Hoeveel bv geven jullie mee?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Omelet, Jul 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik werk 4 dagen in de week, mijn zoontje krijgt dan gekolfde melk te drinken. Op dit moment drinkt hij op een werkdag 2 flessen melk: rond 11/12 uur eentje en rond 16/17 uur eentje. Ik geef ongeveer 170cc mee en dat drinkt hij ook op. Maar ik geef dat eigenlijk al vanaf het begin mee (dat hij 3 maanden is) en inmiddels is hij natuurlijk een stukje ouder en zwaarder (8 kilo).

Vandaag heb ik hem 200cc megegeven voor de 11/12 uur voeding om te kijken of hij dat lust. Hoeveel geven jullie je kindjes mee?

2. Linda86

Linda86 VIP lid

#2 Linda86, Jul 22, 2011
    Last edited: Jul 22, 2011
    Isabelle drinkt graag vaak en dat minder in één keer.

Ik geef nu (eigenlijk al vanaf 't begin) 4 x 150 ml. mee en dat gaat ook altijd wel op.

Edit: Isabelle eet op 't kdv niet zo veel trouwens, op een of andere manier wil ze 't daar niet, dus daarom drinkt ze vrij veel.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ze dronk een tijdje 3x 160 (4-5 mnd?) en dat is toen teruggelopen naar 2x 120 soms maar (6-7 mnd?)! Nu drinkt ze weer zo'n 300 op een dag. Meer ga ik niet meer meegeven, mijn kolfrecht is voorbij en ze krijgt natuurlijk ook andere dingen, dus daar redt ze het nu mee. Soms heeft ze wel erge trek als ik haar weer zie 's avonds :(.

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Okay ik heb een drinklapje dus ;)
    Hij houdt zijn eigen ritme aan. Maar het is dus niet raar als ze hetzelfde drinken bij 3 maanden als bij 6 maanden? Ik zie wel hoe ik de fles terug krijg..

5. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Met 6 maanden gaf ik geen afgekolfde melk meer mee. Ze kreeg een fruithap en groentehap als ze op het KDV was en water erna. Thuis gaf ik 3-4x borstvoeding.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik gaf vanaf het begin 3x 130 cc mee, dit ging meestal niet op. De 3e fles wilde ze vaak niet of maar de helft. Van de rest liet ze ook vaak wat staan.

Net sinds een paar dagen zijn ze haar 2x 150 cc gaan geven. Dat gaat dan (bijna) op.

Ik geef nu mee 2 x 150 cc (+ 70 cc voor als ze toch meer wil., want 2x 150 is natuurlijk minder dan 3x 130!)

Bij mijn kdv gaven ze aan dat voor deze leeftijd (5 maanden) normaal is: 2x 180 cc!

Een berekening die je kan maken is:
    150 x het gewicht van de baby in KG = .... (dit drinkt je baby in de 24 uur). Dit deel je dan door het aantal voedingen.

Dus een baby 6 kg x 150 = 900 cc per 24 uur.
    Delen door BV 6 voedingen = 150 cc per fles.
    Maar mijn baby drinkt op het KDV minder vaak dan thuis.

7. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    2x180 cc, dat is ongeveer wat hij nu drinkt. Ik geef ook altijd een extra flesje mee (want het is ook wel eens voorgekomen dat ze een flesje hebben laten vallen).
    Het maakt mij verder niet uit want hij krijgt melk uit vriezervoorraad en die is ruim voldoende, geef hem liever iets meer mee dan te weinig.

Jouw berekening voor mijn baby: 150x8= 1200 / 5 = 240 per voeding :)$) Dat haalt hij nooit, op werkdagen drink hij nu 2x170, en dan thuis soms 1 borst en het reserveflesje (170) met een beetje fijne granen voor zijn darmpjes om aan te wennen. Kan me niet voorstellen dat hij zoveel wegklokt in de nachtvoeding. Maar goed wie weet ook wel haha (en dan snap ik waarom hij die nog nodig heeft :D)

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Misschien geldt die berekening alleen zo lang ze nog geen bijvoeding krijgen? Want jouw baby krijgt er al andere zaken bij. Je zou dit kunnen vragen aan de lactatiedeskundige op het forum.

En de ene vrouw zal ook voedzamere bv hebben dan de andere.

Het is meer een berekening die je kan maken als 1e inschatting.
    240 cc zou wel heel veel zijn!

Edit: ik heb op het KDV een flesje in de vriezer liggen, voor als er eens wat valt of andere noodgevallen. Handig, hoor. Hoef je niet te veel extra mee te geven.

9. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    handig topic ik ga het even in de gaten houden want ik kan er nog al stres van krijgen :)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Toen ze nog (vrijwel) alleen BV dronken, gaf ik ongeveer een halve liter mee, dat was genoeg voor 3 voedingen (ongeveer 3x180=540, maar het kon ook wat minder zijn). Meestal dronken ze er maar 2, maar je weet nooit of je niet erg laat bent met ophalen, of dat ze gierende trek hebben.
    Die ene die over bleef kon ik daar in de koelkast laten voor de volgende dag, en dan gaf ik de volgende keer 2 nieuwe voedingen mee.

Tip: zet niet alleen de naam van je kind erop, maar ook de datum tot wanneer de voeding nog goed is! Dat vonden ze hier op het kdv heel fijn en is voor jezelf ook handig. Anders werkt dat doorschuifsysteem wat ik hierboven heb beschreven niet.

11. Macdee

Macdee Bekend lid

Mar 23, 2008
    755
    1
    0
    Mijn dochter is 6 maanden en drinkt in totaal max. 4x per dag.
    Als ik ga werken geef ik 1 fles van 180cc mee.
    Ze drinkt namelijk om:
    06.00 uur
    13.00 uur
    18.00 uur
    19.30 uur

En aangezien ik om half 6 terug ben van mijn werk, gaat dit perfect.
    Ze heeft dit schema zeker al 2 maanden. Sinds 2 weken wil ze ook nog een klein fruithapje eten (ongeveer een halve peer ofzo).
    Ik vind het wel een makkelijk schema (voor mezelf!).

12. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja enerzijds maak ik me niet veel zorgen want hij is blij&tevreden (en heeft spekbillen ;)) maar aan de andere kant wil ik mijn kind niet uithongeren natuurlijk! Bijvoeding is nog maar kleine beetjes, veel meer dan 5-10 theelepeltjes op een dag is het niet.
    Van die vriezer is wel een idee ja, dat heb ik vaker voorbij zien komen.

@ Bri: Voeding komt hier uit de vriezer en is dus 24 uur houdbaar. In het begin deed ik wel verse voeding met doorschuifsystemen in de koelkast (stonden daar 10 flesjes op een rij) maar dat vond ik stressvol (want moest op tijd op en goede volgorde enz ik bleef labelen) dus vries ik nu in en krijgt hij ontdooide voeding mee.

@ Macdee dat is een mooi schema, hier is het schema
    2/3 uur
    7/8 uur
    12/1 uur
    17/18 uur een halve voeding (1 borst is genoeg)
    19/20 uur de laatste voeding.
    Maar goed vanochtend sliep hij opeens door tot 5 uur dus was alles weer anders ;)

13. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik gaf mee wat ik kolfde. Dat was dus soms 200, soms 150. Meestal streefde ik naar 180. Hij kreeg in principe 2 flesjes op een dag. Ik had ook altijd 1 of 2 reserve in de diepvries op het kdv. Hoewel ze van mij toestemming hadden om in geval van nood kunstvoeding te geven. Dat is volgens mij 1 of 2 keer gebeurd.

Ik vind het niet vreemd dat het weinig veranderd. Bij mij is het van 150 naar 180 gegaan (gemiddeld) maar weer werd het nooit echt. Sommige leidsters op het kdv hadden daar meer moeite mee dan ik ooit gehad heb. Ik heb nooit het idee gehad dat hij te weinig kreeg. Heel soms kreeg hij een extra flesje als ik toevallig wat later was.

Het is natuurlijk altijd het punt met bv. Als je het gewoon geeft heb je geen idee wat hij binnenkrijgt en kijk je gewoon of hij er goed op groeit. Dan ga je kolven en het afmeten en meteen ga je je zorgen maken. Ik zal altijd zeggen, zolang hij er goed uitziet, vrolijk is en goed groeit krijgt hij genoeg binnen, nu met bv en straks met vast voedsel. Het enige moment dat je hoeft te twijfelen is als je vindt dat hij slap, sjacherijnig of hongerig overkomt. Daarnaast zal hij wat hij overdag te kort komt vanzelf weer bij je gaan halen (lang leve de nachtvoedingen;))

14. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Haha ja zolang ik ook live voed maak ik me ook niet érg zorgen.
    Vandaag heeft hij 200 cc gedronken (en 170 cc) , maar hij wilde om 6 uur nog wel gewoon bij mij drinken. Hij regelt het zelf ook wel allemaal, daar moet ik ook vertrouwen in hebben (quote van mijn vriend ;))

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,021
    6,765
    113
    zuid-holland zuid
    Ik kolf altijd maar heel weinig op mijn werk dus ik probeer zo min mogelijk mee te geven, ik weet niet waar ik het vandaan moet halen al die melk :)
    Ik ben begonnen met 3x150 ml, met een maand of 7 zijn we over gegaan op 2x 150 ml maar mijn zoontje at toen een grote fruithap, een boterham en smiddags nog sap en een koekje op het kdv.
    Met 10 maanden zijn we over gegaan op 1 fles van 150 ml.

16. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja het hangt natuurlijk echt ook af van de bijvoeding. Mijn zoontje eet nog niet heel erg veel dus melk is voorlopig echt zijn hoofdvoeding. Maar ik lees hier geen hoeveelheden die mij het gevoel geven dat ik mijn kind verhonger, gelukkig ;)

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik vroeg me dit ook al een tijdje af...

Ik werk 3 ochtenden, en ik hoef dus per ochtend maar één voeding mee te nemen naar de gastouder.
    Ons schema;
    6.00 / 6.30
    9.30/ 10.00 (deze krijgt hij dus 3 x bij de gastouder)
    13.00 / 13.30
    17.00 / 17.30
    20.00 / 20.30
    23.00 (voor de laatste voeding maken we 'm wakker)

Dennis krijgt nog geen bijvoeding, daar beginnen we komende week mee ;) maar drinkt dus nog 6 x per dag, soms 7 x. Toen ik weer begon te werken gaf ik 150 cc mee, nu 180 en het gaat altijd makkelijk op. Ik heb niet de indruk dat ie nu nog meer mee hoeft, maar strakjes als hij bijvoeding krijgt misschien wel? Want dan drinkt ie waarschijnlijk minder vaak. Moeilijk in te schatten hoor, ik ben ook zo benieuwd naar wat ie gaat doen met het bijvoeden!

18. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik gaf 6 buisjes (kunststof greiner buisjes van het lab, kon ik via m'n man aan komen :D) van 50 cc mee. Ze dronk 2x 150. Ik zorgde ook altijd voor 100cc extra voor de zekerheid. Ik had een heel grote voorraad toen ik aan het werk ging, dus het is nooit een probleem geweest. Ik kolfde bijna twee keer zoveel als wat zij dronk in de eerste periode - rond de 500 cc per dag in twee keer kolven. Ik kolfde 2 borsten terwijl ze er 1 per keer dronk, daardoor had ik een grote voorraad (die ik later gedoneerd heb haha).

Kleine porties zijn wel handig voor een kindje dat gewend is op verzoek te krijgen.

Share This Page