Pfff snap er niks van...kan iemand dit uitleggen? Ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nikki23, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Vorige week donderdag had ik mijn uitgangsecho op dag 3 (5e IUI) en daar waren 3 follikels te zien van 14 en 15 mm. Dus zaterdag weer een echo en toen was er rechts een cyste te zien van 19 mm. Ik kreeg toestemming om te beginnen met puregon. Nu had ik vanochtend weer een FM en toen zat die cyste rechts er nog steeds en was 22 mm. Verder alleen kleine follikeltjes. Ik mocht van de gyn gelijk pregnyl zetten en heb morgenvroeg een inseminatie. Ik vroeg hem of de cyste een eicel kon bevatten... Het enige wat hij zei was dat het er mooi rond uitzag en dat we het toch maar moesten proberen. Pfff ik begrijp er niks van. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Ik vertrouw die gyn op een of andere manier niet. Heb ik uberhaubt wel een kans met deze iui?

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hmm, dit klinkt wel een beetje vaag om eerlijk te zijn... In theorie is het natuurlijk mogelijk dat dit toch geen cyste, maar een gewone verse follikel is. Ook is het mogelijk dat een cyste toch een goede eicel bevat, maar die kans is wel een stuk kleiner dan bij een verse follikel. Either way, vind ik het raar dat je gyn hier een iui aan wil verspillen. De kans dat er geen (goede) eicel in deze follikel zit lijkt me namelijk redelijk aanwezig. Was dit dezelfde gyn als vorige week? Anders heeft ie misschien gewoon niet helemaal door wat er aan de hand is? Je kunt altijd even bellen met het ZH en je twijfels uitleggen. Ze zullen dit wel irritant vinden, maar als je gyn dan geen goed verhaal hebt kun je tenminste van de iui afzien deze maand. Ik heb trouwens meerdere keren meegemaakt dat een gyn een cyste aanzag voor een follikel, omdat ie mn chart niet goed had gelezen. Er is vaak zoveel haast en er lopen zoveel verschillende gyns rond bij ons, dat dit helaas voorkomt.

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bij twijfel wordt vaak gekeken naar het bms en eventueel eustradiol geprikt om te zien of er een kans is dat er toch een eicel in zit. Blijkbaar vond je gyn het de kans waard maar ik vind het raar.

Neemt niet weg dat het niet gewoon zou kunnen natuurlijk!

4. Ik vind het ook heel vaag.. Een follikel die op springen staat op CD8 is al vrij uitzonderlijk, maar als (één van) de follikels er op CD3 al zaten, lijkt mij sowieso dat het geen follikels met eicellen zijn, maar cystes waar je weinig mee kunt..

5. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Bedankt! Ik heb morgen weer een andere gyn die de inseminatie doet, dus zal haar nog even vragen, ook omdat dit mijn een na laatste poging zal zijn. Zou ik kunnen vragen om progesteron te laten prikken over een week? Om te zien of ik een eisprong heb gehad? Met evt verzoek om een extra poging als dit niet het geval blijkt? Of heeft dat geen zin?
    Pfff ik baal echt!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ook raar dat je op dag 3 al drie follikels van 14/15mm hebt, maar ik ken je cyclus niet natuurlijk.
    Als de cyste er aan het begin van je. Cyclus niet zat, dan acht ik de kans klein dat het ook daadwerkelijk een cyste is. Dit uit eigen ervaring. Heb toch heel wat cystes gehad en eigenlijk ontstaan die altijd na de eisprong. Hij had dan bij de uitgangsecho al zichtbaar moeten zijn. Als er toen geen cyste zat dan denk ik dat de kans groot is dat het toch gewoon een follikel betreft.
    Idd geen bloed geprikt? Das ook een beetje vaag.

7. Maar het was een uitgangsecho, toch? Dus de eerste echo na de vorige eisprong?

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij kan een follikel van 14-15 mm niet op cyclusdag 3. Een eicel heeft tijd nodig om te groeien en te rijpen. Een eisprong voor cyclusdag 10 is eigenlijk vrij zeldzaam. Een follikel groeit op volle snelheid 2 mm per dag. De eerste 12 mm gaan echter vaak veel langzamer. Van niks tot 14-15 mm in 2,5 dag lijkt mij dus vrijwel onmogelijk.

Ik denk daarom dat het om een cyste gaat. Een follikel van je vorige cyclus die doorgegroeid is tot een cyste en niet verdwenen is tijdens je menstruatie. De uitgangsecho is vooral bedoeld om te kijken of er cystes zitten en follikels die kunnen gaan doorgroeien.

Hoe zat het dan met de dikte van je baarmoederslijmvlies? Ik neem aan dat dat bij een cyste niet groeit en bij een follikel wel. De hoogte van je oestradiol had inderdaad ook gemeten kunnen worden om te kijken of het om een naderende eisprong gaat. Je progesteron 5-7 dagen na de vermeende eisprong laten meten is inderdaad een goed plan.

Succes!

9. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    De dikte van mijn baarmoederslijmvlies was vandaag 8,3 mm en ook mooi 3 laags. Ik heb ook al een dag of twee zeurderige eipijn en veel vruchtbaar slijm. Kan dat ook met een cyste dan? Ik heb daar helemaal geen ervaring mee maar ik zou vreselijk balen als dit een nutteloze poging zou zijn.

10. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Bedankt voor het meedenken meiden!

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je baarmoederslijmvlies groeit en mooi drie lagen heeft, zou je zeggen dat het om een follikel gaat. Bij een cyste groeit dat niet, omdat het je hormonen juist in de war gooit en een eisprong kan tegenhouden.

Misschien dat het dan toch om een eisprong gaat, al snap ik niet hoe het kan dat je op cyclusdag drie al zo'n grote follikel hebt. Dat is praktisch onmogelijk. Ik zou deze ronde wel benutten. En op dag 5-7 na de eisprong het progesteron laten meten, zodat je zeker weet of het om een eisprong of een cyste ging.

Succes!

12. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Misschien zaten er op cd 3 idd 2 kleine cysten, die weer vrij snel zijn verdwenen en er dus een echte follikel voor in de plaats is gekomen:(

Ik heb ook regelmatig cysten gehad en ze kunnen best snel verdwijnen, zeker als ze niet zo groot zijn.

Als je dik bms hebt en vruchtbaar slijm, dat lijkt het er toch op dat je een echte eisprong hebt en geen cysten.

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dat zou inderdaad ook kunnen. Het hoeft nu niet persé om die follikels/cystes van dag drie te gaan. Die kunnen zijn verdwenen en er kan iets anders voor in de plaats gekomen zijn. Op de echo is nooit exact na te gaan of ze op precies dezelfde plek zitten. Er kan best een follikel direct naast een cyste zijn gaan groeien en dat de cyste verdwenen is.

14. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Bedankt meiden voor de goede hoop! Heb gisteren na de inseminatie de gyn nog ff gevraagd, maar zij zei nadat ze mijn verhaal had aangehoord dat alles gewoon goed leek en dat we gewoon een kans hebben. Gaan we daar maar van uit. Heb gisteren trouwens wel flink wat uren erg last gehad van de eisprong denk ik. Jeetje zo'n pijn heb ik niet eerder gehad na iui. Gelukkig is het nu weer over. Hopelijk is het een goed voorteken!

Deel Deze Pagina