Moeder is onderverzekerd in uitvaart....watnu?

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Hoi,

    Al een tijdje niet meer op het forum geweest, maar zit nu met een "probleem" en dacht dat ik dat hier wel kon voorleggen. Weliswaar een naar probleem...

    Mijn moeder heeft longkanker en op dit moment gaat het niet goed. We zijn zelfs zo ver dat de longarts een gesprek wil met haar kinderen daar bij aanwezig... M,n broertje en ik.
    Natuurlijk denk je dan ook aan een overlijden en wat daarbij komt kijken aan ge-regel. Zo is ook de uitvaartverzekering ter sprake gekomen.
    Nu blijkt dat ze onderverzekerd is. Ze wilde dit ophogen toen ze 3 jaar geleden kreeg te horen dat ze kanker had. Helaas kon dit pas na 3 behandelvrije jaren. Dat heeft ze net niet gered.
    Ze is verzekerd voor 4100 euro. Nu weet ik niet precies wat een uitvaart kost, maar zeker wel meer dan 4100 euro.
    Helaas hebben mijn broertje en ik het ook niet breed en kunnen we weinig tot niets meebetalen.

    Nu weet ik dat er veel concurrentie op de "uitvaartmarkt" is, maar geen idee hoe ik dat kan vergelijken. Je hebt de grotere uitvaartverzorgers (Yarden, Monuta,enz) maar wellicht zijn de kleinere bedrijven goedkoper.
    Misschien is het ook een optie om bepaalde zaken zelf te regelen?

    Mam wil geen grote toestanden op haar uitvaart,maar het zit me helemaal niet lekker dat het een budget-uitvaart gaat worden. Misschien zijn er mensen die tips, ideeën, ervaringen hebben?
    Op een zw.schaps forum misschien niet de meest "voor de handliggende" vraag. Maar niet geschoten is altijd mis toch?

    Groetjes! Sabrina
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Nou, ik ben van de week bezig geweest met de uitvaartverzekering van mijn vader, die ernstig ziek is. Hij is verzekerd voor 4500 euro, dus ook te weinig. Volgens de NN kost een uitvaart met alles erop en aan tussen de 6 en 8000 euro, maar het ligt er wel aan wat je wel en niet doet.

    Hier besloten dat we hem dan wel netjes laten cremeren, maar bloemen kopen we zelf, koffietafel doen we gewoon thuis houden, geen volgauto's, geen (dure !!!) advertentie in de krant, etc, dus we snijden in de dingen voor "de familie" zeg maar. Zo kom je een heel eind. Cremeren is trouwens een stuk goedkoper dan begraven, maar dat ligt natuurlijk aan wat je moeder zelf wil. Ook de kist kun je wat goedkoper doen, voor ons is het belangrijkst dat hij er dan netjes bij ligt en verder zien we wel.

    Dela schijnt vrij voordelig te zijn, ik ben ook van plan om binnenkort te gaan vergelijken. Niet leuk, maar het zal wel moeten.
     
  3. Nogablokje

    Nogablokje Niet meer actief

    Hoi Sabrina,

    Wat moeilijk!!
    Ik heb het vorige week allemaal mee gemaakt bij de opa van mijn man.

    Ik weet iig dat als je laat begraven, je kunt kiezen uit een gemeente graf, of een 'koop' graf. Dat scheelde zo 1000,-.

    Bij een gemeente graf bestaat het 10 jaar, heb je niks te vertellen als de gemeente het daarna wil ruimen, en er mag geen steen op.

    Bij een 'koop' graf koop je het voor 30 jaar en mag je er wel een steen op zetten, en je mag het na die 30jaar nog verlengen.

    Sterkte!
     
  4. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Er stond een tijdje geleden een stuk in de krant over doe-het-zelf-uitvaarten. Is lastig, maar wel te doen, en ongelooflijk veel goedkoper. Kisten, kaarten, koffietafels zijn echt belachelijk duur omdat je alles in een korte, emotionele tijd moet regelen. Misschien kun je nu alvast gaan rondkijken?

    Sterkte!
     
  5. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dit verschilt per gemeente. Hier blijven de gemeentegraven 20 jaar liggen en mag er wél een steen op. Een koopgraf wordt hier niet geruimd.
     
  6. Xellepel

    Xellepel Bekend lid

    28 aug 2013
    803
    0
    0
    #6 Xellepel, 28 sep 2014
    Laatst bewerkt: 28 sep 2014
    Bij mijn vader 4 jaar geleden was het in de 10.000. Het graf was erg duur (in vergelijking met andere begraafplaatsen in de buurt).

    Naast het graf; 2 bloemstukken, auto, 2 volgauto's, kaarten, advertentie regionale krant, boekjes kerk, catering mbt broodjes en koffie (geen zaalhuur oid ivm eigen bedrijf), kist en de mensen van de uitvaart.
    Dat was het denk ik ongeveer.

    De steen kwam pas later op het graf en zat dus niet bij die prijs in. En die zijn ook niet goedkoop.
     
  7. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Rot he? Je druk maken om geld is dan wel het laatste wat je wilt!

    Ze gecremeerd worden, geen kerkdiensten, enz. Het zal basic worden...
    Op zich is basic prima. Maar dan nog gaat het meer kosten dan 4100.

    Wij verwachten een niet te overdreven grote opkomst.. Dus koffietafel thuis is ook een idee. Is misschien zelfs wel intiemer,warmer.
    Een crematie kost 1100 euro dacht ik.
    Maar we willen natuurlijk wel van te voren een gedichtje,liedje,foto,enz.

    Sterkte! Het is een heftige tijd... :(
     
  8. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Dat is wel het voordeel van de hele situatie. Je weet dat het gaat gebeuren.... dus het een en ander van te voren regelen is heel verstandig.
    Maar wel moeilijk!
     
  9. Smeetjuh1990

    Smeetjuh1990 Bekend lid

    11 mei 2014
    974
    0
    16
    Mijn stiefvader was ook niet goed verzekerd en kwam helaas plots te overlijden.
    Wij hebben een hoop spullen verkocht (inboedel) en dit gebruikt voor de uitvaart kosten. Hier was echter wel een broer van mijn stiefvader die het eerst had voorgeschoten...

    Veel sterkte :(
     
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief


    Mijn vader wil ook gecremeerd en geen kerkdienst, dat scheelt inderdaad. Maar een gedichtje, liedje en foto kan natuurlijk gewoon wel in de zaal. Wij vinden een koffietafel/broodjes/soep thuis met elkaar ook veel prettiger.

    En alles kost geld, zelfs het dekje over de voeten kost 25 euro om maar wat te noemen, alles wordt los gerekend. En na de uitvaart kost het uitstrooien ook weer geld. Je kunt er ook voor kiezen om de as mee naar huis te nemen bijv (als je daar geen moeite mee hebt)
     
  11. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Ze wil graag naar Frankrijk ;)
     
  12. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik weet niet hoe de wetgeving in Frankrijk is qua uitstrooien, maar misschien kun je haar daar uitstrooien in de natuur/zee etc.
     
  13. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Mijn moeder heeft niet eens een uitvaartverzekering... Daar hebben wij al wat discussie over gehad, maar zij vind het onzin..

    Ik kan dus alleen maar hopen dat we genoeg geld hebben als mijn moeder komt te overlijden...
     
  14. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Echt??? :$ Wat je onzin noemt, doodgaan is de ENIGE zekerheid die je hebt in het leven!! Ik heb geen zekerheid dat ik morgen levend wakker wordt, maar ik weet wel zeker dat ik OOIT doodga.....

    En daar zitten kosten aan, dus ik begrijp echt niet dat iemand dat onzin vind. Om heel eerlijk te zijn vind ik het zelfs meer dan schandalig om dan te verwachten dat je kinderen betalen voor de uitvaart........
     
  15. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Als ik een beetje snel rondkijk, lijkt Dela indd de goedkoopste. Zit nu op 4400 euro... Daar zit dan niet bij: bloemen (op kaart aangeven dat kleurige bloemen meer dan welkom zijn) koffietafel, advertentie, kaarten (zelf maken en door drukkerij laten drukken), dankbetuigingen (zelf maken), volgauto....
    Verder zit alles er volgens mij wel zo,n beetje bij.
     
  16. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.825
    1.674
    113
    Vrouw
    Misschien spaart ze ervoor?
     
  17. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dan kom je toch wel een heel eind, bloemen moet je meestal toch zelf regelen bij de bloemist, koffietafel kan thuis, advertentie is niet echt nodig, kaarten weet ik niet of dat echt voordeliger is bij de drukker, maar kun je vragen, net als dankbetuigingen en een volgauto is alleen maar handig als je zelf geen auto hebt.....
     
  18. novaa

    novaa Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    NULL
    NULL
    Heb je een PB gestuurd
     
  19. nijntje1983

    nijntje1983 Fanatiek lid

    21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    denk je ook even aan de kosten van het vervoer. Ik schrok erg van de kosten bij mijn oma. ritje van nog geen 500 meter van opbaarcentrum naar crematorium kostte een paar honderd euro. zo ook het vervoer van ziekenhuis naar opbaarcentrum. Ik vond het schrikbarend en de rekening krijg je natuurlijk pas achteraf en dan heb je geen keuze meer.
     
  20. BabyAngel

    BabyAngel VIP lid

    21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Erg he!
    Mijn vader heeft er ook geen.
    Vorig jaar kwam dit ter spraken bij mijn oma met haar wensen en toen zei hij dat hij ook geen uitvaartverzekering heeft en wist dus ook niet dat die kosten allemaal op ons komen.
    Mijn broertjes hebben nu nog allebei geen werk (22 en 17jaar) dus alles zou dan op mij komen.
    Hij kan er vanuit gaan dat als het ooit zo is dat ik dus ook alles zo goedkoop mogelijk doe!!!
     

Deel Deze Pagina