Nou wat ons vandaag is overkomen We waren op weg voor de griepprik voor mijn zoontje en zijn nichtje. Moesten daar op een bepaalde tijd zijn. Nu kwamen wij langs een huis zagen mijn moeder en ik zwarte rook uit de slaapkamer komen. Wij meteen er is brand in dat huis en mijn vader omgedraaid. Nu kwam er net ook een vrouw aan met haar zoontje zij was folders aan rondbrengen en had ook al de gsm in haar handen. Kwam de meneer (ergens tussen 50 en 60) naar buiten dat hij gebeld heeft en wist dat er brand is maar niets zag door de rook (hij had wel alle ramen opengezet) Mijn vader al paar keer gevraagd of er echt niets is en wij niet kunnen helpen nee nee zei die meneer hele tijd brandweer komt er nu aan. Ondertussen ging die mevrouw met haar zoon weg. Nu liep de hond wel buiten maar zijn vrouw zat nog in het huis! Mijn vader al aantal keer gevraagd hoe of wat en dat hij de vrouw naar buiten moest brengen maar dat was volgens hem niet nodig. Na aantal keren proberen aandringen om te helpen en die meneer wilde het echt niet zijn wij met een rot gevoel maar doorgegaan voor de prik voor de kleintjes.Toen kwam idd de brandweer net aan. Met terug komen wilde wij langs het huis gaan om te kijken hoe of wat. Nou behoorlijke schade kan ik zeggen ! Maar dat is niet alles, nu las ik net op de site van de brandweer is die mevrouw gewond geraakt. haar 2 benen verbrand en ze moest geïnhaleerd worden Ja dan schrik je wel nu zitten wij met een schuldgevoel al hele tijd omdat wij toch zijn weggereden omdat die meneer echt geen hulp wilde van ons, we hadden beter gewoon dat of dat kunnen doen en nu is er toch iemand gewond geraakt denk achteraf dat hij gewoon in een schock was maar kun je ook weer niet weten ter plekke. Pff moest het eventjes kwijt
je moet je niet schuldig voelen...de brandweer kwam op het moment dat jullie weggingen.. Als je het 100x vraagt en die man zegt 100x nee..wat moet je dan? et is niet zo dat jullie zomaar zijn weggegaan... Heel erg rot dit, maar het is niet jullie schuld dat er een gewonde is gevallen! x
En daarbij, het is heel gevaarlijk om een huis dat in de brand staat in te gaan! Stel een van jullie was wat overkomen, dan zit je daar ook mee! Snap je schuldgevoel wel, maar de brandweer had zeker niet gewild dat een van jullie het huis was ingegaan hoor!
Ahhhhh ik snap jullie heel goed, maar realiseer je goed dat je nooit een brandend huis in mag gaan als leek. De gevaren die daarbij komen kijken zijn niet te overzien....de brandweer was onderweg....en het is heel naar dat die vrouw gewond is geraakt...maar dat was denk ik niet te voorkomen geweest. Sterkte met alles, maar maak jezelf geen verwijten!!
Wel lief dat je je zo schuldig voelt. Maar volgens mij is dat nergens voor nodig. Meneer weigerde zelf jullie hulp. Dus als hij nee zegt is het logisch dat jullie het huis niet binnen gaan.
Ik kan er helemaal inkomen dat je je schuldig voelt. Maar zoals al eerder gezegd is het verstandiger om als leek niet een brandend huis binnen te gaan. wist je dat je bij rook zo laag mogelijk bij de grond moet blijven wist je dat rook erg desoriënterend is wist je dat je met de bovenkant van je hand eerst moet voelen of een deur warm/heet is, zo ja niet openen het vuur zit erachter en nooit zomaar een klink vastpakken (metaal gelijd) En zo zijn er veel meer dingen die je dan eigenlijk moet weten, dus probeer je niet schuldig te voelen. Daarbij heeft de beste man meerdere keren Nee gezegd en jullie zijn geen medisch personeel die hadden kunnen beoordelen of hij in shock is of niet. Maar blijf je last houden van het gevoel zou ik gewoon contact opnemen met de politie en simpel weg melden dat je getuige was, wat je gezien hebt, wat er gezegd is en vragen of je hulp kunt krijgen via slachtofferhulop als je er echt niet uitkomt. Groetje sAnita
lief van jullie reacties hierop Klopt idd dat je niet een brandend huis moet ingaan maar toch je wilt zo graag dan iemand helpen/redden. Zal nog even tijdje duren voordat schuldgevoel weg is maar die man is het idd zelf schuld hij had ook zijn vrouw naar buiten kunnen helpen.
Rare man hoor die zijn vrouw zo laat zitten. Ik hoop niet dat mijn man dat ooit zal doen. Zou hij dat met opzet hebben gedaan?
Jeetje wat zal je geschrokken zijn na dat je het las van die mevrouw, maar meid voel je niet schuldig. Jullie hebben die man een aantal keren gevraagd om zijn vrouw te helpen enzo. En die man heeft nee gezegt. Misschien dat deze beste man wel in shock was maar dan nog moet je je niet schuldig voelen. Jullie hebben gedaan wat je moest doen. Jullie hebben je tenminste bekommerd om deze mensen. Er zijn genoeg mensen die toekijken en niks doen.
Nou ik vind het tever gaan om te denken dat die man heeft expres heeft gedaan. Mss was hij idd wel in shock, heeft hij de ernst niet in gezien. TS: voel je niet schuldig. Jullie hebben je best gedaan. En dat doet niet iedereen je na.
Nou zover gaat dat niet hoor. Ik mag dat best denken. Ik denk wel meer dingen die misschien op het eerste oog wel een beetje ver gaan Hij zal dan wel in shock zijn geweest dat kan. Zo zijn er ook mensen die langs de waterkant blijven staan terwijl iemand verdrinkt voor zijn/haar ogen.
Al zou die man in shock zijn geweest, toch zou ik het doorgeven aan de politie. Je weet nooit of het geen opzet was.
Ik denk ook niet dat hij het expres gedaan heeft eerder dat hij in shock was maar aan de andere kant het is wel vreemd allemaal. De brand was boven en die vrouw moet wel boven hebben gelegen gezien de brandwonden want beneden was geen brand. De brand was ook in de slaapkamer ontstaan. Kan ook weer zijn geweest dat de mevrouw bedlegerig is? Ik weet niet maar toch dan vraag je als man zijnde toch hulp als het zelf niet lukt? Ik zou echt wel zorgen dat mijn partner buiten was hoe dan ook . Pff,, af en toe heb je mensen op de wereld