Pffff….wat te doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door dds, 16 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn dochter is een jonge leerling (eind november '09). Ze zit in groep 2, kan al een beetje lezen (avi start boeken) is leergierig maar ook erg onzeker. Als iets niet in 1 keer lukt zit ze al in de put. Ze is motorisch zwak en speelt het liefst met 1 jongen uit groep 1 (ook een november kind, die dus niet naar groep 2 is gegaan).
    Cito taal: een hoge 1
    Cito rekenen: een lage 3 (thuis laat ze meer zien)

De juf twijfelt en ik dus ook. Wat is het beste voor haar?
    Dus meegaan met haar ontwikkeling = groep 3?
    Of haar sociaal-emotioneel en motorisch laten ontwikkelen = groep 2 nog een keer?

We hebben afgesproken nog geen besluit te maken en te kijken hoe het de laatste 4 maanden gaat, maar juf neigt naar nog een jaartje groep 2 en ik neig naar groep 3.

Jullie meningen zijn zeer welkom!

2. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Gezien haar onzekerheid zou ik ook neigen naar groep 2.
    Dan heeft ze nog een jaartje de tijd om sterker in dr schoentjes te komen staan terwijl er nog niet teveel van haar verwacht wordt.

Succes met je beslissing

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Maar is dat niet haar karakter? Karakter kun je niet veranderen……of denk ik te zwart/wit?

4. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Kijk het nog een paar maanden aan. Het schooljaar is pas halverwege en zowel cogniitief als soc emotioneel kan een kindje nog behoorlijk wat groeien.

Spreek anders met de juf af dat je in mei/juni nog een keer uitgebreid om tafel gaat.

5. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik zou het afwachten. Mijn zoontje is van december 2008. Wij stonden op hetzelfde punt vorig jaar. Uiteindelijk wilde de juf graag dat hij, vanwege zijn cognitieve vaardigheden, naar groep 3 ging. Wij hadden hem ook nog wel een jaar naar groep 2 willen brengen.

Inmiddels zit hij toch in groep 3, en dat gaat qua leren erg goed. Hij kan het makkelijk. Maar... hij is wel de jongste van de klas. Nu scheelt het dat hij wel van zich af kan bijten (hij is in veel zaken ouder, lijkt ook ouder, en is gelukkig lang), maar hij is qua gedrag toch soms wel meer een kleuter. Hij houdt nog erg van fantasiespellen (verkleden enzo).

Nu is het zo dat er bij hem in de klas, op 23 kinderen, 3 zittenblijvers zitten. Dat geeft niet, maar die zijn dus wel anderhalf jaar ouder dan hij. Dat scheelt wel heel veel. Mijn zoontje wil juist graag met de grote kinderen spelen, en in de eerste maanden stonden ze daar wel voor open. Maar inmiddels laten ze hem links liggen. Gelukkig is hij er niet al te verdrietig onder (hij is erg stoer, te stoer soms), maar mijn moederhart huilt. Van de vier vriendjes die op zijn verjaardagspartijtje waren in december willen twee niet meer met hem spelen. En zijn vriendjes uit de kleuterklas ziet hij ook niet meer (en die waren echt heel dik met elkaar).

Bij mij is nu eigenlijk pas het kwartje gevallen: hij zit de komende zes jaar met deze jongens in de klas. En hij is dus zes jaar lang de jongste... :(

Het lastige is dat het eigenlijk in zijn geval niet anders kon. Hij had zich dood verveeld als hij nog een jaar in de kleuterklas had gezeten, en was dan hoogstwaarschijnlijk echt vervelend geworden. Hij had de uitdaging gewoon nodig.

Maar goed. Mijn advies zou zijn: bedenk hoe je dochter het sociaal gaat hebben in de groep 3. Hoe gaat het zijn als ze bij kinderen zit die in augustus of september al zeven worden? Als zij verreweg de jongste is? Zes jaar lang? En daarna nog 4 tot 6 jaar op de middelbare school? Als jij zegt dat ze graag met een jongetje uit groep 1 speelt, zegt dat misschien ook oiets. Mijn zoontje speelt juist altijd met oudere kinderen (ook op de camping, of in de speeltuin), maar zelfs dat pakt nu niet helemaal ideaal uit. Ik houd me er maar aan vast dat het bij jongens meer van ze af glijdt. Maar meisjes daarentegen kunnen zo gemeen zijn...

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou inderdaad kijken naar hoe ze met andere kinderen om gaat. En als dat voor haar belangrijk is, ook naar hoeveel andere leerlingen van ongeveer even oud er naar groep 3 gaan. Of hoeveel leerlingen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau er in groep 2 blijven.

En je afvragen welke dingen je verwacht dat ze in een jaar extra kleuteren echt veel zal ontwikkelen en of je dat de moeite vindt. Een kind wat motorisch zwak is, zal over een jaar niet opeens super sterk zijn qua motoriek. Dus is het het dan waard om haar om die reden een jaar extra te laten kleuteren?

Qua onzekerheid: het schooljaar is nog niet voorbij. Ik zou van de juf vragen dat ze de komende maanden extra aandacht hiervoor heeft. Dan kun je kijken hoe je dochter er op reageert en wie weet gaat het wel beter en is het probleem minder aanwezig.

Mijn dochter is 5, ze is de op één na jongste in haar groep 3, de rest is een half jaar tot ruim twee jaar ouder. Bij mijn dochter maakt het tot nog toe niets uit dat ze jonger is dan de rest, de meesten hebben het niet eens in de gaten. Ze speelt gewoon met iedereen.

7. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook neigen naar groep 3, grote kans dat ze zich enorm gaat vervelen als ze 2 nog een jaar moet overdoen. Mijn dochter liep ook achter qua motoriek maar was gemiddeld intelligent, ineens was ze qua motoriek ook op niveau en dat was echt een proces van maar een paar weken.

Het hoeft bij jouw dochter natuurlijk niet zo te gaan maar ik zou haar ook groep 3 laten proberen, zonder twijfel.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou groep 2 herhalen. Maar dit is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring; zoals iemand hiervoor al verwoordde hierboven - de jongste zijn is niet altijd makkelijk. Als je dan niet een stevig karakter hebt, dan kun je makkelijk ondergesneeuwd worden. En uit mijn persoonlijke ervaring vond ik het helemaal niks op de basisschool. Misschien kan ze extra werk in groep 2 doen zodat ze meer uitdaging heeft?

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Misschien een optie om na de kerstvakantie over te gaan naar groep 3..

10. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ja zal vast ook karakter zijn, maar door groep 2 nog een keer te doen en straks dus de oudste van de klas te zijn ipv de jongste geef je haar onzekerheid wel een boost!
    tenminste zo werkt het wel voor mijn oudste dochter, september kind en nu groep 2 voor de tweede maal aan het doen. Daarnaast ben ik ook erg blij dat ze straks bij de overgang naar voortgezet onderwijs niet nog 12 jaar moet worden maar al bijna 13 is. Ik ben zelf ook een vroege leerling en ben met mn zestien jaar in hbo flink vast gelopen. Dus liever nu een jaartje extra kleuteren voor mijn dochter waar ze nog heerlijk kind kan zijn!

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het kan ook andersom werken en dat het juist niet helpt dat zij misschien dingen kan die rest nog niet kan of misschien nog niet eens mee bezig is. Dan zal ze nooit een ander als voorbeeld kunnen nemen en zich daar aan op kunnen trekken. Ook kan het als enige iets kunnen zorgen voor gevoelens van onzekerheid (is het wel normaal? doe ik het wel goed? enz.). Ik zou dus echt kijken wat bij haar past en met welke kinderen ze (op zoveel mogelijk gebieden) aansluiting heeft.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou kiezen voor nog een jaartje kleuteren. Eva is qua karakter wat onzeker soms, maar dat heeft door een extra jaar kleuteren (groep 1) wel een boost gekregen. En als ik nu die kinderen zie van groep 4, nee daar hoort ze echt niet thuis. En nu in groep 3 doet ze het zo goed, loopt voor op de stof en zit gewoon heel goed in haar vel. Het is veel leuker om heel goed te zijn dan alles met moeite te kunnen bijbenen. En in groep 3 is het, zeker het eerste half jaar, flink hard werken en heel veel nieuwe dingen leren.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja.. Qua kennis zou ze dus wel meekomen in groep 3....
    Sociaal gezien.. Zou je kunnen kijken met welke kinderen ze het meest omgaat... Zijn dit meer kinderen die ook naar groep 3 gaan... Dan valt het "sociaal achterlopen" meestal wel mee.
    Speelt ze liever met de jongste kleuters alleen... Zou het best kunnen dat ze daar beter bij past.
    (En met welke kinderen speelt ze buiten schooltijd? Dat kan zo maar anders zijn dan met wie ze op school speelt. Zo speelde onze dochter thuis liefst met kinderen die 2-3 jaar ouder waren.. Maar op school met de jongste kleuters, liefst die NET naar school gingen omdat ze daar lekker kon moederen en ze ze beter kon sturen...)

En ja, de motoriek om uberhaupt te kunnen leren schrijven is natuurlijk wel een puntje :)

14. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Een slim herfstkind is geschikt voor groep 3.

Onzekerheid is de aard van het beestje. Als ze nu al leest, wordt het volgend jaar een heeeeel lang jaar. De grens ligt op 1 januari. Vooral de speelse kinderen die het sociaal-emotioneel nodig hebben, laten ze nog een jaartje extra kleuteren. Maar slimme kindjes vaak niet hoor.

En motoriek kan je zelf wel verbeteren hoor door sport zoals gym. Heeft ze al zwemles? Motoriek leren ze niet op de kleuterschool. Ga je veel naar binnen en buiten(natuur)speeltuinen? Het ene kind kan al fietsen op zijn 3e en klimt in de hoogste bomen en een ander kind leest op die leeftijd al. Het is ook niet zo verwonderlijk dat kinderen met een fijne motoriek meer interessen hebben in taal/schrijven.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als de juf gr2 ook als een optie ziet dan zou ik voor gr2 gaan. bij een kind waarover de juf niet 100% zeker is zou ik dus laten kleuteren. het is goed voor de kinderen om ruimte te hebben en tijd om zich verder te ontwikkelen.

16. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik denk dat jouw dochter een levenslang voordeel zal hebben bij een extra jaar kleuteren. Het lijkt me voor een kind behoorlijk zwaar om constant op je tenen te moeten lopen om alles bij te kunnen benen. Het lijkt me ook dat je dochter genoeg uitdaging kan krijgen bij een extra jaar groep twee (extra taakjes/werkjes). Overigens wordt het natuurlijk een ander verhaal als ze de komende maanden een flinke inhaalslag maakt. Maar bij twijfel zou ik haar extra laten kleuteren. Daarbij lijkt het me voor een kind vervelender om later te moeten blijven zitten.

Onze dochter is van februari. Zij heeft straks ook 2,5 jaar gekleuterd. Ze is ontzettend opgebloeid toen ze één van de oudste van de klas werd. Qua kennis zou ze nu (makkelijk) mee kunnen komen met groep drie (taal en rekenen). Maar sociaal gezien had ze daar een zware dobber aan gehad.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onzekerheid is misschien wel de aard van het beestje, maar het kan ook een heel stuk verbeteren. Dat heb ik bij Eva gezien, die is best onzeker van zichzelf maar het is echt een stuk beter geworden sinds ze oudste kleuter was. En je hebt het over speelse kinderen die het sociaal-emotioneel zwaar hebben, maar ik denk dat het kindje van ts dat ook heeft. Liever met de jongere kleuters spelen, maar vooral het snel in de put zitten als iets niet lukt, vind ik een teken om toch nog een jaar groep 2 te doen. Dan kun je daaraan werken, want in groep 3 heb je tijd om te zitten mokken als het niet lukt. En dan kan ze het jaar erna fluitend naar groep 3. Dat is echt zo goed voor het zelfvertrouwen!
    Eva is ook een slimme leerling, maar het was heel duidelijk dat ze er sociaal-emotioneel helemaal niet klaar voor was om naar groep 2 te gaan (na een half jaar groep 1). En toen ze dit jaar naar groep 3 ging, ze was er echt helemaal aan toe, had ze het nog flink lastig! Was echt een hele omschakeling.
    En hier op school werken ze echt wel aan hun motoriek. Ze leren hier zelf schommelen en Eva was altijd heel onzeker op het duikelrek, maar haalt nu de moeilijkste capriolen uit. Lisa kan sinds kort ook zelf schommelen en ik denk dat ze volgend jaar ook flink aan het werk gaat op het duikelrek :)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.882
    113
    Ja. Ik dacht ook zo en twijfelde ook erg of ik om die reden mijn zoontje groep 2 nog een keer wilde laten doen. Achteraf ben ik er zo blij om dat hij het nog een keer heeft gedaan! Hij is veel zelfverzekerder. Nog steeds geen haantje de voorste en dat hoeft ook niet, maar wel zekerder van zichzelf.
    Persoonlijk zou ik wel met advies van de juf meegaan.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mee eens, je bent een half jaar verder voor het nieuwe schooljaar begint en kleuters kunnen nog aardige ontwikkelingssprongen maken.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.882
    113
    Haha, mijn zoontje is echt slim, maar heeft groep 2 wel nog een keer gedaan hoor. Heeft hij heel veel profijt van gehad (nadeel is alleen dat hij nu ver vooruit loopt in groep 3, maar spijt hebben we nooit gehad, want het heeft hem echt heel goed gedaan).

Deel Deze Pagina