Onderhandelen over salaris?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door EsmeraldaS, 19 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben momenteel aan het solliciteren (heb 3 procedures lopen) en hoop binnenkort weer aan de slag te kunnen. Ik kom uit de kinderopvang, dus een branche waar je niet makkelijk meer binnenkomt en waar er natuurlijk ontzettend veel bezuinigd wordt.

Nu zie ik overal waar ik op gesprek mag komen (of waarbij ze het al in de vacature vermeld hebben) dat ik zo ontzettend weinig zou gaan verdienen als ik weer aan het werk ga :$ Ik ga zeker 6 schalen omlaag en ga dus heel erg achteruit op mijn inkomen. Nu wil ik eigenlijk gaan onderhandelen wanneer het aankomt op een arbeidsvoorwaardengesprek, want ik vind dat salaris echt te weinig voor de 7 jaar ervaring die ik heb. Heb bij mijn laatste werkgever in schaal 6 trede 16 gezeten en zou nu maximaal in trede 10 komen. En dan heb ik al geluk.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit kan aanpakken en of ik het uberhaupt wel kan aanpakken? Is het normaal dat je bij een nieuwe werkgever veel minder kan gaan verdienen in dezelfde branche?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Daar kunnen veel factoren aan ten grondslag leggen. Waar je gaat werken (Randstad vs. daaromheen), hoe goed je verdiende bij de vorige werkgever en hoe graag/nodig je de baan hebt.

Ik zou zeker niet het onderste uit de kan willen halen. Het kan heel goed zijn dat je bij je oude werkgever gewoon in een (te) hoge schaal zat, die bij een andere werkgever niet te halen valt. Misschien is de functie wel anders o.i.d.

Ik verdien goed, voor Brabantse begrippen. Als ik ga rondkijken weet ik nu al dat ik zeker een flink stuk moet inleveren. Dat weet ik nu al. Wil ik net zoveel gaan verdienen (of iig dichtbij mijn huidige salaris), zal ik vrijwel zeker uit moeten wijken naar de Randstad.

Voor jou 10 anderen vaak he. Dus peil hoever je kunt gaan, maar wees er beducht op dat je dus niet die schaal 16 gaat eindigen ...

3. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier heb je eerst het sollicitatiegesprek en als je aangenomen bent pas een arbeidsvoorwaardengesprek.
    Ik heb wel altijd als eis gehouden dat ik niet achteruit ga op salaris en dat is me tot nu toe altijd gelukt. (IC verpleegkundige)

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onderhandelen is altijd mogelijk natuurlijk, maar zoals gezegd is het momenteel een werkgeversklimaat... dus pas wel op met je onderhandelingen... voor jou een aantal anderen :$
    Wel pas onderhandelen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek en niet al bij je eerste gesprek :p

Tip: bijv nu al onderhandelen over een loonsverhoging op termijn. Dus dat je nu bijv akkoord gaat met trede 10 maar dat je versneld groeit. Dus bijv dat je na een half jaar al een trede er bij krijgt en na een jaar een tweede.

5. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik wil zeker niet het onderste uit de kan halen, maar ik vind wel dat ik met mijn 6 jaar ervaring wat meer zou mogen verdienen. Wat wel lastig is is uiteraard dat er voor mij 20 anderen zijn die evt wel voor dit loon aan de slag willen en dat ik ook echt dringend werk nodig heb. Maar ik wil wel graag een beetje rondkomen en met het salaris wat zij nu aanbieden kom ik dat niet (laat ik het zo zeggen: voor 16 uur werk zou ik net 650,- netto krijgen en bij 24 uur net 1000,-).
    Bij mijn oude werkgever verdiende ik gemiddeld, maar omdat ik er al 6 jaar werkte is mijn loon elk jaar omhoog gegaan).

Ik weet dat je niet in het eerste gesprek al moet onderhandelen ;) Dat zou wat zijn haha. Ik ga volgende week een halve dag meelopen, dus ik zit al wat verder in de procedure.

De tip over het onderhandelen over een loonsverhoging op termijn is ook een goeie, bedankt!

Deel Deze Pagina