pff vroeger!!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Inky, 22 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
    Kalush: Een mening word hier volgens mij niet opgedrongen :( En een kuddedier zijn omdat je net als andere vrouwen geen risico's durft te nemen? Waarom zou ik het wiel gaan uitvinden als het al uitgevonden is? Met andere woorden; als er uit wetenschappelijke onderzoeken naar voren komt dat bepaalde producten schadelijk kunnen zijn voor je ongeboren kind, waarom dit risico dan wel nemen? Ik durf dat gewoonweg niet, net als Pientje zou ik me zelf voor de kop slaan en me enorm schuldig voelen als er door mij wel iets met mn kindje aan de hand is. Tuurlijk heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid, maar als er meiden zijn die niet helemaal op de hoogte zijn wat er wel/niet kan, dan is het toch heel normaal dat je ze op de gevaren van bepaalde producten wijst. Wat ze er dan mee doen dat is hun zaak en hun verantwoordelijkheid, maar ze hebben iig wel de keus gekregen.

2. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik denk dat de onderlinge gedachten van ons niet ver uit elkaar liggen..
    Maar de manier erop het gezecht wordt op een ander dienblad gepresenteerd wordt.
    Ik vind ook dat je je verantwoordelijkheid moet nemen, je weet/leest wat wel en niet kan.
    Alleen als er mensen zijn die dit niet lezen, of niet weten, je niet meteen kan veroordelen.

De reden dat ik dit hier zo schrijf (normaal meng ik me niet zo in discussie's, dit vond ik toch wel een leuke :oops: )
    is dat mijn man zijn familie in vormalig Joegoslavie woont.
    Hier hebben zijn aangetrouwde zussen allemaal gezonde kinderen gekregen, zonder dat ze gelet hebben op dingen die ze aten/dronken/roken.

Nu zeg ik niet dat ik hiermee door 1 deur kon, alleen zij wisten niet beter, is geen voorlichting, boekjes of wat ook maar.
    Mijn moeder wist dit vroeger zelf ook niet..
    Ik ben ook geboren uit een moeder die gerookt en gedronken heeft.. en ik verwijt haar niks, kan dat niet doen, want toen was dat niet bekent.

Wat ik bedoel te zeggen is: Je voelt snel genoeg wat kan en niet kan tijdens een zwangerschap. De eerste weken kun je wel 'kotsen' van een koffie geur, dit is al een teken dat dit niet goed is.
    Ook weet men wel de gevaren van rauw vlees, ook als je niet zwanger bent.
    Roken, is slecht voor een mens, waarom niet voor een baby.. dat bedoel ik met een geweten.
    Maar als mensen zich hier niks van aantrekken, prima.. gevolgen zijn voor hun zelf..
    Maar wat ik probeer te zeggen is: ga deze mensen niet zo makkelijk veroordelen op wat ze allemaal wel niet doen.
    Mijn buurvrouw loopt hier ook rond met een dikke buik, en een sigaret in de mond..
    Wie ben ik om daar wat van te zeggen?

Ik laat een ieder in zijn/haar waarde.. als zij het kunnen verkroppen.. waarom ik dan niet? Wil niet zeggen dat ik het met haar levenstijl eens ben maar dat is iets geheel anders.

Dames, ik voel dit zozeer niet als aanval op jullie of op mij..
    Kan heel wat hebben, meningen verschillen..
    Voel je niet geremd, en zeg wat je denkt..

Groetjes Kalush

3. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik weet ook wel zeker dat iedereen hier in zijn waarde wordt gelaten hoor.

4. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Een kennis van mij ging ook nog vrolijk skieen toen ze 5 maand zwanger was.
    En die zwanger die roken vind ik al helemaal walgelijk, krijg spontaan medelijden met z'n kind.
    Ik heb zelf alles gelaten wat niet goed is voor de baby, dan kun je jezelf het nooit verwijten als er iets mis is.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Maar wat ik belangrijk vind en wat door anderen al naar voren is gebracht; je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf als je zwanger bent. Een kindje wat helemaal van jou afhankelijk is kan misschien opdraaien voor jouw keuzes. Nu wil ik niemand veroordelen. Maar toch ben ik het niet met je eens als je zegt: wie ben ik om er iets van te zeggen? Ik vind dat ik in zo'n geval mijn verantwoordelijkheid moet nemen door degene in kwestie op de gevolgen te wijzen. ZOals je zelf al zei: misschien weet ze het helemaal niet! Het is dan aan de ander om er iets mee te doen.

Iedereen in zijn waarde laten kan omslaan in onverschilligheid.

Oh ja en dat bedoel ik in zijn algemeen en niet naar jou toe Kalush!!! Hihi, ik ben een beetje bang dat mijn woorden verkeerd geinterpreteerd gaan worden geloof ik...

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Heb je dan in Nederland niet een bord voor je kop? Ik dacht dat hier de voorlichting wel zo goed is, en er is zoveel info beschikbaar is (zoals dit forum!) dat je het mij niet kan wijsmaken dat er vrouwen zijn die dit niet weten!

Verder vind ik wel dat ieder zijn eigen verantwoording moet nemen. Ik voel mij niet geroepen om daar wat van te zeggen.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0

8. judithteresa

judithteresa Bekend lid

2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    nou ik las even dat het in andere landen niet zo streng was.. ik woon in spanje, en hier mag je echt niks, je krijgt een heel minimaal lijstje mee van wat je wel mag eten! maar rood vlees word juist aangeraden, goed doorbakken uiteraard, maar zit erg veel ijzer in. Ik zelf mag bijvoorbeeld geen fruit vanwege het hoge suiker, dus drink ik alles light, wat ook weer schadelijk blijkt te zijn, heb dat opgezocht, en pas bij 12 glazen per dag, nou daar kom ik niet eens dichtbij!
    roken vind ik schandalig, hetzelfde voor drinken, voor mijn zwangerschap dronk of rookte ik ook, maar voor mezelf, niet omdat het zo gezellig is!
    en eerlijk gezegd, ik moet mezelf hier altijd duidelijk maken dat ik een alcohol vrij biertje drink, en mensen die me zwanger zien, gaan even een stukje verderop roken, omdat dat hier totaal als taboo word gezien.

je hoeft echt niet te overdrijven, maar diep in je hart weet je heus zelf wel wat wel en niet goed is. een beetje cafeine per dag kan absoluut geen kwaad, en die paar dropjes ook niet. maar laat iemand even een foto van je maken als je lekker met je sigaretje en je glaasje wijn zit, ben je met een beetje geweten meteen van alles af.. want het is echt geen mooi gezicht hoor!

we kunnen natuurlijk niet alles voorkomen, en je kan nog alles zo goed proberen, en er kunnen nog complicaties zijn, terwijl de buurvrouw die als een ketter doorrookte een lekker gezonde baby heeft... maar vind het het risico gewoon niet waard.

9. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    mijn buurvrouw rookte een pakje per dag!! :confused: en ach, bij het buurfeest kan je toch rustig met je dikke buik en een paar glazen bier?? ieder weekend een biertje was juist gezond!
    op tafel liggen allemaal zwangerschapstijdschriften.
    kindje werd te klein geboren, maar dat zat in de familie.... en was toch juist leuk zo`n kleintje...
    nu mag er niet meer in huis gerookt worden, alleen buiten... dus ze weten dat het slecht is, maar toegeven.....

en als je zegt dat je het niet wist.. wat staat er tegenwoordig op de sigaretten verpakkingen??
    ik vind het zo zielig voor de kindjes, en wat als het kindje te vroeg komt, of iets mankeerd? staan ze dan ook nog te roepen dat de wetenschap ons wat opdringt. nee dan gaan ze wel hard schreeuwen dat ze recht hebben op de beste zorg, want ze betalen zorgpremie.

eigenlijk vind ik het heel zorgwekkend dat er in deze tijd nog een discussie gevoerd moet worden over dit soort dingen. we zijn allemaal naar school geweest, en weten toch wel beter. je mag best een mening hebben, maar het gaat hier om andermans leven, dat van een ongeboren kindje. zo iets kwetsbaars, en moois, daar ga je toch geen risico`s mee nemen?

10. Niet meer actief

Ik was dinsdag bij de gyn ( of was het de week ervoor??)
    en zij zei dat rood vlees in NL gewoon kan. Alles is zo ged gecontroleerd dat er echt geen bacterien inzitten.

Nu doe ik het toch niet, maar het mag dus wel.

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mijn VK heeft tegen mij gezegd dat ik rood vlees gewoon mag eten, MITS het goed doorbakken is.

Ik snap uberhaubt eigenlijk deze discussie niet. Als je heel duidelijk wilt weten wat wel en wat niet mag, kijk je toch gewoon even op de site van het voedingscentrum? Daar staat ALLES heel uitgebreid vermeld wat je beter even kunt laten en wat wel mag of verstandig is.

12. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    maar als het goed doorbakken is, dan is het toch niet rood meer?
    je mag toch geen rauw vlees?

13. Niet meer actief

en doorbakken biefstukje,.. nou sorry, maar dat vind ik niet te pruimen hoor!

14. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    tja je kan alles wel op ene andere site gaan opzoeken er is wel meer info te vinden op het internet.

Ten eerste is het gene discussie die hier gevoerd wordt maar een mening die gegeven wordt. En het lijkt mij fijn om van andere zwangeren antwoord te krijgen op bepaalde vragen.

Als we dat niet zouden doen en onze info ergens anders gaan zoeken, zou het hier maar een saaie bedoeling worden!

Deel Deze Pagina