Ik heb een buurvrouw (A) waar ik goed mee bevriend ben. Regelmatig doen we samen een bakje, passen op elkaars kinderen en het is gewoon een fijne buurvrouw. Nu heeft zij sinds een jaar of twee een vriendin (B) die hier in de buurt woont en die ik op verjaardagen en via school wel regelmatig ben tegengekomen, dat klikt heel leuk. Ik heb ook weer een vriendin (C) die vriendin (B) ook heeft leren kennen via school en ook dat klikt heel leuk! Vriendin C en B zijn een tijdje geleden samen naar de sauna geweest, en nu willen ze binnenkort weer gaan en hebben ze mij ook uitgenodigd. Hartstikke leuk natuurlijk en heb daar ook superveel zin in! We hebben laatst ook een keer een spelletjesavond gedaan, onze buren (A) waren toen op vakantie, dus die konden niet komen, maar nu heeft vriendin B weer een spelletjesavond georganiseerd voor alleen mij en vriendin C. Ik vind dit allemaal hartstikke leuk, maar ik heb toch een beetje last van mijn geweten... Ik geloof dat we allemaal niet zo de behoefte hebben om vriendin A uit te nodigen, ze kan soms een beetje dominant zijn, maar het voelt een beetje achterbaks... Eigenlijk zou ik het met vriendin A moeten gaan bespreken, open kaart spelen, maar ik ben zo bang dat ze het echt niet leuk vind en dit ten koste gaat van onze vriendschap... moeilijk moeilijk.... wat zouden jullie doen?
Eerlijkheid duurt het langst. Ik zou vriendin A uitnodigen en eventuele erfenissen bespreken. Ze gaat er hoe dan ook achter komen dat jullie met elkaar afspreken en dan is het extra vervelend als er niks tegen haar gezegd is. Misschien is ze zich niet van haar houding bewust, dan kan ze zichzelf ook niet veranderen. Loopt het dan nog niet lekker dan kun je het daarna alsnog laten maar geeft het op zijn minst een kans. Als ze erachter komt dat jullie hebben afgesproken en zij van niks wist is de vriendschap alsnog stuk.
A toch uitnodigingen. Zou het niet fair vinden om haar wel 'te gebruiken' voor oppas of als de rest er niet is. Maar niet willen hebben als de andere beschikbaar zijn (ik zeg niet dat jij zo doet/denkt, maar zo kan het wel bij haar overkomen)
Ik vind dit echt typisch wijvengezeik . Pardon my French. Mannen zouden echt nooit moeilijk doen over zoiets... Mijn advies. Ga er niet om liegen of het geheim houden. Als ze aansluit prima, zo niet ook prima. Maar maak geen drama dat er niet is. Je hoeft toch niet altijd met zn allen af te spreken? Anders wordt het echt niveau kleuterspeelplaats in mijn ogen.
Ik zou aan B voorstellen om A ook uit te nodigen. En er dan bij zeggen dat ze er de vorige keer niet was ivm vakantie. A en B zijn toch ook gewoon vriendinnen. Dan hoort zij er ook bij. Op die avond zelf zou ik dan luchtig bespreken dat je in allerlei samenstellingen onderling afspreekt of af kunt spreken zonder dat dat bijbedoelingen heeft naar wie dan ook.
Ik zou haar zeker niet zelf uitnodigen. Jij hebt de avond niet georganiseerd nl. Misschien heeft ze wel een goede reden om haar niet uit te nodigen. Ik zou het wel met vriendin b erover hebben. Gewoon op een luchtige manier (anders voelt ze zich misschien aangevallen) waarom vriendin a niet uitgenodigd wordt. En dat jij je daar niet helemaal prettig bij voelt. Sowieso kan jij er natuurlijk niks aan doen dat vriendin b haar niet uitnodigt.
Dus jij en B vinden A wel leuk genoeg om vriendinnen te zijn, bij elkaar te komen en op elkaars kinderen te passen maar ze is niet leuk genoeg om met C en jullie een spelletjesavond te doen. Wat een gezeik zeg Ik zou A wel uitnodigen. Als ze zich dominant gedraagd kan je daar tijdens een spelletje prima wat van zeggen op een grappige manier Ik hou echt niet van dat soort gedoe.
Ik zou A zeker ook uitnodigen. Bekijk het ook eens van de andere kant, hoe zou jij het vinden als zij met z'n drietjes telkens dingen gaan doen en dat jij er dan via via achter komt? Kijk als je af en toe dingen met z'n tweeën doet zonder de andere twee erbij, dat vind ik wel kunnen, of een keer met z'n drieën als iemand met vakantie is. Maar anders zou ik voor de goede vrede (en de gezelligheid) afspreken met iedereen.
Wow.. erfenissen.. tja.. dat is ook een manier om ervan af te komen. Hahaha Ik ga er vanuit dat je ergenissen bedoelt en ben het volkomen met je eens
Vriendin B organiseert de avond (en is zoals ik het lees de enige die echt met iedereen bevriend is). Dan mag zij toch zelf beslissen wie ze uitnodigt? Niet gaan mengen in haar avond! Ze is vast groot en wijs genoeg om zelf iets te plannen . Simpelweg omdat je elkaar ook wel eens als grotere groep ziet, hoef je toch niet altijd als precies diezelfde groep af te spreken? Je bent niet elkaars eigendom, en ook niet elkaars verplichting. Ik ben groot fan van mijn eigen sekse, maar jemig, hiermee zijn vrouwen te moeilijk. Mannen hebben weer andere dingen hoor . Ik ben overigens in een groepje van 4 ook wel eens niet (meer) uitgenodigd. Zij houden van poker, ik niet, of welk (kaart)spelletje dan ook. Dus 1e keer uitgenodigd, en ik heb inderdaad overgeslagen, en daarna niet meer uitgenodigd. En wat denk je? 6 jaar later ben ik nog steeds van harte vrienden, maar hoef geen (kaart)spelletjes te doen. Ik mis de gezelligheid van de rest van de pokeravond wel. Voelde ik me kortstondig even buitengesloten? Ja, eventjes. Maar gelukkig wilde ik hun keuze respecteren en gun ik hen ook hun plezier met een event waar ik toevallig niet deel van uitmaak/spel wat ik wilde spelen. Even goede vrienden gebleven!
Als je naar Pretty Liars kijkt zou ik A zeker niet nodigen hoor... Maar even serieus, gewoon tegen de andere duidelijk maken dat je je er niet prettig voelt dat zij er niet bij is. En gewoon eerlijk vragen of daar een reden achter zit. En verder niet te moeilijk doen. Door dit soort gedoe met vrouwen heb ik nog maar weinig behoefte aan veel vriendinnen
B organiseert het? Dan zou ik aan B vragen of A ook welkom is. Aan B om haar dan wel/niet uit te nodigen. Maar gezeur a la 'A en ik zijn echt vriendinnen' en daarna 'ze is dominant en daarom hebben we haar er liever niet bij' vind ik raar.
Jij zou een goede vriendin van mij kunnen zijn Ik ben dus ook zo haha wat een gezeik. Helemaal met je eens.