Ik wil graag weer gaan studeren, zodat ik straks na de studie weer kan gaan werken. De kinderen zijn dan beide naar de basisschool en wil dan wat uren gaan werken. Maar hoe zit dat nou met de studiefinanciering?Hoe gaat dat in zijn werk en wanneer krijg je het? Ik ben getrouwd, ben 28 jaar en heb 2 kinderen. Maakt het uit welke opleiding je doet, waar je die volgt? En moet je het hele bedrag weer terug betalen of een deel ervan?
Ik zou even hier kijken: KANA E-Service Self-Service: Kennisbank, August 31, 2012, 14:21:42 EDT) DUO/Studiefinanciering Voor de voorwaarden en mogelijkheden
Inderdaad op de site van DUO staat alles over de studiefinanciering Ik weet niet of je HBO of MBO gaat volgen? Daar hangt het bedrag vanaf, en je hebt sowieso recht op 3 (MBO) of 4(HBO) jaar stufie als ik me niet vergis. Je hoeft dat bedrag dus niet terug te betalen. Ik weet alleen niet of leeftijd ook mee speelt. Ik weet alles niet 100% zeker, maar misschien dat er een nummer op DUO staat dat je eventueel kunt bellen voor vragen
Ik ga straks ook een studie doen. Je moet het 3 maand van te voren ongeveer aanvragen. Ze betalen de 25ste van de maand uit. Als je een mbo opleiding gaat doen dan krijg je een prestatiebeurs en als je gewoon je diploma haalt (sowieso binnen 10 jaar ofzo) dan hoef je dat verder niet terug te betalen mits je een lening ofzo neemt. Het is niet veel wat je krijgt als je getrouwd bent. Je krijgt 242,- aan basisbeurs en je kan recht hebben op aanvullende beurs maar gek genoeg kijken ze daarbij nog steeds naar inkomen van ouders. Mijn ouders verdienen te veel en ik krijg dus geen aanvullende beurs. Mooi balen anders had ik geen lening gehoeven!! Ik heb straks een basisbeurs + toeslag omdat ik alleenstaand ben en een lening en daar kan ik straks van rondkomen. Je moet wel even kijken hoe het zit met de leeftijdsgrens want normaal krijg je tot je 30ste studiefinanciering maar weet niet hoe dat zit als je het al krijgt
Wel toch? Toen ik me aanmeldde was de voorwaarde om nog 4 jaar stufi te krijgen dat je startte me je opleiding voor je 30e verjaardag. Dus als je 29 zou zijn, zou je ook gewoon nog 4 jaar krijgen. Maar goed, het zou kunnen zijn dat dat veranderd is. Ik krijg nu iig nog gewoon stufi en ben 28.
DUO/Voorwaarden HIer staat dat je het kan aanvragen tot je 30e. Dus als je nog geen stufi gekregen hebt voor een mbo, wanneer je mbo gaat doen, of voor een HBO wanneer je HBO gaat doe heb je er nog recht op. En dan zijn er nog andere voorwaarden, maar aan je leeftijd zal het niet liggen.
Ik heb 2 maanden voordat ik 30 werd studiefinanciering aangevraagd en gewoon gekregen. Ik ben nog steeds bezig met dezelfde opleiding en krijg het gewoon doorbetaald tot einde opleiding. (Ik ben nu 31) Je mag alleen na je 30ste niet meer wisselen van opleiding of je tijdelijk uitschrijven. Want stop is dan stop.
Wat belachelijk dat ze dan nog steeds kijken naar wat je ouders verdienen voor een aanvullende beurs. Dan krijg ik dat dus ook niet.
Ze kijken idd nog steeds naar de ouders. Je kan het wel volledig bijlenen. Wat ook een leuk extraatje is, is dat de belastingdienst een studiefinanciering niet ziet als inkomen. Mijn partner heeft een fulltime baan en ik dus studiefinanciering en wat stagevergoeding. (Bij elkaar zo'n 1000 euro per maand) Ook krijg ik iedere maand van de belastingdienst heffingskorting van ong 150 euro. Ook de toeslagen zijn hoger en je hebt recht op volledige kinderopvangtoeslag. (Als je gebruik maakt van kinderopvang) Als het nou niet lukt om studiefinanciering te krijgen kan je in het MBO als DOL leerling studeren. Dat betekent bij mij op school dat het jaarlijkse schoolgeld rond de 250 euro is ipv 1045 euro. Ook kan je die schoolkosten en boekengeld en rest wat je nodig hebt voor de opleiding compleet terug vragen bij de belasting met je jaarlijkse aangifte.
Dank je wel voor je informatie, heb je daar misschien ook een link van waar ik het allemaal kan doorlezen en evt aan kan vragen?
Aftrek studiekosten 2011 - 2012 | Financieel: Belasting Wet Kinderopvang De laatste link is van 2005, maar ik heb 2 maanden geleden nog de belastingdienst gebeld omdat de kinderopvangtoeslag onduidelijk was. En je hebt er gewoon recht op. Bel anders zelf en leg de situatie voor.
DUO/Wat is studiefinanciering Maatregelen kinderopvang 2013 | Kinderopvang | Rijksoverheid.nl Ik zie dat er net iets is veranderd ik kinderopvangtoeslag. Overheid.nl | Producten en diensten - Producten