Pfff... Tussendoortjes!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 21 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Tja, mijn kinderen eten ook dagelijks fruit, maar ik neem aan dat zo'n school toch niet verzint dat de ouders om financiële redenen ook eens een boterham mee willen geven. Waarom zou de school daarover liegen?

2. mama013

mama013 Actief lid

19 jun 2012
    322
    0
    16
    T-013
    Ik zou het vervelend vinden als school gaat verplichten wat je mee mag geven aan je kind. Het lijkt me meer dan logisch dat ouders zelf wel weten dat ze hun kind beter iets gezonds mee kunnen geven, zonder daar een briefje voor te maken. Ik hou niet zo van die betutteling. Misschien dat andere kinderen iets groots mee krijgen naar school, maar dat vind ik niet zielig voor mijn kind. Zo leren ze dat het bij iedere anders gaat. Je kind heeft er meer aan als jij zelf duidelijk bent in wat jij goed vind om te mee te geven...

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Maar dat is toch niet genoeg voor een gezin ;)? Ik eet elke dag een appel en een banaan. Mijn vriend ook. De jongste eet ook elke dag minimaal een banaan, en de oudste meestal een appel. (Ik ga even uit van de winter waarin er weinig keus is, in de zomer ziet het er natuurlijk anders uit. Daarnaast eten we natuurlijk ook wel eens wat anders :p) Dat is bij elkaar 56 stuks fruit. Laten we naar beneden afronden: 50. Dat is meer dan twee keer zoveel als wat jij noemt. Dus zeker een tientje in de week, helemaal als je niet alles op de markt haalt. Laten we zeggen 15 euro *4,5 = 67,50 in de maand.
    Als ik hier lees dat meerdere mensen voor 200-300 euro boodschappen halen voor het hele gezin (snap ik ook niet, hoe dat kan), dan is 67,50 dus wel heel erg veel.

Niet dat ik mensen wil verdedigen, maar fruit is echt wel duur...

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Volhouden en duidelijk zijn. Hier twee keer fruit. Geen zin? Geen fruit. ...dan kan ze kiezen tomaten komkommer wortels rauwkost dus......en dan is het fruit ineens wel goed ;)

Oh en dochter zeurt nu na een jaar volhouden niet meer om snoep of koek....maar om fruit hihi.

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik geef regelmatig Mr.Bean/ Spongebob/ Sultana mee naar school. Toen mijn zoon net op school zat was dat wat ik vooral in de bakken zag liggen en daar heb ik me (lekker naïef) bij aangesloten. Hij gaat na schooltijd door naar de bso en ik vind dat hij op een dag best iets lekkers mag, als ik vrij was geweest, had hij thuis ook wel wat hartigs gekregen... Na de zomervakantie gaat de jongste naar school en toch zit het me inmiddels niet helemaal lekker meer. Die koekjes zijn over het algemeen natuurlijk best een traktatie en niet heel goedkoop en ik neig nu ook steeds meer naar gewoon 1 a 2 kaakjes in een bakje. Wel een mooi moment om over te stappen, straks na de vakantie.
    Bij 'ons' op school is er overigens 1 fruitdag, op woensdag.

6. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    zoveel halen wij ook. ..3x2 stuks fruit per dag....grootste budget bijter naast de groenten ;)

Mijn man eet geen fruit. ....

7. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    hier hebben we dat gelukkig niet. op woensdag en vrijdag moeten ze hier fruit of groente mee maar mijn dochter wil op de andere dagen ook fruit mee. altijd een banaan of appel. vraagt nooit om koeken terwijl ik zie dat andere kindjes het wel bij hebben. dus is makkelijk.
    ik heb per week aan fruit voor een gezin van 5
    ongeveer

12-15 bananen
    2 -3 dozen aardbeien
    10 appels
    5 kiwis/perzikken/peren ( wissel ik af)

dan zit er nog aardappels en groente bij voor die week en ben ik rond de 20 euro kwijt. halen bij een boer

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Oké maar dan nog is het wel zo dat het voor een kind wel belangrijk is. Als ik me1 zak in de week zou kopen dan zou ik zelf geen fruit eten als mijn kinderen het maar binnen krijgen.

Sowieso zou ik besparen op andere zaken om te zorgen dat de gezonde voeding wel gehaald kunnen worden.

Wij doen voor een60 euro in de week boodschappen incl vers en luiers.
    Het kan echt wel als je maar goed kijkt.

Dingen als snoep en koek heeft een kind niet nodig een volwassene ook niet trouwens Maargoed. Vitamines daarintegen zijn veel belangrijker

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Misschien hebben wij wel grote eters dan (man is ook 2 meter, en moet heel veel eten, kinderen zitten qua lengte bovenin de groeicurve, qua gewicht gelukkig niet). Wij zouden, met z'n vieren, hier niet genoeg aan hebben.

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @edelweiss: ik ben het compleet met je eens. Wij eten ook heel gezond. Ok. Toegegeven, wij houden wel van een koekje en een snoepje, maar fruit en groente gaat er eerst in.

(Als het aan mij lag, zou er helemaal geen zoetigheid inkomen, maar zoals gezegd: mijn vriend is 2 meter en heel erg slank (dat is een understatement). Die moet gewoon heel veel eten. En 15 boterhammen op een dag: dat komt zn neus gewoon een keer uit.)

Ik verdedig arme mensen helemaal niet. Ik geef alleen aan dat ik wel snap dat als het allemaal niet overhoudt, het erg makkelijk is om te bezuinigen op fruit.

11. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    dit is wat de kindjes opeten... ik ben een hele slechte fruiteter.:( ik krijg het meeste echt heel moeilijk weg... ik snoep dus met de kindjes een paar stukjes mee als ik ze geef voor het goede voorbeeld. mijn man eet het iets beter maar ook niet elke dag. we proberen het beetje te compenseren met 6 dagen per week veel groenten

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    6*7=42 (geen 56).

Maar fruit is idd duur. Ik vind de prijzen in de supermarkt echt bizar. Maar ja, ik koop het wel. Misschien moet ik ook eens naar de markt of een boer gaan ;)

Maar als het echt zo erg is dat sommige mensen geen fruit aan hun kinderen geven vanwege de kosten, dan zou het eigenlijk gesubsidieerd moeten worden op (bepaalde) scholen ofzo.. Erg hoor.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

15 sneeen :$ dat is meer als een half brood hahaha..ik zou ook fruit gaan eten waar laat hij het

14. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    hier is de boer helaas niet echt goedkoper hoor. maar het is wel veel betere kwaliteit als de supermarkt

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Als ik dat eens wist! :cool:

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Je hebt gelijk! :D

Maar inderdaad, eigenlijk wilde ik daar ook heen: als mensen het echt niet kunnen betalen, dan zou daar toch een oplossing voor moeten zijn.

Al denk ik ook dat een deel 'niet willen' is. Of, het gewoon zelf niet lekker vinden. En dan maar voor de kinderen van dat slurpfruit kopen. "Want daar zit fruit in."

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Meeste mensen met dusdanig weinig geld... Hebben wel tijd.
    Dus die zouden evt de koopjes af kunnen lopen.
    En je haalt voor 2-3€ een zak met 10 van die kleine elstar appeltjes gewoon in de suup.
    Dat is genoeg om 2 kinderen elke dag een appel mee te laten nemen.
    Nee, het is niet veel en ook niet gevarieerd.
    Maar de stelling was dan dat fruit te duur was en op deze manier is het dus niet heel duur.
    En elke dag appel is nog altijd beter dan niks.

Overigens wil ik geen vooroordelen benoemen...
    Maar typisch genoeg hier in de wijk zijn de mensen met het minste geld vaak ook de mensen met airmacs voor het hele gezin en leren jasjes voor de kinderen en zichzelf en een grote lcd met spelcomputer.
    Peukje erbij... En ja, natuurlijk mag je als je weinig geld hebt zelf bedenken wat je er mee doet en mag je ook genieten. Maar soms zijn er betere keuzes mbt de verzorging van je kind.
    En nee, ik wil niet heel de wereld over 1 kam scheren maar je ziet het hier in onze kansarme wijk vol werkelozen, bijstandsmoeders en mensen met willekeurige verslavingen zonder geld maar wel 3 kinderen en 2 honden... Toch wel heel vaak dat dat soort dingen ten koste gaan van bijv elke dag fruit eten.
    Zelf eten ze dat ook niet dagelijks dus waarom je kind wel?
    Als peuter nog wel.. Maar eenmaal op school veel minder.
    En je kunt je geld maar 1x uitgeven uiteindelijk.

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik vrees dat je gelijk hebt Saskia78. Veel mensen maken 'gewoon' ongezonde keuzes. Helaas... Helemaal omdat het zich vaak voortzet. Daar zijn ze zelf ook het levend voorbeeld van: kregen zelf geen fruit, lusten het misschien niet, zetten het hun kind niet voor, dus die lust het straks ook niet, en eet het later ook niet meer, etc.

19. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    #39 Danabelle, 21 jun 2013
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
    Maar dan nóg vind ik dat een school dagelijks fruit niet kan verplichten. Het is maar net waar mensen hun weinige geld aan uit willen geven. En het lijkt mij dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor de voeding van hun kind. School kan ouders niet al hun verantwoordelijkheden afnemen toch. Dat andere ouders hun kind zoetigheid meegeven is hun keus.
    Overigens zijn er wel projecten geweest zoals Schoolgruiten, waarbij groenten en fruit gesubdidieerd werden. Schoolgruiten was twee keer per week.

20. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36

Vind ik eigelijk ook.. Mensen met minder of geen geld leren de kinderen eigelijk ongezond eten juist door geen fruit te eten.

Deel Deze Pagina