Hoe oud werd jouw grote hond? Ik heb twee grote honden (onherleidbaar bastaard) met een schofthoogte van een golden retriever, schat ik. Ze zijn kerngezond, alleen mijn reu heeft een iets stijve achterhand, maar trekt nog gerust een sprintje achter een haas aan. Mijn dierenarts zei onlangs dat grotere honden gemiddeld een jaar of 11 worden. Ik schrok hier wel van, ik dacht meer in de buurt van 14? Dus vandaar mijn vraag.
Oudere honden worden over het algemeen minder oud dan kleinere honden, maar volgens mij kan een bastaard inderdaad ouder worden dan een rashond van dezelfde grootte. Althans, dat is mij weer verteld door een dierenarts. Ik hoop het voor je, afscheid nemen van je hond is altijd k. Onze boxer is ruim 11 geworden.
Onze lieve meid kwam uit het mediterrane gebied en had daar jammer genoeg een akelige ziekte opgelopen. Ze is dus echt zo vroeg gestorven door deze ziekte, ik denk dat ze anders een mooie oude dame was geworden.
Hangt van het ras af. Een berner sennen wordt minder oud over het algemeen genomen dan een labrador. Een flatcoated wordt (over het algemeen) minder oud dan een podenco. Een mix hangt af van de genen die hij of zij mee heeft gekregen. Ik heb momenteel een amerikaanse stafford van bijna 11 en een golden van ruim 8 jaar. Mijn vorige golden is 10geworden. Het is van zoveel factoren afhankelijk maar ga er niet van uit dat je grote hond makkelijk de 14 gaat halen meestal is het met 11 a 12 jaar wel einde verhaal. Maar je weet het nooit misschien heb je wel een uitzondering...
Mijn husky is helaas maar 11 geworden... Heb nu naast mn york nog een grote hond, onherleidbaar ras, wrs kruising kelpie / herder en die is 12, maar gaat niet lang meer mee ben ik bang... Flink gezwel (goedaardig) aan de binnenkant van haar dijbeen, maar inoperabel...
Ja, van sommige rassen is bekend dat ze niet oud worden, zoals berner sennens en flatcoateds. Vriend van ons heeft de laatstgenoemde en die is nu 8 en op ... Kanker is net als bij de mens niet te voorkomen, maar dat wens je natuurlijk geen enkele hond en baas toe! Mijn honden zijn nog heel fit en speels. Ik stel me weleens voor hoe ze zullen zijn als ze oud zijn en mijn zoon wat groter.
Wij hebben zelf 2 kleintjes en die schijnen gemiddeld 16 te worden. Mijn zwager heeft boksers en die zijn net overleden. De oudste was 14 en de andere 12. Beide trouwens pure ouderdom, maar wel in moeten laten slapen omdat het hart nog wel (te)sterk genoeg was maar het lichaam niet meer. Vandaar dat ik ook gestemd heb
Tsja, dat was mijn husky ook... In de bloei van haar leven, maar na een kleine kloterige ingreep is het helemaal misgegaan... Ze had een ontstoken hoektand die eruit moest, was geen redden meer aan... Tijdens de operatie heeft ze meerdere epileptische insulten gehad en werd ze opgegeven... Ik heb haar mee naar huis genomen, met medicatie, en na 2 dagen waren de aanvallen (die ieder uur / 2 uur kwamen) voorbij... Wat overbleef was een verlamde hond... Uiteindelijk bleek dit slechts een bijverschijnsel van de epilepsie te zijn geweest en na een week of 3 knapte ze op en werd ze weer redelijk als vanouds! Tot 2 weken voor onze bruiloft (dit was zo'n 3 mnd na de operatie / aanvallen), ze stopte met eten, wat we ook deden! Heb nog gedwangvoederd, infuus, alles wat je kan bedenken, haar de dag voor onze bruiloft op laten nemen omdat ik haar zo nergens achter kon laten, en 2 dagen na de bruiloft, na een goed afscheid heb ik haar laten gaan... Bloedonderzoeken, urine, ontlasting, alles nagekeken, maar nooit wat gevonden, waarschijnlijk was het genoeg voor haar en gaf ze hiermee aan dat ze op was... Het kan dus ineens over zijn... Helaas!
Hier 2 tervuerense herders dus ook geen kleintjes, en de een is 13 en de ander 10 maar vooral de oudste wordt de laatste tijd erg snel oud, maar ik heb goede hoop dat hij het nog even volhoud, zijn moeder leeft namelijk nog ijna 16 en oma is net een jaar terug overleden en was ten 19 , Van de jongste is papa ook redelijk oud geworden, heeft haar nog verwekd op zijn 11de dus ik blijf hopen dat ze nog jaren blijven. Maar de realiteit is inderdaad dat dit uitzonderingen zijn en grote honden vaak rond de 12 op zijn.
Hangt ook helemaal van de algemene gezondheid af. Fitheid enz. Niet vanuit gaan als ze 11 zijn dat ze dood kunnen neervallen, elke dag genieten van je diertjes!
Onze twee kalven (Leonbergers) zijn helaas allebei slechts 6 jaar geworden, verschillende fokkers trouwens maar dus wel zuivere rashonden. Eentje had acuut hartfalen en de ander kreeg kanker. Verschrikkelijk want het kwam in beide gevallen totaal onverwachts. Ons kleine keffertje van mijn ouders is 16 jaar geworden...
Toen ik nog heel mini was hadden we een ierse setter. Kreeg nooit hondenvoer kookte kip rijst met bruin brood en anders at hij met de pot mee zeg maar.. Die is 16 jaar geworden!!
ligt dat niet aan het ras? onze akita inu, worden gemiddeld 12, maar 10 is ook al oud.. (onze is ook maar 10 geworden, had baarmoederontsteking en kniebanden waren zwaar beschadigd, hebben haar moeten laten inslapen vorige week)
Bah, wat naar voor je Sterkte!! De Lab van mijn ouders is twee jaar geleden ingeslapen, was 14,5 jaar bijna. Niet ziek, maar had artrose en het lijfje was gewoon echt op. Maar laten inslapen blijft verschrikkelijk om te beslissen, ook al weet je dat het wel het beste is voor je dier... Mijn eigen Labje is nog geen jaar, dus ik hoop nog een heleboel jaartjes van hem te genieten!
thanks nadientje, blehg ik wil er steeds maar niet aan denken Leuk jouw hondje nog zo jong, genieten maar!
Paar weken geleden ons vriendinnetje laten in slapen, omdat ze op was... Is 13,5 geworden en was een ras zuivere laberador!
Niet mijn eigen hond maar de oude hond van mijn man is 16 geworden.. weet alleen even niet welk ras het was..