in de gaten houden en vast pakken als er een hond aan komt of er naar toe wil gaan. En als je kindje dan echt graag de hond wil aaien, dan vraag je samen of dat kan. Natuurlijk zijn er genoeg gevallen waar een muilkorf wel gewenst is. Dit geval vind ik daar niet inpassen.. Deze hond heeft gesnauwt uit angst, als ze echt uit agressie wou bijten dan had ze die hand echt wel te pakken gehad, maar dat was de intensie hier absoluut niet. Het was haar laatste strohalm om te laten weten dat ze echt niet geaait wil worden. Ts is er zelf ook erg van geschrokken en zal de volgende keer denk ik anders handelen om eenzelfde situatie te voorkomen. Wellicht de hond toch los doen zodat de hond zn eigen pad kan kiezen, even stil blijven staan met het muurtje achter je en de kinderwagen tussen de hond en de andere persoon zodat als men de hond wil aaien ze eerst langs jou moeten ( wat je dan dus niet laat gebeuren.. )
Dat is wel een hele aparte manier om mijn post te lezen, hahaha! Dat is gewoon lezen wat je wilt zien zodat je je eerdere uitspraak niet hoeft bij te stellen. Je gaat wel heel erg snel van generaliseren naar een voorbeeld van alleen jouw eigen hond. Daar hadden we het niet over. Zo maak je een discussie wel heel snel zinloos als je niet bij de kern van discussie blijft. Want nogmaals, het gaat mij erom dat jij vindt dat je elke hond kan aaien. En daar ben ik het nou net even niet mee eens. Dat jouw zoontje je hond kan aaien vind ik alleen maar normaal. Mijn mening is dat je kinderen moet leren om niet zomaar andermans hond te aaien. En natuurlijk kunnen kinderen uit enthousiasme het toch een keer doen, maar IK vind dus dat de basisregel zou moeten zijn NIET aaien. Jij gaf aan dat jij vindt dat ze alle honden zouden moeten kunnen aaien. En dat vind ik dus de omgekeerde wereld.