Ik kom er net achter dat ik zwanger ben...het is nog heel pril..Met mijn werk krijg ik veelal te maken met fysieke agressie. Ik wil graag het nieuws dat ik zwanger ben nog even voor mezelf houden maar in hoeverre kan dit? Ik wil ook niet dat er iets mis gaat
Ik herken het probleem! Helaas is mijn zwangerschap mis gegaan, maar toen ik ontdekte dat ik zwanger was heb ik een collega in vertrouwen genomen. We hebben toen samen gekeken waar de risico's lagen. Ik had voor mijzelf besloten weg te lopen uit de situatie. Er tussen springen zou ik niet meer doen. Bij drie maanden direct bij je team/leidinggevende aangeven dat je zwanger bent en dan moeten zij vervangende werkzaamheden voor je zoeken. Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Als eerst: Gefeliciteerd! Als de agressie persoonlijk op jou gericht is (ik weet niet wat je werk is?) dan zou ik proberen om in ieder geval vervangend werk te krijgen als je buik zichtbaar begint te worden. Dan kan dat niet als doelwit worden gebruikt. Ik zou wel op tijd een leidinggevende inlichten, want je hebt als zwangere redelijk wat rechten wat betreft gevaarlijk of risicovol werk.
Hier ook te maken met (mogelijke) agressie. Werk bij de politie en daar is het dus zo dat zodra je het kenbaar maakt(wat ik gewoon gelijk gedaan heb), je niet meer de straat op mag. Dan kom je gewoon binnen te zitten. Ik snap dat je het nieuws niet gelijk wilt delen, maar zou je toch aanraden om het met je chef/leidinggevende te bespreken. Jou veiligheid en dat van je kindje staat voorop! Vooral als er agressie in jou werkveld voorkomt. Succes!
en met hoeveel weken moet je het dan vertellen? Is het niet zo dat er in de eerste weken niet zoveel mis kan gaan?
Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met vertellen. Vertel het gewoon aan je werkgever, dan kun je gelijk overleggen hoe verder en waar de risico's liggen. Ik heb het zelf mijn werkgever al verteld na 6 weken, de rest van mijn collega's pas met 13 weken.
De eerste 12 weken zit je baarmoeder nog achter je schaambeen en valt het denk ik wel mee als je een klap in je buik krijgt. Maar ik zou zelf het risico niet willen lopen. Ik zou even contact opnemen met je verloskundige.
De eerste 12 weken kan een fysieke klap "geen kwaad" Vergeet echter niet dat de veiligheid van je collega ook gegarandeerd moet worden. Jij reageert anders op agressie nu je weet dat je zwanger bent. Je collega weet dit niet dus gaat ervan uit dat jij er staat zoals altijd. Dit kan hele riskante situaties opleveren. Ook de stress die dit "geheim" met zich mee brengt in agressieve situaties moet je niet onder schatten. Ik heb het met 9 weken verteld nadat ik een separatie uit moest voeren tijdens een geweldadig incident. En ik merkte dat ik terug houdener reageerde toen de (dwang)medicatie gezet moest worden en ik liever aanstuurde en controleerde dan fixeerde. Leidinggevende snapte dit heel goed en ben direct uit de weerbaarheid gehaald waardoor er andere regels geldde.
Ik zit ook in een werkveld met een zeer grote kans op fysieke agressie, en bij ons is het risico dermate dat na melding je per direct andere werkzaamheden krijgt. Ik wilde wachten tot na de termijnecho maar na een aantal fikse risicosituaties toch gemeld op het werk dat ik zwanger ben en nu per direct wat anders doen. Wel vreemd hoor, als je familie het nog niet weet en je collega's wel... Maar goed ik heb hierbij echt vertrouwd op mijn gevoel. Het voelde echt niet prettig meer om door te werken, was de samenstelling van de clienten anders geweest had ik waarschijnlijk wel gewacht. Ik denk dat je zelf het beste in kunt schatten hoe groot het risico is en of je gevaarlijke situaties kunt omzeilen..
in de eerste 12weken kan t in principe geen kwaad, maar denk ook aan je werkgever en collega's. Als jij met 12weken gaat zeggen ik ben zwanger en wil niet meer op de groep werken dan zadel je ze op met een probleem. Als je nu tegen je leidinggevende zegt dat je over een maand of 6 weken liever niet meer op de groep wil werken dan heeft hij/zij tijd om wat te regelen en kun jij met een gerust hart ander werk doen. Ik hoefde niet van de groep af, mocht administratie doen, zorgmappen in orde maken en ik ging met de niet agressie klantjes aan de slag. Bij mn eerste zwangerschap ben ik wel bewust naar een andere groep gegaan omdat 1 cliënt erg gericht was op "bolle buiken" en dus ook gericht op je af kwam en erin beukte. Even goed kijken welke agressie er op je werk is en dit bespreken.
Erg lastige situatie he! Ik werk op kleinschalig wonen pg, wij hebben ook 1 bewoner die erg agressief is. Volgende week mijn 1e echo en dan ga ik het maar vertellen (ben dan 8,5 week).. zou liever wachten maar moet ook aan de veiligheid denken..
Ik vind het ook lastig hoor. Ik heb afgelopen maand een mk gehad. Toen moest ik het op mijn werk wel vertellen. Ze hebben het super opgepakt en ik moest mijn rust pakken. Nu werk ik sinds afgelopen week in een ander district en blijk ik weer zwanger te zijn. Ik was de afgelopen week zoooooo misselijk. Je probeert je dan naast je collega in de auto goed te houden. Gisteren ging het gelukkig beter en de afgelopen dagen ben ik minder misselijk. Dus jullie adviseren om het je chef al vroeg te vertellen?? Zodat ze de volgende periode mijn diensten kunnen verdelen? Ik wil eigenlijk mijn eerste echo van 7/8 weken afwachten...dan heb ik wat meer zekerheid.
Herkenbaar! Ik heb het snel vertelt op mn werk. Ik wilde geen risico lopen, normaal spring ik er zo tussen maar merkte meteen al dat ik wat afwachtend was. Ook al voor de 12 weken. Mn teamleider heeft ook aangegeven dat ik gewoon moet weglopen bij agressie. Collegas genoeg op de vloer. Alsnog heb ik mn bolle buik wel een aantal keer ' gebruikt' om agressie te voorkomen haha. ' jongens we gaan toch niet vechten bi j bij/met een zwangere vrouw?! ' haha