We zijn er achter waarom het zo zeer doet mijn tepel. Ik dacht dat het door het kolfapparaat kwam ( zie andere topic) maar hij heeft een tekort lipbandje. Ik baal ontzettend. Maar omdat hij al twee operaties heeft gehad en een opname ivm infectie in zijn drie weken die hij hier op aarde is. Vind ik het zielig om dat lipbandje te laten insnijden. Maar ik wil ook graag bv geven. Bij mijn dochter ging het zo makkelijk en nu totaal niet. Ik wil het wel graag nog geven dus kolf het af. Maar ik heb ook nog een dochter rond lopen. ik vind het zo moeilijk. Ik moet vooral ook even mijn ei kwijt.
Wat vervelend... Bij mijn middelste is de bv daardoor mis gelopen. De jongste had het ook en bij haar heb ik het lipbandje en tongriempje laten klieven. Ik zag er ook heel erg tegenop, maar het viel zo mee! Paar tellen huilen, troost aan de borst en klaar. Als je er toch wat aan wilt doen pb me maar, ik heb een fijn adres voor je.
Heel begrijpelijk hoe je je voelt! Ik zag er ook enorm tegenop. Mijn meisje had ook al veel meegemaakt in haar korte leventje (niet zo erg als jouw zoontje, maar toch). En toen wist ik het niet, maar er zou nog véél meer ellende op ons afkomen. Toen was ik maar wat blij dat we toch hadden besloten dat lipbandje en tongriempje te laten klieven. Want ik kon toen haar de nodige troost bieden aan de borst. Zonder het klieven was de borstvoeding een heel ander verhaal geworden en had ik haar die troost waarschijnlijk niet kunnen bieden, niet op die manier. Wij hebben het klieven laten doen door Tineke de Backer. Gewoon bij ons thuis op de commode. Even inbakeren, hoofdje vasthouden, knip knip. Het was zo gebeurd. Wel een krijsend kind en veel bloed, maar meteen na het knippen mocht papa haar oppakken en tegen zich aan houden. Na een paar seconden hoefde ze al niet meer te huilen. Even een paar minuutjes snikken, dan lekker aan de borst. Daar viel ze meteen in slaap en heeft ze zo een paar uur geslapen. Die nacht was wel even pittig, ze had best wat pijn. Helaas moest het klieven de week daarop overnieuw, maar toen hebben we haar een paar uur na het klieven een paracetamol zetpil gegeven. Aanrader!!! Toen had ze nauwelijks ergens last van. Achteraf gezien hadden we dat de eerste keer ook moeten doen zeg, pffff... Ik geef toe, de 2-3 weken na het klieven zijn even doorbijten, met alles massages van de wondjes en de oefeningen die je moet doen om het allemaal goed te laten genezen en de borstvoeding te verbeteren. Maar de pijn die ons meisje had viel dus redelijk mee, mits je paracetamol gebruikt daarna en rekening houd met 1-2 dagen ongemak bij het mondje (zou je eventueel ook wat paracetamol voor kunnen gebruiken). Het is vooral de zwelling die wat pijn doet bij de kindjes. Het klieven zelf natuurlijk ook wel, maar dat is echt in een paar seconden voorbij en daarna is het weer goed. Wat ik zei, ik ben heel blij dat we het klieven hebben doorgezet. Niet leuk op dat moment. Maar het was het dubbel en dwars waard! De borstvoeding ging daarna stukken beter en dat was mij en mijn dochter zó veel waard! En bedenk natuurlijk ook, dat je zoontje zich helemaal niks meer herinnerd van alle operaties en opnames die hij tot nu toe heeft gehad. Dat kan jíj je herinneren, en daardoor voel je je rot om hem weer iets te laten meemaken. Maar het is hem om het even natuurlijk. En het klieven zal hij ook snel genoeg weer vergeten. Maar als de borstvoeding daarmee beter gaat, dan krijgt hij er een heel mooi kado voor terug. En dát zal hij wel de rest van zijn leven meedragen Deze gedachte heeft mij er toen erg mee geholpen om het klieven een plekje te geven.
Bedenk ook, dat het klieven op dít moment in verband staat met een veel beter verloop van de borstvoeding, maar niét klieven veel invloed kan hebben op de ontwikkeling van de mond, o.a. bij het leren praten, en goed articuleren.En zo zijn er nog wat punten. Het nu laten knippen,is voor baby het minst pijnlijk, langer wachten is geen aanrader
Ik wil Tineke de Backer ook aanraden, ze weet wat ze doet. Als het lipandje echt te kort is zal het uiteindelijk sowieso weer geklieft moeten worden.