WWB

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door JetZwolle, 8 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb al verschillende vragen gezien over de Wet Werk en Bijstand en kan er wat over vinden op Internet maar niet veel.
    Een kennis van mij is 19 jaar en zwanger. Ze heeft een paar weken van haar zwangerschap gewerkt maar moest stoppen ivm ernstige rugklachten. Ze mag nu niet meer werken (ook niet zittend) maar komt niet in aanmerking voor een WW of Ziektewet omdat ze niet voldoende gewerkt heeft in totaal, maar hiervoor studeerde. Haar partner, waar ze bij woont, verdient wel maar èrg minimaal.
    Kunnen zij op één of andere manier in aanmerking komen voor bijstand, bijv. door de WWB?
    Wordt er in deze situatie vanuit gegaan dat hààr ouders haar financieel bij moeten staan of kunnen we daar redelijkerwijs niet van uitgaan aangezien ze getrouwd is?
    Waar zou ik dit evt. na kunnen vragen?

2. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi,

Kan je met de WWB niet helpen maar even over de ouders en getrouwd zijn. De ouders kunnen op geen enkele manier aangesproken worden (behalve dan vrijwillig) juist omdat ze getrouwd is. Haar man daarin tegen heeft wel een zorgplicht. Wat ze samen hebben bepaald het inkomen. Als dat bij hem laag is, dan zal er wel een potje ergens zijn...
    Sinds de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) is de gemeente verantwoordelijk voor de bijstand. Neem dus eens contact op met de gemeente. Mijn advies is: doe dit altijd in persoon. Aan de telefoon zijn ze vaak heel gemakkelijk :(
    Succes met vinden

Elle

3. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ik zou inderdaad even met de gemeente gaan praten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of hun gezamelijk inkomen, lees inkomen van haar partner uit komt boven het sociaal minimum. Zie ook het stukje hieronder van postbus 51. Verder zouden ze de gemeente kunnen vragen of ze wat bijzondere bijstand kunnen krijgen als zij specifieke kosten moeten maken ivm haar rugklachten.

De gemeente kan ook helpen bij haar reintegratie na de zwangerschap, etc. Tenminste ik neem aan dat ze straks weer graag aan de slag wil? (mijn ervaring is dat een goed reintegratietraject heel fijn kan zijn en dat het loont om zelf aan te geven wat je wilt).

Wens haar maar veel sterkte en beterschap.

Peetje

----------------
    Wat is het sociaal minimum en wat als mijn uitkering lager is dan dat minimum?
    Het sociaal minimum is het bedrag dat u ten minste nodig heeft om in uw levensonderhoud te kunnen voorzien. Als het totale inkomen van u en uw partner lager is dan het sociaal minimum krijgt u mogelijk een toeslag op uw inkomen. De Toeslagenwet vult een aantal sociale uitkeringen aan tot het sociaal minimum.

Hoogte sociaal minimum
    Het sociaal minimum is afgeleid van het minimumloon en is meestal ongeveer even hoog als een uitkering volgens de Wet werk en bijstand (WWB). Vanaf 1 juli 2008 tot 1 januari 2009 gelden de volgende bruto bedragen per dag als normbedrag voor de Toeslagenwet:

gehuwd (of samenwonend): 62,37 euro (honderd procent van het minimumloon);

Deel Deze Pagina