hoi meiden, ik ben vandaag op het cb geweest en jawel waar ik al zo bang voor was fynn is weer bijna niet gegroeid. vorige maand was hij ook al bijna niet gegroeid de arts maakte zich niet echt zorgen en we keken het nog een maand aan. maar nu ook maad verder en hij is weer weinig aan gekomen. nu ook zijn de verpleegkundige dat ze het vake zag en ik me niet moet druk maken. als fynn maar 4luiers had en natuurlijk tevreden zijn dat is hij hij n eemt 5 a6 voedingen en slaap ook gewoon door . ze dacht zelf eraan dat hij zelf de boel op de rem zetten omdat hij in de curve van zijn hoofd op de 0 lijn zat en met lengte en gewicht op +2.. ik moest me niet druk maken maa dat doe ik toch. fynn is ook wel ziek geweest de afgelopen 2,5 week maar daar kan het toch niet aan liggen? ik maak me echt druk ik ben zo bang dat ik moet stoppenmet de bv hier de curve
Ik zou me er vooralsnog niet al te druk om maken: zie dat Fynn rond de 4 mnd hangt en dat is een beruchte groeidip. Had Thirza hier ook, maar nu de laatste keer was ze in 7 wk tijd ineens weer 700 gram gegroeid en 4 cm, (tegen 1 cm de vorige keer). Hij is tevreden geef je aan en dan mag hij, zolang hij binnen de marges blijft, groeien zoals hij zelf gaat...
Grote kans dat het inderdaad ook te maken heeft met de 4 maandendip, en ook met het ziek zijn... (ik heb daardoor zelfs een dip in T zijn curve) Als zij zegt dat je er niet zo druk om moet maken, zou ik vooral niet erge zorgen maken hoor! Je zou eventueel hem wel wat vaker aan kunnen leggen op jouw verzoek, en dan om de 3 uur...
By the way: ik bekeek nog even je foto-album, maar hij ziet er echt weldoorvoed uit hoor! Thirza zit qua lengte bovenin de groeicurve en qua gewicht al de hele tijd op de gemiddelde lijn, dus die woog bij 20 weken wel wat meer, maar was dus voor haar lengte best een slankerd... Maar haar curve is na die dip ook weer bij getrokken, dus ik zou de volgende keer nog even afwachten, Hij komt nu ook op een leeftijd waarop hij sowieso minder hard gaat groeien dan tot nu toe en dat is maar goed ook, want als ze doorgroeien in het tempo waarin ze de eerste maanden groeien, heb je straks een enorm kind, Dus de curve zal niet meer zo hard stijgen als ie tot nu toe gedaan heeft, maar dat is dus maar goed ook
O, haha, en kom ik nog een keer: dit is de curve van borstvoeding.com? Want in de curve van het CB-groeiboekje maakt Thirza ook een knik, maar in die van borstvoeding.com gaat ze mooi op de gemiddelde lijn mee...
deze is van bv.com. ik hoor echt dat fynn nu wel weer groeit.ik wil echt niet stoppen ik vind het zo lekker. hij groeide ook wel een kiloper maand maar de laatste 2 maanden is hij maand maar 400 gram gegroeid. net voor hij ziek werd groeide hij goed 10 per week. denk dat het ziek zijn ervoor heeft gezocht dat hij niet verder is aan gekomen. maar ik denk dat ik me niet zoveel zorgen moet maken maar onbewust ben ik er wel mee bezig. volgende week maar weer een keer extra wegen
Als ie eerst een kilo per maand aankwam, zat ie behoorlijk boven het gemiddelde, en met nu 100 gram per week gaat ie volgens mij prima hoor! Is wel minder dan gemiddeld, maar dat mag best even, na een periode van zulke heftige groei! Hij compenseert nu gewoon even denk ik en als ie wel elke week 100 gram aankomt, dan doet ie het prima! Ik zou lekker niet gaan wegen, maar gewoon kijken of je ventje tevreden en vrolijk is. Ziek-zijn kan idd even een behoorlijke wissel trekken op de groei en dat trekt ook wel weer recht, En zolang ie er zo weldoorvoed uitziet...
Het lijkt mij het beste dat je toch even iemand van de VBN of LLL belt is gratis. Die kunnen dan alles even met je doorlopen. Dat gaat toch wat lastiger op een forum. I.p. is 100 gram per week groeien voldoende maar het is wel echt het minimale. Mischien met een paar simpele tips krijg je weer een betere groei. Al is het bellen maar even voor je gemoedsrust. Je kunt VBN en LLL vinden op Borstvoeding.nl - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties Stoppen hoef je nog niet gelijk aan te denken hoor !
@Nemo: die minimaal 100 gram per week geldt toch voor de eerste 3 maanden? Daarna gaan ze wat minder hard groeien, heb ik steeds begrepen. Thirza was hier de laatste keer 700 gram in 7 weken gegroeid en op het CB waren ze daar hardstikke tevreden over... Eerder ging het hier ook met 250 gram per week... Haha, gelukkig nu niet meer, til me nu al helemaal lens
Zo uit mijn hoofd dacht ik tot het gewicht verdubbelt is. En met 4 maanden vlakt de curve sowieso wat af.
Dit 'lijstje' heb ik ooit gekregen van de lk hier op het forum: 0-3 mnd: 26-31 gram/dag 3-6 mnd: 17-18 gram/dag 6-9 mnd: 12-13 gram/dag 9-12 mnd: 9-12 gram/dag
Dat zou tot 6 mnd zo'n 120 gram per week dus zijn, maar dat is Thirza de afgelopen periode ook niet gegroeid (100 gram per week, overigens ook met een keer ziek erbij). En toch waren ze op het CB prima tevreden (en ik ook, maar dat wist ik al ).
Haha, daarom ook niet zo naar kijken ! Heb ik nu bij Benthe ook maar niet gedaan, dan zou ze namelijk per week 182 gram tot 217 gram aangekomen moeten zijn. En is dus met de laatst keer wegen in bijna 8 weken pas 555 gram aangekomen is dus per week ong 69 gram ! Dat zou ze in 2-3 dagen moeten aankomen! Haha! Maar hier ging het natuurlijk helemaal niet om ! Ik heb alleen dit lijstje nog dat heb ik ong een jaar geleden hier op het forum van de lk gekregen, volgens mij was het toen van Ilse, maar dat weet ik niet meer zeker dat zou ik na moeten kijken !
het meiden zie dat het niet helemaal duidelijk is op geschreven door mij. fynn is de laatste 8 weken maar 400 gram gegroeit. dus 50 gram in de week. voor dat hij 2,5 week geleden ziek werd had ik hem extra gewogen en toen was hij 100gram in de week bij gekomen. hij heeft er verder ook geen last van. want hij is allert en tevreden.hij slaapt zelf door van 9 uur tot 7
Het lijkt de curve van Thom wel. Die maakte in de eerste 3 maanden een ongelofelijke spurt, ruim een kilo per maand erbij, en daarna heeft hij bijna 6 maand gedaan over de volgende kilo. Zelf was ik dat niet gewend omdat zowel Ilse en Leo bij 9 maanden al 10 kg waren, en Thom was net de 8-kilo grens gepasseerd. Zolang hij goed plast en alert is, volgt hij zijn eigen lijntje. En zolang bij jou de voeding nog prima loopt, hoef je zeker nog niet over stoppen na te denken. Oh ja, als hij ziek is geweest, kan het al snel een groeidip opleveren hoor. Groetjes van kiki