Ik wilde het net zeggen........ de dames die verbolgen reageren begrijpen kennelijk niet dat het hier niet enkel gaat om geen of mider foliumzuur, maar over het nemen van medicatie die ten strengste wordt afgeraden om 3 maanden voor conceptie te gebruiken. Die richtlijn is er niets voor niets en niet alleen omdat het foliumzuur afbreekt. Aan TS: heel veel sterkte de komende tijd! Ik hoop dat je geluk hebt en je gewoone en gezonde zwangerschap mag voldragen!!
mtx is een vreselijk medicijn. Wordt ook gebruikt bij kanker. Het remt de celdeling. Wordt ook gebruikt bij het beëindigen van een zwangerschap als men een miskraam heeft en het komt niet los of bij een bbz. Lijkt me dus idd niet gezond als dat in het begin van de zwangerschap heb gebuikt. Het werkt ook nog even door nadat je gestopt ben. Dus ik snap de gyn wel. Al had hij het niet zo hoeven brengen. En miss eerst nog wat onderzoeken en dan conclusies!!
Vind het een hele overdreven en erge opmerking van die arts!!! Ik zou meer informatie gaan vragen bij andere artsen/gyn ed. Je kan ook altijd afwachten totdat er wat meer te zien is op de echo. Als lijkt t me dan nogsteeds erg moeilijk om die keuze te maken. Maar als je het nu zou doen, dan blijf je je ALTIJD afvragen of je kindje echt een open ruggetje zou hebben Ik zou ''de gok'' nemen! Succes
ik heb op internet gezocht naar evaringen van anderen, en er zijn meer mensen die dit medicijn de eerste weken van de zwangerschap gebruikt hebben, wat volgens de gyn niet zo heel groot probleem was, ( zoek op mtx zwangerschap) maargoed dat zijn verhalen van andere mensen, nogmaals : ik heb zware medicatie gehad, meerdere... tijdens mijn zwangerschap, ook de "verboden" medicatie, ik mocht geen kinderen krijgen want ik zou eerst 3 jaar minimaal miskramen krijgen, en door mijn ziekte zou ik ook nog eens doodgeboren kindjes krijgen, dus ik zou kindloos blijven. tijdens de zwangerschappen bleek ik bij beide SSA antistof positief te zijn, wat veel voorkomt bij mijn ziekte, en dat betekend een hartblokkade bij de baby....en daar heb je het al... doodgeboren kindje....ze zouden er namelijk niets aan kunnen doen, toch heb ik beide zwangerschappen doorgezet....en ik heb zulke gezonde kinderen !!
Ik wil niet heel erg vervelend zijn. Maar ik had jan 2010 een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en die is met een spuit van MTX afgebroken. MTX maakt namelijk sneldelende cellen kapot, dus ook die van een zwangerschap want dat is sneldelend. Ik mocht dus 3 maanden nadat ik deze spuit heb gehad ook niet zwanger worden ivm de nawerking van dit middel. De kans is namelijk super groot dat je een mk, gehandicapt of niet levensvatbaar kind krijgt een gezond kind is een kleine kans. Nou weet ik natuurlijk niet hoe het met tabletten van dit spul zit want dat zijn denk ik kleinere hoeveelheden. En zoals je leest bij bovenstaande Mejojo is het wel goed gegaan. Maargoed je kunt natuurlijk het kindje blijven dragen tot de 20weken echo en dan kunnen ze veel afwijkingen zien en dan alsnog beslissing maken als het niet goed zou zijn. Ik bedoel het mag en kan tot 24 weken. OOk al ben ik er totaal geen voorstander van, maar ik zou dit zelf ook erg moeilijk vinden en weet ook niet wat het verstandigste is. Ik wil je iig heel veel succes en sterkte wensen met jullie beslissing. xxx Joyce
ja het word allemaal moeilijk het is nu zowiezo moeilijke tijd moeders heeft hartproblemen de overbuurman licht in zh met spierziekte en kanker die komt waarschijnlijk nie meer thuis en dan nog dit ik die mtx 2 maal geslikt in me zwangerschap en een dosis van 25 mg en ik heb foliumzuur ook gehad die hele perdiode dat ik mtx slik van 5 mg en die 25 mg die slik ik net 3 maand maar het is ook zo mtx die heeft 116 dagen nodig om uit je lichaam te zijn dus het blijft nog een hele lange tijd in je bloed zitten loop al hele dag met hele erge buikpijn maar geen bloedverlies hele erg pijn onder in de rug en de ra zet op mom ook weer op maar nu nog erge dan in de tijd dat ik de tablette slikte het zit nu alleen op mom erg in bovenlichaam en de perdiode met de tabletten zat het voornamelijk in mijn benen en voeten ik wacht nog wel even af en ik hoor wel wat de gyn zegt woensdag ik ben ook niet echt te spreken op mom over hoe ze hier int zh bezig zijn want ze maken mensen blij met dooie vogels en ze leggen ook niks uit want zo is mij ook noooit gezegt dat je 2 uur voor en 1 uur na de mtz geen melk mag drinken dus mijn reumatoloog das zowiezo al een broekie want die is nog in opleiding elke keer als ik wat zeg moet die overleggen met een prof want hij weet niet wat die er tegen moet zeggen of tegen moet doen.... ik ben al wel 2 kilo aangekomen in anderhalf week tijd en dat vind ik best wel veel want dit is de eerste zwangerschap dat ik meteen in het begin merk en aankom dat vind ik wel apart.... maar ze zeggen al iedere zwangerschap is anders alleen de hele buurt die ziet al wel dat ik zwanger ben en dat is dan best wel weer moeilijk want ik krijg elke dag de vraag hoe het gaat en enigste wat ik dan kan zeggen ja voel me goed maar het is afwachten...dat is ook best wel zwaar maar ja...iedereen bedankt voor de reacties en mtx als je op inet gaat lezen is het gewoon een gif voor je eigen lichaam dus laat staan voor zo`n kleintje wat nog helemaal niks kan hebben die weerloos is.....
Wat ontzettend moeilijk zeg en wat een botte/lompe/onmenselijke opmerkingen van de artsen en arts-assistenten. Kun je niet naar een ander ziekenhuis gaan voor een second opinion? Zowel bij de reumatoloog als de gynaecoloog? Wat ik begrijp is dat je inderdaad een zeer verhoogd risico op een miskraam en een open ruggetje hebt, maar het kan ook zijn dat het wel goed gaat met je kindje. Heel veel sterkte in deze onzekere tijd (hiermee, maar ook met alle ellende om je heen, wat ik zo lees). Ik hoop voor je dat je een gezond kindje in je buik hebt zitten die er pas over 8 maanden na een voorspoedige zwangerschap uit wil komen.
Alleen openingsberichr gelezen: laat anders je bloed ff prikken op foliumzuur. Wie weet heb jij toch een mooie voorraad in je lijf. Ps wat een botte lul en wat een debi dat hij mensen tot abortus wil aanzetten!!! *shock*
vandaag bij de gyn geweest en ja het is afwachten volgende week echo en dan weer afspraak bij de gyn maar hoogswaarschijnlijk toch abortus doen hij twijfelde heel erg of die de zwangerschap wel door moest laten gaan nu effe afwachten en een open ruggertje kunne ze pas ondekken na de 20ste week.... dus ja wij wij moeten maaar heeel goed nadenken wat we willen en het medicijn mxt is placenta afstotend dus vandaar dat hij zich zorgen baarde dat het niet goed ging hij heeft tijdens het lezen van een klein briefje wel 3 keer oeps gezegt dus ja was wel even schrikken en ja hij wist niet precies vanaf welke hoeveelheid enzo dus dat wou die erst eigelijk allemaal even uitzoeken voordat hij verder wat zei van hoe of wat hij zegt want het is wel het enigste medicijn die je echt niet hoort te slikken tijdens de zwangerschap...dus ja ik hoor volgende week wel meer dan is bloed en vaginale echo en daarna weten we hopelijk meer...
Zo te lezen staat de gyn toch ook nog steeds achter de uitspraak van hem zelf en de reumatoloog... Wat ontzettend @#$%$%@@%. Had gehoopt voor je dat hij enigsinds zou "bijdraaien". Maar hij zegt het niet voor niks... Kiezen voor een abortus in dit stadium lijkt me vreselijk. Maar om er voor te moeten kiezen als je nog verder in de zwangerschap zit en ze er evt achter komen dat het toch niet goed zit (zoals ik begrijp pas vanaf de 20wkn) lijkt me helemaal vreeeeeeselijk! Je hebt dan al zo'n band met je kindje gekregen...pff.. Moeilijk hoor. Ik leef echt met je mee! Hopelijk kun je er met je partner en fam toch over praten ook al speelt er nog zoveel meer. Veel sterkte meis!!