Hier regel ik alle financiën, al heb ik er wel een hekel aan eigenlijk. Ondanks dat wil ik het wel zelf doen. Ben eerder getrouwd geweest en mijn exman regelde alles en ik wist totaal niet wat er in en uit ging, ik mocht me daar niet mee bemoeien :x Vandaar dat ik nu gefixeerd ben op weten wat er in en uitgaat, weten wat er op de rekening staat, wanneer de salarissen komen etc etc Ik probeer mijn man er wel in te betrekken, maar hij wil niet. Hij weet nu nog steeds niet hoe hij moet telebankieren. En aangezien ik degene ben die boodschappen etc doet, maakt het hem niet uit ook. Zolang hij maar geld kan pinnen etc vind hij het allang best.
t valt me op dat er nog aardig wat mensen al dan niet getrouwd ieder een eigen rekening hebben wij hebben 1 rekening waar beide lonen opkomen en daar gaat ook alles af ik hou wel de financieen bij,mijn man weet precies wat er in en uit gaat maar heeft geen zin om allemaal bij te houden dus dat doe ik en ik vind niet erg wij overleggen alleen bij grote uitgaven en anders pin je gewoon als je dat nodig vind
Hier regel ik het ook, al is het soms wel vervelend dat hij er ook geen donder om geeft, hij vind het ook best als die kan eten en zn dingen doen..
Hier regelen we het beiden, maar sinds vorige maand wel met een beter systeem. Bij ons komt alles binnen op 1 rekening. Ik heb een overzicht gemaakt met 4 kolommen. Kolom 1 begint met de inkomsten: Salaris man Salaris mij Kinderbijslag Belastingteruggave Terugboekingen spaarrekening Overig Daaronder een rijtje vaste lasten O.a. Hypotheek Nuon Gemeentebelasting Vitens Telefoon Glasvezel Overlijdingsrisico Zorgverzekering Wegenbelasting Naar spaarrek. 1 Naar spaarrek. 2 Etc etc Daaronder een rij met uitgaven die variabel zijn Diesel Boodschappen Kapper Kleding Cadeaus Uitjes En nu we de tuin aan het renoveren zijn zet ik dit er ook bij. Etc etc Daaronder een overzicht van de inkomsten - alle uitgaven En daaronder de bestemming van wat over is: Spaarrek. 1 Spaarrek. 2 ---- In de tweede kolom maak ik de begroting. Wat denken wij deze maand uit te geven waarvoor. Dit is wat we beiden bepalen en de afspraak is om ons hieraan te houden, In de derde kolom staan de werkelijke inkomsten/uitgaven per categorie. En in de vierde de begroting vs de kosten tot dusver. Op een apart tabblad staat de bestemming van de spaarrekening. Met groot succes! Beiden zijn we nu veel bewuster aan het uitgeven! Echt zo simpel als wat maar een megaverschil voor ons. Manlief was eerst minder enthousiast maar nu hij ziet wat het heeft opgeleverd helemaal om.
Wij hebben ook een kasboek(schrift) en ik heb een lijstje met welke vaste lasten maandelijks zijn, lijst voor boodschappen, benzine, verzorging/luiers, verjaardag etc. kleding, diversen. Wij pinnen aan het begin van de maand een x bedrag voor boodschappen, luiers, evt. verjaardagen die maand en stoppen die in enveloppen voor de boodschappen verdelen we over 4/5 enveloppen. Benzine tanken wij bij een standaard week 40.
Ik doe ook de financiën, maar eigenlijk gaat het grootste deel automatisch. Mijn vriend heeft een WAO uitkering en ik verdien ruim 2x zoveel dus ik betaal ook meer. We storten allebei een bedrag op de gezamenlijke rekening, wat hij overhoudt mag hij opmaken, ik betaal naast het grootste deel van de vaste lasten ook vakanties, alles voor onze dochter en dingen voor mezelf.
Geen last van dat is nou een voordeel van een lat relatie hebben alle zorgen bij mij en de kosten. En bepaal ik alles zelf wat ik wel en niet uit geeft. Toen wij nog getrouwd waren probeerde ik het wel te sturen. Maar aangezien hij een gokprobleem heeft/had. kregen we daar vaak ruzie over. Nu doe ik alles zelf. Wel maak ik mij vaak zorgen. O ja pas topic gehad over dat ik stomme dingen had gedaan. Ik maakte mij te vroeg te druk de rekeningen zijn betaald en er zijn geen rekeningen blijven liggen plus ik kan de midweek vakantie met de kinderbijslag zonder problemen betalen. Ik maak mij vaak te vlug zorgen. Dat houd mij aller,t .
uuuh IK! En nu vroeg ik afgelopen vrijdag voor 1KEER of hij een dringende rekening even over wou maken...Kijk ik vandaag: is het geld terug gestort omdat meneer het gestort heeft naar een verkeerd rekeningnummer...ZUCHT. Lijkt me duidelijk, dat ik voortaan weer het heft in eigen handen houd.
Hier regelt mijn man juist de geldzaken. Hij werkt al jaren dagelijks met geld, betalingen doen etc dus hij heeft overal meer verstand van dan mij Verder gaat alles wat binnenkomt gewoon op een hoop en daar word alles van betaald en gespaard. Gaat echt super goed op deze manier, me man kan goed sparen en maakt altijd alle betalingen op tijd over dus zou het niet anders willen ook houd hij mijn rekening vaak in de gaten en zodra hij ziet dat mijn geld bijna op is, stort hij meteen geld erop..