dochter hoog sensitief???

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door p1982, 13 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. p1982

p1982 Niet meer actief

hoi

stond vorige week met iemand te praten die als arts werkt en hadden het over onze dochter en wat er allemaal speelde

toen zei ze ow maar daar herken ik heel veel in en het lijkt wel of ze hoog sensitief is. ze gaf ook aan waarom etc.

zijn op internet gaan zoeken en wat komt er veel overheen

wat moeten we nu doen? naar huisarts / kinderarts gaan?

ps dochter wordt in oktober 5 en gaat nog een jaar groep 1 doen

wie heeft ook een kind in zelfde leeftijd waar het al bij erkend is en wat doen jullie er aan dus tips

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je er niet zoveel mee kunt. Tenminste, ik ben zelf hoog sensitief en daar kan ook geen arts o.i.d. wat mee.
    Wat je uiteraard wel kunt doen, is veel lezen op internet. Tips en ervaringen. Sowieso teveel prikkels beperken. Goed naar haar en haar gedrag kijken en proberen situaties waar ze slecht tegen kan zoveel mogelijk te vermijden of iig zorgen dat ze daarna goed kan rusten. Succes!

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon van 5 is hsp (en ik zelf ook). Ik breng het niet naar buiten. Dit omdat er veel onbegrip is hiervoor en veel mensen dit zweverig vinden.
    Ik geef overal aan dat T erg gevoelig is en ik hou zelf rekening met allerlei dingen (voor zover dat mogelijk is). Op dit moment probeer ik zoon makkelijker in slaap te laten komen. Ook probeer ik hem te leren dat hij zich af kan sluiten voor andere gevoelens.
    Er is veel info te vinden op internet en ook tips en adviezen.

4. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wel een vriendin met hoog wens dochter. Je kunt er idd weinig mee, behalve ervaring delen met anderen. Er is hier in de buurt laatst een lezing/thema avond geweest over dit onderwerp. Daar leer je een beetje hoe je ermee om kunt gaan. Ik denk zelf juist niet teveel moeilijke dit vermijden. Maar wel doseren en kijken wat je kind aan kan. En zorgen dat je na die drukke dag of gebeurtenis rust en aandacht voor haar hebt.
    Zo leert ze omgaan met veel indrukken en drukke situaties.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik verdenk mn zoon van 5 ervan en herken ook wel eea bij mezelf :)
    Maar denk niet dat een arts er veel mee kan. En een labeltje plakken verandert in feite ook niks aan de situatie.
    Toen hij jonger was, vond ik het stukken lastiger. Toen was hij helemaal van slag bij het luchtalarm, kon hij helemaal overstuur raken als zn hoofd nat werd onder de douche of als er haren kriebelden in zijn nek. Dat is allemaal stukken minder!
    Enige waar we nu nog weleens tegenaan lopen is dat hij heel erg maalt in zn koppie, erg gevoelig is voor sfeer en ruzie bijv en zich erg bewust is van sociale omgangsvormen. "Als ik dit doe, dan zal hij dit of dat denken" "waarom komt hij niet uit zichzelf met mij spelen, vindt hij mij niet leuk?"
    Wat ik veel doe bij mn zoontje is situaties voorspelbaar maken en structuur bieden. Wat kan hij verwachten als hij ergens nieuw komt? Hij wil alles weten, is zich uitermate bewust van andere mensen, wat die vinden, denken en doen en wat hij daar zelf op "moet" doen. Situaties met veel mensen kunnen hem ook erg overweldigen. Ik ga hem ook niet lopen pushen en geef hem de ruimte om te acclimatiseren.
    Savonds voor het slapen gaan vindt hij het prettig om alle dingen van de dag door te nemen, anders kan hij ook echt niet "afsluiten", dus we bespreken vaak wat er leuk was en minder leuk en waardoor dat kwam en spreken situaties door hoe het evt anders kan.

6. p1982

p1982 Niet meer actief

paarse heb je tips. mag ook pb sturen

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
  8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Haha, paarse! De jongens hadden broertjes kunnen zijn he?!

9. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

1 jan 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Ik herken mijn zoon hier ook wel in Ik vind het eerlijk gezegd best lastig om ermee om te gaan
    Hoe gaat het dan op school? Mijn zoon vertelt nog niet veel

10. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mijn dochter van 3 is ook hoogsensitief (mijn man ook).
    Ik zie niet het nut ervan in hulp hiervoor in te schakelen, het is ook geen diagnose maar een eigenschap. Ik heb vooral veel boeken erover gelezen, internet rond gestruind en ik wil er ooit nog een cursus over volgen. Haar leidster begrijpt haar heel goed en weet inmiddels precies hoe ze met haar moet omgaan, ze was ook degene die als eerst benoemde dat ze nacht dat Mira een nieuwetijdskind was. Ik heb altijd geweten dat ze anders was, maar wat er precies was kon ik niet benoemen. Ze gaan straks de overgang van psz naar basisschool (leidster en groep 1 juf werken veel samen, klassen zitten naast elkaar) zo makkelijk mogelijk maken. Voor de rest kan je me heel veel tips en trucs op internet of uit boeken veel voor haar betekenen.

11. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja té grappig gewoon. Lekker dwars en druk, maar o zo gevoelig.

12. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Sinds ik weet wat er met haar is en weet hoe ik er mee om moet gaan gaat het stukken beter hier.. Al zal ze altijd gevoelig blijven. Ik heb in ieder geval heel erg veel geluk met de mensen op de psz en straks school, dat geeft me veel rust. Maar ook ik denk vaak; Hoe moet dit toch verder straks... Ze kan niet altijd mensen om haar heen hebben die haar begrijpen. Soms zou ik al haar zorgen van haar willen overnemen zodat zij zorgeloos kan zijn.. Maar ik probeer nu echt te leren dat dit is wie zij is en ik dit moet accepteren, erin mee moet gaan zoveel als ik kan en haar moet leren omgaan met al haar gedachtes en gevoelens. Heel lastig voor een niet hsp, dat geef ik toe.. Mijn man begrijpt haar daarom veel beter, of in ieder geval sneller.. Maar ik doe mijn best :D

Deel Deze Pagina