hallo mama's hadden jullie dat ook toen jullie je kleine een soepstengel of broodkorstje mochten geven dat jullie angst hadden dat de kleine zou stikken? ik heb zo'n angst gekregen dat mijn kleine gaat stikken dat ik het niet durf die paar x dat ik het heb gedaan bijt hij meteen een groot stuk er van af (hij heeft nie eens tanden) en wil het dus doorslikken <-- gevolg hij stikt half en dan "gooi" ik hem over me schouder en gaat hij kotsen misschien tips voor mij hoe ik iets veilig kan geven? groetjes van Ramona
begin met een broodkorstje of liga 2e stap (kruimelt een stuk minder en smelt beter dan 1e stap) en laat hem maar gewoon zijn gang gaan. alicia kokhalste in het begin ook heel veel maar heb nooit hoeven ingrijpen omdat het stukje zelf weer naar boven kwam en at vrolijk verder. Ik vond het erg eng in het begin(ben begonne met 6 maanden) maar op den duur had ik zoiets kijken wat er gebeurd en tot mijn verbazing waren die enorm overdreven reacties van uit de stoel trekke op der buik legge een beetje overdreven en door der kokhals reflex werd dit vanzelf opgelost. Het enige wat ik je dus als tip kan geven is toch afwachten en niet meteen in paniek te schieten. Met 7 maanden dus na 1 maand oefenen at ze brood, liga en al dat andere zonder te kokhalzen dus de aanhouder wint
je hoeft hem natuurlijk niet zelf te laten happen en dan dus kleinere stukjes aanbieden. Zoë stopt niets zelf in haar mond, kan dus goed voor haar doseren. Begrijp dat je het griezelig vindt, maar normaal gesproken komt alles goed terug! twinny
Ik geef zo'n klein rijstewafeltje of liga tweede stap als tussendoortje en dat gaat over het algemeen prima. Ook ik heb de ervaring dat als er een te groot stuk in gaat dat ze gaat kokhalzen, maar het er ook vrij makkelijk weer uit werkt. Soepstengel nog niet geprobeerd, maar denk dat ik dat maar eens ga proberen binnenkort.
inderdaad liga eerste stap smelt meteen in de mond, maar boordkorsten heb ik echt lang mee gewacht hij kreeg gewoon miniscule stukjes brood van me en dat ging goed. korsten krijgt hij pas sinds een maand of 2
Nee, ik heb geen angst gehad voor het stikken. Maar ik heb mij dan ook heel goed ingelezen op het bijvoedingsforum. Zo kwam ik aan de weet dat het verslikken iets is wat elk kindje heeft tot een maand of 9.Dmv hun khr kunnen ze eigenlijk niet stikken ( als je tenminste eten in stukken aanbiedt, gepureerd voedsel is weer een ander verhaal) Wat heel goed kan zijn de kleine rijstwafeltjes van Bambix, die smelten ook een beetje, en kunnen ze goed vasthouden. Tegelijkertijd oefen je dan een beetje met hele stukken eten, iets waar je prima mee kan beginnen met 8 maanden. Een broodkorstje als tussendoortje kan ook heel goed, kunnen ze goed leren happen.
bedankt dames ik heb nu inderdaad de rijstwafeltjes aangeschaft en daar ging het prima mee...er braken flink wat stukken af en moest ook kokhalzen maar hij moest er ook gelijk om lachen hihi dankzij jullie ben ik al ver over mijn angst heen thanx allemaal grtz Ramona
Kunnen ze niet stikken in een liga koekje? Mijn dochter bijt er (zonder tanden) ook een stuk vanaf en dat schiet dan in haar keel en dan stikt ze er bijna in. Loopt helemaal paars aan en constant kolhalsen. Uiteindelijk kost ze het dus uit en moet ze een beetje huilen. Doooooooooooodeng vind ik het
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van Liga omdat het zo plakt, en dan kunnen ze het niet goed terughalen. Zolang ze nog het proces van *happen-kauwen-doorslikken* aan het leren zijn, zou ik geen Liga geven puur vanwege dat geplak. Mijn ervaring is dat een broodkorstje of rijstwafeltje goed gaat, op die leeftijd ( 6 maanden).
Hier hetzelfde probleem met de tussendoortjes, Jens is té gulzig en sabbelt niet maar hapt er hele stukken af (van brood, rijstwafel, soepstengel, liga noem het maar op) en stikt vervolgens half...wat mevrouw Rapley ook mag beweren, ik ga er niet op wachten tot het een keer misgaat en de kokhalsreflex niet werkt. Het zou niet de eerste keer zijn dat een kindje stikt, ik ga het risico niet nemen. Voorlopig geen tussendoortjes hier, hij doet het prima op 3 flessen, fruit en warm eten met een toetje. Binnenkort ga ik een fles vervangen door brood in kleine stukjes gesneden en pas als ik zelf het idee heb dat hij beter kan kauwen en slikken, en niet half smoort in een stukje, gaan we weer met de tussendoortjes beginnen. Er is veel voor en tegen vwb Rapley, er zijn hier op het forum ook d enodige discussies geweest (zoekfunctie) ik zou me eerst eens goed inlezen op de voors en tegens alvorens zomaar op de kokhalsreflex te vertrouwen...
Hier ook geen voorstander van Liga, net zoals Jingels zegt, het plakt ontzettend. Ik geef dan liever de rijstwafeltjes of een soepstengel.