Pfff

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door shadowcat76, 24 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Hallo dames,

graag wil ik even wat advies. Ik weet even niet meer hoe ik dit aan moet pakken namelijk. Ik zit met 2 "problemen".

Het eerste betreft zindelijkheid. Valerie loopt nu sinds een paar weken zonder luier. Geeft het vaak prima aan wanneer ze naar de wc moet, loopt er ook vaak zelf heen omdat ze moet. Maar vaak ook gaat het gewoon mis, prima, ongelukjes gebeuren, alleen het interesseert haar dan niet dat haar broek nat / vies is. Ze heeft nu 1x op de wc gepoept, verder alleen in haar luier, maar het gebeurt ook (zoals daarnet) dat ze gewoon in haar broek plast / poept en daar ook gewoon mee door blijft lopen als ik er niets van zeg. Boeit haar niets dat ze vieze billen en een natte broek heeft. Ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee aan moet. Heb de neiging om haar maar weer een luier aan te doen en dan over een paar weken / maanden maar weer te proberen. Maar dit vind ik zonde omdat ze het prima kan en we al zo ver zijn! Ze kan het steeds langer ophouden, en geeft het regelmatig aan dat ze moet. Ze mag van mij ook op het potje, ze hoeft niet perse op de wc. Potje staat ook klaar vlakbij zodat ze er zo naar toe kan. Ze loopt overigens in haar kleren, alleen een onderbroek is te koud.

Dan het tweede. Ik weet het, het is waarschijnlijk een faaaaaase :) maar het luisteren is ver te zoeken momenteel.... haar oren zitten er volgens mij voor de sier aan! Ik kan dingen duizend keer herhalen doe dit niet doe dat niet en heb het gevoel de hele dag politie agentje te spelen pff. Ik doe zoveel mogelijk dingen met haar buitenshuis dat ze haar energie kwijt kan, benadruk het positieve (oh wat goed dat je zo mooi zelf kan kleuren etc.) maar het is echt een draak momenteel. Ik begin het een beetje beu te worden :) pff.

Als iemand tips heeft voor deze 2 dingen, graag!!

Bedankt alvast :).

2. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Lastig he die leeftijd!
    Hier was het zindelijk worden van de 2ling ook een drama. Jwas zo onzeker dat hij absoluut niet zonder luier durfte, dus heb ik van die luierbroekjes van de Hema gekocht (die voor katoenenluiers gebruikt worden met badstof binnen en plastic aande buitenkant) toen ging het beter en kreeg hij steeds meer zelfvertrouwen en was van de 1 op andere dag zindelijk, A maakte het vaak ook niet uit. Die bleef ook gerust met een natte broek lopen. Bij A ben ik heel consuqent geweest om hem telkens weer op het potje te zetten en ik heb toen een stickersysteem bedacht, bij elk plasje 1 sticker en bij een poepje 2, dat werkte goed.

Het 2e is inderdaad een fase, ze wil je waarschijnlijk gewoon uitproberen en kijken waar de grens ligt.
    Blijf consuqent, dan wordt het echt wel weer beter.
    Heb je ook een stoute plek?
    Hier werkt dat nog steeds heel goed. Als ik waarschuw is het vaak al over, want anders moeten ze op de gang en daar hebben ze een hekel aan!

3. shadowcat76

dankjewel voor je antwoord :). Ik had inderdaad een stickersysteem, maar omdat het zo goed ging is dat er bij ingeglipt. Ze vond het namelijk geweldig om op de wc te plassen, de stickers waren niet meer nodig. Maar ik denk inderdaad dat ik dit maar weer in ga voeren, ze kan het namelijk prima dus is het zo frustrerend dat ze het niet doet. Ongelukjes kunnen gebeuren, vind ik ook helemaal niet erg maar expres in je broek plassen gaat er bij mij niet in :).

Qua het tweede, ze is me inderdaad aan het uittesten en hoe! M'n moeder zei toevallig daarstraks ook om een strafplekje te geven. Ik denk dat dit wel een idee is, 2 waarschuwingen, bij de derde niet luisteren is de gang op. Probleem is ze is zo'n ongelooflijk pittige tante, schreeuwt en krijst de boel bij elkaar als ze haar zin niet krijgt, als ik nee zeg schreeuwt ze "JA JA JA!!" bijvoorbeeld, en ik denk serieus weleens dat onze buren denken dat we haar mishandelen, ze gilt ook bij alles AU AU AU AU!! pff. Terwijl ik haar vaak niet eens aanraak dan, maar soms moet ik haar toch uit de situatie halen omdat sommige dingen gewoon gevaarlijk zijn (bijvoorbeeld op tafel klimmen :)) of echt niet mogen. Het valt echt niet mee soms zo'n peuter!

4. shadowcat76

Het stickersysteem werkt nu ook niet meer... mevrouw blijft gewoon vrolijk in haar broek plassen, ze heeft al erg veel stickers mogen plakken maar dit stimuleert haar niet, ik heb zelfs speciale stickers gehaald gevuld met water en kraaltjes die ze alleen mag plakken na een plasje, en het is echt niet dat ze het erg vindt om op de wc of het potje (vaak kiest ze wel voor potje, prima, dat mag) te gaan, ze vertikt het gewoon, terwijl ze het prima kan, en als ze in haar broek geplast heeft lacht ze je gewoon uit.
    Ik zit nu echt even met m'n handen in 't haar, ik heb stapels was per dag en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om haar weer zo ver te krijgen dat ze op de wc of het potje plast i.p.v. in haar broek :(.

Ik wil gewoon echt die luier niet meer aan doen! Ze heeft al grote meisjes onderbroeken, heb beloofd als haar kaart vol is (staan ong. 16 vakjes op) dat ze een kadootje uit mag zoeken etc. maar niets helpt...

Help!!!

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Beloon haar met iets anders wat ze direct krijgt zoals een blokje chocolade.
    En gwn die broek uitlaten en in de onderbroek, zo koud is het binnenshuis niet. Als jij zeker weet dat ze het kán dan moet je nu NIET meer toegeven aan die luier.

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik denk ook maar hardop hoor, maar als ze op het moment zo tegendraads is, is het misschien even niet het moment.
    Ik weet dat die periode voorlopig wel blijft, maar ook daarin is het soms even wat erger of juist beter toch.
    Voor zindelijkheidstraining moet je ook als ouder 'klaar' zijn, als ze nu al even voelt dat je je handen vol aan haar hebt zou ik het nu geloof ik voor jezelf ook daarom even laten rusten en eerst daar aan werken (voor zover daar aan te werken valt natuurlijk;))

Een stout plekje hebben wij hier trouwens ook, de eerste keer duurde het 1,5 uur voor ze bleef zitten, maar nu werkt het vaak als een trein.

7. shadowcat76

Tjessia : we geven inderdaad ook niet meer toe aan de luier, ze kan het prima, ze heeft het een paar weken goed gedaan! Zelf naar de wc gegaan etc. en dat ging super. Ze vertikt het alleen nu vaak. Hihi als ik haar vandaag iedere keer als ze op het potje geplast had een blokje chocolade had gegeven had ik nu een kind met sugarrush rondlopen :D. Dus vandaag hadden we een redelijke dag, 2x een natte broek. Ik zal eens zien of ik misschien wat anders kan verzinnen wat ze kan krijgen, denk dat het nieuwtje van de stickers af is.

Mime28: ik heb er inderdaad ook al aan zitten denken om er voorlopig even mee te stoppen, en dan over 1-2 maanden weer te beginnen. Heb het gevoel dat ze zich met zichzelf geen raad weet, ze kan zo explosief reageren. Ergens vind ik dit zonde omdat we al zo ongelooflijk ver waren, bijna geen tot geen ongelukjes op een dag, tot regelmatig broekplassen.
    Strafplekje heb ik nu ook ingevoerd, als ze niet luistert mag ze even op de gang af gaan koelen.

Weet je ik vind het gewoon even moeilijk wat ik met de zindelijkheid aan moet. Het niet luisteren kan ik nog wel handelen.
    Zal het eens met m'n man er over hebben wat hij denkt, of een ander soort beloning verzinnen als ze op het potje of de wc plast, of er voorlopig even mee stoppen.

Sowieso bedankt, en alle tips zijn natuurlijk welkom :).

Deel Deze Pagina