HELP! Milou is nu 16 maanden. Ik ben toen ze 10 maanden was langzaam begonnen met het oefenen bij het drinken uit de beker. Ik heb al vanalles geprobeerd. Een half jaar lang dus! Ik heb haar wel al met sap drinken van de fles af! Dat drinkt ze nu uit een rietjesbeker van Nuby of uit een pakje. Dat begint ze nu met uiteraard veel geknoei wel uit de beker te drinken. Melk uit een beker gaat dus echt niet. Ze gooit de beker gewoon op de grond! Strekt haar armpjes al,om de beker weg te duwen als ik met de beker aan kom. "DIE die die" wijzend naar het kastje waar de flessen staan Ik weet echt niet meer hoe ik het moet doen! Soms denk ik, je kunt het wel.. dus als je dit niet wil, prima dan heb je geen dorst.... Maar ja die melk heeft ze toch ook nodig. 's avonds om 19.00uur krijgt ze nog een fles die ik wil afbouwen. Maar dat is dan soms de enige melk die ze binnen krijgt. Dus die 200cc drinkt ze helemaal op. pfffff moeilijk hoor. Ze zit nu ook nog eens in de fase NEEE en dan schreeuwen als wij iets anders willen! ik weet dat dit een fase is.. en dat ze het echt wel leert. Maar misschien heeft iemand een tip hoe ik het moet aanpakken. Iedere ochtend en middag met een schreeuwend kind aan tafel die geen melk drinkt is niet echt fijn. Sorry voor het lange verhaal. Groetjes Anouk
ik heb het opgegeven. hier hetzelfde probleem,en nu geef ik "gewoon"" drinken uit flesje. hij gaat vanzelf een keer uit een beker drinken. en anders een tuitbeker,dat ga ik binnen kort proberen! geloof me als hij 10 is dan lach je erom! (maarrrrrrr,vertel dat maar niet aan het cb want dan krijg je een enorme preek,en volgens hen leren ze dan nooit goed praten)
Yoghurt in de beker doen, dat loopt er niet zo snel uit en zo leert ze hoe ze moet drinken en dat ze de beker moet kantelen als ze klaar is.
mijn zoontje zat vanaf 6 maanden op een tuitbeker/antilek en nu ineens gewone beker als ik niet oplet gooit hij hem wel eens om, lekker pesten! drinkt ze wel uit een rietje? misschien een beker waarbij ze kan zien wat er in zit? doorschijnend? Mijn zoontje wilde nooit uit een antilek beker drinken die een kleur had, dan zag hij niet wat er in zat, misschien een tip? Nog een idee, koop een thee service, kleine kopjes, laat haar zelf ermee spelen inschenken en drinken (zelf ook mee doen) zo leert ze spelenderwijs uit het kopje drinken, dan is de overgang van fles naar beker niet zo groot! als zij niet wil drinken, dan een pop pakken en net doen of de pop wat krijgt, dan haar de pop wat laten drinken uit het theekopje, misschien wil ze dan zelf ook?
esmee was ook 6 maanden dat ze uit de tuitbeker dronk, had het naast dr neer gezet en ze pakte het zelf en begon te drinken. geef dr zo af en toe een paar slokjes uit een beker, dat gaat ook aardig.
Milou drinkt wel sap een tuitbeker of rietjesbeker maar geen melk. Melk uit een pakje met een rietje drinkt ze wel maar dat is ook sporadisch. Het vervelende vind ik dat ze het dan gewoon weigert en dan dus geen melk drinkt. Dat met die yoghurt kan ik inderdaad proberen. Het is dikker, dus misschien wil ze dat wel.
Met yoghurt werkte hier prima, ze schikken er niet zo van, vanaf een maand of 11 geprobeerd en met 13 maanden kon ze het zelf en nu de 1,5 jaar is kan ze echt heel goed uit een beker drinken. Ik heb nog wel een rietjesbeker, maar dat is meer voor onderweg en de flessen zijn hier met een maand of 14 definitief de deur uit gegaan.
Ik geef mijn meisje een paar keer per dag drinken uit een beker, die houd ik dan wel vast. Dan zit ze naast me op de bank of in de kinderstoel. Daar drinkt ze dan zonder knoeien uit. Ik durf haar de beker niet in de hand te geven, want dan gaat ie op de kop met alle gevolgen van dien! Ik geef dan melk, diksap, gewone sap. Verder heeft ze (bijna) altijd een anti-lekbeker bij de hand tijdens het spelen met klare water. Dan drinkt ze zelf wanneer ze dorst heeft..
Misschien met iets lekkers te drinken uit de beker beginnen, diksap ofzo, zodat ze de beker met wat lekkers assosieert?
Voor de allerjongsten is diksap nog geen tractatie, dan moeten ze niet alleen wennen aan een nieuwe manier van drinken, maar ook aan nieuwe smaken, dat was hier een ramp, dan is het juist beter om melkproducten in een beker te doen zoals yoghurt of opvolgmelk met nutrix.
opvolgmelk met nutrix ga ik ook proberen! Dat vind ik echt een goede tip! Yoghurt is geen optie ivm reflux. Ik heb nog wel een andere tip; in bad met bakjes en daar dan af en toe uit laten drinken. Mijn dochter doet het niet, maar heb deze tip ergens gelezen. Ik oefen wel al met een beker, maar alles loopt langs haar mond omdat het terug kantelen nog niet lukt.
Ik weet hier maar 1 antwoord op: geduld! Wacht er anders gewoon nog even mee. Ze kan het straks echt wel. Probeer eerst een tuitbeker (zonder antilek) en haal af en toe de deksel er af bij het laatste slokje. Op een gegeven moment (in de ik-wil-alles-zelf-doen fase), vraagt ze zelf of de deksel er af mag.
Mijn neefje van 4 kan het nog niet, die vind de fles is veel makkelijker, dus een beetje stimuleren kan echt geen kwaad.
Allemaal bedankt voor de tips! Ik ben begonnen met oefenen met yoghurt. Daar mag ik haar niet bij helpen. Ze zit nu al in de fase: "zelf doen" Dus dat is een heel geknoei. Meer op de grond en haar kleren dan in haar mondje. Ook het plastic servies heb ik van de zolder gehaald. En dan iedere keer bodempjes water erin gedaan. Melk is meteen zo'n geknoei. Ze drinkt er soms uit. Dus eerst maar eens met water en dan pas met melk. Ze gooit alles over zich zelf en de grond heen, maar er is een begin! Ze neemt de beker in ieder geval aan. Vanavond stond ik zelfs verbaasd, toen ze in badje zat. Ze heeft van die stapelbekertjes voor in bad. Ook daar begint ze nu uit te drinken. Dus we blijven oefenen en samen "thee leuten" Groetjes Anouk
Eva krijgt nu al een paar maanden alleen maar drinken uit een beker. Tuitbekers vindt ze leuk, maar vooral om in te bijten en mee te gooien en om gewoon vast te houden. Zodra er wat uitkomt gaat ze huilen. Iets anders dan melk uit een flesje wil ze niet, dan voelt ze zich echt bedrogen . Flesje is bij haar blijkaar melk, want melk uit een beker wil ze absoluut niet. Aan de borst of een flesje drinkt ze het wel goed. De borst houden we nog even vol, met 1 jaar 's ochtends en 's avonds en dan melk uit een beker (dat ga ik dan elke dag oefenen) en anders yoghurt, want dat wil ze wel met een lepel. Maar ik geloof dat 2x de borst dan ook wel genoeg is. Eva wil trouwens in bad graag drinken, ze drinkt dan heel weinig, maar vindt het leuk om te doen, maar het is wel makkelijk oefenen en ze kan dan lekker knoeien. Het komt allemaal vanzelf wel, als je maar blijft oefenen. En het ene kindje is er sneller mee dan de ander. Bij mijn nichtje van 1,5 jaar kan je gewoon een beker met melk neerzetten en dat pakt ze dan en drinkt het op. Volgens mij is dat heel snel en ik vind het superknap! Ben benieuwd hoe Eva het tegen die tijd doet .
Kylian wilde ook niet hoor, ik heb het laten wezen tot hij 2 jaar was. Mijn vriendin adviseerde om te beginnen met een bodempje drinken wat hij heeeeeel lekker vond. In Kylian's geval Cristal Clear Cranberrie. En een week na zijn tweede verjaardag viel het kwartje en sindsdien drinkt hij bij ons aan tafel netjes uit een beker (oke op een paar ongelukjes na). Ook op de peuterspeelzaal drinkt hij netjes uit een beker, alleen tijdens het spelen doe ik het nog in een tuitbeker. Groetjes Anita
Annika drinkt ook al een tijd uit een beker. Ik denk dat ze 15 maanden was toen ze hem zelf neer kon zetten. Hoor wel vaak dat ze daar erg vroeg mee is. Ik heb nog wel een rietjes beker, maar die is vooral voor onderweg. Op het KDV wilden ze haar steeds aan een tuitbeker hebben en konden het niet geloven dat ze met iets meer dan een jaar al zelf uit een beker kon drinken. Ze heeft hier aan tafel gewoon een beker naast haar bordje staan en ze pakt hem zelf en neemt een paar slokjes en dan zet ze hem weg en gaat ze verder met gaar eten. Wij kijken er niet eens van op. We merken alleen aan de reactie van anderen dat ze er vroeg mee is. Vooral niet dwingen, dat is heel belangrijk en als ze idd al yoghurt met een lepel eten is het heel makkelijk om het toetje eens in een bekertje te doen. Dat hebben wij misschien een week of 2 gedaan en toen kon ze het ook met melk.
Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen, dus misschien staat mijn tip er ook al wel ergens: Als je je kleintje voor het eerst gaat leren drinken met een tuitbekertje, je vinger op het 'luchtgaatje' houden. Dan komt de vloeistof d'r niet zo snel uit.