Ouderschapsverlofkorting

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Romy1979, Dec 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik heb besloten 12 uur per week ouderschapsverlof op te nemen. Dan werk ik 24 uur per week.
    Na mijn ouderschapsverlof laat ik mn contract aanpassen naar 24 uur per week.

Weet iemand of je dan ook ouderschapsverlofkorting mag aanvragen? Althans, aanvragen mag altijd, maar terugbetalen wil ik liever niet :D

Of is deze korting echt alleen bestemd voor diegene die na hun verlof weer terugkeren naar het aantal oude uren? Wat ik mij overigens best goed kan voorstellen.

Groetjes,
    Romy

2. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Nee, voor zover ik weet is het een compensatie voor teruggang in salaris als gevolg van het ouderschapsverlof. Houdt er wel rekening mee dat je nooit meer ouderschapsverlofkorting in een jaar mag krijgen als je inkomensteruggang in dat jaar is. Maar dat zal bij jou geen probleem zijn denk ik.

Weet je trouwens wel 100% zeker dat je na je verlof je uren direct aan kunt passen? Vaak is het namelijk zo dat je eerst een aantal maanden je normale "oude" arbeidsduur moet werken voordat je werktijdvermindering kunt krijgen.

3. Romy1979

Bedankt voor je reactie!

Ik heb gisteren met onze afdeling HR gesproken om me uit te laten leggen hoe het precies werkt met ouderschapsverlof en ook gevraagd of ik na het verlof mijn contracturen kan laten aanpassen en dat kon volgens hun.

In principe hoef ik geen ouderschafsverlof, ik wil ook wel gelijk mijn contract laten aanpassen. Voor mij staat toch vast dat ik niet meer als 24 uur wil werken.
    Maar als ik nu mijn contract laat aanpassen, mag ik in deze functie niet meer dan 6,5 uur per dag werken (Nieuwe regels in onze cao) en dat betekend dat ik die 24 uur over meer dagen moet spreiden of moet kiezen voor een contract voor 19,5 uur.
    Gelukkig wees een collega mij op ouderschapsverlof, ik had me er eerlijk gezegd niet zo heel erg in verdiept.

Met ouderschapsverlof ben ik voorlopig even gered en waarschijnlijk op datum einde ouderschapsverlof heb ik een andere functie binnen het bedrijf, waarbij 8 uurs diensten wel gebruikelijk zijn.

Ik zal in ieder geval nog even op de informatie site van ons werk kijken wat er allemaal nog staat over ouderschapsverlof, om straks niet voor verrassingen komen te staan.

Overigens had ik via het VT programma van de belastingdienst al even berekend of ik uberhaupt recht heb op teruggave. Op een vol jaar gaat het zeker om 2200 euro. Maar als ik het terug mag vragen dan vraag ik het wel terug via de aangifte IB in 2011 ipv maandelijks.

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Nou, prima geregeld dan. Lijkt me een hele goed oplossing om in deze situatie ouderschapsverlof op te nemen!

LIjkt me inderdaad slim om even zeker te weten of je direct aansluitend op het ouderschapsverlof terug kunt naar 24 uur. Als ze het zeggen is de kans groot dat het ook zo is, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik meemaak dat een afdeling HR/P&O soms toezeggingen doet of dingen zegt die helemaal niet of niet helemaal kloppen. Vraag in ieder geval waar je dat zwart op wit kunt vinden, zodat je later niet voor (vervelende) verrassingen komt te staan..

Als je het geld niet nodig hebt kun je het inderdaad bij je IB aangifte 2011 terugvragen. Maar als je van 36 uur naar 24 uur teruggaat, kan het haast niet anders dan dat je inkomensachteruitgang in dat jaar zodanig is dat je volledig recht hebt op de ouderschapsverlofkorting (dus 3,99 per verlofuur). Dus je zou nog kunnen overwegen om de ouderschapsverlofkorting wel maandelijks te vragen. Vergeet dan niet je werkgever om een ouderschapsverlofverklaring te vragen.

Succes ermee!

5. Romy1979

Ik heb alle voorwaarden van het ouderschapsverlof die in onze cao staan uitgeprint en die bewaar ik. Nergens staat dat ik na afloop mn contracturen niet mag aanpassen. Er staat alleen dat ik als werknemer het recht heb om terug te keren in mn oude uren patroon. Dus dat lijkt me wel voldoende.

Ik kom idd voor de volle 3,99 in aanmerking, maar toch vraag ik het pas aan in 2011. Ik had er met de berekening van kosten kinderopvang en minder salaris toch al geen rekening mee gehouden en we redden het dan prima. Helemaal toen ik vernam dat ik ook nog eens recht heb op het maximale bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Nou, zo komt het geld makkelijk binnen hoor hahaha...

Share This Page