Pfff assistent huisarts. $^##%\$

Discussion in 'De lounge' started by lovewinnie, Sep 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

Feb 21, 2012
    2,830
    477
    83
    Female
    Als het er maar 2 zijn is het voor jou toch ook niet zoveel moeite om het te onthouden?

Maar goed, wel vervelend dat het verkeert is gegeaan en je dochtertje de dupe ervan is geworden. Hopelijk met de nieuwe zalf gaat het een stuk beter.

2. glimworm

glimworm Niet meer actief

dit dus!

maar ik vind vooralsnog dat het grootste deel van de fout bij de assistente ligt. eerst de verkeerde zalf voorschrijven, daarna nog klakkeloos eenzelfde tube aansmeren en als klap op de vuurplijl jou de schuld geven dat je maar specifieker de naam van de zalf moet doorgeven. Jij bent hier toch niet de arts? zij kan alles opzoeken in dr pjoeter.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@glimworm: bij ons zou je die 2e tube nooit zo maar mee krijgen.. :)
    "kom eerst maar even langs..."
    Zeker als je erbij zegt dat het erger wordt ipv minder.

Ik vraag ook altijd even wanneer je zichtbaar effect kunt zien van het gekregen middel.
    Zou niet voor het eerst zijn dat ik dat verkeerd inschat :)
    Bijv mijn AB voor m'n longen lijkt soms geen/nauwelijks effect te hebben tot na de kuur..
    Inmiddels vraag ik dus gewoon even wanneer ik effect mag verwachten... Scheelt weer :)
    (en stiekem had ik meteen al gebeld als het vaste werkende zalfje ineens niet hielp.... Maar soms heb je gewoon te veel aan je hoofd... En als je zelf al volcontinu aan de zware pijnstillers zit denk je wellicht minder helder dan je graag zou willen)

4. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Nee hoor fout van de assistent. Of eigenlijk de ha want die is eindverantwoordelijk. Zo wat zijn dat ik mijn patient het verkeerde medicijn toedien omdat hij de merknaam niet meer weet. Als ze het zelf niet zeker wist had ze je dochter moeten laten komen zodat de arts het opnieuw had kunnen beoordelen. De assistent moet zeker voordat ze een medicijn uitschrijft dat het voor de juiste klachten is.

5. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Het zou niet mogen maar ook HA/assistentes maken fouten aangezien ze nog altijd menselijk zijn. Daarom zou ik het persoonlijk dubbelchecken of ik idd het goede product meegekregen heb. Ook ik ga dus voor 50/50.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Als jij zegt zalf voor eczeem, dan moet ze je niet aambeienzalf geven, nee. Ik vind dat echt een heel grove fout en daar mag je zeker een officiële klacht voor indien. Daarbij ook vermelden wat haar reactie was. Want ook al is het fout gegaan, ik vind niet dat je dan tegen de patiënt mag zeggen, dat ZIJ het fout hebben gedaan. Met al die moeilijke namen, vind ik niet dat ze mogen verwachten dat je allemaal precies onthoudt wat je hebt gehad en hoe die ene heet, die je moet hebben.

Wat ik alleen niet helemaal snap, is dat je niet aan het spul herkend hebt, dat je het verkeerde had. Heb je de stickers of bijsluiters niet gelezen? Ik doe dat wel altijd, ook bij herhalingsrecepten. Want soms verandert er iets in de samenstelling en kan het ineens een andere uitwerking hebben. Sowieso als de reactie ineens anders is dan voorheen, zou ik per direct gestopt zijn met smeren en aan de bel hebben getrokken. Niet telefonisch, maar met kind en uitslag naar de huisarts om te laten zien.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nog even een aanvulling op die moeilijke namen... je zal maar dyslectisch zijn...

8. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Vind dat jullie beiden fout geweest zijn. De assistente heeft de verkeerde zalf kennelijk aangeklikt, dat is dom en fout geweest.

Maar jij als (moeder van de) patient zijnde zou ook moeten weten hoe het spul heet. Daarnaast ben je zelf ook verantwoordelijk om te kijken wat je mee krijgt, en dat is dan al in de apotheek (waar het ook nog fout kan gaan). Want wat als je ooit in het buitenland bent of je dochter wordt opgenomen in het ziekehuis, dan vraagt men ook welke medicatie ze gebruikt, dit moet je dus weten. Daarnaast worden mensen ook altijd geacht de bijsluiter te lezen, deze veranderd namelijk regelmatig. In dat geval had je de fout eerder ontdekt.

Het is zielig voor je dochter, maar zowel de assistente als jijzelf zijn fout geweest.

9. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

Jun 16, 2012
    1,666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lees heel de tijd; ik ging er vanuit. Je legt in mijn ogen de schuld volledig buiten jezelf. Je zal altijd op moeten letten met wat je slikt, smeert of inhaleert.
    Volgens mij dien je altijd zelf te checken. Je hebt het meerdere keren in handen gehad, opgesmeerd en gedaan.
    Vind echt niet de je de schuld enkel aan de assistente kan toewijzen. Haar medicinale kennis is een stuk minder dan die van een arts dus je je had hierin zeker je eigen verantwoording kunnen en moeten nemen.
    Gelukkig ging het nu om een aambeienzalfje maar voor hetzelfde geld ging het om iets veel heftigers..

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #50 dirksmama, Sep 3, 2012
    Last edited: Sep 3, 2012
    Als ik om een herhaalrecept vraag noem ik altijd de naam van het medicijn of de werkzame stof en de dosering. Bij de apotheek kijk ik hrt ook na.
    Ik smeer of slik niets waarvan ik niet weet wat het is.
    Dus ja, assistente heeft een fout gemaakt, maar die had jij moeten ontdekken voor je het medicijn ging gebruiken vind ik.
    Rook je het dan niet, voelde je het dan niet bij het smeren?

11. glimworm

glimworm Niet meer actief

nu heeft ze een aambeienzalf gekregen waar ze verder niet veel schade van heeft, het heeft alleen niet geholpen, TS dr dochter heeft al eczeem dus ze is gevoelig voor allergieen. Voor hetzelfde geld krijgt ze iets voorgeschreven dat ze echt niet zou mogen hebben omdat er bepaalde stoffen in zitten die schadelijk voor haar kunnen zijn. pff je moet er niet aan denken!
    Tuurlijk is het verstandig dat mensen kijken naar wat ze meekrijgen, maar de eerste verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de arts, assistent en/of apotheker.
    Het feit dat TS nu een aambeienzalf heeft meegkregen zet bij mij vraagtekens of de assistente uberhaupt wel gevraagd heeft waar dochter last van heeft en goed heeft doorgevraagd waar precies de kwaal zit ed. of dat ze wat symptomen heeft gehoord die toevallig ook met een aambeienkwaal overeenkomen en ze op basis daarvan de verkeerde zalf heeft voorgeschreven.

12. ariel3

ariel3 Actief lid

Mar 27, 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Ik vind het de schuld van de assistente, als zij in de computer niet ziet staan waar een crème voor is dan vind ik dat ze dat moet controleren voordat ze een herhaalreceptje uitgeeft. Verder vind ik dat een apotheek altijd uit zichzelf een gebruiksaanwijzing moet leveren bij een medicament, ook als de patiënt bekend is met het medicament. Je kan nou eenmaal niet alles onthouden als patiënt, zeker niet als het om een medicament gaat dat je een jaar geleden voor het laatst hebt gebruikt.
    Ik kan me goed voorstellen dat dit TS overkomen is.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kor tie koo stee roo ie den....moeilijk hoor...

Maar je mag het ook gewoon cortisonenzalf noemen.

14. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Vind het lastig te beoordelen wie zijn "fout" het is.
    Ik vraag ook wel eens een oud receptje op als herhaling zeg maar. Maar dan moet ik inderdaad wel ook vaak goed vermelden waar het voor is en hoe het ongeveer heette..
    Want sommige patiënten hebben best een lijst kwa medicatie die ze in het verleden hebben gebruikt.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat eerste lijkt me sterk want het is iets wat de dochter van ts al eerder heeft gehad.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Volgens mij was er wel sprake van schade: Het werd erger, tot bloedens toe...
    Mee eens. De assistente zei zelf nog, dat er meerdere recepten in de computer stonden voor het kindje. Dan is het háár verantwoordelijkheid om de juiste te nemen en niet klakkeloos de bovenste.

Verder of TS en assistent beide schuld hebben, daar ben ik het ook niet mee eens. Je kunt een patiënt geen domheid verwijten, maar een assistent wel, die heeft er voor geleerd.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vraag mij inderdaad ook af of de assistente überhaupt heeft geluisterd.
    Wellicht slordigheid, of wilde ze te snel. We zijn uiteindelijk allemaal mensen. Maar dat ze jou zo de schuld geeft is verschrikkelijk onprofessioneel. Wat een hork.
    Daarbij mag je er best een klacht van aanmaken. Wellicht wordt ze dan alerter, en wie weet hoe vaak dit al bij haar is voorgekomen?

Ik vind wel dat je het zelf ook wel moet controleren, maar om heel eerlijk te zijn, ik doe dat ook niet altijd.
    Onze oudste heeft een allergische reactie op muggenbulten. Daar heeft hij een drankje voor. Die krijg ik elk voorjaar, ivm de houdbaarheidsdatum.
    Ik vergeet elke keer hoe dat drankje heeft, maar ik stem het wel met haar af zodat ik weet dat we het over hetzelfde drankje hebben.
    Maar... wij hebben een héle fijne ( kleine ) praktijk met een assistente die ik persoonlijk ken.

18. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Vind het de fout van de HA/assistente.
    Jij bent de patient (de leek dus) en je hebt er de kennis niet voor, daarom ga je naar de HA.
    Gaat iedereen dan alles controleren: ook de loodgieter dat hij de wc goed heeft aangesloten, de snackbar dat ze voldoende het vlees verhitten, KLM dat ze hun piloten genoeg opleiding geven ed...

Verder zijn er ook mensen die dit niet kunnen (ja ja er zijn nog analfabeten in europa), anderstaligen, sommige senioren (mijn vader komt ook niet verder dan het roze pilletje voor dit en het vieze drankje voor dat), mensen die minder begaafd zijn enz.. Dus zomaar van uitgaan dat iedereen maar genoeg verantwoordelijkheid moet hebben, gaat niet op volgens mij

19. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Tja...allebei schuld.
    De HA A had beter moeten kijken, maar datzelfde geldt ook voor jou. Ik neem aan dat deze tube zalf ook niet leek op je voorgaande tubes zalf?

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Ik vind de fout wel bij de assistente liggen, dat is toch haar vak, dit zijn zalfjes die vaak voor worden geschreven, dus in 1 oogopslag zou ze toch al moeten zien dat dit het verkeerde recept daarvoor is.
    Al controleer ik het wel altijd, lees de bijsluiter ook nog vluchtig door, want het zou niet de eerste keer zijn hoor dat ik iets verkeerd voorgeschreven heb gekregen, verkeerde dosering etc. Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn en heel vervelend voor mensen die dat inderdaad niet zelf kunnen!

Share This Page