Het gaat ondertussen al iets beter. Maar dat heeft meer te maken met dat ik beter in kan schatten wanneer hij voldoende moet hebben gehad. Want als het aan hem ligt blijft hij gewoon een uur aan mijn borst. Haha. Bij sabbelen of hele lange pauzes haal ik hem eraf, boertje (als dat lukt, gaat beter de laatste tijd!) en vervolgens andere borst. Het blijft een gok, maar meestal helpt een speentje en houdt hij het toch wel vol tot de volgende voeding (meestal 3 uur later). Dus schijnbaar schat ik het wel goed in.... hoe dan ook, het was makkelijker geweest als hij het zelf goed zou aangeven. In slaap vallen bij mij in bed is geen optie hoor. Sowieso neem ik geen risico.. mijn man slaapt heel diep en rolt zo op de baby als ik niet oplet. Daarbij kom ik zelf niet aan mijn slaap toe omdat ik veel te bang ben dat er iets gebeurd. Daan gaat gewoon in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer. Ik word meestal meteen wakker als ik een geluidje hoor .. huilen is dan zelfs niet altijd het geval. Liggend voeden vind ik niet prettig trouwens. Hoe dan ook... het gaat beter. Maar borstvoeding is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid. Flesje geven kan net zo intiem en leuk zijn, dat maakt voor mijn gevoel echt geen verschil. Echter... ik hou het gewoon vol hoor!
Ik was met die reden ook afgehaakt.. ik vond het heel tijdrovend, voelde me de ganse dag een melkfabriek en ik lekte heel veel dus ik voelde me op een gegeven moment zo vies worden... toen ik me eenmaal besefte dat 'dit' de laatste bv was, moest ik toch ff slikken... bv is wel echt intiemer, maar ik kon het echt niet meer opbrengen... Achteraf denk ik ook nog wel eens, misschien had ik het langer moeten proberen, maar sta nu achter mijn beslissing. Vele moeders hoor ik hier roepen dat het na 3 maanden echt leuk ging worden, dus als je het op kan brengen zou ik dat zeker proberen (mocht er ooit een tweede hier komen, wil ik het ook langer proberen!)Veel succes!
Echt leuk wordt het na 3 maanden. Opeens zaten we in een geweldig ritme (8 voedingen met doorslapen), dat ze helemaal zelf had geregeld. Ik lekte veel minder en ze dronk veel effectiever (max. 7 minuten). Borstvoeding geven is een tijdrovende investering, maar je krijgt er zoveel voor terug. Super dat je doorzet! Ik blokvoed nog altijd, zo kwam ze ook genoeg aan de vette achtermelk en ik had het idee dat ze daardoor verzadigder was.
Hij hoeft toch niet in je bed? Gewoon zijn bedje naast het jouwe, dat scheelt je veel nachtrust. En het officiele advies is ook om je kind de eerste zes maanden op je kamer te hebben i.v.m. veiligheid.
dirksmama: geen optie. Ik slaap zo licht, word van elk geluidje wakker. Bij mijn eerste zoon hebben we wel een poging gedaan, gevolg; ik was doodop. Lekker in eigen bedje en eigen kamer dus. Veel meer rust voor mezelf en heb er sowieso een beter gevoel bij. De kamer grenst aan die van ons, en hoor hem meteen als hij honger heeft (ok, misschien niet de eerste signalen, maar even een huiltje is echt niet erg). Maar ieder zo zijn ding
Juist het lichte slapen hoort erbij in het begin. De bedoeling is dat je elk geluidje hoort. Maar dat gaat echt over. Hier werd de nachtrust heel snel beter. Van bv werd ik trouwens ook heerlijk rozig, ik sliep er veel beter op. Maar als dat geen optie is, zou ik je man hem uit bedje laten halen voor een voeding. Dan hoef je zelf niet telkens op te staan en dat scheelt enorm in de vermoeidheid.
Mijn oudste twee sliepen ook heel snel op hun eigen kamertje, ik vond dat ze heel veel lawaai maakten en sliep er niet doorheen. Dit keer toch nog een poging gedaan en wat ben ik daar blij om. de jongste slaapt in zijn co-sleeper naast mij, maar ik hoor het niet eens meer. Dat heeft ongeveer twee weken geduurd en nu word ik alleen precies wakker wanneer hij ook wakker wordt.
Ik sliep ook niet toen onze dochter bij ons op de kamer sliep Ze is een onrustige slaper. Ze slaapt op haar eigen kamer en moeder en kind slapen daardoor beter. Ik kan nog steeds alle geluiden horen die ze maakt alleen de bewegingen niet. 'S ochtends slaapt ze nog wel uit bij ons in bed, maar dan lig ik meer in een roesje dan dat ik kan slapen. Borstvoeding geven vond ik na 2 maanden pas echt leuk. Toen had ik en mijn dochter het samen door hoe het moest. Nu geniet ik ervan. Ze krijgt 5 voedingen op een dag en slaapt klokje rond. Dit ritme heeft ze er zelf van gemaakt. Ze doet ongeveer 10 tot 20 min over de voeding. Soms gaat ze stiekem slapen aan de borst en dan kan ik haar na 20 min drinken zo slapende in bedje leggen.
Ik hoor dit wel vaker, maar wat ik me dan afvraag is: hoe kun je wel naast een volwassen man slapen zonder van elk geluidje wakker te worden en niet naast een baby?
ik werd in het begin ook van elk geluidje wakker, nu slaapt hij vaak naast me in bed en heb ik er zelfs dan totaal geen last meer van! In het begin deed ik ook geen oog dicht als hij bij ons in bed lag.
Af en toe is het heerlijk om even in bed te knuffelen. . Smorgens na een voeding bijvoorbeeld. Maar heb er nooit spijt van gehad dat mijn oudste zoon in eigen kamer sliep. Tot nu toe heeft hij nooit problemen gehad met alleen in slaap komen, overdag of in de nacht. Het lijkt mij lastig als je op een gegeven moment besluit om de overgang van bij mama en papa slapen naar eigen kamer/bedje . Hoewel dat ook vast heel goed kan gaan hoor. Daarbij is intiem zijn met mijn man ook belangrijk (en dan seks)... dat zou ik niet kunnen met baby naast mijn bed. En ja... de zin begint weer te komen Hoe dan ook... ik zie weinig voordelen aan in hetzelfde bed of kamer slapen. Maar ieder zijn ding.... En we wijken ondertussen af van onderwerp. Haha.
Mijn kinderen hebben ook altijd op hun eigen kamer geslapen, en de BV ging prima. Inderdaad ieder zijn ding Blij te horen dat het beter gaat. Ik blokvoed ook vanwege veel voeding. En ik heb ook niet dat hele intieme geweldige gevoel bij BV hoor, nooit gehad. Maar ik vind het praktisch, je wordt er vanzelf handig in en je kindje ook, en dan heb je altijd voeding bij je die je nooit kunt overvoeren. Dus dan wordt het praktischer dan KV
Natuurlijk doe je dat niet met je partner als je baby tussen jullie in slaapt, maar je hoeft toch geen seks te hebben in bed!!!! .. zijn tientallen andere plekken mogelijk. Maar natuurlijk moet je doen waar jij je goed bij voelt!... het kan in moeilijke periodes echter wel een uitkomst bieden. Hier slaapt hij dan bij ons. Als het gewoon goed gaat, slaapt hij soms ook weken achter elkaar gewoon in zijn eigen kamertje.
Nog een vraag. Ik oefen met flesje afgekolfde melk en dit gaat prima. Geef dan kleine beetjes. Gisteravond heb ik gekolft vlak voor voedingsmoment. Ik kolfde in totaal 80ml. Is dit dan wat hij zelf ook drinkt? Hij dronk dit in flinke snelheid leeg en wilde nog meer. Daarom nog 20ml bij gegeven. Totaal dus 100. Nu wilde hij nog wel meer maar niet gegeven omdat 100ml mij prima lijkt voor een 4weken oude baby van 4, 5 kilo. Maar is dit wel zo?
Er zit geen limiet aan bv, dus als hij meer wil mag hij dat gerust. Een baby kan veel meer uit je borsten halen dan een kolfmachine, dus dat beeld zegt niet veel over hoeveel hij daadwerkelijk drinkt.
Ook dat is dus lastig merk ik wel. Hij heeft vrij veel terug gespuugt en kreunde echt na flesje. Maar volgens mij zou hij zo nog veel meer drinken als ik het aan zou bieden. (net als bij de borst geeft hij niet aan wanneer hij genoeg heeft). Lastig lastig..... Hij sliep echter wel gewoon 3 uur na die tijd, dus dan zou je toch denken dat het voldoende is.
Is het niet gewoon zuigbehoefte? Je zou eens je pink of een speentje kunnen proberen na voeding, als hij dan in slaap valt weet je dat het geen honger is.
Ik denk dat hij zich met de fles aan het overdrinken was, het komt namelijk veel te gemakkelijk uit een fles. Daarom wil hij, ondanks dat hij genoeg melk binnen heeft, toch doordrinken, omdat zijn zuigbehoefte nog niet voldaan is. Als je met een fles wilt oefenen, dan is een bodempje, 20-50cc echt genoeg, gewoon elke dag. Het gaat om de techniek, niet om de hoeveelheid.