Het valt me ineens op dat mijn dochtertje sinds enkele dagen de plek aanwijst waar ze zich zeer heeft gedaan. Bijv als ze haar hoofd stoot grijpt ze naar haar hoofdje en laatst viel ze over haar loopautoding heen en wees ze naar haar voetje. En toen ze van de week haar elleboog stootte aan de eetstoel keek ze naar haar elleboog en riep heel verontwaardigd oohh!! Hiervoor deed ze dat nooit, begon ze alleen te huilen (of te piepen) Nou vroeg ik me af is dat het besef wat ineens ontstaat dat de pijn op een bepaalde plek zit? E dat het ergens door komt (bijv de stoel)
Mijn zoontje greep net naar zijn elleboog toen zich daar stootte. Dat viel mij ook op. Maar of dat eerder niet was weet ik niet. Stoten is best duidelijk vaak. Maar je hoort ook wel eens dat kinderen interne pijn vaak beschrijven als buikpijn, terwijl het dan hoofdpijn is ofzo,
Stoten is misschien wel heel duidelijk. Het is inderdaad zo dat kinderen pijn vaak omschrijven als 'buikpijn'. Ook als ze niet lekker zijn, hebben ze het over buikpijn. Kan heel goed zijn dat ze dan geen buikpijn hebben, maar ze kunnen het dan nog niet lokaliseren. Ik weet even niet meer wanneer die verandert. Maar volgens mij duurt dat wel een tijdje. Ik heb een keer een artikel erover gelezen.
Hier doet mijn dochter het ook vaak goed, maar laatst bezeerde ze haar grote teen vrij serieus (helemaal blauw, inmiddels is de nagel er ook af...) en nu grijpt ze telkens naar die voet als ze zich ergens stoot, ook al is het d'r hoofd... 'Pij! Auww!' zegt ze dan, aaaww!
Denk dat t wel logisch is als ze grijpen naar iets wat pijn doet. Kindjes met oorontsedking zitten ook aan hun oor, ook als ze heel jong zijn. Denk dat iedere baby dat dus wel doet. Behalve als het idd pijn is als hoofdpijn, buikpijn en misselijk zijn dat kunnen ze volgens mij pas veeeeel later. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben pas in de peutertijd maar dat weet ik niet meer zeker.
Dat klopt inderdaad, maar het viel me echt op dat mijn dochtertje dit echt pas sinds kort doet, en er dan ook zo verontwaardigd bij kijken zo van wie doet dat??
Die van mij doet dat ook, maar sinds kort kent ze het woordje auw... Ze gebruikt het erg vaak, express haar hoofdje 'stoten' en dan zegt ze auw, als ze haar voetje stoot, als ze een pop net iets te hard een kusje (kopstoot) geeft...