alcoholgebruik?

Discussion in 'De lounge' started by liesbet77, Jan 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    Hoi

hoeveel en wanneer drinken jullie? (niet zwanger welteverstaan!)
    ik heb de laatste tijd de gewoonte aangenomen om elke dag een glas wijn te drinken. Ik begin me hierover een beetje zorgen te maken, ik heb geen enkel probleem om me te beperken tot één glas maar ik merk dat ik het me toch niet goed kan laten, het is een gewoonte waar ik eigenlijk wel wat aan vast hang (ik denk zoals ik 's morgens koffie niet kan missen) - ik kan er soms zo van genieten om 's avonds lekker in de zetel onderuit te zakken en een glaasje te drinken ...

Kan het kwaad voor je gezondheid om elke dag een glas te drinken en in het weekend soms twee ? want dat is waar ik me het meest zorgen in maak.
    zijn er hier nog mensen die dit doen?

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

ik had ook wel periodes dat ik elke avond een biertje dronk. vooral in de zomer vond ik dat heerlijk. maar dan voelde ik me verder goed en niet ongelukkig ofzo. ik denk dat je je dat ook moet afvragen.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik drink eigenlijk weinig tot niet.
    Al helemaal niet in het bijzijn van mijn kids, of als mijn kinderen thuis op bed liggen.
    Dus wel eens als ze bij opa en oma zijn te logeren en ik ga op stap of uit eten met bijv. vriendinnen.

Ik denk zelf dat 1 glaasje per dag niet erg is, zolang je het gewoon ook bij 1 laat.

4. Tese

Tese Niet meer actief

Is niets mis mee toch?

5. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Als je merkt dat je er toch wat aan vasthoudt, dan zou ik er voor kiezen om 's avonds een tijdje niet te drinken. Ik denk overigens niet dat het kwaad kan om 1 glas wijn te drinken iedere dag, als het daar dan maar bij blijft. De grens naar glas 2 wordt, denk ik, steeds minder groot. Als vrouw mag je 14 glazen alcohol per week drinken. Zit je er boven, dan wordt van een verslaving gesproken.

6. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Elke dag 1 glaasje wijn is helemaal niet erg. Als je rode wijn drinkt zelfs gezond.
    Ik heb dat ook snel met wijn. Vind dat dan echt even een ontspanningsmoment. En kon nog wel meer drinken ook haha.
    Nu ik zwanger ben is die knop meteen om en denk ik er helemaal niet aan. Dus die "gewoonte" kan ook zo weer uit je systeem zijn.
    Zolang je niet elke avond een halve fles leegdrinkt om te "kunnen ontspannen" is er niks aan de hand.

7. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hoi

ik doe het niet omdat ik me slecht voel hoor ... maar ik kan er zo van genieten en me er van ontspannen, al weet ik dat dit eigenlijk niet de manier hoort te zijn.

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    1 glas rode wijn per dag, schijnt zelfs gezond te zijn.

Zelf lust ik meer soorten wijn dan m'n man. Dus als ik weer eens een gekregen fles opentrek, en hij lust hem niet, dan drink ik iedere avond daarna wel een glaasje en ook ik geniet daar érg van. Dochter op bed en even rustig genieten...

Maar als die fles dan op is, maak ik geen nieuwe open, tot er weer wat is. Omdat ik ook het gevoel heb, dat ik het wel érg lekker vind.
    Ik geloof op zich dus niet dat het kwaad kan, maar voor je eigen gemoedsrust zou ik zelf ook denken gewoon af en toe een weekje of een paar dagen (tot het weekend) te wachten met het openmaken van een nieuwe fles.
    En dan verder er niet te veel bij stil te staan...

Warme chocolademelk is ook lekker hihi :)

9. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Dat je er 'bang' van wordt zegt al genoeg...!!

Ik ben nu iets langer dan een jaar afgekickt van een alcoholverslaving, die er een beetje op dezelfde manier ingeslopen is..!
    Uiteindelijk dronk ik elke dag een fles wodka weg...
    Vanaf het moment dat je je af gaat vragen of het niet teveel is, zit het waarschijnlijk al fout. Nu kun je nog stoppen, wat is nu 1 glas per dag?
    Maar ik begon ook met 1 glas, maar merkte daar na een tijdje geen effect meer van, en dan werd het meer en sterker...

En wat heb je er nu eigenlijk aan, aan die alcohol?
    Ik drink nu iets langer dan een jaarh elemaal niet meer, en voel me veel beter en gezonder.

10. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ervan ontspannen.. Deed ik ook... :)
    Pas op hoor!! Straks kun je niet meer ontspannen zonder dat glas, echt waar. Het sluipt erin, en als je het door hebt is het al te laat.

11. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Drink je rode wijn? Daarvan wordt gezegd, dat als je het met mate drinkt, het juist positieve invloed heeft op de gezondheid. Even googlen levert een hoop info op. Hieronder even een willekeurige link, maar er is veel meer over te vinden;
    Rode wijn is gezond. Rode wijn en longkanker. Rode wijn scherpt de geest. Rode wijn: druivensap (anti-oxidant)

Als je zelf een probleem hebt met het idee dat je afhankelijk wordt van je glas wijn, dan is het mss beter om het niet meer te doen en bijvoorbeeld alleen in het weekend wat te drinken. Daarover kun je alleen zelf beslissen...

12. valhalla

valhalla Niet meer actief

Heb het idee dat mensen maar weinig kwijt willen over hoe veel ze drinken? Maar kijk hoe groot de wijnafdeling is in een gemiddelde supermarkt. En hoe veel de gemiddelde Nederlander drinkt. Blijkbaar zitten er weinig gemiddelde Nederlanders op dit forum want ik voel me nog al een alcoholist nu :D

Maar heerlijk hoor. Een rood wijntje. Of een witte. Lekker met een liflafje erbij even relaxen. En bij het eten vind ik een glas wijn ook heerlijk. En 's avonds laat vind ik een koud biertje zaaalig. Of op een zonnige dag een Belgisch biertje op een terras.

Ik kan er gewoon heel erg van genieten. En dat doe ik ook. Maar ik weet ook dat als ik zwanger ben ik er 9 maanden lang vanaf kan blijven.

Dat je 'verlangt' naar dat ene wijntje, is op zich niet slecht. Het is niet alleen het wijntje, maar ook het moment en de ontspanning waar je dan naar uitkijkt. Niet de alcohol an sich.

En de ene mens is gevoeliger voor verslavingen dan de ander, als je het gevoel hebt dat het 'sterker' is dan jij zelf, zou ik proberen bijv. drie dagen in de week de wijn te laten staan en kijken hoe dat gaat.

13. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Valhalla, haha nee ik zou maar niet vertellen wat ik gemiddeld in de zomer drink.... Dan denken jullie dat ik een probleem heb. ;)

14. valhalla

valhalla Niet meer actief

Kijk nou komen de verhalen :D

15. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Haha, maar ik schreef al in mijn eerste reactie dat ik wel meer dan 1 glas kon drinken. In de winter probeer ik doordeweeks niet te drinken. Ik voel me dan gewoon fitter. Maar in de zomer gaat er toch wel heel wat witte wijn, presecco en wit bier doorheen.
    Het schijnt ook een probleem te zijn wanneer je alleen drinkt. Nou ik en mijn vriendinnen hebben dan allemaal een probleem.
    Kan het heerlijk vinden wanner mijn vriend een nacht in het weekend weg is om te vissen om dan een fles open te trekken (alleen) en een filmpje te kijken of een spannend boek te lezen en dan drink ik ook meer dan 2 glazen. Mijn vriendinnen doen dat ook vaak, dus vroegen wij ons wel eens af of we misschien een probleem hebben? Ook omdat we echt uit kunnen kijken naar dat glaasje wijn (alleen...).
    Maar zoals ik zei; vanaf het moment dat ik zwanger ben geen druppel meer gedronken en ook totaal geen moeite mee of behoefte aan, dus het zal allemaal wel meevallen....

16. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik moet er helaas ook weer 9 maanden vanaf blijven, tuurlijk zal ik dat wel missen. In de zomer op festivalletjes bijvoorbeeld. Maarja so be it. Het is niet het ergste in de wereld.

Ik kan op een avondje repeteren ook 4 flesjes bier wegtikken. In 3 uur tijd ongeveer. Maar dan is het gewoon gezellig. Met een concertje drink ik er misschien ook 7 of 8 en ik ben dan ook wel zo'n figuur die per halve liter gaat kopen. Hoef ik minder te lopen. Maar om nou te zeggen dat ik verslaafd ben? Neuh. Ik ben me er heel bewust van dat het een zeer zwaar middel is en ik houd me in. De keren dat ik echt vreselijk ziek was van de alcohol zijn op 1 hand te tellen.

Je voelt zelf wel aan waar je grens ligt. Een definitie voor alcoholisme vind ik dan ook moeilijk te geven.

17. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik nee normaal ook altijd een wijntje 's avonds hoor. Vind er niks mis mee. Anderen roken, is ook een gewoonte.
    Nee hoor, ik zou er geen probleem van maken zolang het niet uit de hand loopt.

18. Classic

Classic Niet meer actief

ik gebruik geen alcohol.. Heb een familielid die daar niet tegen kan, en al 2 keer in het ziekenhuis heeft gelegen omdat die gene door drank de trap was afgelazerd.
    Tja,..
    Het begon met een glaasje van dittum dat werd een fles van dattum nu zijn we alweer wat flessen veder op een avond,

19. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Ik drink 1 a 2 wijntjes op een verjaardag, maar alleen als ik de volgende dag niet hoef te werken.
    Hier ligt standaard een flesje witte wijn in de koelkast, maar soms ligt die er maanden voordat hij eens open gaat.
    Er moet dus echt iets te "vieren" zijn wil ik een wijntje drinken. Maargoed,speelt ook mee dat mijn vader zwaar alcoholist is.

20. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Nou 14 vind ik wel erg veel hoor.
    Geld die regel eigenlijk ook bij mannen? De mijne drinkt er denk ik in het weekend wel meer als 14 flesjes bier. Vind ik ook veel te veel hoor en we hebben er ook vaak woorden over. Ook omdat het niet echt meewerkt mbt zwanger worden. Is hij officieel dan alcoholist?

Denk dat 1 wijntje op een avond wel meevalt hoor.

Share This Page