Pff, ik zit echt even heel dubbel. Mijn zoontje is morgen alweer 8 maanden oud en hij krijgt dan ook al 8 maanden borstvoeding. Het is altijd erg goed gegaan en we hebben er enorm van genoten. Ik zit er alleen de laatste dagen nogal doorheen. Ik kan er zelf gewoon niet meer echt van genieten en dan vooral niet van de nachten. Mijn zoontje komt zeker nog 3 tot 4x per nacht en dat breekt nu toch wel op. Ik doe een voltijd studie rechten en ik heb mijn slaap dus eigenlijk wel nodig, ik heb vaak echt moeite om wakker te blijven. Wanneer ik echter 's nachts dat lieve mannetje in mijn armen heb en hij zo gelukzalig ligt te drinken dan smelt ik helemaal. Ik zie dat hij er verschrikkelijk van geniet en er echt nog niet genoeg van heeft. Hij drinkt momenteel overdag nog 6 tot 7x en 's nachts 3 tot 4x. Daarnaast eet hij al als een grote vent: 2 tot 3 boterhammen, een cracotte, warm eten, thee, fruit en soms wat yoghurt of iets dergelijks. Ik ben denk ik de nachten gewoon behoorlijk beu. Een of twee keer per nacht drinken vind ik echt niet erg maar ik ben nu gewoon de hele nacht wel met hem bezig. Wie kent dit dubbele gevoel en wat heb jij ermee gedaan?
Nou, dat weet je uit een ander topic al wel, dat ik een beetje in hetzelfde schuitje zit en er ook wel aardig doorheen begin te raken... En door die vermoeidheid is genieten wel lastig, merk ik ook. Ik probeer dus overdag enkel BV te geven NA een fruithap/boterham/groentehap, (behalve om 15 uur: dan krijgt ze kort na haar middagslaapje gewoon BV, omdat ze dan van 's ochtends de fruithap nog te vol zit om groente te willen), zodat Thirza leert om eten wat te clusteren, ipv elke anderhalf uur te willen drinken. Dat lijkt wel wat te gaan werken, alhoewel het wel wisselt hoor. De laatste dagen zijn we beiden wat ziek geweest en dan eet ze slecht en drinkt me helemaal leeg, (heel handig: ik kreeg geen hap door m'n keel en m'n productie was dus even heel laag... en juist op zo'n moment wil Thirza meer drinken. Pfff, blij dat we dat ook weer overleefd hebben). De nachten wisselen heel sterk: als Thirza overdag goed gegeten heeft, komt ze de laatste anderhalf/twee weken 's nachts minder. Ik probeer ook om haar zonder voeding weer te laten gaan slapen. Dat betekent nu wel even dat ik 's nachts juist wat meer in de weer ben met haar, maar hopelijk gaat dat wel werken om wat meer tijd tussen de voedingen te gaan krijgen. Vannacht meldde ze zich om half 12 alweer, nadat ze om 10 uur gedronken had. Toen heb ik haar enkel bij em genomen, (heeft eerst een kwartier liggen miepen en dat werd brullen) en viel ze weer in slaap. Toen werd ze na 3 kwartier wel weer wakker en heeft toen gedronken, maar toen zat er iig 2,5 uur tussen, ipv anderhalf Ziek en doorkomende tandjes hebben niet bepaald een positieve invloed op het aantal voedingen en tand nummer 4 heeft hier erg lang werk om door te komen, helaas Dus deels zing ik het ook maar even uit. Maar ben dus wel bezig om zo snel mogelijk de BV af te bouwen naar zo'n schema dat de BV bijvoeding wordt en ze 's nachts door kan gaan slapen op de vaste voeding. Zit trouwens even te denken: fruit bevat veel fruitsuikers en gaat ws. sneller door het spijsverteringsstelsel dan groente en granen... je zou eens een dietist kunnen bellen, om te kijken wat je je zoontje zou kunnen geven, waar hij wat langer op kan teren? En ik ben hier op dit moment naarstig op zoek naar een manier om 's avonds (ofwel rond 7, ofwel ipv de avondvoeding) pap te kunnen gaan geven, (Thirza weigert de fles, en is dan te moe voor eten van een lepel, dus we moeten even creatief zijn), en ik hoop dat ze daar dan ook wat beter op door gaat slapen.
Ja, ik geloof dat we een beetje in een soortgelijk schuitje zitte hé. Het lijkt gewoon wel of de vaste voeding (wat toch een behoorlijke hoeveelheid al is iedere dag) niets doet, hij blijft evenveel bij mij drinken. Afgelopen nacht heeft Liam om 12 uur nog gedronken. Vervolgens sliep hij tot 1 uur en heeft hij van 1 tot half 3 aan de borst gedronken. Om 3 uur meldde meneer zich weer en heeft mijn vriend een fles pap gemaakt. Hij dronk de pap heel gulzig op (200CC) en begon na 5 minuten alweer naar mijn borsten te happen. Weer even gedronken om vervolgens gelukkig in slaap te vallen tot half 5. Om half 5 weer een flinke voeding bij mij en gelukkig sliep hij daarna tot half 7. Hij is na vast voedsel gewoon absoluut niet voldaan terwijl hij dit na een borstvoeding wel is. 's Nachts lijkt het echter wel of helemaal niets vult. Hij groeit trouwens als een beer en ontwikkelt zich als een speer (Geweldige rijm haha) dus wat dit betreft zit het blijkbaar wel goed. Ik voeg nu al granen toe door zijn fruit maar tot nu toe weinig succes, helaas. Ik zal eens kijken wat er nog meer bestaat wat iets meer zou vullen dan gewoon fruit. Heb je alle soorten flessen/spenen al geprobeerd? Liam drinkt namelijk alleen uit de Avent flessen (die grote met de grote spenen) en weigert verder ook alles. En wat als je de pap in een gewone beker doet en haar dit voorzichtig zo laat drinken? (Voor zover dit mogelijk is) Hopelijk vinden jullie een manier! Succes! Bedankt voor je antwoord!
Ik vond 8-9 maanden ook een hele vermoeiende tijd. Als je er een voltijd studie bij hebt en een drukke baan, dan heb je je slaap idd hard nodig. Wat kan je doen? Gebruik een flessenspeen met het kleinste gaat, voor zowel de bv als de pap ( als dat gaat), dan moeten ze meer moeite doen, en worden ze vermoeider van. Wat je kan doen is ergens op de avond, een fles gekolfde melk laten geven door ( indien mogelijk) partner of familielid, desnoods dat je het hem slapend aanbiedt. Dan ga jezelf ook meteen naar bed. Overdag 3 maaltijden aanbieden, als eerste altijd de BV, dan het eten. Voor het slapen gaan in een warm badje, op die leeftijd worden ze daar nog lekker moe van. Het slaapritme van een baby is pas rond de 1-1½ jaar uit ontwikkeld, en in die zin kunnen ze daarna pas echt doorslapen. Als je zoon ´s nachts bij je clustert, dan is hij misschien de schade aan het inhalen van overdag? Het zou al mooi zijn als hij 1 nachtvoeding had, dat kan zomaar op eens komen. Heb je nu vakantie? Overtuig je partner ervan om een dag vrij te nemen, of om vriendin of familie te vragen 1 dag op te passen? Benut die dag om bij te slapen. Gebruik een goede multivitamine bijv. Prena Fem van Orthica. Zorg dat je zelf goed eet, en probeer ondanks je drukke studie, je rust te pakken. Succes! Oja, het komt goed
Is het verder niet ook een beetje gewenning onderhand? Hij kan na een uurtje toch echt niet alweer honger hebben... of wel? Wat doet ie als je hem de borst 's nachts tussen bepaalde tijden onthoud? (Dus bijvoorbeeld tussen 12 en 5 krijgt hij gewoon niet? Ik ga dat hier proberen als Thirza straks tand nummer 4 door heeft, want ze kan wel zo lang zonder...) En hoeveel drinkt hij bij jou op die momenten? Anderhalf uur drinken vind ik wel lang: is dat niet gewoon zuigbehoefte en mamahonger? Thirza drinkt hier namelijk in 5 minuten een borst leeg Hier al een aantal verschillende soorten flessen geprobeerd, maar ze weigert ze uiteindelijk allemaal En ALS ze ze al pakt, moet er gewoon moedermelk in zitten. Ik heb al geprobeerd of ze sapjes wilde gaan drinken uit de fles, om de associatie met melk er een beetje uit te krijgen. Sap drinkt ze namelijk wel uit een tuitbeker nu, (gaat wat moeizaam nog, maar goed). Maar uit de fles weigert ze dan ook weer. We hebben dus ook wel zo'n oefenbekertje van difrax, maar ook dat is eind van de dag al snel te vermoeiend. Eerst maar eens overdag meer mee oefenen, denk ik, en als ze het een beetje onder de knie heeft, dan 's avonds met pap aanbieden...
Wat vervelend zeg! Kan me voorstellen dat het super lastig is... Ik heb zelf 3 jaar rechten gestudeerd, en dan is elke nacht 4 keer wakker worden wel het laatste waar je op zit te wachten... Ik hoop dat de tips een beetje helpen!
En niet vergeten dat er hoop is! Kyra is nu steeds meer bezig met nachten doorslapen, of dat ze maar één keer even wil drinken/tuttelen. Dus wie weet vertel je hier over een paar weken dat je je nachten weer terughebt. In ieder geval veel succes!
Ik zie trouwens in het topic van blusvrouw ook dat je mannetje wel heeeeel snel en actief is! Heeft hij ook niet gewoon nog wat meer aan vast voedsel nodig? Meer de hoeveelheden van kindjes die wat meer richting het jaar gaan al? Hij verbruikt natuurlijk ontstellend veel energie zo! Heb je het op het CB ook al eens overlegd?
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Wat jij zegt Rozemarijke daar zit misschien wel iets in. Hij is al zo actief de hele dag, misschien heeft hij wel veel meer (of anders) nodig? Hij begint al te lopen, kruipt de hele kamer door en is dus al volop in beweging. Afgelopen nacht was trouwens weer een wakkere nacht. Gelukkig was mijn vriend super lief en hebben we het samen gedaan. Liam ligt nu lekker in bed, wel wakker maar hij ligt te spelen. Ik hoop maar dat dit een of andere fase is en we straks weer gewoon 1 of 2 voedingen per nacht hebben.
Waarschuw me even als je toch denkt dat je iets gedaan hebt wat daarin geholpen heeft, LOL Ik zit hier ook nog steeds te wachten op DE gouden tip (Helemaal na vannacht ook... zat er iets in de lucht ofzo? Thirza had hier iig een brakke tandennacht, dus slecht geslapen en enkel met hulp weer in slaap gekomen Ik heb dus zelf krap 4 uur geslapen ).
Mijn zoon had ook op een gegeven moment graag nog een voeding 's nachts. Niet zoals bij jullie hoor, maar eens per nacht. Het begon meestal na een episode van tandjes of ziek zijn, waarbij ik me wel liet verleiden tot een extra voeding (hij sliep al met 2 maanden door). de enige oplossing was bij ons heel hard zijn en laten huilen, en een speen geven. Ik denk dat het onzin is dat ze zo veel energie gebruiken dat ze 's nachts ook moeten eten. mijn zoon was/ is ook een zeer actief mannetje, en hij eet heel veel overdag. ik denk dat het eerder gewenning is om 's nachts te eten. ik kan het me wel voorstellen, is lekker toch zo aan mama's warme borst? Wat bij ons ook hielp was de laatste voeding om 10 uur gekolfde melk, 180 ml, omdat hij helemaal afgetopt was. Eventueel met pap, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. En 's nachts gewoon echt niet geven. Dan heb je een week ofzo ellende, en veel gehuil, maar daarna is het hopelijk over. Bij ons werkte het in ieder geval wel. Ik zou niet van een paar voedingen per nacht naar geen gaan in een keer, maar het langzaam afbouwen. Ik weet dat sommige mensen moeite hebben met het laten huilen, maar in mijn ervaring was het het enige dat werkte. Daarbij wel steeds even gaan kijken, en proberen in slaap te knuffelen. Liedjes zingen, wiegen, speen geven enzo. Of een flesje met wat water. Ik weet niet of dit bij jullie werkt omdat de situatie misschien niet helemaal hetzelfde is en ieder kind/ ouder anders maar bij ons heeft het in ieder geval gewerkt dus misschien het proberen waard? Tenzij je echt tegen het laten huilen van een kind bent, want als je niet echt hard bent werkt het niet.
Nou wij laten hem (sinds hij 6 maanden is geweest) wel eens huilen maar nooit langer dan 10 minuten. Als hij écht overstuur is halen we hem ook uit bedje omdat we daar gewoon niet achter staan. Toch denk ik dat er een verschil zit tussen 1x per nacht komen (wat heel normaal is) zoals bij jou het geval was Kaatje en het 4 tot 5x komen van mijn zoontje. We hebben geen speen, mijn zoontje heeft er totaal geen belang bij en we hebben het zelf ook liever niet. Hij slaapt trouwens ook niet door op pap, been there done that. Wordt ie vaak zelfs nog eerder van wakker? :S Helaas helaas.
@Kaatje: Thirza weigert de fles, dus da's niet echt een optie. Heb nu wel de Nuby Infafeeder besteld, om 's avonds nog een beetje fatsoenlijke hoeveelheid pap te kunnen gaan geven... hopelijk werkt het. Van een lepeltje eet ze de pap graag, maar eind van de dag is ze gewoon te moe om dan nog echt goed wat te eten en houdt het met een cc-tje of 20/30 wel op. Laten huilen is hier niet echt een optie: Thirza heeft echt honger... ze drinkt als een slootgraver 's nachts nog. Als ze me meer als 'tut' zou gebruiken om in slaap te vallen, wist ik het ook wel, (alhoewel... met m'n huidige energieniveau ga ik een paar van die huil-nachten helemaal niet trekken. Heb er vannacht met wat tandendrama's weer zo'n brakke nacht opzitten en dan heb ik de hele dag geen energie om wat ook te doen, (wat vandaag niet heel erg vreselijk was, omdat ik vrij ben op dinsdag). Hier scheelt het trouwens wel: als ze geen last heeft van tanden of ziek-zijn, komt ze 'maar' 1 of 2 keer, (drinkt zich dan ook helemaal vol). Ze is het zelf nu wel aan het afbouwen, lijkt het. Alleen die stomme &%$%-tanden fietsen er steeds tussendoor En als ze pijn heeft, ga ik haar niet ook nog eens laten huilen...