Pfff m'n moeder, wat zouden jullie doen?

Discussion in 'De lounge' started by Caithlin79, Dec 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik zit momenteel in een dilemma mbt het wel of niet vieren van kerst bij m'n moeder thuis. Ik zal het proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen.

De band tussen m'n moeder en mij is momenteel niet al te sterk. Ze heeft een vorm van borderline (erkent ze zelf trouwens niet) en de afgelopen jaren sinds m'n vaders overlijden zijn kort gezegd vrij zwaar geweest.
    Het staat vooral in het teken van zelfmedelijden, alles zwart-wit ziet (vooral zwart) en anderen de schuld geven van van alles, waaronder haar kinderen.

Vier jaar geleden hebben we voor het laatst kerst bij haar gevierd en toen is het behoorlijk uit de hand gelopen. M'n zus en ik waren toen nog stevig onder de duim bij haar en de sfeer was zeer gespannen. Uiteindelijk is m'n zus met ruzie weggegaan (omdat ze het gewaagd had een kerstkaartje naar haar oom terug te sturen met wie m'n moeder het contact had verbroken <- ze heeft met haar hele familie gebroken zo ongeveer) De dagen daarna heeft ze nog gedreigd met zelfmoord en alles, heel zwaar.

De laatste 2 jaar ben ik me van haar aan het losmaken en heeft ze gelukkig steeds minder invloed op me.
    Nu wilde ze heel graag dit jaar weer kerst met ons vieren. Dit moet dan wel bij haar thuis, omdat ze het moeilijk vindt om alleen naar huis te rijden na het eten. Hier kunnen we wel enigszins begrip voor opbrengen en omwille van de kinderen (is toch hun oma) hebben we besloten dat we deze keer wel weer kerst willen vieren bij dr.
    Ze wou Chinees halen, maar we hebben wel als eis gesteld dat het dan wel écht kerstig moet worden en dus géén afhaal Chinees. Samen afgesproken dat we gaan gourmetten.

Ze staat hier echter niet geheel achter (durft ze niet tegen mij te zeggen, wel tegen m'n zus) en ziet nu alleen maar negatieve dingen. Ze is bang dat het te druk wordt, dat het niet past, ze vindt gourmetten niet zo leuk, we moeten zelf maar sausjes meenemen omdat ze dat niet eet etc. etc.
    Het irriteert me echt mateloos, want naar mijn idee is het graag of niet. Ik vier het net zo lief (veél liever) ergens anders.

Nu mailde ik haar en vroeg hoe laat ze ons verwachtte. Ik kreeg een reactie terug die erg kortaf was, dat ik maar met m'n zus moet bellen daarover en dat ze het wel over zich heen laat komen.
    PFFFFF :x Ik ben het echt zó zat nu! Wat denkt ze wel niet, ZIJ wil zo graag bij haar kerst vieren! Maar tegelijkertijd zit ze alleen maar tegen te werken en zielig te doen.

Ik sta dus op het punt om het maar gewoon te cancelen allemaal. Of iig een zeer geirriteerde mail terug te sturen, dat ik er op deze manier geen zin in heb (bellen heeft niet zoveel zin, als ik haar gepikeerd toespreek hangt ze op en is ze vervolgens de zieligste vrouw ter wereld omdat haar dochter zo gemeen doet).

Ik ben wel benieuwd naar jullie objectieve kijk, voor zover dat mogelijk is, want er is een megalange handleiding aan vooraf gegaan waardoor ze is zoals ze is, kan dat onmogelijk in 1 berichtje neerzetten ;)

Edit: er zullen vast mensen zijn die afhaal Chinees een geweldig kerstmaal vinden hoor, daar gaat het me niet om.
    We hebben gourmetten afgesproken en daar was ze het mee eens.

2. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ze wou Chinees halen, maar we hebben wel als eis gesteld dat het dan wel écht kerstig moet worden en dus géén bezorg Chinees. Samen afgesproken dat we gaan gourmetten.

Ze staat hier echter niet geheel achter (durft ze niet tegen mij te zeggen, wel tegen m'n zus) en ziet nu alleen maar negatieve dingen. Ze is bang dat het te druk wordt, dat het niet past, ze vindt gourmetten niet zo leuk, we moeten zelf maar sausjes meenemen omdat ze dat niet eet etc. etc.

Zo te lezen vinden jullie de chinees niets en je moeder gourmetten niet. Vraag me dan alleen af waarom je moeder jullie een plezier moet doen met gourmetten. Je kunt toch ook voor haar plezier een keer chinees halen?

Het lijkt dr een beetje op dat je wel wilt, maaaaaarrrr dat het dan wel zo moet als jullie willen. Jammer, dacht dat kerst de periode was van vrede ( en geen discussies over eten) ;)

3. msroxy

msroxy Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,040
    0
    0
    ik zou proberen je erboven te zetten en gewoon haar proberen te nemen zoals ze is.. moeilijk dus. Regel gewoon met je zus alle dingen, maak er een gezellige avond van en probeer te genieten van de goede kanten van je moeder. het is moeilijk (ik weet er alles van), maar ertegenin gaan heeft waarschijnlijk geen nut. veranderen kun je haar toch niet.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Het is wel kort dag om te cancellen.... Ik snap je frustratie wel hoor. Ik zou het ook helemaal gehad hebben. Wat betreft die reactie van je moeder, daar kan ook wel wat begrijpelijks achter zitten, waar jij niets van weet. Misschien heeft ze al woorden gehad met je zus, of heeft die aangeboden alles over te nemen en te regelen voor haar (dat misschien, omdat ze het vertrouwen niet had dat het goed zou komen, of omdat je moeder het gourmetten niet snapt ;)). In dat geval snap ik het dat je moeder denkt: Pfff, goed, regel JIJ het maar, ik zie het wel. En dan zou ook haar reactie naar jou verklaren.

Mijn conclusie: Wacht het even af voor je conclusies trekt. Misschien lees je haar wel verkeerd. Lijkt me gezien de situatie ook wel handig om een eindtijd af te spreken. Hoe laat gaan de kids normaal naar bed? Dan kun je dat van tevoren al aangeven. Dus morgen bellen: Mam, we hebben veel zin in kerst, maar we blijven wel tot uiterlijk 8 uur, want dan moeten de kids naar bed. De volgende dag gaan we (...blabla...) en moeten we dus weer vroeg op. Dan kunnen jullie ook weg als de sfeer niet al te fijn is, maar zij voelt zich dan minder snel gepikeerd, want ze wist het immers.
    Is dat wat?

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik begrijp je wel.
    Misschien kan je anders voorstellen het tóch bij jullie of bij je zus te doen en haar dan naar huis te brengen? Of een taxi voor haar te regelen?
    Dan haal je de druk bij haar weg en kan je misschien toch samen de kerst doorbrengen.
    Hoe denkt je zus hierover?

6. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Goh.. Wat is jouw verhaal herkenbaar !! :$
    Mijn man zou dit zo geschreven kunnen hebben over zijn moeder.. Ik weet alleen niet of een mail dan wel zo'n goed idee is.. Omdat ze vol zelfmedelij is, kan ze de mail natuurlijk 'aanpassen' en uitprinten en aan de 'hele' wereld laten zien, en dat heb jij het gedaan! (Ik ga even uit vanuit mijn ervaringen ;))

Ik zou je zus opbellen en kijken hoe zij hier tegen over staat, maar haar ook duidelijk maken hoe jij hier tegen over staat.

Wanneer jij, en je zus en jullie gezinnen, hier in mee gaan zal de spanning als nog om te snijden zijn, en eindigt het misschien wel weer met ruzie..

Het is erg moeilijk om als buitenstaander hier iets van te zeggen.. Wij weten natuurlijk niet hoe ze is en reageerd.. Terwijl jij graag tips wilt.. Moeilijk.. Maar uiteindelij zeg ik wel dat je aan jezelf en je gezin moet denken. Hoe hard dit ook klinkt..

7. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

May 1, 2008
    1,522
    0
    0
    Zou het ook kunnen dat je moeder opziet tegen het organiseren van de gourmet? Dat ze jullie graag bij haar heeft maar niet goed weet wat ze nodig heeft, hoeveel, en waar iedereen moet zitten e.d.? Dat kan een reden zijn om voor makkelijk (Chinees) te gaan. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat jullie een gezelligde dag/avond hebben. Dus of helpen met voorbereiden of Chinees. In iedergeval een beetje geven en nemen denk ik.

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Het probleem is dat die discussie juist van haar kant komt. We hebben haar gevraagd of ze wou gourmetten. Chinees vind ik ook prima hoor, maar dan lekker uit eten met z'n allen, maar dat is ook niet goed. Het moet per se op haar manier, precies en helemaal op de manier zoals zij het in het hoofd heeft. Dit hebben m'n zus en ik ons hele leven toegelaten, ik heb nooit geleerd een sterke eigen mening te hebben of 'nee' te zeggen, alleen hebben we sinds kort geleden om onze eigen interesse en mening wat duidelijker naar voren te laten komen.
    Gourmetten wou ze ook wel zei ze, nadat ik dat voorstelde, was dus al afgesproken. Nu begint ze opeens met allemaal negatieve dingen te komen.
    Ligt niet eens zozeer aan de gourmet opzich hoor. Het gaat gewoon niet helemaal op de manier zoals zíj het bepaalt en daar kan ze niet over. Ze ziet er ook tegenop en zoekt naar redenen om dat te uiten.

Het irriteert me gewoon dat ze er tegenop ziet. We doen het voor háár en zij ziet er opeens tegenop? Maar ik dacht dat ze het zo graag wil?

Maar daarom had ik de edit er ook even neergezet (was nog voor je reactie).

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat klopt, daar ziet ze ook tegenop. Daarom hebben we al voorgesteld om gourmetstellen mee te nemen, stoelen voor de kinderen, samen te bespreken wat er precies moet komen, te helpen met voorbereiden etc.
    Maar als ze ergens eenmaal negatief instaat (en dat is vaak zo) krijg je het er met geen mogelijkheid meer af.
    Misschien is dit herkenbaar voor mensen die iemand kennen met borderline.

10. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Denk dat je edit was tijdens mijn reactie, maar goed hoe vervelend ook. Ik vind dit niet het moment om te laten zien dat je een eigen mening ontwikkelt hebt.
    Gezelligheid zit in het samen zijn en niet in wat en hoeveel dr gegeten wordt.

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    gourmetten vind je moeder niets,jij vind chinees niets (duhuh) wat dacht je van kant en klare albert heijn hapjes. is ook makkelijk maar wel lekker.
    ik ben eerlijk gezegd bang dat de avond toch wel op ruzie uitloopt omdat er veels teveel dingen zijn die jullie dwarszitten.

maar goed,ik zou het nog èèn keer proberen en mocht het op een flater uitlopen dan zou ik het contact verbreken of eisen dat je moeder hulp zoekt.

waarschijnlijk is ze vreselijk eenzaam en is ze bang om alleen gelaten te worden (daar gaat ze eigenlijk al van uit en onbewust stoot ze jullie daarom af)

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik snap wat je bedoelt... dat lukt alleen niet :( Ik kan haar niet nemen zoals ze is, en tegelijk een gezellige avond hebben.
    Haar gedrag domineert de sfeer in huis, we zitten dan allemaal gespannen ons in te houden tot de bom barst, en de 'ik weet niet hoeveel' steken onder water over ons heen te laten komen.

Ik wil dat niet meer, ben nu een volwassen vrouw van 31 met eigen kinderen en wil niet dat ze m'n leven op die manier beheerst. Als ik het allemaal moet laten komen zoals het is dan zie ik tegen de kerstdagen op en dat wil ik echt niet.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dan heb je m'n reactie niet begrepen. Het gaat niet om het eten.
    Chinees en tegelijkertijd een hele gezellige avond met een ontspannen moeder? Graag!
    Maar dat zit er sowieso niet in.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    je hebt helemaal gelijk!!!!

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik denk dat het ook op een flater uitloopt ja. Ik heb iig al met m'n zus afgesproken dat wanneer de spanning weer om te snijden wordt, we opstappen en naar de Mac Donalds gaan :p
    (zeg ik nu heel stoer)

16. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens.. Ik denk dat het tijd wordt dat zij op staan voor hen eigen mening, en SAMEN hier uit gaan komen.
    Door haar (de moeder) de zin te geven, heeft zij het idee dat zij 'gelijk' heeft en dat de kinderen dus fout zitten.

Het is erg moeilijk uit te leggen.. Maar wat ze zeker wel moet doen is voor zich op komen !!
    Anders wandelen ze zo weer over je heen meid..
    En dat klinkt lulliger dan dat ik het bedoel, maar uit mijn ervaring met iemand die borderline heeft, moet je juist wel voor je opkomen..

17. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Tja als het nu al zoveel irritaties oproept bij iedereen die aanwezig is, dan ben ik blij dat ik niet ben uitgenodigd ;)
    Voordeel is dat je bij haar bent, kun je weggaan wanneer je wilt en hoef je niet te wachten tot ze naar huis gaat.

18. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    En nogmaals.. ik bedoel het niet aanvallend ;)

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ja idd, zo is het ook. Het is alleen zo lastig omdat ik haar tegelijkertijd ook niet wil kwetsen (blijft toch m'n moeder he), alleen is dat een utopische gedachte.
    Zelfs als ik alles precies zo doe als zij wil, vindt ze nog wel iets om negatief over te zijn.

20. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    1,169
    0
    0
    als ik heel eerlijk ben.. denk ik dat jullie bij de mac zitten..
    er is nu al zoveel irritatie (van beide kanten) dat wanneer je moeder opmerkingen geeft dat jullie je eraan irriteren en weg gaan..
    dus misschien slimmer om vooraf een duidelijke mail te sturen naar moeder en daarin je dingen zetten (dat je er zo geen zin in hebt) en dan gaan als ze normaal reageert en anders gewoon lekker thuis oid blijven want ws wordt het een grote flop en dat is ook zonde..

Share This Page