Bleh, ik had toch zo gehoopt dat het inmiddels een stuk soepeler zou gaan. We poetsen nu elektrisch en op zich hoeft het niet meer in de houdgreep , maar echt goed meewerken is er toch niet bij... Ze doen mond niet goed open, draaien het hoofd weg, bijten op de tandenborstel. We kunnen dus ook niet goed zien wat we doen. Het is nu echt teveel gevraagd voor een kleuter om naar mij te luisteren en hoofd stil, mond open mij te laten (na)poetsen?? Ik merk dat we nu een beetje blijven hangen in dezelfde (negatieve) cirkel, dag in, dag uit. We vertellen wat we van ze verwachten, zij werken niet mee, wij worden boos, zij gaan huilen. Verwacht ik nu echt teveel van ze of lukt het jullie wel? (en hoe dan??)
Hier geen issue... ik vind inderdaad dat je dat van een kleuter zeker mag verwachten. Een keer een andere tandpasta proberen? Al bij de tandarts geweest? Hier: - eerst zelf poetsen (electrisch) - daarna papa of mama na poetsen - zoon poetst met 5-12 jaar dus echt aan de wasbak met een spiegel en een bekertje water. We gebruiken Prodent (0-5 en 5-12)
Ik herken het ook niet. Wij poetsen hier eerst zelf en dan poetsen ze zelf na. Mijn zoon vond het eerst niet fijn als we zijn voortanden poetsen, omdat ie een beetje gevoelig tandvlees heeft. De tandarts heeft hem heel duidelijk uitgelegd dat het poetsen juist ervoor zorgt dat zijn tandvlees sterker wordt. Sindsdien gaat het veel beter. Misschien een keer samen met jullie tandarts een goed gesprek voeren met de kinderen? Begrijpen ze goed WAAROM ze tanden moeten poetsen?
Ik begrijp het probleem niet echt... Vroeger hier wel een drama, nou dan maar in de houdgreep. Ga je hard huilen? Ok, dan kan ik er beter bij... Sommige dingen moeten nu eenmaal. Op een gegeven moment komen ze er wel achter dat t toch elke ochtend en avond moet gebeuren en dat meewerken voor beide partijen fijner is. Als ze de kaken op elkaar willen houden, heel zachtjes met je duim op de wang duwen, als ze dan willen bijten, bijten ze op hun eigen wang (en dat doen ze écht niet )
Heb mijn zoontje ook regelmatig in de houdgreep gehad, dit is iets wat gewoon moet! Inmiddels is hij bijna 2 en gaat het poetsen 9 van de 10x prima! Ik vertel hem wat ik allemaal weg poets ( doei broodje, dag plakje kaas) alles wat hij gegeten heeft. Wat nu goed werkt is tandjes tellen. Ik poets eerst z'n onder tanden terwijl ik tot 20 tel en dan boven en tel ik weer rustig tot 20. Vandaag voor het eerst naar de tandarts en daar deed hij keurig zijn mondje open en kon de tandarts goed kijken!!
T is ook nog steeds niet gek op tandenpoetsen. Volgens mij voelt hij het als schending van de integriteit van zijn lichaam . Ik leg het steeds uit en verder word ik niet boos of geërgerd. Ik probeer me in zijn belevingswereld te verplaatsen en dan snap ik wel dat hij niet wil. Maar dat is dus geen reden om het niet te doen...
Hier (gelukkig) geen ervaring. Dochterlief vind poetsen één van de leukere dingen om te doen Ik zing vaak het liedje 'tandjes poetsen' en zij roept al die tijd vaak ' aaaahhhhhhh' , zo kan ik er goed bij Maar hier vanaf het begin al nooit problemen gehad en heeft ze het altijd leuk gevonden.
Dit heeft mijn dochter ook heel sterk. Mensen mogen lichamelijk niet zo snel dichtbij komen. Ze gaat al vanaf 2 jaar met me mee naar de tandarts, maar afgelopen keer (4,5 jaar) voor het eerst dat de tandarts daadwerkelijk mocht kijken. Helaas een klein gaatje, dus we moeten echt heel streng zijn in het poetsen. Toevallig gaat het de laatste paar dagen spontaan goed bij haar , zo zie je maar dat klagen helpt . Ze lijkt nu eindelijk een beetje door te hebben wat we graag willen en dat het minder vervelend is als je gewoon stilzit . Mijn zoontje.... tja. Vanuit zijn autisme zijn veel dingen nog een drama en de oplossing niet zo duidelijk. Met uitgebreid oefenen en voorbereiden mag de tandarts tegenwoordig wel kijken, maar ook echt alleen dat (tandarts deed laatst even het zuigertje aan, zoonlief ging compleet over de rooie, blinde paniek...). Ik vraag me wel eens af of dochter door zijn 'slechte' voorbeeld ook langer in verzet is blijven hangen. Nou ja, we poetsen stug door, want het moet (goed) gebeuren, hoe dan ook... Ik wilde eigenlijk ook vooral weten of mijn gevoel juist was, dat ik echt niet teveel van ze verwachtte.