Ja ze heeft 1 vriendinnetje in de klas in de buurt wel wat vriendinnetjes maar niet bar veel en ze wil zo graag...
Ik zou toch kijken naar een andere school als ze na 2schooljaren geen verbetering laten zien. Mijn man is ook gepest en heeft daar heeeel lsng last van gehad. Op onze basisschool kwam een jongen in groep 8 bij ons en heeft veel opstart problemen gehad , hij werd enorm gepest op zijn oude school maar heeft uiteindelijk nog een fijn schooljaar gehad.
Het gesprek met school zijn we niet tevreden over..mijn man bracht de kinderen naar school en werd gevolgd door de intern begeleider waardoor het leek alsof ze hem niet vertrouwde. Tijdens het gesprek met de directie wou de directrice eigenlijk niet over het pesten praten maar gelijk weten of we naar en andere school wouden. Ze had al een aantal opties. Dit was echt bizar. Zo makkelijk laten we hun er niet van af komen. Volgens de leerplicht mogen we dochter niet thuis houden en moet ze naar school. Wij hebben aangegeven dat deze school een hoop te doen heeft. Het pestprotocol is dus inderdaad de gele gele en rode kaarten. Wij hebben besloten ze tot de kerstvakantie hier te laten zitten en onze begeleidende instanties ons te laten helpen bij het zoeken naar een passende school. Deze school heeft ons vertrouwen erggg beschaamd. We zijn er echt door van de kaart..
Jemig wat een reactie. Die hebben gewoon geen zin om iets aan het pesten te doen als ze jullie kinderen nog liever naar een andere school zien vertrekken. Triest hoor.
Shock! Ik ben echt in shock.... deze school zou niet eens mogen bestaan. Ze hebben niet eens geluisterd. Een goede school werkt samen met de ouders in plaats van tegen de ouders. Het enige positieve wat hier misschien uit voort komt is dat het voor jullie een bevestiging is dat deze school verkeerd bezig is en dat jullie je kinderen daar zo snel mogelijk vanaf moeten halen. Ik weet niet of er instanties zijn waar je dit kunt melden, maar als dat zo is zou ik dit zeker doen. Bij het bestuur, bij de inspecteur, waar dan ook. Ze mogen de waarheid best weten. Ik hoop dat jullie snel een andere school vinden waar ze wel met plezier naar school gaan en waar de sfeer een stuk beter is!
Ik zou mijn kind thuis houden hoor En als de leerplicht komt vragen waarom dan ze doorverwijzen naar school en dat ze er niks tegen doen Maar nog tot de kerstvakantie dag in dag uit gepest worden....vreselijk En in die tijd op zoek naar een andere school waar hopelijk mijn kind wel met plezier naar school gaat
Ik ook. Je berichtjes maken me oprecht verdrietig. Pesten kan je niet voorkomen maar wel aanpakken, het lijkt alleen of niemand dit wil. De reacties van de ouders ook... waardeloos
Wanneer je zoekt naar een andere school misschien ook eens kijken of ze niet een programma hebben wat het.pesten voor blijft. Onze zoon zit nog maar in groep 1 maar daar werken ze met petten, bepaalde kleur is de manier waarop je gedraagt, pestvogel, meeloper, clown etc Dit gebeurt structureel tussen de gewone lessen. Volgens mij vanaf middenbouw worden de lessen ook persoonlijk, kinderen reflecteren het gedrag zo wel positief als negatief. Zo komt er dus niet een programma voor de dag wanneer er sprake is van pesten, er wordt openlijk gesproken en de school is tot nu toe heel positief. Succes met de zoektocht!
TO misschien moeten jullie ook wat sterker in je schoenen gaan staan. Niet vervelend bedoeld maar ik zou in dit geval zelf de leiding nemen. Als het echt zo erg is en ze willen het niet veranderen waarom laat jij je kinderen nog gaan?? Hou ze gewoon thuis en deel dit mee aan leerplicht. Die kunnen echt niets doen. Dreigen met een boete maar die zou ik dan dus voor laten komen. Je staat sterk genoeg (als het al zo ver komt kans is zeer klein). Pesten kan blijvende psychische schade opleveren. Stel naar je kinderen een daad en laat daadkrachtig gedrag zien. En dat jij als ouder alles doet om hen te beschermen. Verder lopen ze weinig achterstand op aangezien ze in een onveilige omgeving toch niet (goed) leren. Gebruik jullie tijd om scholen te bezoeken en gesprekken te hebben. Laat je kinderen ook meelopen of kijken en vraag andere ouders.
Oh ja en kijk waarin jullie de kinderen sterker kunnen maken! Je wilt niet dat dit ze nogmaals overkomt. En een groep zoekt een zwakke plek. Kinderen die zelfverzekerd en assertief zijn worden weinig tot niet gepest. Investeer daar dus in. Teamsporten kunnen goed helpen (ook om vriendinnen te maken buiten school en sociale vaardigheden te ontwikkelen). En judo of karate helpt vaak ook goed. Welke sporten doen jouw kinderen nu? Daarnaast heb je ook kindercoaches of andere trainingen voor kinderen over weerbaarheid.
Wat een verdrietig verhaal en wat waardeloos dat de school hier zo beroerd mee om gaat. Ik sluit mij aan bij @Amberxx, dit is al 2 jaar te lang aan de gang. Je geeft je kinderen vertrouwen door voor ze op te komen en ze te beschermen door ze niet meer naar deze klassen te hoeven laten gaan. Hoeveel scholen zijn er in de buurt? Als je de situatie uitlegt, denk ik dat je op basis van hun reactie meteen een eerste indruk krijgt van de school. Hier zouden er 3 andere scholen in aanmerking komen, die zou ik in jouw situatie de komende week al bezoeken. Ik lees vooral wrok naar de school toe (‘zo makkelijk laten we hun er niet vanaf komen’) en dat begrijp ik, maar daar hebben jullie en de kinderen helemaal niets aan als de school vervolgens niets doet en de frustratie wordt alleen maar groter. Ik zou mij nu echt richten op een oplossing naar de kinderen toe, daarna kan je je energie nog daarin kwijt.
Het komt misschien over alsof we ze verplicht laten gaan.. maar onze dochter heeft van ons de toestemming om naar huis te komen (ik woon op 2 minuten afstand )daarnaast houden er meerdere mensen de kinderen in de gaten en hebben we inmiddels de .gesprek staan bij de huisarts. Ook weer school dat wij onze dkchter om medische redenen thuis kunnen houden. We zijn bezig met een zorgboerderij waar zij dan fulltime heen kan. Wij willen dit in goede banen en zo rustig mogelijk doen juist vanwege de kinderen .(waarvan dochter Heel slecht tegen verandering kan Dus wees niet bang we doen alles vanwege en voor de kinderen
Ik vind het wel makkelijk van een onbekende op een forum om te zeggen "Houd je kinderen thuis, ze kunnen niks doen, alleen dreigen met een boete en dat kun je laten voorkomen." Die boete kan wel oplopen tot 5000 euro. Als het niet om je eigen geld gaat, kun je dat makkelijk roepen! Vrijstelling op psychische gronden kan alleen als je een verklaring hebt van een arts of psycholoog die zelf niet de behandelend arts van het kind is. Aangezien leerplicht al heeft aangegeven dat ze gewoon naar school moet, kun je haar dus niet zonder meer thuishouden. Dus voordat je gaat roepen dat iemand "sterk staat" en een kind best thuis kan houden, moet je misschien even goed opzoeken wat de regels precies zijn en volledige informatie geven. Ik denk dat je er goed aan doet TS om eerst te kijken wat een fijne, veilige plek voor jullie dochter is. Het is afschuwelijk om haar zo naar school te sturen. Maar nu hals over kop naar een andere school die misschien óók niet goed is, kan alleen maar meer schade aanrichten. Stel dat ze daar weer gepest wordt en het daar ook niet goed wordt opgepakt. Dan krijgt ze wéér een knauw! Heel verstandig dus dat je die zoektocht serieus aanpakt en je daarbij laat helpen. Ik snap dat 'na de kerstvakantie' als een natuurlijk, logisch moment voelt om vam school te wisselen. Maar als je al eerder een school vindt: laat haar dan alsjeblieft meteen gaan. Hoe eerder ze op een fijne, veilige plek terecht komt hoe beter!
Mocht je een school uit willen zoeken met een goed pestprotocol, kan je het volgende je misschien helpen. Er is een onderzoek geweest naar welke anti-pestprogramma's effectief zijn: https://nos.nl/artikel/2233271-wetenschappers-vier-anti-pestprogramma-s-effectief.html.
Als een kind echt niet veilig is op school EN daar wil of kan de school niets aan veranderen dan zou ik er klaar mee zijn. Dan is even thuis tot rust komen soms beter. Kind op adem laten komen en rustig kijken naar een plek die wel geschikt is. Ik denk dat er weinig kinderen zomaar van school durven weg te gaan. Dus "ze mag weg gaan" dat vraagt behoorlijk wat van een jong kind! En boete of niet. De veiligheid en het fysieke en psychische welzijn van mijn kind zou voor alles gaan! Denk niet dat er een ambtenaar is die alle extra omkosten voor jaren van therapie, langdurige schooluitval en psychologen gaat betalen. Daarbij TO heeft een verklaring van haar huisarts. En de leerplichtambtenaar is volledig op de hoogte (en ziet dus ook dat de huidige school geen optie meer is). School WIL de kinderen van TO niet eens meer hebben (wat afschuwelijk is van een school!).
Ik denk dat thuis houden en rust creeeren misschien wel de beste oplossing is voor jouw dochter. Medische redenen en slecht tegen verandering kunnen... ik denk dat het naar school gaan heel veel van dat meisje vraagt. Zij zal verschrikkelijk op haar tenen lopen. Hoe langer zij wordt bloot gesteld aan deze pesterijen en aan deze school, hoe meer schade zij kan oplopen. Niet alleen de kinderen pesten haar, de school in mijn ogen ook, zij willen namelijk geen verantwoording nemen in deze. En nee, ik zeg niet dat thuishouden zo makkelijk is, maar maak een statement. En meld het wel. Dan heb je in ieder geval een stapje gezet om te voorkomen dat het misschien bij een ander escaleert. Sluit mij aan bij Amberxx, een kind zal niet zomaar zelf van school weggaan, want dat vergt kracht, zelfvertrouwen en discipline. Maar ook veiligheid. Als zij daar niet veilig zit zal zij niet zomaar de school uit lopen. Wat wil jouw dochter zelf? Het is totaal niet te vergelijken met jouw situatie, maar mijn dochter zit momenteel naast een jongen welke haar structureel treitert waardoor zij moeite heeft met concentreren én met minder plezier naar school gaat. Hoe ik over deze jongen denk is een tweede, maar na twee weken klachten van mijn dochter, zijn moeder aangesproken te hebben en dat zij twee keer liever niet naar school wil, ben ik vanmorgen naar de juf gestapt. Dit werd direct opgepakt. Zij ging kijken wat zij kon doen, bood meteen de oplossing om haar wel in hetzelfde groepje te houden, maar niet meer naast hem. Een leerkracht heeft simpelweg de taak om een veilige omgeving te creeeren voor ieder kind. Dat is de basis. Van daaruit kun je leren en werken zonder obstakels en zonder continu op je qui vive te zijn. Al eerder aangegeven dat ik zelf vroeger gepest ben, 5 jaar lang, dat gun ik niemand. Dat is nu meer dan 30 jaar geleden en ik neem dit nog altijd met mij mee, loop nog regelmatig tegen dingen aan. Echt, haar uit deze situatie halen is de meest veilige oplossing. Structureel pesten maakt meer kapot dan je lief is...
Met ons gaat het redelijk. We focussen ons enorm op dochter. Die langzaam van zich af durft te bijten . Het pesten word wel minder zeg ze zelf maar je ziet aan haar dat ze het nog niet durft te geloven. We zijn veel in overleg en hebben inmiddels verschillende scholen gebeld en gevraagd naar hun pestprotocol..daarna gaan we kijken. Welke school zou passen bij haar.dan eventueel een dag proefdraaien. En mag dochter beslissen wat ze wil. Hierbij krijgt ze ondersteuning van ons en een zorgmedewerker die hier al een tijd in huis komt en ook weet hoe ze haar het beste kan benaderen. Zodat we een eerlijk beeld krijgen .