KDV / gastouder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door smartie1980, 24 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Wat doen jullie? KDV, gastouder, of opa en oma?
    Wij hadden het liefst voor kdv gekozen.
    Maar omdat ik met name tussen 11 en 14 uur werk is dit niet gunstig. Bij kdv neem je namelijk, ochtend / middag / hele dag af.
    Bij mij zou ik dus voor 3 uur per dag een hele dag kdv kwijt zijn. Is meer dan mijn inkomen. :$
    Wij kiezen dus voor gastouder, dan kan ik idd 3 uurtjes afnemen.
    (min 20 uur per maand verplicht).
    Ik denk dat ons kindje dan toch wel goed terecht komt.
    En een voordeel is dat je ook een keer avondopvang of nachtopvang kan regelen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dat vaak gaat gebeuren (lees: niet), maar het is fijn dat het kan.
    Stel dat wij een avondje weg willen, zou ik eerder voor oppas aan huis kiezen, maar kunnen dan misschien ook wel bij gastouder terecht.

Wat kiezen jullie en waarom?

2. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Bij mij komt 1 dag oma oppassen omdat ze dat zo ontzettend graag wil (scheelt mij weer een dag KDV), 1 dag naar het KDV want ik wil dat ze leren met andere kindjes te spelen (en qua uren kan dit met mijn werk gelukkig wel) en ik werk ook zaterdag maar dan is papa thuis!

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Justin is 3,5 jaar naar een KDV geweest, en hij vind het er geweldig! Maar nu heeft oma haar gastouderdiploma gehaald en vanaf februari 2011 gaat zij een gastouderopvang starten. Daar gaan onze ukkies (en Justin bso) naar toe. Ideaal én flexibel én bekend!

4. smartie1980

Mijn ouders en schoonouders zijn geen optie. Fijn dat Justin het naar zijn zin heeft! Lijkt me ook wel handig dat ze alvast leren samen spelen. Maar bij een gastouder kan dit natuurlijk ook.

5. 1984Wen

1984Wen Actief lid

28 jun 2010
    200
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Heerlen
    Onze kleine gaat straks 2 dagen naar het KDV en 2 dagen naar oma en opa. Zelf ga ik 1 dag minder werken. Mocht het in de toekomst lukken om nog een dag minder te werken gaat de kleine maar 1 dag naar het KDV.

6. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik zit straks helaas nog even vast aan een baan van vier dagen per week, maar hoop snel wat te vinden voor drie dagen. Voorlopig gaat mijn beeb dan eerst 1 dag per week naar oma, en de andere dagen naar het KDV. Ben daar al wel wezen kijken en denk dat het kindje het straks prima naar de zin gaat krijgen op het KDV. Al die verhalen van zielig enzo, ik denk dat dat wel meevalt! :D
    Tuurlijk moet het daar geen week heen, maar het is de bedoeling dat dat strkas voor twee dagen per week is en dan is mijn voorkeur ook echt een KDV. Hier leert het immers samen te spelen met andere kindjes, al het (pedagogische) spelmateriaal is aanwezig, en er werken geschoolde mensen! Dit kan een gastouder of opa en oma vaak niet allemaal bieden. Ik denk dat dit voor mij een prima oplossing is!

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Onze kleine gaat straks twee dagen naar een gastouder en een dag naar opa en oma. De gastouder is ook een kennis van ons, waarschijnlijk hadden we anders voor een kdv gekozen.

8. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Ik ga mijn kleine ukje gewoon op de KDV plaatsen... Omdat ja... gastouder vind ik niet echt betrouwbaar (tenzij het een familielid is natuurlijk) das natuurlijk altijd fijn.

Ik heb wel eens stage gelopen bij sociale zaken en werkgelegenheid en daar gingen we bij iemand op huisbezoek...
    het was toevallig een meisje die gastouder was maar met loverboys omging en daarnaast ook met drugsactiviteiten te maken had.

Sindsdien heb ik echt een slecht beeld gekregen van gastouders...
    Dat meisje is gelukkig geen gastouder meer opgepakt en zit vast gelukkig.

Maar ja ik heb ook een gezin begeleid en die vrouw was ook gastouder maar zij deed het hartstikke goed.

9. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Naar mijn idee is de controle op gastouders ook nog altijd niet even goed. Ik weet hier ook iemand, een echte aso om maar zo te noemen, zonder tanden met peuk tussen haar lippen te schreeuwen over straat naar haar kind.... kijk ik pas op een site voor gastouders hier in de buurt,... wie staat daartussen..dat mens!!! :xNou, daar wil je je kind ook echt niet brengen hoor!

10. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Nee dat bedoel ik.. mensen nemen vaak zo een "baan"omdat het eigenlijk goed en makkelijk verdient is...;)
    Vertrouw het ook niet... Maar ja... er zijn vast ook wel betrouwbare gastouders...

11. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Oh, dat geloof ik ook wel, denk dat het een kwestie is van goed zoeken. Maar mijn voorjeur blijft toch uitgaan naar een groepje met leeftijdgenootjes op het KDV! ;)

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Er zijn zeker betrouwbare gastouders, rotte appels zitten er nou eenmaal overal tussen.

Mijn zoontje ging 2 jaar lang naar een gastouder met veel tevredenheid en sinds een maandje of 3 naar een kdv. Daarnaast hebben mijn ouders 2 jaar lang elke week 1 dag opgepast. Met alle varianten heb ik een heel goede ervaring.

13. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Idd... is ook goed voor de ontwikkeling van het kindje...:D alleen niet leuk als ze beginnen te vloeken op moment dat andere kinderen dat ook gaan doen... maar ja ook dat hoort bij groot worden helaas.
    Taal ontwikkeling gaat ook lekker vooruit... Mijn nichtje van 2 spreekt erg goed nederlands al. Mooie zinnen kan ze maken... dat ook allemaal dankzij de activiteiten op de KDV.

14. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Wij gaan voor oma en schoonzusjes. Hoef maar 3 dagen een paar uurtjes naar school en aangezien ik nog studeer, is er gewoon geen geld voor kdv of gastouder.

15. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    ik studeer ook... maar denk dat ik maar een klein bedrag hoef te betalen hoor... het zou wat zijn als je je kind als student nergens kan laten omdat je het niet kan betalen (als er geen familie is die ervoor kan zorgen) daar zijn altijd regelingen voor. Anders zouden geen studenten meer die een kind hebben op school verschijnen.
    Ik ken zoveel studenten die hun kindjes naar de KDV brengen.... zij betalen bijna geen geld.

16. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Heb een man die wel gewoon werkt, waardoor we geen/amper tegemoetkoming krijgen, maar niet het geld hebben voor betaalde opvang...

17. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Aha...:D duidelijk :D

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betrouwbaarheid van gastouders betreft: dat is deels ook je eigen verantwoordelijkheid. Wij kiezen voor go en zijn tijdens mijn zwangerschap al een keer bij de gastmoeder op bezoek geweest. Toen waren de kindjes er niet, dus we gaan binnenkort nog een keer als de kindjes er wel zijn. We nemen de kleine man dan natuurlijk al een keer mee. Ze is ook bij ons op kraamvisite geweest. We hebben dus al een aantal keer contact voordat de kleine er echt naar toe gaat. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar we hebben nu in ieder geval al wel gezien dat het huis schoon is. Uit de gesprekken die we gehad hebben blijkt dat we qua ideeën over opvoeding op één lijn zitten. Verder heb ik navraag gedaan bij een andere moeder die haar kindje daar naartoe brengt. Zij is ook tevreden over haar.

Het scheelt in ons geval al wel dat ik deze gastmoeder al een beetje kende. Haar kinderen hebben namelijk bij mij in de klas gezeten. (Ik ben juf.) Dan weet je natuurlijk al iets beter naar wat voor gezin je je kind brengt. Haar eigen kinderen zijn ook hoed gelukt. ;)
    (Ik heb ook wel eens de kinderen van een andere gastouder in de klas gehad. Nou... ik zou m'n kind er nog geen 30 minuten achterlaten! Buiten het feit dat ik haar eigen kinderen niet zo goed bijzonder goed opgevoed vond ,vergat ze ook vaak de kindjes die bij haar in de opvang zaten op te halen. En daar gaf ze dan haar eigen kinderen weer de schuld van... )

Verder zijn voor ons de redenen om voor go te kiezen;
    * kleinschaliger & altijd dezelfde leidster
    * goedkoper: je betaalt niet voor een heel dagdeel als je je kind later brengt of eerder ophaalt.
    * (meestal) flexibeler dan kdv
    * in ons geval: in de buurt

Een nadeel van go kan natuurlijk zijn dat je zelf iets moet regelen als de gastouder ziek wordt. Maar ook dat is afhankelijk van het bureau: de ene bureau regelt vanaf de 2e dag opvang, het andere bureau zorgt dat er meteen vanaf dag 1 een oplossing is. Vaak gaat het dan wel om het samenvoegen van groepen, wat natuurlijk wel tijdelijk voor extra drukte zorgt.

19. smartie1980

Goh ik verbaas me een beetje over de negatieve verhalen.
    Tegenwoordig is door de overheid bepaald dat je een opleiding moet hebben om g.o. te mogen worden. Niet iedereen kan dus 'zomaar' g.o. worden.
    Zo niet, dan kan je wel oppas zijn, maar geen g.o.
    Wij gaan ook naar een gastouderbureau, die screenen, bemiddelen en zoeken naar vervanging bij ziekte.
    En ik denk dat ik zelf ook wel heel kritisch zal kijken waar ik mijn kindje heen breng.
    Natuurlijk zijn er 'rotte appels', maar heb je dat als meoder niet vrij snel door?

Ik had ook liefst kdv, maar gezien werktijden is dat dus niet mogelijk...

20. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Kinderdagverblijf hoeft ook niet altijd goed te zijn hoor.
    Er zijn zat kinderdagverblijven die het ook niet goed doen...
    Tja het is nog maar net wie je treft...

De mensen die ik toen gezien en begeleid heb zaten niet voor niets bij ons:D maar ik snapte dan ook niet waarom deze wel gastouders konden zijn.

Tegenwoordig zijn ze strenger geworden wat dat betreft denk ik... Je moet tegenwoordig ook de Nederlandse taal goed beheersen wil je gastouder worden. Een ex client van mij sprak geen woord nederlands :$ en dat moest een gastouder zijn, nu waren het haar kleinkinderen wel en 2 van een andere mevrouw met dezelfde afkomst maar ja, dan nog, die kinderen liepen daardoor een taalachterstand van hier tot tokio. Zij is daardoor begin dit jaar eruit gezet, wordt gewoon niet meer toegestaan.

Het wordt wel beter dat zeker.
    En klopt als ouder zie je ook bij wie je je kindje laat.. Ik moet zeggen dat die mevrouw die geen nederlands sprak in mijn ogen gewoon super goed was voor de kids.. tja vond ik het huis soms te warm voor de kinderen... en de tv stond bijvoorbeeld niet op tekenfilm maar op een "eigen taal" zender... 8) ... maar verder deed ze haar ding wel goed denk....

Het is gewoon echt goed zoeken... maar dat is met KDV ook.

Deel Deze Pagina