Hoe lang blijven jullie tijdens jullie zwangerschap doorgaan met sporten en welke sporten? Ik beoefen zelf yoga en boksen.. Nou lijkt yoga me straks niet zo'n probleem... maar boksen...
Boksen zou ik zelf rond de 12 weken mee stoppen; je baarmoeder komt dan boven je schaambeen uit en is dus kwetsbaar in je buik. Yoga kan je zo lang mee doorgaan als dat je zelf prettig vind ( Er is tenslotte ook zwangerschaps yoga enzo! )
Ik denk dat je ook kunt blijven boksen... Althans, het ligt eraan wat je precies doet! Je zult zelf begrijpen dat je beter geen stoten in je buik moet krijgen, maar beetje sparren en conditie trainen kan geen kwaad! Waar je wel op moet letten is dat je niet meer je buikspieren moet trainen met deze termijn. Dat is overigens wat anders dan je buikspieren gebruiken; dat doe je bij bijna elke beweging! Zo lang je voldoende adem hebt om te blijven praten / je hartslag niet te hoog wordt, mag je heel lang blijven sporten!
Hallo allemaal, Ook ik sport regelmatig. Ik speel handbal en dat is opzich een vrij intensieve sport. Nu is het echter niet zo dat ik op heel hoog niveau speel en heb dus weinig last van vallen en stoten. Wel krijg ik een hoge hartslag en kan ik heel vermoeid raken. Het is nu seizoensstop en mijn teamgenootjes weten nog van niks, maar kan ik nog doorgaan denken jullie met handbal? Ik wil het eigenlijk zolang mogelijk proberen te doen. Alvast bedankt voor de reacties
De vk heeft tegen mij gezegd dat beweging waarbij je wel intensief bezig bent en ook zeker je hartslag wat omhoog brengt, echt wel kan, ZOLANG je nog normaal kunt blijven praten. Denk dat je zelf kunt inschatten hoe intensief dit voor jou dan betekent... Ik ga nog steeds naar de sportschool, maar doe daar de loopband en fietsen, op rustig tempo, echt puur om in beweging te blijven! Vraag het anders bij je vk even na de volgende keer!
Oké, dat praten zit meestal wel goed! Ja ik heb nog geen afspraak met vk, weet pas net dat ik zwanger ben vandaar . Probeer hier al het een en ander uit te vogelen hihi.. Bedankt voor de reactie in ieder geval!
Gewoon doorgaan hoe lang je je er zelf goed bij voelt. En natuurlijk wel oppassen voor de kwetsbaarheid van je buik. Zelf denk ik dat je rond de 20 weken er echt wel mee "wilt" stoppen. Dan verandert je lichaam toch flink (je buik wordt dan goed zichtbaar/voelbaar en je ademhaling wordt ook wat anders, ik had ergens gelezen waar dat door kwam, maar ben ik vergeten) Zelf ben ik iets eerder gestopt (rond week 17) kwam bij mij ook zo uit. En rond de 20 weken ben ik een zwangerschapssport gaan doen. Maarja da's voor iedereen misschien anders, maar hoop jullie een beetje houvast te geven.
Sporten mag je in princiepe gewoon blijven doen, zij het wat aangepast. Hier heb ik gesport tot 4 a 5 dagen voor mijn bevalling (precies 37 weken bevallen). Deed eerst spinnen en dat ging rond 25 a 30 weken niet meer omdat de buik in de weg zat, maar toen heb ik nog gewoon rustig aan gefitnessed. Squash heb ik tot ong 24 weken gedaan en toen ging dat ook niet meer. Doe squash gewoon met een vriendin van mij dus geen echte competitie en zij raapte ook de balletjes op omdat bukken moeizaam ging op een gegeven moment.
Dit vind ik nou echt een nuttig topic .. Ik ben benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren op het sporten. Nu heb ik namelijk even rust. Maar ik vind het heerlijk om te bewegen. Dus als ik echt moet stoppen, zal ik vast wel gaan fitnessen ofzo.
Bedankt voor jullie reacties! Ik was vorige week aan het boksen en kreeg toen een goede klap in mijn buik, dus schrok heel erg. Maar goed, achteraf bleek ik niet eens zwanger te zijn. Wil gewoon graag een beetje mijn conditie op peil houden
@ Linn: ik speel(de) handbal op hoog niveau. Ik trainde/speelde bijna iedere dag. Maar ik ben gestopt. Mijn trainingen zouden in augustus weer starten en mijn wedstrijden in oktober. Ik ben nu 14 weken zwanger. Ik vind het zelf niet meer verantwoord. Ik hoor veel verhalen van meiden die heel lang door spelen. Maar het komt bij mij vaak voor dat ik een stomp in mijn maag krijg of val. Ik wil het risico niet nemen, maar je moet doen waar je je goed bij voelt!
Ik ben nu 35 weken en heb afgelopen maandag nog gespind in de sportschool. Weliswaar op bejaardenniveau. Ik draai eigenlijk geen weerstand meer aan en doe de intensieve dingen, zoals jumps en sprintjes niet meer mee. Ik zorg dat m'n hartslag rustig blijft. Niet erg inspannend dus, maar wel in beweging. Mijn instructrice is zelf tot 36 weken door gegaan. Ik kijk het nu zelf per week aan en als het niet meer gaat stop ik, maar tot dusver ging het nog prima!
@Marije.. Ja ik denk dat op hoog niveau toch wel iets anders is. Ik speel 2e klasse, dus dat valt nog mee. Ik train 2 keer in de week en dan op zondag een wedstrijd. Ik heb ook een buitenseizoen en daar maak je toch geen valworpen etc. Ik ga het gewoon proberen tot het zaalseizoen in oktober en als het niet gaat moet ik toch maar stoppen. Ze zeggen dat je buik heel veel kan hebben, dus daar ga ik maar van uit. Bedankt voor de reactie!
Hallo allemaal, Ik heb bij mijn vorige zwangerschap hardgelopen tot ik 30 weken zwanger was. Weliswaar met wandelpauzes tussendoor en echt niet meer ver, maar ik was wel lekker in beweging. Daarna voornamelijk gewandeld met de hond en nog één keer gesquasht met mijn man. Die moest dan ook het balletje voor me oprapen, want daar kreeg ik enorme last van mijn rug van. Ik ga zeker nu ook proberen lang door te gaan met sporten. Ben er zeker van dat het me heeft geholpen bij mijn herstel. Ik ben na zes weken na de bevalling weer rustig gaan hardlopen.
ik denk dat het voor iedereen anders is en wat vooral belangrijk is, luister naar je lichaam! Ik was zelf instructrice body pump bij mijn vorige zwangerschap, dit tot 25 weken gegeven. Weliswaar met al een dikke buik maar ik kreeg na de les te veel harde buiken waardoor ik daarmee gestopt ben. Ik ben wel blijven doortrainen (krachttraining en conditie) in de zaal totdat ik 39 weken was, daarna was ik echt kortademig maar ben ontzettend blij dat ik het zolang heb kunnen volhouden... deze zwangerschap hoop ik ook weer tot het laatste door te kunnen gaan zodat ik een beetje 'strak' blijf en vooral, ik denk dat mijn conditie mij geholpen heeft tijdens mijn bevalling
Voordat ik voor de eerste keer zwanger werd deed ik aan karate en snowboarden. Ben met allebei gestopt met 10 weken ongeveer. Voelde gewoon niet fijn meer. Heb toen veel gewandeld en gefietst. Ook elke week zwangerschapsgym én zwemmen. Na m'n zwangerschap ben ik begonnen met bodshape (aerobics/krachttraining), dit ben ik gewoon blijven doen toen ik weer zwanger werd, 2x in de week. Daarnaast wandelde ik zo'n 4 keer per week ruim een uur. Omdat het wandelen nu niet zo goed meer gaat sport ik 1/2 x extra per week. Ik wilde ook weer beginnen met zwangerschapszwemmen, maar dat gaat niet door in de zomervakantie. Dus daar begin ik in september weer mee. Ik wil ook weer zwangerschapsgym doen, vond dat wel fijn. Ghehe... ben een beetje sportverslaafd geloof ik
In het begin was ik erg moe en had ik echt de energie niet om te sporten. Tegen de tijd dat ik een beetje boven jan was, kwam mijn baarmoeder al boven mijn schaambot uit. Ik zit zelf ook op een vechtsport. (toen ik zwanger werd deed ik Aikido) Ik had vooraf bedacht dat ik dit best zou kunnen blijven doen, omdat je niet in je buik wordt gestoten of geschopt. Maar toen ik eenmaal zwanger was, wilde ik eigenlijk niet meer. Ik ben in een ramp tempo vrij mutserig geworden. Bovendien: ik zou zelf ook niet willen trainen met een zwangere vrouw. Dus wilde ik dat ook niet van een ander vragen.
ik was al blij dat ik de dag door kon komen met werken, huishouden en de andere dagelijkse dingen. nog 2 a 3 keer per week sporten redde ik er echt niet bij...al kapot als ik een trap op moest.. dus heb het met 4 maanden stop gezet voor een half jaar. dus na de bevalling maar weer flink aan de bak... en voel me gelukkig nog niet uitdijen.... ja mn buik natuurlijk... joh ik beweeg genoeg met mn werk, dat scheelt...
Toen ik zwanger was van mijn zoontje (is nu 3) deed ik ook aan spinning. Heb dit volgehouden tot ik 5 maanden was, toen zat mijn buik gewoon echt in de weg. Bij mijn vorige zwangerschap had ik bij 10 weken al best een flink buikkie en grote borsten, deed aan Zumba. Vond het te leuk om het op te geven, maar merkte goed dat ik er meer moeite voor moest doen. Rustig aan doen was bij deze les geen optie. Helaas is de zwangerschap vroegtijdig misgegaan, maar denk als het goed was blijven gaan, ik me liever op fitness zou gaan concentreren, eigen tempo en krachttraining. Inmiddels 6 weekjes zwanger en Zumba gaat als een speer, ben benieuwd hoe het dit keer gaat groeien, maar zal proberen zo lang mogelijk iets sportiefs te doen. Low inpact lessen of krachttraining blijven goed voor je!! En denk ook dat het herstel na de bevalling positief uitpakt als je goed in je vel zit!