Hoi meiden, Mijn zoon is nu net 2 en de sint periode staat weer voor de deur. Hoe pakken jullie dat aan of hebben het aangepakt met deze leeftijd? Hoe vaak een schoentje zetten en wat vertel je er dan bij? Hoe introduceer je zeg maar de sint? Groetjes
Onze dochter was vorig jaar nog net geen 2 (werdt 2 in december). Zij is de oudste. We zijn met haar naar de intocht in de buurt geweest. Geen heel grootschalig gebeuren, maar een gezellige wijk intocht. Dat vond ze geweldig. Ze heeft staan swingen op de muziek, gezwaaid naar de sint, en van zo'n beetje elke piet die ze tegenkwam een handje pepernoten gekregen.. Die ervaring hebben we ff laten rusten, dus niet meteen ook d'r schoen gezet, maar een paar nachtjes later. Ze heeft d'r schoen 2 keer gezet. Wij doen niet aan dureschoenkadootjes. Voor ons is schoen zetten op die leeftijd altijd voor wat lekkers; een manderijn, een chocosintje, een zakje chocogeld of een taaipopje. Bij het zetten van de schoen zongen we liedjes die we geoefend hadden. Ook heeft ze eens een tekening gemaakt voor de sint, en hebben we voor het paard een wortel neergezet. Op pakjesavond krijgt ze echt kadootjes. Wij vierde pakjesavond vorig jaar bij oma. Een grote zak met kadotjes, elk kind kreeg een wat groter pakje en 2 wat kleinere. En een chocoletter. Alle grote mensen een chocoletter. Voor de volwassenen hadden we dit jaar voor iedereen een sint gedicht erbij gedaan. Verder hebben we voorgelezen uit het sinterklaasboek voor peuters en kleuters, de sint op tv gezien, veel liedjes gezongen en knutsels en kleurplaten gemaakt. Dit jaar willen we het hetzelfde doen. We denken er alleen aan om de Sintviering voor het gezin te houden (dus met zn 4tjes thuis) en dan alleen kerst met de familie. Of msischien wachten we daar een jaartje mee, tot broerlief wat groter is. Veel plezier!!
Wij gaan vanaf 1,5 altijd naar de intocht hier in de wijk. Sinds afgelopen jaar (de oudste was toen 3) mogen ze op de dag van de intocht hun schoen zetten en daarna tot 5/12 op woensdag en zaterdag (dit hebben we vorig jaar voor het eerst gedaan. De jaren ervoor heb ik er één keer gewoon wat in gestopt. De ene keer zit er wat lekkers in, de andere keer een cadeautje. Verder regelmatig kruidnoten ipv een koekje of een mandarijn ipv ander fruit en met knutselen/kleuren iets mbt Sinterklaas. Pakjesavond vieren we altijd met een hele grote groep (mijn familie), dat doen we al sinds ik zelf klein was.
We vieren het tot dusver alleen bij m'n schoonouders, dan krijgen alle kleinkinderen drie cadeautjes en de volwassenen kopen ook wat kleins voor elkaar. Heel gezellig maar zoontje is nu bijna 2 en ik wil er thuis ook wat aan gaan doen. Dit jaar gaan we voor het eerst naar de intocht in het dorp en mag ie denk ik twee keer z'n schoentje zetten, daarin geen grote cadeaus want 8 december is ie jarig. Laat 'm nu af en toe al een sinterklaasliedje/filmpje zien op youtube
Gewoon nu al veel er over praten dat binnenkort Sinterklaas naarNederland komt, met een grote boot en een paard, en heel veel cadeautjes. Vorig jaar heeft hij een little people Sint en piet setje gehad, dus met behulp daarvan heeft hij ook weer een scherp beeld van wie Sinterklaas eigenlijk is. Hij praat er veel over nu, en al zal hij nog niet echt weten waar hij het over heeft, hij weet wel dat het iets leuks is.
Toen onze zoon (bijna) 2 was zijn we ook bij een klein intochtje geweest. Daarna paar ker schoen gezet (dacht totaal 3 keer). Als schoencadeautje kreeg hij dan wat pepernootjes, doosje rozijntjes, mandarijntje. En 1 keer een sint-kleurboekje. Vooraf hebben we een kartonboekje gekocht waarin het 'verhaal Sint' werd uitgelegd met leuke herkenbare plaatjes. Pakjesavond is in onze familie traditioneel groots met mijn broer en zus en ouders en natuurlijk de kinderen van broer en zus. Ook de volwassenen krijgen dan een paar kleine cadeautjes. Dus er staan dan letterlijk zakken en manden vol cadeaus op de stoep. De middag wordt afgesloten met een gourmet-avondje.
Wij zijn vorig jaar niet naar de intocht geweest ivm slaaptijden. Maar mijn schoonvader speelt al ongeveer 23 jaar sinterklaas op een basisschool hier in de buurt en we gaan daar op 5 december altijd even kijken. Verder komt hij ook nog 1 of 2 keer in het dorp dus dan gaan we even kijken. Verder vieren wij sinterklaas gewoon op 5 december met mijn ouders,zusje en ons gezin. En kerst vieren we met mijn schoonfamilie. Hierdoor worden de cadeaus verdeeld over de maand en blijft het leuk. Nou is hij in juli 2 geworden dus vorig jaar was hij 1.5 jaar.
Veel over praten Boekjes lezen Liedjes zingen Naar de intocht gaan Schoentje zetten Tussendoor is naar een sinterklaas huis of als de sint in het winkelcentrum is Lekker verwennen met 5 december Leuk toch! Mijn dochter is dan nu 2, 5 maar vorig jaar vond ze het al geweldig!
Ik heb in de boekhandel een mooi boek gekocht met Sinterklaasliedjes en kleurplaten. Ieder jaar mag ze er 2 uitzoeken en inkleuren. Zo is het een mooi boekje voor later.
Hier vorig jaar een boekje gekocht over Fien en Milo en Sinterklaas. Hierdoor begreep hij het vorig jaar enigszins. Was toen 2 jaar en 10 mnd. Nu snapt ie t volledig en leest bijna elke dag dat boekje weer en kan al niet wachten tot het zover is.
Vorige jaar was onze zoon 2 jaar (en 2 mnd) toen de Sint kwam. Hij snapte er al wel wat van. De intocht hebben we overgeslagen i.v.m. slaaptijden. Wel keken we al naar het Sinterklaasjournaal. Hoewel hij dat na en ruime weer wel beu was hoor. En ik ben ook een paar keer naar een winkelcentrum geweest als ik wist dat er Pieten waren. Vond ie eerst niks bijzonders, toen ineens eng, maar zodra hij snapte dat hij pepernoten van ze kreeg vond hij het ineens wel weer leuk. Ik geloof dat we vorige jaar één keer per week schoen hebben laten zetten. Even een liedje zingen en dan lag er de volgende ochtend een kleinigheidje in. (Eerste keer een boekje over Sinterklaas, geloof ik, en verder eens wat pepernootjes ofzo.) Dit jaar mag hij 2x per week z'n schoen zetten. Nu hebben wel wel echte cadeautjes. Eén iets duurdere (tientje) maar de rest onder de 5 euro. Met pakjesavond krijgt hij wel wat grotere dingen. Wat betreft de intocht: die is op mijn uitgerekende datum. Ik houd er dus maar rekening mee dat het feest voor mij niet doorgaat. Maar ik hoop dat mijn man of anders bijv. mijn ouders wel met hem kunnen gaan.
Wat leuk om jullie reacties te lezen! Ik ga naar de sintviering van mijn vaders werk en ik ga ook een boekje kopen. Dat foamboekje van de action ziet er leuk uit zeg!