Een beetje hoop...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Cygnet2, 13 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor al die mensen die er tegenop zien om de speen eruit te gooien, dit verhaal...

Mijn zoon heeft zijn speen alleen om te slapen sinds hij 9 maanden is. De speen moest ook in bed blijven en alleen bij ziekte of bij lange autoritten mocht ie tevoorschijn komen. Het was tijd om ook de speen weg te doen bij het slapen. Maar hoe?
    We zijn een paar weken begonnen met te vertellen dat als de speen stuk zou gaan, er geen nieuwe zou komen. Hij beet nog wel eens op z'n speen dus hij ging al een stuk voorzichtiger doen. Afgelopen woensdag heb ik (stiekem) tijdens het onbijt een knipje in de speen gezet. Zoonlief wist van niets, die zat beneden te ontbijten met papa. Bij het naar bed gaat, constateerde papa zeer verbaast (;)) dat de speen stuk was. Ze hebben 'm samen weggegooid en dat was het dan. En dat was het dan.. inmiddels zijn we 9 slaapjes verder (slaapt ook 's middags nog) en het gaat uitstekend. Niets aan de hand.

Oftewel.. het kan dus ook zonder drama's :). (had ik wel rekening mee gehouden... :D)

2. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wat goed zeg! Ik heb al eens vaker van die succes verhalen gehoord en gelezen! Als je je kindje er bij betrekt en het er over hebt scheelt het zo, volgens mij!

Een verhaal wat ik hier las, wat dat de ouders een groot bed gingen kopen, maar dat bed kwam er alleen als de speen weg ging. "Want in een grote-meiden-bed hoef je geen speen, dan ben je een grote meid!"

En de andere las ik in een blad. En papa had van zijn kindje de knuffel en de speen gepakt. Hij vertelde toen aan het kinde dat ie te groot was geworden voor de knuffel en de speen. Het kindje wilde het toch hebben. Dus toen zei de papa dat ie de knuffel dan nog wel terug mocht!
    En dat kindje heeft zijn speentje dus ook niet gemist! (beetje zielig misschien..hahaha)

Super! Ik denk dat ik ook zoiets ga doen! Hahaha!

3. tulip

tulip Niet meer actief

nou wat een toeval. Hier ongeveer hetzelfde alleen heeft ze hem echt zelf stuk gebeten, de difrax 18+ full filled, niet te geloven dat ze die doorkrijgt. Ik vond het wel een duur grapje worden. Dus s avonds laten zien dat die stuk was en weggegooid. Wij zijn nu bij het 5e slaapje en het gaat prima. Ze heeft er nog 2 keer naar gevraagd en weer gezegd dat ze hem weggegooid had omdat die stuk was en het was prima.

4. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Wij hadden een boekje gekocht voor haar derde verjaardag: Anna gooit haar speentjes weg. Een week of drie voor haar verjaardag mee begonnen te lezen en een paar dagen na haar verjaardag was ze supertrots dat ze zelf haar spenen ging weggooien. (We hebben dat moment echt aan haar zelf overgelaten; niet gestuurd of gepusht). Ze heeft er nooit meer naar gevraagd (en ze had de speen best vaak; ook als ze moe was op de bank en in de auto). Haar broertje heeft wel gewoon een speentje en dat heeft ze ook nooit oneerlijk ofzo gevonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ze al een week eerder ook haar spenen wilde weggooien maar het lukte toen niet (je zag de moeite die het haar koste). Toen hebben we haar een paar speentjes laten houden (ze had er heel veel; altijd drie op bed en dan nog reserves...). Het moment komt dan vanzelf, dachten we en gelukkig klopte dat.

5. Tamio

Tamio Niet meer actief

Hier gelukkig ook geen drama mee gehad. Ik heb hem tijdens een verkoudheid weggehaald toen ze hem toch niet kon gebruiken vanwege haar dichte neus.
    Later heeft ze er nog 2X naar gevraagd en toen heb ik gezegd dat ik hem weg heb gedaan omdat ze nu een grote meid was en het slecht voor haar tandjes was. Een speen is eigenlijk voor babies die hebben nog geen tandjes. Dat nam ze en heeft er verder niet meer om gevraagd. Dat is nu ongeveer een half jaar geleden.

6. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wat geweldig om te lezen, ik zie er ook zo tegenop :). Wij hebben hier afgesproken dat we na de vliegvakantie in maart (ze is dan 2j1m) de speen weg doen. Ik wil hem tijdens het vliegen voor de zekerheid hebben ivm misschien druk op de oortjes of onrust of zo omdat het voor haar voor het eerst vliegen is. Maar daarna is het klaar, dan sturen we hem naar Bumba denk ik ;). Ze heeft hem ook echt alleen voor in bed en bij autoritten langer dan een uur krijgt ze hem, dat weet ze ook en dat gaat prima. Maar goed, misschien valt het straks allemaal wel mee.

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Wat fijn dat het zo goed werkt.

Bij Martijn hebben we afgelopen september zijn speen niet meer gegeven en ging helemaal goed.
    Maar toen ging hij weer slecht slapen en om aan onze rust toe te komen hebben we hem zijn speen weer gegeven en hij sliep 's nachts een stuk beter. Dus ben nu bang dat als we hem afpakken hij weer slecht gaat slapen.
    Dus ik denk dat we even wachten tot we hem samen met hem aan Sinterklaas kunnen meegeven of een ander trucje.

8. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    mmm was een duim ook maar zo makkelijk weg te gooien. Helaas heeft onze zoon nooit een speen gewild.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Fijn dat het zo snel af te leren is bij Kick! Hier moet ik helaas de duim van Nathan er af zagen :p
    Maar, Noah is een echte fopjesman, en nu maar hopen dat ik het hem ook zo snel krijg afgeleerd.

10. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Fijn he!! Ik ben hier net in het stadium geen speen overdag meer! Dus ik laat het maar even zo, maar ga je tip zeker onthouden!!

11. tulip

tulip Niet meer actief

cygnet, nog even een vraagje: kletst kick nu ook meer in bed, of deed hij dat al??? Hier viel ze nl altijd meteen in slaap door het tutten, maar nu kletst ze altijd een minuutje of 10. Ik vind het geen punt verder, maar het viel mij zomaar op.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kick gebruikte zijn speen eigenlijk heel weinig en hij kletste al hele verhalen bij elkaar. Dat is dus eigenlijk niet veranderd. De eerste nacht heeft hij wel wat onrustig geslapen (hij was - denk ik - gewend om zijn speen te pakken maar die was er natuurlijk niet meer).
    Kick speelt gemiddeld genomen nog 45 minuten in zijn kamer voor hij gaat slapen. Dat vinden wij prima. Hij slaapt ongeveer van 20:00 tot 7:30-8:00 en overdag nog 2 uur dus echt voldoende. Hij gaat om 19:00 naar bed toe.

13. tulip

tulip Niet meer actief

o vandaar, ja dat is wel anders dan het bij ons was. Hier ging ze 19.00 uur naar bed en ze sliep dus 19.05. Ik heb er wel eens bijgestaan. Ik vind dit kletsen ook wel heel leuk, dat doet ze tegen haar knuffeldoekje en ik blijf dan even op de gang staan.:D

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh Kick neemt de hele dag nog even door en liefst ook de dag van morgen. 'morgen naar school, naar peuters. Natasha (juf) vieze vinger moet onder douche (stift op de vingers), Kick met de poppen...Met papa's auto en mama komt halen. Pom ook naar school (kdv)'
    En dan lijkt het wel alsof Radio 3FM aangaat... misschien wel 10 liedjes achter elkaar.. Bij voorkeur in de herhaling:
    - Vader Jacob
    - Zag twee beren...
    - Olifantje in het bos
    - Lang zal ze leven
    - met de vingertjes
    En tot slot wordt er nog zachtjes gemorreld tegen Nijn en Ioor in bed en soms kan je echt horen dat hij een verhaaltje aan het vertellen is... En toen gingen we dit en toen gingen we dat ... ZO lief!

15. tulip

tulip Niet meer actief

och wat schattig! Hier is het doornemen van de dag aan tafel. In bed liggen is meteen slapen (net dr papa;) maar goed nu is het idd wel gezellig.

16. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    onze dochter is sinds woensdag van de speen af, het heeft wel tranen gekost...en hoe.... arme schat... gelukkig was het snel over en gaat het nu prima,
    de eerste dag heeft ze bij haar middag dutje een uur gehuild en ben ik haar steeds gaan troosten en ze heeft een uurtje geslapen., die avond heeft ze ook ong 2 uur gehuild en zijn we er steeds even heen gegaan om haar te troosten, was wel heel zielig want ik zei tegen haar "liefie je kunt echt slapen zonder speentje want dat heb je vanmiddag ook zo goed gedaan.... en dan kroop ze tegen me aan en zei zachtjes "ïk kan het niet mama, ik kan het echt niet....":(:( die eerste nacht is ze nog even wakker geweest maar verder goed geslapen.
    de dag erna op het KDV geen probleem met slapen zonder speen en de 2e avond ging het wel met gemopper en wat huilen maar niet meer zo heel erg verdrietig.:) nu verteld ze iedereen super trots dat ze zonder speentje slaapt.
    Ze heeft haar speentjs trouwens zelf aan papa mee gegeven die ze naar "de fabriek"(vuilverbranding, zoals ze zelf bedacht had) gebracht heeft, we hebben ook het speentje van het KDV opgehaald en papa mee gegeven.
    ze valt nu niet meer zo snel in slaap als met speentje en wil nu even een boekje "lezen" voor het slapen gaan, dat is prima:)
    Ik ben ondanks haar verdriet blij dat we hebben doorgezet.

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    hoe oud is jouw dochtertje>?

morgen ga ik hier beginnen met overdag geen speen meer uit bed
    dus wens me maar succes

18. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn viel ook altijd snel in slaap door de speen. We zijn nu zo'n 4 maanden speenvrij (ook zonder drama's, verteld dat speentjes voor baby's zijn en daar nam ze genoegen mee) en ze ligt heerlijk te kletsen en zingen in bed. Meestal zo'n 5-10 minuten, soms ook wel een half uur. Vind het ook geen punt, vind het wel gezellig om naar te luisteren. Als het echt lang duurt hoeven we alleen maar even door de babyfoon te vragen of het niet eens tijd wordt om te slapen en dan is het stl.

19. tulip

tulip Niet meer actief

Ik denk dat ze door het zuigen aan de speen snel ik slaap vallen ofzo?? Ik was ook niet doorgegaan als het wel een drama had gegeven, ik vind het wel makkelijk nu, maar ik vond het nog niet zo noodzakelijk dat ik er huilen voor over had, dat had ik toch te zielig gevonden.:)

Mirell, suc6!!!

20. rissy

rissy Bekend lid

23 feb 2010
    699
    0
    16
    geldeland
    Hier ook eentje die niet zonder speen in slaap kon komen. Het boekje Anna gooit haar speentjes weg, belande zelf in de prullenbak, hahahahahahaha. Mijn zoontje heeft logo en zij vertelde eingelijk tegen mij dat het beter voor zijn spraak was, wanneer hij zonder speen zou gaan slapen. Zegt hij 's avonds bij het naar bed gaan,"mama, ik geef mijn speen aan de vuilnisman",.....hier ben ik meteen op ingesprongen en heb de zak dicht geknoopt, (voor de zekerheid nog wel heel stiekum de speen eruit gevist) en samen in de container gegooid. Alleen die nacht is hij twee keer heel verdrietig wakker geworden en daarna vertelde hij aan iedereen dat hij zonder speen slaapt. (dit gaat al een maand helemaal super)

Deel Deze Pagina