Hoi Allemaal, Ik heb eigenlijk al heel lang last van een harde buik. De verloskundige kon duidelijk bij mijn 1e echo zien (toen was ik 7 + weken zwanger) dat ik last had van mijn darmen dus vandaar die harde buik dan denk ik?? Sinds een paar dagen merk ik wel dat de harde buik erger is geworden. Gister was ik er zelfs zo ziek van! Ben daardoor ook erg moe. Vandaag ook weer een hele harde buik. Meestal in de ochtend heb ik er weinig last van alleen later op de dag. Wat moet ik er aan doen? Moet ik me zorgen maken? Heb ook wel eens gelezen dat je meer water moet drinken, en dat doe ik eigenlijk niet, misschien daarom ook zo'n harde buik? Ik bel morgen de vk, las op t formulier dat je nu alleen mag bellen als t spoed is of een bevalling, en dit is niet echt spoed lijkt mij. Bedankt alvast voor jullie reactie's!
Misschien 's middags een uurtje op je linkerzij liggen? Dat heeft bij bij echt geholpen. Verder niet lang staan of zware dingen tillen!
als je je zorgen maakt, altijd bellen!!!! Niet bang zijn voor wat erop de kaart geschreven staat gaat per slot van rekening om de gezondheid van jou en je kindje Sterkte meid!
Bedankt voor jullie reactie's. Vanavond geprobeerd te bellen maar ik krijg constant voicemail, dus ik bel morgen weer. Had me trouwens voor afgelopen maandag ziek gemeld en de manager die nu tijdelijk de andere vervangt ivm vakantie vond dat ik morgen maar weer moest komen werken van 20 savonds tot 3 uur snachts (ik werk in de zorg) maar nu lees ik dus de ergste verhalen op internet dat je voldoende rust moet nemen omdat het anders een vroeg geboorte kan veroorzaken. Dus ik denk dat ik me toch weer ziek moet melden.
Weten ze op je werk dat je zwanger bent? Want in principe hoef je geen nachtdiensten meer te doen. Dus die zou ik dan echt weigeren. Ik werk zelf ook in de zorg en heb toen zelf gezegd dat ik zou aankijken wat ik wou doen qua nachten. Maar ik bleek sowieso al snel niet meer in staat te werken ivm bekkeninstabiliteit. Maar ze kunnen je niet verplichten om die nachten te werken. Succes!
Er is een groot verschil tussen een harde buik (ik noem t strakke buik) en harde buiken (soort verkrampte baarmoeder, dit komt en gaat, duurt maar kort, max een paar minuten) Je VK is 24/7 bereikbaar, staat er geen ander nummer op t bandje van de voicemail?? Want stel dat je aan t bevallen was nu?? Als ze echt niet bereikbaar zijn, zou ik een andere praktijk gaan zoeken! Dat jan echt niet!! Dat terzijde, wat je hebt gelezen op internet (nooit slim... Horror verhalen ) gaat over harde buiken, die komen en gaan dus, niet over een strakke of gespannen buik, maak je niet te veel zorgen!! Als je t niet vetrouwd bel je de VK tot je iemand te pakken hebt, en anders probeer t morgen nog eens... Maar vraag dan meteen waarom ze niet bereikbaar waren! Succes meis, alles komt goed!
Als het volgens je vl je darmen zijn, moet je naar je ha ipv verlos. Zou dan om laxeer vragen. Ik kreeg tijdens mijn zw forlax waardoor de ontlasting dun bleef en de obstipatie eigenlijk goed te voorkomen was, tot de laatste 2 maanden toen raakte ik verstopt. Een harde baarmoederbuik komt en gaat. Je voelt de spanning opbouwen en weer weggaan. Een continu gespannen buik is van je darmen, zeker in dit trimester. Zou gewoon om forlax oid gaan.
Ik heb ook al vanaf heel vroeg in de zwangerschap (week of 11) last van heel veel spanning op mijn buik die dan constant aanwezig is. Meestal s morgens nog redelijk en in de loop van de dag wordt het erger.Ik ben heel erg gevoelig en ik voel dus alles. Bij mij heeft het dan ook voornamelijk te maken met de groei van mijn baarmoeder wat ik dus echt voel. Na een periode van spanning op de buik, gaat mijn buik ineens groeien. E dan is het een paar week rustig totdat het allemaal weer opnieuw begint.... Ik heb heel wat keren de verloskundige gebeld, en steeds ben ik extra op controle geweest en op blaasontsteking getest. Steeds negatief. Dus voor mij hoort dit gewoon bij mij. Lastig, dat zeker. Tips die ik kreeg waren een warm bad, warm douchen, paracetamol, een kruik of pittezak. Alles met warmte zou moeten verlichten. Wat bij mij heel erg goed werkte, was een dag naar de zwaluwhoeve waar ik zo ongeveer de hele dag in het warme water heb gezeten. Toen ging de spanning eraf, en daar heb ik 2 dagen profijt van gehad, maar daarna begon het toch weer...en om nou de hele week naar de zwaluwhoeve te gaan, is ook weer een aanslag op je portemonnee...... Zodra je echt pijn gaat krijgen moet je aan de bel trekken. Sowieso als je het niet vertrouwd. mij is steeds gezegd, dat als het geen pijn doet, ze niks kunnen doen als je alleen maar geruststellen en extra controles doen. Sterkte!
Ze weten inderdaad al een tijdje op mijn werk dat ik zwanger ben. Heb t eerder verteld aan mijn manager omdat ik lichamelijk heel zwaar werk heb. Ik vind die diensten tot 3 uur snachts nu nog wel mee vallen. De nachtdiensten die ik voor mn zwangerschap deed tot half 8 sochtends doe ik niet meer.
Firsttimemom: Bij mij duurt de buik niet een paar minuten, maar echt de hele dag. Hij word naar mate ik meer doe wel veel groter en harder/strakker. Op t bandje van de vk staat geen ander nummer. De telefoon ging wel een aantal keren over maar daarna krijg ik steeds voicemail. Zal vanmiddag even vragen of er een ander nummer is die ik met spoed kan bellen. Twoboys: Volgens de echoscopiste die ik had toen ik 7 weken was waren inderdaad m'n darmen flink aan t rommelen. Maar dan vind ik t wel vreemd dat m'n ontlasting wel gewoon normaal is. Moet er niet heel veel moeite voor doen als ik naar de wc ga. Roeska123: misschien ga ik dan wek eens even in een warm bad zitten Sinds ik zwanger ben slik ik eigenlijk liever geen paracetamol, weet eigenlijk ook niet waarom. Ik merk wel dat als ik veel rust en weinig doe de harde buik minder is. Afentoe als ik naar de wc moet heb ik wel ineens wat pijn/steken onder in mijn buik. Bedankt voor jullie reactie's
Ik mag morgen langs komen bij de verloskundige om me even gerust te stellen zij ze. Het was normaal dat je in de 14e week tm de 20e week last hebt van harde/gespannen buik/darmen, maar als je lichaam aan geeft dat t te veel word moet je t rustig aan doen. En ook die diensten van 20 tot 3 niet meer werken. En evt tm de 20e week wat minder of niet werken omdat het te vermoeiend is. Maak me dus niet meer echt zorgen maar wel om de dienst die ik vanavond toch gewoon moet werken. Ik heb een uur met de manager ad lijn gezeten en t kwam er op neer dat ik gewoon moet komen werken vanavond tot vannacht en dat ik me niet ziek mag melden en blablabla. Sorry hoor, maar wie bepaalt er nou wel of niet dat ik me niet goed genoeg voel om te gaan werken? Ze zij dat ik dat wel eerder had kunnen bedenken en dat ze nu niemand meer kon rgelen voor vanavond omdat t op t laatste moment is. Er zijn heel véel collega's die zich op t laatst gewoon ziek melden, was er zelfs 1 die belde een half uur van te voren dat ze niet kwam dus toen kon ik ook nog die hele nacht nog er bij overnemen. Ik word er echt boos van! Was tegelijker tijd ook echt heelerg verdrietig misschien dat ik niet duidelijk genoeg ben, maar dat komt door al t gedoe die ik net heb gehad.
Gewoon zeggen dat je niet komt, punt. Anders moet zij jouw pijn maar overnemen. Ik werk ook in de zorg en ben gestopt met werken door de pijnlijke buik. Kunnen jullie niet naar de ha voor een doktersbriefje? In Nederland is dat precies een heel speciaal systeem, heb hier op het forum al meermaals mijn ogen open getrokken omdat jullie werkgever eist dat je moet komen werken want anders mogen ze je loon achter houden? Versta het niet goed allemaal, gaat toch om jou en jouw kindje zen gezondheid. Bij mij deden ze helemaal niet moeilijk en verstonden ze dat ik het werk niet meer aan kon nu.
Wat jouw werkgever doet, mag niet. Als er gedreigd wordt met inhouden van loon, dan zou ik naar de bedrijfsarts stappen. Die zijn over het algemeen erg voorzichtig met zwangere vrouwen. Ik zit al sinds de zesde week in de ziektewet, maar ik heb gelukkig een werkgever die daar begrip voor heeft. (Je loon wordt trouwens door het uwv betaald als je langdurig ziek bent door de zwangerschap.)
Bdotsie en Searwen: Bedankt voor jullie reacties. Gister ben ik toch naar mijn werk gegaan. Ik dacht dan laat ik zien dat ik t wil proberen. Was ook wel bang als ik niet zou gaan wat dan de gevolgen waren. Ook had de manager geregeld zij ze dat er iemand extra zou blijven. Dus daar was ik al blij mee en had mijn andere collega niet alleen de zware bellen. Ik was dus al vroeg op mijn werk aan gekomen en beide collega's waren erg druk. Op een gegeven moment vroeg ik dus of ze waren gebeld door de manager, en ze wisten van niets... En ook was er niet gevraagd of er iemand langer wilde blijven. Ikwer daar toch zo verdrietig van omdat er tegen mij was gezegd dat er iemand langer zou blijven en dat ik gewoon moest doen wat ik kon doen. Ik ben al met al maar 2 uur gebleven en heb maar twee dingen kunnen doen. Zelfs van alleen al maar iemand drinken en eten te geven had ik al flink last van harde buik. Ook echt erg moe daar door. Ik ga straks naar de vk. Ben benieuwd wat die zegt. Daarna moet ik bellen en ik meld me zelf echt gewoon ziek. Ook ga ik binnenkort naar een bedrijfsarts. Iemand van personeels zaken heeft trouwens wel gezegd dat de manager je gewoon kan verplichten en dat de consequenties dan voor mij zouden zijn als ik toch niet zou komen, maar als debedrijfsarts uit eindelijk toch toestemming geeft dat t dan weer in getrokken word. Maar ik weet niet wat de bedrijfsarts hier van zal zeggen dus ben ik gewoon maar gegaan. Maar ja gelijk weer last van harde buik en zelfs thuis overgeven Wat fijn dat sommige werkgevers er wel begrip voor hebben
Net terug van de vk. Ze deed sowieso een beetje vaag (volgens mij had ze er niet zo'n zin in) Bloeddruk gemeten en die was volgens haar goed. Uitngelegd dat ik een strakke harde buik had en dat ik daardoor ook erg moe was en weinig kon doen toen zijzevan dat is raar! En even later zij ze weer dat t normaal is :S zeheeft dus ook t babyharje op gezocht, duurde even, de vorige verloskundige die vond um trouwens wel sneller. Uiteindelijk vondze um en t klonk allemaal goed. Ze wist niet wat t kon zij. En vond dat ik gewoon kon blijven werken. Terwijl ik heb uitgelegd dat t niet ging en dat ik zelf niet eensthuis even normaal iets kan gaan doen. De verloskundige die ik gister ad lijn had zijdat ik rustig aan moest doen en naar mn lichaam moet luisteren. Ik ga dus nu hele aal voor me zelf beslissen wat ik wel en niet kan doen. Voorlopig denk ik dat thuis rusten voor mij de bete optie is. Het enige wat ik nu inprincipe kan is liggen zitten en maar een heel klein stukje lopen, zelfs dan voel ik al mn buik helemaal aan spannen en als ik al op sta dan voel ik t. Vanmiddag even naar de huisarts om mn urine te laten testen op een laas ontsteking. Mar ik vermoed niet at dat t is omdat ik al eens eerder een blaasontsteking heb gehad en ik weet wel hoe t voelt. Pfff wat een gedoe! Ben dr gewoon moe van...