Pff wat voel ik mij schuldig

Discussie in 'De lounge' gestart door mammavanesmee, 16 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Even mijn hart luchten hoor, ben nog wat van slag en voel mij zo'n slechte moeder.

Onze zoon heeft veel verschillende voedingsallegien en heeft voor de heftigste reacties een epi-pen. Gelukkig heb ik deze nog nooit hoeven te gebruiken.

Rond 5 uur zat ik alleen met de kids pasta te eten. Jesse was niet al te vrolijk en was wat aan het zeuren tijdens het eten. Hij nam een aantal happen van de pasta en spuugde dit weer uit. Omdat hij al niet zo'n goede eter is, ben ik boos op hem geworden en heb wat gedwongen om toch te gaan eten. Hij at weer verder en begon daarna hard te krijsen en om zich heen te slaan. Weer werd ik boos:(.

Een paar minuten later merkte ik zijn rode kleur op en toen ging het snel. Overal vlekken, galbulten, gewollen lippen/ogen. Hij had veel jeuk en ook last van zijn mond (waarschijnlijk wat gezwollen tong). Achteraf was dit misschien het moment geweest dat ik zijn epi-pen had moeten toedienen en 112 had moeten bellen. Alleen heb ik dit dus niet gedaan. Ik raakte wat in paniek en twijfelde over wat ik moest doen. Ik vond de reactie net niet erg genoeg voor de pen en heb zijn anti-histamine drankje gegeven en mijn ouders gebeld voor het geval we toch snel naar het ziekenhuis moesten. Gelukkig zakte de reactie door het drankje af, alleen is het risico er natuurlijk dat wanneer dit uitgewerkt is het weer terugkomt.

Ik vind dit achteraf zo stom van mijzelf. Waarom sta ik op zo'n belangrijk moment te twijfelen! Het is gelukkig goed afgelopen, maar ben zo geschrokken dat ik in zo''n geval niet helder heb kunnen nadenken. De arts had mij nog zo gewaarschuwd bij twijfel altijd spuiten, omdat de reactie opeens heel snel kan gaan.
    En ik ben zelf nog wel verpleegkundige.

Tsja het allerergste vind ik denk ik nog dat ik boos op mijn zoon ben geworden. Hij had door dat hij niet tegen de voeding kon en ik heb hem gewoon gepusht. Voel mij hier nu zo slecht over.

Jesse zelf is nu gewoon weer vrolijk en ligt in bed. Ik heb de babyfoon maar aangezet en ga nog maar een aantal keren kijken.
    Alleen ik zit nog een potje na te janken.

2. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Oef, dat is inderdaad schrikken, kan me goed voorstellen dat je even flink van slag bent! Maar kop op, alles is goed afgelopen en achteraf weet iedereen wat hij of zij had moeten doen. Volgende keer weet je wat je doen moet, gewoon een goede les geleerd toch!

(Als iemand anders net zo'n verhaal op ZP had gezet: wat was dan je reactie geweest? Vast niet "wat een slechte moeder zeg", maar iets opbeurends toch?) :)

3. muis26

muis26 Fanatiek lid

ach meissie!!! dat kan je toch niet weten op dat moment!!!

je hebt niks slechts gedaan hoor...... je reageerde zo omdat je zoontje niet wou eten, niet omdat hij misschien voelde dat hij ergens allergisch voor was wat in de pasta zat....

niet jezelf een schuldgevoel gaan aanpraten nu hoor!!!! je hebt hartstikke goed gehandeld. en als het om je eigen kind gaat is het altijd anders, omdat daar ontzettend veel emoties en onzekerheden bij komen kijken..... dont blame yourself!!

liefs muis

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa hoe cliche..
    Maar kan gebeuren hoor!

Jij kan toch ook niet ruiken dat je zoontje het niet eet omdat ie allergisch is...
    Jij heb op dat moment gedaan wat je dacht dat goed was ;)

En het is goed afgelopen toch :)

5. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Dat is schrikken! Maar je hebt in mijn ogen gehandeld als moeder die graag wil dat haar kind eet.
    Dat je twijfeld over het toedienen kan ik goed begrijpen! Mijn dochter heeft een ernstige pinda-allergie en heeft hiervoor een anapen. Ook ik heb wel eens in twijfel gestaan (en van de allergoloog had ik het ook moeten toedienen). Maar in het zh kunnen ze ook geen duidelijk antwoord geven als ik vraag wanneer deze toegediend moet worden.
    Nu heb ik in mijn hoofd dat als de lippen zwellen dat ik het dan toedien.

Maar dat je dat drankje hebt toegediend is heel goed, je hebt hem goed in de gaten gehouden, en het is gelukkig goed afgelopen.

Ik ben toevallig ook verpleegkundige en heb het ook al een aantal keer aangeken wat achteraf toch niet het goede was.

Als je een keer wil kletsen dan kun je altijd pb-en.

Groetjes Senna

6. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach meis toch, wat naar.

Hopelijk helpt dit een beetje: Ik werk op de afdeling allergologie in een ziekenhuis en ik heb al van verscheidene mensen gehoord dat ze 'gedwongen werden' als kind om te eten, en ook een allergische reactie kregen. Dus je bent als ouder echt niet de enige. Die stomme allergie is toch niet jouw schuld?

En over die epipen: Achteraf had je het misschien moeten toedienen, maar dat is toch een goede leer voor de volgende keer?

7. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Heel erg bedankt voor de reacties.
    Nu ik wat rustiger ben, zie ik ook wel in dat ik mij niet al te schuldig moet voelen. Baal alleen zo dat ik hem niet eerder serieus heb genomen (gingen in totaal wel 15 min. overheen).

Ik had verwacht dat ik op zo'n moment sterker in mijn schoenen zou staan en niet in paniek zou raken. Ik weet zelf goed hoe ik moet handelen, maar toch doe ik dit in zo'n situatie niet.
    Gelukkig is het goed afgelopen. Ben net weer bij hem wezen kijken en hij ligt in diepe slaap. Heeft nog wel veel uitslag, maar geen last van lijkt het.

Ik vermoed dat het van de tomatenketchup komt. Een paar dagen geleden heeft hij dit ook gehad en toen wreef hij ook steeds bij zijn mond. Ik dacht toen dat hij gewoon niet gewend was aan een wat scherpere smaak.

@Senna: Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben ;). Heeft je dochter ook nog andere allergien?
    Bedankt voor de opbeurende woorden.

8. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Ach wat sneu.... voor je manneke maar ook voor jou :(
    Gelukkig is het goed afgelopen.

Zie het niet als falen, maar zie het als een hele goede les voor de volgende keer. Je zult zien dat je dan wel makkelijker de knoop doorhakt, en dan de juiste beslissing neemt!!
    Er moet ook altijd eerst iets 'ergs' gebeuren, daarna is het zo voor de hand liggend...
    Beterschapjes voor je kleintje :)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoe vaak heb ik niet mijn dwarse dreumes 'gedwongen' te eten terwijl ze achteraf misselijk bleek te zijn en alles er weer uitgooide.... dit is me bij beide kinderen al een paar keer gebeurd. Tja, meestal zijn ze dwars, soms zit er iets dwars ;). Ik voel me daarna ook altijd schuldig en toch gebeurt het weer.

Ik denk dat je verder goed gehandeld hebt hoor en die epi-pen misschien niet nodig was, want het gaat toch goed nu? Achteraf gezien had je het misschien anders willen doen, maar volgens mij heb je het nu ook prima gedaan!

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Och meissie toch, ik snap dat je je schuldig voelt, maar dat hoeft écht niet hoor!
    Dit zou iedere moeder doen, vooral als hun kind ook nog eens zo slecht eet.
    Wees niet te hard en streng voor jezelf, maar zie het als een wijze les; dit overkomt je niet nog een keer!

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Wat vervelend zeg maar idd ik kan me alleen maar aansluiten bij de dames hierboven.

Het zou heel goed de ketchup kunnen zijn, tomaat is een nachtschade en allergiegevoelig.

Gelukkig ligt ie nu lekker te slapen.

12. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik snap dat je je schuldig voelt... Maar probeer dat niet te doen gelukkig is het goed afgelopen...

En handelen als het om je eigen kind/familielid gaat is zo anders dan tijdens je werk.

13. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    maar daar moet je je helemaal niet schuldig over voelen hoor!!
    Je weet nooit op voorhand hoe ge op dergelijke situaties gaat handelen... En als mijn zoontje niet wilt eten word ik ook boos en dat doe ik toch voor zijn eigen goed...Anders eten die kinderen nooit eens fatsoenlijk... Alleen een jammer toeval dat hij nu net allergisch was, maar dat kon je toch echt niet weten!!!

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    ach wat sneu!
    Ik herken het helemaal, mijn zoontje heeft ernstige kma en de eerste keer dat er iets gebeurde kwam het niet in me op om de ambulance te bellen terwijl ik hem stond te beademen...!
    Ik was alleen thuis en toen het ergste afgezwakt was wel dokterwacht gebeld. En dan ben ik ook nog verpleegkundige, god wat heb ik me daar schuldig over gevoeld (en nog)
    Dus ik begrijp je gevoel en iedereen kan zeggen dat je er niks aan kan doen je gevoel veranderd niet, altans niet bij mij.

Mij is trouwens verteld dat aan de epipen ook veel nadelen zitten en als je het kan redden met het drankje dat dat dan de voorkeur heeft. Dus goed gehandeld!! Hij boft maar met zo'n moeder!

15. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ik heb mn dochter in de auto laten zitten toen ze 3 maanden was en het heet was buiten (was haar helemaal vergeten) gelukkig was ik maar 10 minuten weg,maar wie weet hoe het af had kunnen lopen
    heb haar ook met kinderwagen en al om laten vallen (de kinderwagen reed heel zachtjes van de stoep,zo flats ondersteboven)
    zo zijn er nog wel meer dingen....
    ik bedoel alleen te zeggen dat wij moeders niet perfect zijn en soms hele domme fouten maken,menselijk hoor maar daar kan je je nog jaren schuldig over blijven voelen. niet doen,bedenk eerder dingen die je wèl goed hebt gedaan!!

dus kopop je bent echt niet de enige!!

*knuffel*

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind dat je heel goed gehandeld hebt!
    Heel vervelend voor jezelf dat je hem gepushed hebt, maar je kon het ook niet weten. Het feit dat je je schuldig voelt, zegt alleen maar dat je een goede moeder bent ;)

Ff off topic, maar ik heb zelf een erge pinda-allergie, met binnen 5 minuten onder de uitslag, benauwd en de hele reutemeteut. Ben dan 12 uur van de kaart en 2 dagen ziek. Gelukkig komt het maar heel weinig voor, maar toch.
    Heb ooit van de HA pilletjes gekregen, 1x gebruikt, maar werkte helemaal niet. Hoe zit het met dat drankje en die pen, werkt dat echt direct?

17. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ow meid, weet helemaal hoe je je voelt. Ik had het laatst met mijn oudste. Ze was heel dwars en wilde niet lopen en maar zeuren. 2 Uur later zat ik met haar in het ziekenhuis. Wat heb ik me schuldig gevoelt, dat ik had gezegd dat ze niet zo moest piepen. Het slijt gelukkig wel, maar als ze iets zegt over ik heb pijn of wat dan ook, dan kijk ik toch altijd eerst of het niks ernstig is.

18. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    En gaat het weer goed met je zoontje, is de uitslag al weg?
    Misschien handig om te onderzoeken waar het vandaan kwam (bijvoorbeeld huisarts of allergoloog bellen met de ingredienten die je hebt gebruikt).
    Zo heb ik wel eens met de allergoloog zitten puzzelen, we zijn er niet achter gekomen helaas (stond op de pot macaroniesaus allerlei specerijen).
    Mijn dochter heeft een lichte allergie voor melk, ei, kat en hond maar een ernstige pinda-allergie.
    Gelukkig gaat het erg goed en wordt er serieus mee omgegaan door sport, school, bso, familie, vrienden enz.

Ik hoop dat het weer helemaal goed gaat en dat je kan achterhalen wat de oorzaak is geweest.

Groetjes Senna

19. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Je hebt het toch goed gedaan;). Je hebt hem het drankje gegeven en hij leeft nog. Dus ik zie niets verkeerds dat je gedaan hebt.

Deel Deze Pagina