Vraag niet alleen naar pestprotocol is mijn advies, maar ook naar groepsdynamiek. Onze dochter zit op een Jenaplanschool en wat ze daar erg veel doen is de hele school betrokken met elkaar laten zijn. Iedereen 'kent' elkaar, van groep 1 tot 8. Pesten zal zeker voorkomen, maar de school zit daar ook bovenop. Dit kan ook op andere scholen, dus wil niet zeggen dat je naar Jenaplan moet hoor, maar meer.... wat is de cultuur op school, hoe wordt er in het algemeen met elkaar omgegaan.. Hoop zo dat jullie een fijne school gaan vinden voor haar, want gun haar zoveel meer dan dit!
Aanvullend hierop: dit kan echt van klas tot klas verschillen. In mijn huidige groep zou ik met het volste vertrouwen halverwege het schooljaar een leerling met deze achtergrond durven opnemen. Zo'n kind gaat bij ons weer het vertrouwen krijgen, weet ik zeker. De groep daarboven... mwah. Een jongen sowieso wel, meisje met wat twijfel. Bij de klas onder mijn groep speelt zoveel, dan zou ik zeggen dat je dochter welkom is als je geen andere school kunt vinden, maar dat ik echt geen makkelijke start kan garanderen. We zitten in november en die groep stormt nog steeds. Maar het leerjaar daar weer onder: topgroep. Laat maar komen. Ik kan altijd alleen maar hopen dat elke school, elke leerkracht en vooral elke directeur ook zo eerlijk tegen ouders durft te zijn!
na ellenlang nadenken vechten, discussies en verdriet, hebben we morgen een afspraak op de andere school. ze gaat van deze weg, al moet ik haar thuisonderwijs gaan geven ik doe het. voor de 600ste keer is er niks veranderd, helaas zijn we zwaar maar dan ook zwaar tegen gewerkt door deze school om te vertrekken. leerplicht op ons dak, hulpverlening geintensiveerd. maar inmiddels i de hulpverlening weg, en hebben we dus morgen een afspraak op de andere school om te kijken en te bespreken. de afgelopen weken leek het redelijk rustig afgezien van de pesterijen maar daarin werd dochter wat harder beet van zich af en het ging ok. Dachten we. totdag vorige week dochter overstuur uit school kwam, ze was bij gym met blokken bekogeld, en werd beschuldigd door leerkracht en 15 leerlingen dat zij een k. woord had genoemd over een moeder van een ander meisje. we hebben met haar gesproken en tranen met tuiten huilde ze dat ze het echt niet gezegd had, ook een aantal kinderen uit de klas bevestigde dit naar mij. Toch heeft dochter haar excuses moeten aan bieden aan de 15 leerlingen. ik heb gister mijn dochter weer overstuur uit school gehad want het was weer opgerakeld. ik ben meteen naar de juf gelopen en ben verhaal gaan halen. Haar antwoord op dit hele verhaal? tja ik weet dat ze het niet gezegd heeft en ik geloof haar maar ik kan niet tegen 15 kinderen in gaan. die hebben gelijk.. mijn mond viel open en ik was zo woest dat ik er stl van werd. Daarop heb ik gisteravond de intern begeleider van de school gemaild met mijn verhaal en mijn zorgen omtrent dit antwoord. het antwoord van de intern begeleider was tenenkrommend. Ik laat het de juf nog een keer bespreken met de klas en met L. zelf nog een keer.. niks over wat de juf had gezegd tegen over mij. niks over hoe het moet zijn voor mijn dochter helemaal niks. vanmorgen heb ik de nieuwe school gebeld en gevraagd om zo spoedig mogelijk een afspraak en nadat ik nogmaals het hele verhaal had uitgelegd hebben we morgen om 09;00 een bezichtiging op die school. nu nog zonder de kinderen daarna met. we hebben zo hard gevochten voor en met haar. maar niks hielp maar nu eindelijk hebben we de toestemming om over te stappen naar een andere school. tot zover de update
Wat heftig zeg dat zelfs overstappen zo tegen gewerkt wordt! Lijkt me hartverscheurend om dit met je kind mee te maken!! Hopelijk krijgt ze volgend jaar een leukere klas en school. Wat heeft jullie meisje al veel moeten doorstaan zo.
Overstappen kan gewoon zonder toestemming lijkt me. Ik heb bij onze overstap niet om toestemming gevraagd, maar het gewoon meegedeeld. Heftig hoor, veel sterkte.
ik vind het zo erg voor je dochter maar ik had het al eerder geschreven... ik zou haar er toen al nooit meer heen brengen zou mij geen reet uitmaken wat wie dan ook daar over zegt leerplicht etc mijn kind gaat niet verdrietig en wetende dat ze gepest word naar school. en excuses maken voor iets wat ze niet heeft gezegd?? als ik jou was zou ik morgen samen met haar de klas ingaan en excuses EISEN van alle kinderen en juf voor het gedrag wat al die jaren al aan de gang is ik hoop dat ze het naar haar zin krijgt op een andere school en dit alles kan verwerken....
Ik zou ook uitkijken naar een andere school. Kan me niet voorstellen hoe jullie je voelen, jullie mooie dochter zo behandeld zien worden. Op scholen als Montessori, Jenaplan, Vrije School is vaak veel aandacht voor sociale vorming en sociaal gedrag.
de leerplicht stond het niet toe omdat het te traumatiserend zou kunnen zijn, na ellenlange gesprekken en verslagen is het de leerplicht nu duidelijk dat de school het probleem is
je gaat door een rollercoaster van emoties maar hopelijk horen we morgen een verlossend antwoord en komt er rust
Echt bizar dat ze denken dat de overgang naar een andere school traumatiserend kan zijn terwijl je kind zo gepest wordt door klasgenoten en de school daar niks mee doet. Ik ben wel benieuwd of ze vanuit de leerplicht/onderwijsinspectie hier verder nog wat mee gaan doen richting school. Goed dat jullie zo zijn gaan knokken en jullie morgen een gesprek hebben op de andere school, een tip van mijn kant, informeer hoe de nieuwe school omgaat wat betreft het pestbeleid.
het pest beleid hebben we naar geinformeerd en die klinkt gewoon goed. hun streven naar gelijk oplossen en de 2 leerlingen het onder begeleiding zelf laten oplossen de leerplicht heeft al meerdere meldingen over deze school staan. de onderwijs inspectie gaan wij nog op de hoogte stellen. maar pas als onze kinderen op een veilige school zitten
Pfff wat heftig allemaal zeg..wat verschrikkelijk om mee te maken. Ik hoop dat jullie dochter naar een nieuwe school kan. Jullie zijn toppers dat jullie zo voor haar knokken!
Ik zou een officiële klacht indienen over deze horror-school, hoe jullie en je dochter zijn behandeld is echt gewoon alle grenzen over. Ik hoop ontzettend dat ze op de nieuwe school haar plekje vindt en ruimte heeft om de gebeurtenissen op deze school te verwerken!
Wat raar. Dus als iemand in een soortgelijke situatie komt dan is het dus belangrijk om wel te laten gaan en ondertussen zsm een andere school te zoeken zodat hun zich er niet in mengen?
ja daar komt het op neer, maar je komt er in het midden van het schooljaar niet onderuit om leerplicht erbij te krijgen althans dat is wat ons verteld is.
Ik had haar ziek gemeld, ziek van het pesten. Dit kan zo,n trauma veroorzaken, en dan ben je echt verder van huis( ervaring) Heel goed dat ze naar een andere school gaat! Wat een vreselijke scholen bestaan er toch, bah.