Sorry, moest het even uitproberen Alleen "in" kan wel, maar dan wel met een punt er achter. In zonder punt is inderdaad te kort. Je moet minimaal 3 tekens intikken..
echt waar? ik woon in drenthe maar heb het nog nooit gehoord. wel dat we de deur los doen bijv. ken je dat?
geheel offtopic, maar ik heb een man uit Drenthe en die zegt dat dus ook.... en hij haalt standaard overal heel veel weg... vind ik zo stom. Waar heb je dat ..(boek bijvoorbeeld)... weg? Zeg gewoon vandaan. Maar je woont in een straat en aan een laan
Klopt, ik ken het ook. Mijn ouders hebben het ook altijd over de deuren/ramen los doen....ik maak er dan altijd maar een geintje van en vraag of ze een schroevendraaier o.i.d. voor me hebben
Zo waren wij jaaareeen geleden eens naar Rhodos. We deden daar mee aan een jeepsafari. We zaten met mensen uit (ik meende) Den Haag. Robert vroeg aan hen: "Waar komen jullie weg?" Dat begrepen ze toen niet. Dus zei ik: "Waar komen jullie vandaan?" dat werd dus wel begrepen. Zo zie je maar weer hoe in een relatief klein land als Nederland toch de verschillen in taal en uitdrukkingen zo groot kan zijn.
Je woont: IN ; de straat AAN ; de weg OP; het plein. Ligt er dus aan wat je straatnaam is. In de Oranjestraat Op het Oranjeplein Aan de Oranjeweg
Volgens mij is dat ook niet echt Drents, maar iets uit deze hoek. Dat van de deur los doen is wel echt Drents, want dat kende ik al langer (ik ben hier import namelijk 8)) uit een andere plaats in Drenthe waar in heb gewoond.
bij straat in, maar bij bijvoorbeeld een plein dan is het op wij wonen op het marktplein (in het marktplein klinkt gewoon niet) wij wonen in/aan de marktstraat (op een straat wonen klinkt ook al zo raar)
ik zeg altijd in, aan, óf op, net zoals het uitkomt. nooit over nagedacht eigenlijk. zou er echt een regel voor zijn?
oh... en tukkers doen ook altijd alles los. wij liggen hier altijd in een deuk als mijn vriend weer eens naar de winkels gaat die los staan en de deuren los doet. maarja wij zijn maar brabanders natuurlijk
ik vind "op" helemaal zo onlogisch niet de straat/weg/plein ligt op de grond en mijn woning staat erop.. dus op is zo gek niet toch?