Okay, ik moet het hem meegeven, onze kat heeft het niet makkelijk gehad (zoontje erbij, net verhuisd) maar toch, nu maakt hij het wel bont. We hebben twee katten en één ervan is sinds een paar dagen "ineens" aan het uithalen gegaan naar onze dreumus van 1 jaar. Van de week had Elian zijn eerste krab op zijn handje te pakken in een onbewaakt ogenblik. Hij kan behoorlijk hardhandig zijn, het "aai-aai" principe heeft hij nog niet helemaal door dus ik dacht, hij zal de kat wel bij zijn oortjes ofzo gepakt hebben. Kan gebeuren, goed opletten volgende keer. Vandaag zat ik dus op de bank met de kat in kwestie naast me en onze zoon steekt zijn handje uit en de kat begon al pissig te kijken. Okay... ik waarschuw mijn zoontje, niets aan de hand. Steekt hij nog een keertje zijn handje uit en ik had het idee dat hij de kat nog niet eens aanraakte en toen had hij dus weer een krab te pakken want dat beest haalde dus uit! Nou, dat heb ik hem in de 8 jaar dat ik hem heb, nooooit zien doen! Hij heeft nog nooit gemeen naar iemand uitgehaald! Hij is niet superdol op onze zoon maar meestal loopt hij gewoon weg. Onze zoon is dol op de katten en doet niets liever dan ze vastpakken. Nou hebben we zaterdag ook Elian zijn verjaardag gevierd, het was hartstikke druk en ik vermoed dat de kat is o.a. achterna gezeten door het irritante petekindje van mijn vriend. En nu haalt hij dus uit naar mijn zoontje! Wat moet ik daar nu mee? Ik hou ze natuurlijk alletwee in de gaten maar mijn zoontje is verrekte snel en ik loop ook weleens naar de keuken. We wonen in een flat van 75 vierkante meter dus alles is gelijkvloers.. ik kan de katten geen "speelzolder" of iets dergelijks aanbieden...
hmm moeilijk inderdaad, deze kat is het vertrouwen in kleine mensjes kwijt, daarom reageerd hij al defensief voordat er wat aan de hand is, hij moet het afleren, maar hoe? bij mijn kat werkt de plantenspuit heel goed maar dat is per kat verschillend, zodra mijn kat naar de box toeloopt bijvoorbeeld spuit ik 1 keer water en dan doet ze het voorlopig niet weer, misschien kan je dat proberen zodra je kat ook maar enigszins iets van plan is (volgens jouw inschatting) bij de kleine.
wat ik doe is bij benadering de kat aaien, zodat hij voelt dat ik er ben en dat het goed is, wanneer hij stout is of uithaalt dan straffen door in het gezicht van de kat te blazen, dus belonen voor goed gedrag en straffen voor stout gedrag..Helpt wel. (lijk wel een kattenpedagoog hihi)
ben het met de dames eens, belonen als hij lief is en straffen als hij stout is doormiddel van plantenspuitje en snoepjes... Kan het niet misschien zo zijn dat het een dominant gedrag van hem is.... " ik ben de baas, mijn vrouwtje, mijn bank, mijn huis enz enz..." Het kan ook zo zijn dat hij misschien overstuur is van het verhuizen, katten zijn dol op hun eigen omgeving, altands die van mij wel.... Mijn poesje was zo gewend aan haar nieuwe omgeving maar mijn kater is eentje met een gebruiksaanwijzing Die is echt 2 weken boos geweest, niet eten, vechten met de poes, terijn afbakenen, en telkens met het verkeerde beentje uit bed... moest er soms echt om lachen want zo kende ik hem niet. Op het internet kun je als je het leuk vind info opzoeken over katten gedrag, daar kun je leuke tips vinden hoe je het gedrag van je huisdier op een prettige manier kan veranderen, want boos worden helpt niet, want je weet niet precies wat er aan de hand is. Succes en veel plezier in je nieuwe woning!
jij bedoelt dat hij waarschijnlijk pijn heeft en niet aangeraakt wil worden, maar volgens mij is dat niet het geval..
hier ook een kat die helemaal van slag is door een verhuizing hij is 2 maanden echt helemaal boos en van slag geweest.hij heeft zichzelf helemaal kaal gekrabt achter zijn oren en in zijn nek.ook de hond moest het regelmatig ontgelden en het baasje mijn vriend heeft verschillende keren een aai over de hand gehad. en nu sinds 2 weken groeit het haar weer aan en is het weer de kat waar je alles mee kan heel stom hij heeft gewoon moeten wennen
Nou dan hebben jullie nog geluk, Mijn kat kreeg van de stres van de verhuizing FIP. En daar is ie dood aan gegaan.
moeilijk hoor meis, misschien eens laten onderzoeken bij de HA mosschien is er toch wel iets? onze kat is ook ineens vreemd gaan doen tegen anderen (nog voor de kleine er was) mij doet hij niets maar vooral mannen valt hij soms aan... tot nu toe is hij voor de kleine lief maar zodra ik merk dat hij bij de kleine ook niet lief meer is dan zou ik toch echt stappen moeten ondernemen. ik hou van allebei maar moet mijn meisje wel een sec alleen kunnen laten met de poes/kat.
Dag dames, bedankt voor jullie reacties! Ik denk niet dat hij pijn heeft, hij laat zich door mij gewoon oppakken en aanhalen, eet goed en is zoals gewoonlijk haantje de voorste (het is een vrij dominante kat) maar ik denk dat hij echt bang is voor mijn zoontje... De verhuizing heeft hij redelijk goed op gereageerd maar het feestje van afgelopen zaterdag met al dat klein spul was net teveel denk ik. Terwijl hij toch voor het grootste gedeelte van de dag in mijn vriend zijn werkhok gelegen heeft. Ga maar proberen om mijn zoontje samen met mij de kat voorzichtig te laten aaien. Kat en kind hoeven geen beste vriendjes te worden, zolang hij maar niet naar hem uithaalt...
Jeetje meid, dit is niet fijn. Je kan je kind nu niet eventjes 5seconden alleen laten met de kat. Ik zou de kat laten merken dat je zoontje leuk is. Dus als je zoontje bij jou op schoot zit, vooral de kat aaien. Dus dat hij je zoontje met wat leuks gaat associeren. Mijn kat is volgens mij een beetje jaloers op onze kleine. Ik heb een afdruiprekje voor flessen op het aanrecht, en nu heeft hij laatst alle spenen van de flessen kapot gebeten Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Flessenrekje is uiteraard al op een plek waar de kat niet bij kan. Hij mag van mij natuurlijk ook niet op het aanrecht, deed hij normaal ook nooit.
Onze kat had laatst iets aan zijn heup, waardoor wij op een gegeven moment zagen dat hij mank liep. De dierenarts gaf hem antibiotica en wat pijnstillers en hij is er weer overheen. Wij hebben dit niet gezien of geweten, totdat hij mank ging lopen. Wel deed hij heel vals tegen onze kleine meid. Niet tegen ons. Vandaar dat ik het toch niet uit wil sluiten dat hij gewoon pijn heeft. Succes.
katten zijn en blijven nogal aparte wezentjes. ze hebben graag alle aandacht voor zichzelf alleen en kunnig erg geniepig, jaloers, en gemeen gaan doen als dat bedreigd wordt. ( je ziet het ook als je er een paar bij elkaar hebt in 1 huis het lijkt allemaal dik in orde maar soms zie je de onrust onder elkaar broeien. en zolang de ene goed vind dat de andere dominant is is alles in orde maar owee als dat in het geding komt) jou kleintje wordt langzaamaan wat groter en dus bedreigender voor zijn teritorium. hij moet steeds meer jou aandacht met de kleine delen die steeds nadrukkelijker in de woonkamer aanwezig gaat zijn. tel daarbij op het irritante neefje waar je het over had. die hem misschien wel pijn gedaan heeft. ik denk dat dit van kwaad tot erger zal gaan. ik hoop voor jullie dat het niet zo is uiteraard.
Dushi, wat een verhaal zeg, gelukkig ben je er achter gekomen! Vanmorgen lag ik nog op bed en mijn vriend was op met Elian. Hij stond even in de keuken en hoort onze zoon huilen. Ja hoor, weer een krab op zijn handje Kat lag op zijn plekje op de bank en Elian was aan de bank gaan staan en had hem weer proberen aan te raken denk ik. Moet nu wel meegeven dat mijn zoontje wel erg hardleers aan het worden is. Ik hou ze nu allebei extra goed in de gaten. Gisteren met Elian op schoot naast de kat gaan zitten. Was goed zolang ik hem aaide maar toen ik Elian zijn handje samen met die van mij uitstak was hij als de bliksem weg...