Vraagje voor de bak-experts, wat gaat er nou fout?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Linn84, 22 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Meiden, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb heel enthousiast allerlei bak-attributen en versiersels enzo gekocht, maar heb er even helemaal geen zin meer in...

Ik heb gisteravond de hele avond cupcakes staan bakken en ze zijn echt allemaal mislukt! Snap er helemaal niets van! Ze rijzen prima in de oven, tot ze ineens openbarsten en er als een soort vulkaan allemaal deeg uitkomt en er dus een grote bult bovenop ontstaat.

Dit heb ik allemaal geprobeerd:
    - Bakvormpjes minder vullen
    - Bakvormpjes juist voller doen
    - Midden in de oven bakken
    - Onder in de oven bakken
    - Heb gevarieerd van 120 tot 180 graden, maakt geen verschil behalve dan de duur voor ze gaar zijn

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het fout gaat doordat ik een muffin-bakblik gebruik. Was helaas na alle pogingen door m'n beslag heen dus heb de vormpjes niet los op de bakplaat kunnen zetten.

Ik heb een cake-mix gebruikt waar alleen nog boter en eieren door moesten. Deze gebruikte ik in het verleden ook (andere oven en geen bakblik) en toen ging het wel goed.

Wat denken jullie? Ander recept proberen, proberen zonder bakblik, ligt het aan de oven, of....?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou een cupcake-recept nemen :)
    Zie bijv De Leukste Taarten Maak Je Zelf!

Verder zou het aan je oven kunnen liggen, (maar aangezien je wel gevarieerd hebt met temperatuur, is dat niet het meest voor de hand liggende). Maar om dat te checken, zou je een voedingsthermometer moeten hebben, zodat je kunt checken of je oven echt de temp heeft waar je 'm op instelt.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou een ander recept gebruiken. Wel gek dat het voorheen wel goed ging. Op het forum van de leukstetaarten (even googelen voor het adres) staan veel goede recepten, zou er daar eentje van pakken.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

2 zielen 1 gedachte :D

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

6. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ja, las daar al dat die van Nigella erg goed schijnt te zijn.
    Maarja, had de ingredienten niet in huis :)

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    ik had ook het probleem dat ze veel te hard rezen en daarna als een plumpudding in elkaar storten.

De oplossig was vooral niet te lang mixen!!!!

Gewoon het beslag glad mixen op de mediumstand en met een spuitzak in de vormpjes in het muffinbakblik doen. en de oven op 175 ( even meten met een overtermometer)

De cupcakemix van funcakes en de boerencakemix van koopmans

8. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Die was ik vergeten. Ook geprobeerd! Stond 4 minuten op de verpakking, dat had ik de eerste keer gedaan. De tweede keer heb ik echt minimaal gemixt, alleen de ingredienten goed door elkaar en verder niet. Hielp dus ook niks ;)

9. mamasince2010

mamasince2010 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.026
    0
    0
    brabantse land
    zo herkenbaar!!!!!!!!!!!!! dit had ik de eerste keer dat ik het probeerde ook.

de keer erna ben ik met een sate prikker gaan prikken op het moment dat ze gaan rijzen,zo voorkwam ik dat ze als een vulkaan open barste.... ik weet nog steeds niet waar het aan heeft gelegen.maar blijf nu trouw elke keer prikken;)

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Hahahaha, tja, het helpt waarschijnlijk wel ja, maar ben eigenlijk niet van plan om elke keer als ik bak tijdens het bakken te gaan prikken :D

11. mamasince2010

mamasince2010 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.026
    0
    0
    brabantse land

nee snap ik:D was ik eigenlijk ook niet,maar nu durf ik niet meer om het niet te doen hahaha zit gewoon tussen mijn oren! misschien dat ik het er toch maar een keer op moet wagen...........

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik denk dat het muffin bakblik de wamte te ver opvoert ineens. zou gewoon cupcake vormpjes kopen en kijken of het dan wel gaat.. kost 1 euri dus dat moet kunnen en zou inderdaad ook een cupecake recept pakken..

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    bakblik werkt juist beter dan los (bakblik van ikea) maar ik heb ineens een ingeving

Staat je oven niet op bovenwarmte ( is het een gewone oven , hetelucht combi?)

Bij een gewone oven moet ie op boven en onder warmte staan.

Anders wordt het boven in loeiheet en onder veel minder waardoor het als een gek rijst maar onderin niet gaar wordt.

Want voor de rest klinkt het allemaal prima

14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Kijk idd even of je wel de juiste stand gebruikt op je oven. De mix van funcakes voor cupcakes gaat hier altijd goed. Als ik wat langer mix worden ze zelfs wat luchtiger en wat hoger. Ze zijn nog nooit mislukt!

15. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    De oven staat op onder- en bovenwarmte, dat zou dus goed moeten zijn.

Ik zet de papieren vormpjes in de vormen in het bakblik, dat is toch de bedoeling wel?

Misschien toch dat het bakblik enorm warm wordt en de cakejes daardoor te snel opdrogen aan de buitenkant en de binnenkant niet mee kan komen? Heb een bakblik van de Xenos, staan die misschien als niet-goed te boek?

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Die gebruik ik ook. Gaat prima! Nog een tip, de oven niet tussentijds openen, maar echt pas aan het eind van de tijd. Anders zakken ze ook in. Maar dat weet je vast al :).

17. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb dit ook gehad, en heb een goeie tip gekregen.

Vormpjes vullen, en allemaal afwegen.
    Ik doe 45 gram per cupcake.
    Na het bakken meteen bakpapier erop en wat zwaars.

Ik doe er altijd een snijplank op, met daar bovenop
    de brooddoos (lekker zwaar en groot)
    Dat laat ik ongv 2 min staan.

Resultaat: hele platte cupcakes die je lekker kan versieren! :)

18. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Yep, maar toch bedankt!

19. Wareliefde21

10 nov 2011
    86
    0
    0
  20. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Dat heb ik uiteindelijk met de laatste poging ook maar gedaan. Maar je krijgt dan van die lelijke cakejes :) Wil graag van die mooie, luchtige die je op de plaatjes ziet :)

Het afwegen ga ik zeker meenemen :) Thnx!

Deel Deze Pagina